Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 16-07-2018  18:26 uDit is zeer relevant, wist ik niet. Betekent dat we betere rendementen halen dan we dachten, das mooi. Nou ja ik zal er rekening mee houden, dank je @Jacques

Citaat van: Snotje op 16-07-2018  20:54 uDat ligt er denk ik aan wat je dacht maar ik zou eerder denken dat je een lager rendement haalt dan je dacht. Omdat je bijv. 90% van het maximale haalt. En het theoretische maximum is dan bijv. 80%, dat ligt aan de moutsoort.... als je begrijpt wat ik bedoel  :nut:

Ook ik denk dat het rendement lager is dan je dacht. Als je bij gebruik van brouwsoftware een rendement gehaald hebt van 75% komt dat overeen met zo'n 60% volgens de traditionele rendementsberekening bij een maximale opbrengst van 80 gram extract uit 100 gram mout.

JoepH

Citaat van: JoepH op 14-07-2018  22:29 uIk denk dat je moutpijp na een paar keer ovaal wordt met dat touwtje of ketting als vervanging voor het handvat. Maak een soort juk zodat de kracht op de moutpijp recht omhoog uitgeoefend wordt. Met aluminium koker, T-profiel of wat dikker platen kom je een heel eind.
Voor de bouwers onder de brouwers. Hier het aangepaste handvat (juk) om de moutkorf uit de Easybrew te takelen. Deze voorkomt het ovaal trekken van de moutpijp. Met dank aan Rob en Bob mijn collega brouwers uit Bergharen. Eenmaal een idee op tafel dan gaan Willy Wortel en lampje aan de slag.



Alles van RVS bij de Karwei te verkrijgen. Eerst de moeren erop voor je gaat buigen. De buitenmoeren zijn ervoor om het handvat in de moutpijp te borgen. Hij kan er dan echt niet uitschieten. Het hijsoog is d.m.v. de twee middenmoeren zo te positioneren dat de boel in evenwicht hangt.

Mark GA

@JoepH
Ik weet niet waarom maar het plaatje was niet te zien bij mij (via Tapatalk).
Ik kon wel het internetadres achterhalen dus plaats de foto nogmaals, voor de zekerheid:

Ziet er goed uit! Prima oplossing?

carinabreijaert

Citaat van: JoepH op 21-07-2018  14:52 uVoor de bouwers onder de brouwers. Hier het aangepaste handvat (juk) om de moutkorf uit de Easybrew te takelen. Deze voorkomt het ovaal trekken van de moutpijp. Met dank aan Rob en Bob mijn collega brouwers uit Bergharen. Eenmaal een idee op tafel dan gaan Willy Wortel en lampje aan de slag.



Alles van RVS bij de Karwei te verkrijgen. Eerst de moeren erop voor je gaat buigen. De buitenmoeren zijn ervoor om het handvat in de moutpijp te borgen. Hij kan er dan echt niet uitschieten. Het hijsoog is d.m.v. de twee middenmoeren zo te positioneren dat de boel in evenwicht hangt.
Dat ziet er mooi uit. Zeker handig voor het optakelen van de korf. Denk dat ik gebruik ga maken van je uitvinding [emoji16]. Bedankt voor het delen[emoji106]

Jacques

Citaat van: JoepH op 21-07-2018  14:52 uVoor de bouwers onder de brouwers. Hier het aangepaste handvat (juk) om de moutkorf uit de Easybrew te takelen. Deze voorkomt het ovaal trekken van de moutpijp. Met dank aan Rob en Bob mijn collega brouwers uit Bergharen. Eenmaal een idee op tafel dan gaan Willy Wortel en lampje aan de slag.

Alles van RVS bij de Karwei te verkrijgen. Eerst de moeren erop voor je gaat buigen. De buitenmoeren zijn ervoor om het handvat in de moutpijp te borgen. Hij kan er dan echt niet uitschieten. Het hijsoog is d.m.v. de twee middenmoeren zo te positioneren dat de boel in evenwicht hangt.

Ik heb geen aandelen bij rvs-paleis. Maar die hebben hele interessante prijzen
https://www.rvspaleis.nl/bouten/draadeind/draadeind-[-]-a2-[-]-per-stuk

Het schoonmaken van het jukt lijkt mij een puntje van aandacht. Maar als je het juk 15 minuten tot een half uurje in een hete Enzybew oplossing legt (samen met nog wat andere dingen) komt dat wel goed.

Hoe buig je zo'n draadeinde? Lijkt mij niet makkelijk.

JoepH

Citaat van: Jacques op 21-07-2018  22:20 uIk heb geen aandelen bij rvs-paleis. Maar die hebben hele interessante prijzen
https://www.rvspaleis.nl/bouten/draadeind/draadeind-[-]-a2-[-]-per-stuk

Het schoonmaken van het jukt lijkt mij een puntje van aandacht. Maar als je het juk 15 minuten tot een half uurje in een hete Enzybew oplossing legt (samen met nog wat andere dingen) komt dat wel goed.

Hoe buig je zo'n draadeinde? Lijkt mij niet makkelijk.

Het is een RVS draadeind van 1 meter. In een stevige bankschroef klemmen en en stalen pijp op het draadeind schuiven om hefboom te  creëren. Daarna is het goed om te zetten.
 Daarna de veel te lange uiteinden afslijpen. Natuurlijk even nadenken wanneer je de moeren erop draait. Die willen nou eenmaal niet om een bochtje. Het geheel kostte bij de Karwei nog geen €10,=

Heisenberg

Citaat van: ErikV op 09-06-2018  16:11 uZonder binnenpan in de EB heb ik ongeveer 2 liter verschil. De slangaansluiting op de kraan lekte ook bij mij. Het witte rubberringetje is te dun. En losse, platte O-ring die ik nog op voorrad had verhielp het euvel.
De aansluiting van de recirculatie-uitloop lekt bij mij niet.
Ik heb er ook zo´n witte o-ring bij gekregen. Waar zit die?

JoepH

Citaat van: Heisenberg op 22-07-2018  07:30 uIk heb er ook zo´n witte o-ring bij gekregen. Waar zit die?
Tussen de buitenwand en de kraan. Dit is een half verzonken O-ring ter afdichting aan de buitenkant.

Dirtbag

Gisteren buiten gebrouwen met de Easybrew 50 bij 36-38 Celsius.

Na ongeveer 3 kwartier koken viel de Easybrew uit, thermisch neem ik aan, hij kwam ook uit zichzelf weer bij. Recept was toen natuurlijk weg maar aan einde koken is dat nog niet echt een ramp. Toch hoop ik dit jaar niet nogmaals met deze temperaturen te brouwen  >:D

Getracht tot een bepaald gewicht te spoelen om voldoende voor 40 liter te krijgen. Dit is niet niet helemaal gelukt omdat met de korf op de ring leunend het geheel overstroomde. Vervolgens de korf laten uitlekken op een andere pan en dit ingekookt voor andere doelen.
Na verwijderen van de korf zat ik 1 cm onder de steunring. Ik denk dat ik ook richting een takel ga werken. Ik heb al een ontwerp tekening om er eentje te maken.

Tevens, mocht je het bazooka filter niet gebruiken op de aftapkraan en je wilt werken zonder bovenste filter en makkelijker roeren. Schuif hem over de overloop buis. Past precies.

Voor de tweede keer met het brouwen van een weizen is mij de bodem aangebrand. Vaatwaspoeder, caustic en een papieren doekje met citroensap hebben allen de tijd gekregen om de korst weg te maken en deden geen van alle genoeg om de zwartigheid te verwijderen. Na ongeveer 3 uur weken kreeg ik het aangebrande weg met een RVS spons en een glaasje zweet.

db

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 27-07-2018  21:31 uVoor de tweede keer met het brouwen van een weizen is mij de bodem aangebrand. Vaatwaspoeder, caustic en een papieren doekje met citroensap hebben allen de tijd gekregen om de korst weg te maken en deden geen van alle genoeg om de zwartigheid te verwijderen. Na ongeveer 3 uur weken kreeg ik het aangebrande weg met een RVS spons en een glaasje zweet.

Gebruik de volgende keer eens Enzybrew. Dat is een bijzonder goede reiniger die hardnekkig vuil verwijderd.

Snotje

Citaat van: Dirtbag op 27-07-2018  21:31 uVoor de tweede keer met het brouwen van een weizen is mij de bodem aangebrand. Vaatwaspoeder, caustic en een papieren doekje met citroensap hebben allen de tijd gekregen om de korst weg te maken en deden geen van alle genoeg om de zwartigheid te verwijderen. Na ongeveer 3 uur weken kreeg ik het aangebrande weg met een RVS spons en een glaasje zweet.

db

Hoe kan het dat sommigen geen last hebben van aanbranding en anderen wel? Ik zou hier graag een duidelijk antwoord op hebben... ik vind het een beetje wazig. Heeft het te maken met het pompen? Of misschien de grootte van de batches?

Dirtbag

Beide keren dat het bij is aangebrand is met weizen, forse tarwe stort en het nagenoeg dichtslaan van de circulatie. Misschien had ik het kunnen voorkomen door dunner te maischen waardoor er meer water wort onderin de pan blijft staan.

db

JoepH

Citaat van: Snotje op 28-07-2018  12:06 uHoe kan het dat sommigen geen last hebben van aanbranding en anderen wel? Ik zou hier graag een duidelijk antwoord op hebben.... ik vind het een beetje wazig. Heeft het te maken met het pompen? of misschien de grootte van de batches?
Het begint, voor de Easybrew 30, met het instellen van de POWER voor het maischschema. Zet alle stappen op 1300 Watt. De BOILING stap op 2200 Watt. Tijdens het koken elke 10 minuten of kwartiertje even met je roerspaan over het middelste van de bodem schrapen en je hebt nooit meer last van aanbranden. Met een kunststof sponsje poets je de boel blinkend schoon. Tot besluit van de schoonmaak nog een half uurtje laten draaien met enkele liters van een Enzybrew 10 oplossing. Op 50 graden met de pomp aan. De binnenkant van de pomp en de staande pijp worden zo ook schoon. Natuurlijk even naspoelen met water. Hierbij ook de pomp gebruiken.

Pimelzer

Citaat van: CeesM op 02-06-2018  09:54 uAls je niet roert stroomt het wort niet goed door mout en heb je vaak dat het wort via het overlooppijpje terug stroomt. Ook met bijna dichtgedraaid kraantje.
Dat resulteert in een laag rendement. Ikzelf gebruik de bovenfilter niet meer tijdens het maischen en roer de mout om de 5 minuten. Voor het spoelen doe ik pas het bovenfilter er op. Ik heb wel eens dat er wat mout door het wort zit, maar niet zoveel dat de pomp er van vastloopt. Mijn begin SG klopt met BrouwHulp berekening bij een brouwzaalrendement van 85%.

Hoi,

Ik vroeg mij af hoe je het dan doet met de verdeling van het wortwater, als je de bovenste filterplaat niet gebruikt dan kan het maischwater toch niet efficiënt over het mout verdeeld worden?

JoepH

Citaat van: Pimelzer op 29-07-2018  09:28 uHoi,

Ik vroeg mij af hoe je het dan doet met de verdeling van het wortwater, als je de bovenste filterplaat niet gebruikt dan kan het maischwater toch niet efficiënt over het mout verdeeld worden?
Ik zou de fijnheid van het schroten nog eens goed onder de loep nemen. Schroot eens met 1,25 of 1,3 mm tussen de walsen. Hoe dik is je beslag? Hoeveel gram mout per liter maischwater? Als ik mijn recepten met BrouwHulp maak nooit een probleem. Ik ga niet lager dan 2,6 liter per kilogram mout. Meestal zit ik wat hoger. Ik heb een rvs theezeefje op het overlooppijpje liggen. Ik roer om de 15 minuten. De kraan knijp ik tijdens het maischen ongeveer tot een kwart. Het zeefje is een soort extra veiligheid maar haast nooit nodig. De bovenplaat gebruik ik altijd. Om kanaalvorming tegen te gaan tijdens het maischen is volgens mij de bovenplaat erg handig. Schroef het korte pijpje van de overlooppijp onderin daarna de lange er bovenop. Dit voorkomt dat de bovenplaat gaat "hangen" omdat het moutbed wat inklinkt. Ook weer een tip om kanaalvorming te voorkomen.

BastiaanvdS

Citaat van: Jacques op 09-02-2018  15:43 uWaarom niet?

Voor nog geen € 400 ben je klaar qua kosten voor het bereiden van je wort. Heb je alleen nog wel een schrootmolen nodig.
Als je met een pan, brander, filter, extra emmer en dergelijke aan de gang gaat lopen de kosten ook flink op als je alles nieuw moet kopen. Reken maar eens.
Precies! Na wat wikken en wegen een bestelling erdoor gedaan. Na 6x bij anderen brouwen (volledige brouw) en zelf thuis 4 blikken te hebben vergist (saai) nu binnenkort ook zelf in staat om thuis te brouwen. Ik ben benieuwd!  :D

Heisenberg

Citaat van: BastiaanvdS op 29-07-2018  18:57 uPrecies! Na wat wikken en wegen een bestelling erdoor gedaan. Na 6x bij anderen brouwen (volledige brouw) en zelf thuis 4 blikken te hebben vergist (saai) nu binnenkort ook zelf in staat om thuis te brouwen. Ik ben benieuwd!  :D

Zo heb ik het ook gedaan.

billiebob

Nou, als het even meezit, komt mijn ketel deze week nog binnen. Ik ben me nu aan het oriënteren wat betreft mijn eerste recept. Mijn grootste vraag is nu wat de belslagdikte ongeveer zou moeten zijn. Ik heb wat teruggelezen, maar zie dat sommigen nog stug vasthouden aan een lekker dik beslag (rond de 3 l/kg), maar is dit systeem/deze brouwmethode niet juist bedoeld voor een relatief dun beslag (zeg: 4-4,5 l/kg)?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. beslagdikte? Ik neig zelf naar een wat dunner beslag en minimaal spoelen (zeg: met 6-8 litertjes voor een batch van 20 l), maar dit is dus puur een gevoel :)

Thamerdal

Citaat van: billiebob op 30-07-2018  13:04 uNou, als het even meezit, komt mijn ketel deze week nog binnen. Ik ben me nu aan het oriënteren wat betreft mijn eerste recept. Mijn grootste vraag is nu wat de belslagdikte ongeveer zou moeten zijn. Ik heb wat teruggelezen, maar zie dat sommigen nog stug vasthouden aan een lekker dik beslag (rond de 3 l/kg), maar is dit systeem/deze brouwmethode niet juist bedoeld voor een relatief dun beslag (zeg: 4-4,5 l/kg)?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. beslagdikte? Ik neig zelf naar een wat dunner beslag en minimaal spoelen (zeg: met 6-8 litertjes voor een batch van 20 l), maar dit is dus puur een gevoel :)
4 liter/kg gaat prima.

Barmosa

Citaat van: billiebob op 30-07-2018  13:04 uNou, als het even meezit, komt mijn ketel deze week nog binnen. Ik ben me nu aan het oriënteren wat betreft mijn eerste recept. Mijn grootste vraag is nu wat de belslagdikte ongeveer zou moeten zijn. Ik heb wat teruggelezen, maar zie dat sommigen nog stug vasthouden aan een lekker dik beslag (rond de 3 l/kg), maar is dit systeem/deze brouwmethode niet juist bedoeld voor een relatief dun beslag (zeg: 4-4,5 l/kg)?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. beslagdikte? Ik neig zelf naar een wat dunner beslag en minimaal spoelen (zeg: met 6-8 litertjes voor een batch van 20 l), maar dit is dus puur een gevoel :)

Ik vraag mij af wat jullie gedachte is bij beslagdikte bij een ketel als de Easybrew, is het niet zo dat in een bepaalde mate de 'beslagdikte' hetzelfde is ongeacht je maischwater / mout verhouding, de mout zit tussen twee filterplaten en in principe loopt er altijd evenveel water door het filterbed(even de druk van meer water boven het filterbed daargelaten,welke ook beïnvloedbaar is door de stroomsnelheid van de pomp). Wellicht is het dan ook mogelijk om niet meer te spoelen met spoelwater (wanneer je de 30/50 liter max capaciteit niet volledig wil gebruiken) en op eind maischen je maischtemp naar spoelwater temp en nog 10 minuten doormaischen/circuleren voor het spoeleffect.

Zelf krijg ik de Arsegan deze week binnen dus is dit een theoretische gedachte! :proost:

oridan

Hoe storten jullie eigenlijk de mout?
- doen jullie de moutpijp met het onderste rooster in de ketel, vervolgens storten, en vervolgens het bovenste rooster er op?
- zetten jullie de moutpijp met het onderrste rooster OP de ketel, vervolgens storten, bovenste rooster er op, en laten zakken?

Mark GA

Citaat van: oridan op 31-07-2018  09:30 uHoe storten jullie eigenlijk de mout?
- doen jullie de moutpijp met het onderste rooster in de ketel, vervolgens storten, en vervolgens het bovenste rooster er op?
- zetten jullie de moutpijp met het onderrste rooster OP de ketel, vervolgens storten, bovenste rooster er op, en laten zakken?
Versie 1.
Met een beetje roeren.

Citaat van: Barmosa op 31-07-2018  09:28 uIk vraag mij af wat jullie gedachte is bij beslagdikte bij een ketel als de easybrew, is het niet zo dat in een bepaalde mate de 'beslagdikte' hetzelfde is ongeacht je maischwater / mout verhouding, de mout zit tussen twee filterplaten en in principe loopt er altijd evenveel water door het filterbed(even de druk van meer water boven het filterbed daargelaten,welke ook beïnvloedbaar is door de stroomsnelheid van de pomp). Wellicht is het dan ook mogelijk om niet meer te spoelen met spoelwater (wanneer je de 30/50 liter max capaciteit niet volledig wil gebruiken) en op eind maischen je maischtemp naar spoelwater temp en nog 10 minuten doormaischen/circuleren voor het spoeleffect.

Zelf krijg ik de Arsegan deze week binnen dus is dit een theoretische gedachte! :proost:
Niet spoelen maar maischen met meer water?
Hmmm... Dat is een test die ik graag uit zou voeren.
Wij hebben twee machines staan, dus waarom niet? Kunnen we best een keer doen.
Twee batches tegelijk en dan kijken wat de uitkomsten zijn.

Barmosa

Citaat van: Mark GA op 31-07-2018  09:56 uNiet spoelen maar maischen met meer water?
Hmmm... Dat is een test die ik graag uit zou voeren.
Wij hebben twee machines staan, dus waarom niet? Kunnen we best een keer doen.
Twee batches tegelijk en dan kijken wat de uitkomsten zijn.

Precies, spoelwater eigenlijk meteen als maischwater toevoegen en dan een soort spoeling na te spelen door op spoel temperatuur te zitten. Uit andere topics begrijp ik dat meerdere brouwers niet meer spoelen. dit zou dan een soort compromis zijn om toch het rendement te verhogen, waarschijnlijk heeft het wort wel meer moeite om de laatste suikers tot zich te nemen dan puur alleen water kan ik mij voorstellen.

Dirtbag

Als je niet spoelt daalt je rendement. Er zijn er die niet spoelen om de kwaliteit van het bier te verhogen. Dus te koste van rendement.

Als je een volle batch wil hebben uit een easybrew zal je moeten spoelen. Aangezien je het volume van de mout en korf samen met het wort dat niet uit de mout komt er uit haalt na het maischen.

db

billiebob

Ik wil spoelen niet volledig verwijderen uit het proces, maar wel aanzienlijk beperken. In zoverre dat ik het spoelwater gewoon kan klaarzetten in een simpele soeppan (vandaar 6 - 8 liter).

Als ik dan even simpel 'andersom' reken, kom ik uit op het volgende:

Voor batches van 20 liter effectief in de fles, heb ik in totaal ongeveer 31 liter brouwwater nodig. Spoelen met 6-8 liter betekent dan 23-25 liter maischwater. Uitgaande van een beslagdikte van 4,25 l/kg, volgt dan een stort van 5,4-5,8 kg. Op 20 liter effectief in de fles betekent dit een pittig biertje. Die zal ik vast wel eens maken, maar niet heel vaak, denk ik zo.

Mijn geplande brouw heeft bijvoorbeeld een stort van 'slechts' 4,6 kg. Met verder dezelfde uitgangspunten kom je dan op een beslagdikte van 5-5,4 l/kg. Behoorlijk dun dus.

Je weet pas wat het doet met je rendement als je zo'n ketel in huis hebt en een paar keer gebrouwen hebt. Ik kan het zelf dus nog niet testen en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat hanteren jullie als dikte en is 5-5,4 l/kg oké? Of is dat killing voor het rendement / andere bezwaren?

Bedankt alvast!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.