Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Olnzel

Ik heb een slang bevestigd op het uitloopkraantje, deze slang zet ik vast aan een van de twee handvaten. Op de zijkant heb ik met tape een maatverdeling gemaakt per Liter. Als je de kraan dan geopend houdt dan zal het niveau in de slang overeenkomen met het niveau in de ketel.

orangeloo

Citaat van: Olnzel op 14-07-2018  13:04 uIk heb een slang bevestigd op het uitloopkraantje, deze slang zet ik vast aan een van de twee handvaten. Op de zijkant heb ik met tape een maatverdeling gemaakt per Liter. Als je de kraan dan geopend houdt dan zal het niveau in de slang overeenkomen met het niveau in de ketel.

Kijk dat zijn de antwoorden waar ik naar zoek.  :biersmile:

Nu nog een tip voor de meting van de laatste uitloop...  ^-^

HoppyHippo

Ik til gewoon even de moutkorf op, check de litermarkering aan de binnenkant en zet moutkorf weer terug op zn steuntjes, en spoel door todat ik gewenste kookvolume heb.

Hay

Maar je weet toch dat als je bv. 5 kg mout hebt dat je 30 l water in totaal moet hebben om op 25 l uit te komen.
Zo doe ik het altijd, mijn brouwprogamma zegt zoveel l om in te maischen en zoveel om te spoelen en dat klopt altijd precies.
Op het laatst van het spoelen kun je wel ff de moutkorf helemaal op tillen en een beetje opvangen om te meten met de refractometer maar dan zou een takel wel handig zijn.
Maar ik ga altijd voor een bepaald volume en dat haal ik altijd precies daar hoef ik niet voor te kijken

Hay


Nu nog een tip voor de meting van de laatste uitloop....  ^-^






Een takel maken/kopen ;)

Nick H.

Een takel van Hornbach voor 6,95 Euro. Bij het spoelen elke keer enkele centimeters omhoog en spoelen. Volgens BrouwHulp heb ik nu een brouwzaalrendement van 90%. En ik ben zeer tevreden met het proces en het eindresultaat.  :proost:




Heisenberg

Citaat van: Olnzel op 14-07-2018  13:04 uIk heb een slang bevestigd op het uitloopkraantje, deze slang zet ik vast aan een van de twee handvaten. Op de zijkant heb ik met tape een maatverdeling gemaakt per Liter. Als je de kraan dan geopend houdt dan zal het niveau in de slang overeenkomen met het niveau in de ketel.
Kijk, daar kan ik wat mee...

orangeloo

Citaat van: Hay op 14-07-2018  14:12 uNu nog een tip voor de meting van de laatste uitloop....  ^-^






Een takel maken/kopen ;)
De takel heb ik. Juist om de binnenketel zo laag mogelijk boven het wort te houden om zuurstof inslag te voorkomen.  Als ik deze dus geregeld omhoog moet takelen om te meten is dat voordeel weer weg. Ja ik weet het ik ben kritisch. Ik probeer voordelen te ontdekken tov traditioneel brouwen. Het programmeren van de maisch stappen is mooi maar het spoelen vind ik weer minder.

JoepH

Citaat van: Nick H. op 14-07-2018  15:36 uEen takel van Hornbach voor 6,95 Euro. Bij het spoelen elke keer enkele centimeters omhoog en spoelen. Volgens BrouwHulp heb ik nu een brouwzaalrendement van 90%. En ik ben zeer tevreden met het proces en het eindresultaat.  :proost:

Ik denk dat je moutpijp na een paar keer ovaal wordt met dat touwtje of ketting als vervanging voor het handvat. Maak een soort juk zodat de kracht op de moutpijp recht omhoog uitgeoefend wordt. Met aluminium koker, T-profiel of wat dikker platen kom je een heel eind.

Mark GA

Citaat van: Nick H. op 14-07-2018  15:36 u
Als een van die touwtjes losschiet he... of dat dingetje waarmee je het in je keukenkastje hebt verankerd (je weet dat je moet "kikkeren" toch?)... Die haakjes aan de touwtjes zien er ook niet superbetrouwbaar uit...
ik zou niet heel graag in de buurt staan als dat gebeurt.

Dan is € 6,95 opeens niet meer zo goedkoop.

Heisenberg

Citaat van: Nick H. op 14-07-2018  15:36 uEen takel van Hornbach voor 6,95 Euro. Bij het spoelen elke keer enkele centimeters omhoog en spoelen. Volgens BrouwHulp heb ik nu een brouwzaalrendement van 90%. En ik ben zeer tevreden met het proces en het eindresultaat.  :proost:
Ik denk dat ik op YouTube inmiddels wel alle filmpjes heb gezien over de Easybrew maar een takel heb ik nog nergens gezien. En inderdaad, zoals Mark al aangaf, het ziet er niet al te stevig uit. Dat katrolletje zal het gewicht met gemak optillen, maar dat touwtje en de bevestiging aan, wat is het eigenlijk, zo´n haakje, lijkt mij ook bloedlink inderdaad. Maar goed, het is jouw idee, jouw ketel en jouw lijf.  Ik vind dat wanneer je gaat brouwen, je ook de risico´s in moet schatten wat er zou kunnen gebeuren. Je werkt niet met gevaarlijke stoffen maar wel met hete substanties. En, zoals iemand anders al aangaf, trek je zo je moutkorf/pijp krom. Ik heb zelf laatst gebrouwen met een BIAB. Nou, die zak gleed dus uit mijn handen. Gelukkig niet terug in de ketel, maar over de vloer van mijn keuken. Alles zat onder, ook mijn broek. Godzijdank had ik een lange broek aan, anders had ik denk ik met de blaren gezeten. Dat ze zo´n zak er met een lier uittrekken kan ik me wel indenken. Daarvoor zitten er ook 4 goed vastgestikte lussen aan zo´n BIAB.

orangeloo

Citaat van: JoepH op 14-07-2018  22:29 uIk denk dat je moutpijp na een paar keer ovaal wordt met dat touwtje of ketting als vervanging voor het handvat. Maak een soort juk zodat de kracht op de moutpijp recht omhoog uitgeoefend wordt. Met aluminium koker, T-profiel of wat dikker platen kom je een heel eind.

Dat dacht ik gisteren nou ook... maar een juk is een goed idee.
Jahoera  :elifant: :hoera: we kunnen weer wat te klussen  ;D

BLUB

Citaat van: Orangeloo op 15-07-2018  09:18 uDat dacht ik gisteren nou ook... maar een juk is een goed idee.
Jahoera  :elifant: :hoera: we kunnen weer wat te klussen  ;D

Ik gebruik ook een takel (katrol-touw en kikker) maar ook het orginele handvat c.q. beugel.

Waarom zou je die niet gebruiken als hij bedoeld is om je binnenpan op te tillen?

 :degroeten:

BLUB

Heisenberg

Citaat van: BLUB op 15-07-2018  11:16 uIk gebruik ook een takel (katrol-touw en kikker) maar ook het orginele handvat c.q. beugel.

Waarom zou je die niet gebruiken als hij bedoeld is om je binnenpan op te tillen?

 :degroeten:

BLUB
Ja precies, dat bedoel ik... En gewoon met mijn handen. Krijg je spierballen van!

Hay

Citaat van: Heisenberg op 15-07-2018  11:41 uJa precies, dat bedoel ik... En gewoon met mijn handen. Krijg je spierballen van!

Ja doe ik ook maar probleem is dan dat je de korf er helemaal uit moet tillen tot aan de nokjes.
En met een takel kun je stukje bij stukje omhoog takelen.

BLUB

Citaat van: Heisenberg op 15-07-2018  11:41 uJa precies, dat bedoel ik... En gewoon met mijn handen. Krijg je spierballen van!

 :weetniet:

Citaat van: Hay op 15-07-2018  13:34 uJa doe ik ook maar probleem is dan dat je de korf er helemaal uit moet tillen tot aan de nokjes.
En met een takel kun je stukje bij stukje omhoog takelen.

Zo dus  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Snotje

Citaat van: Nick H. op 14-07-2018  15:36 uEen takel van Hornbach voor 6,95 Euro. Bij het spoelen elke keer enkele centimeters omhoog en spoelen. Volgens BrouwHulp heb ik nu een brouwzaalrendement van 90%. En ik ben zeer tevreden met het proces en het eindresultaat.  :proost:



90% ? Is dat dan niet 90% van het theoretisch maximum van bijv. 80% als opbrengst uit de mout wat door de software wordt gerekend ? Dus meer iets van 72%? 

Jacques

Citaat van: Snotje op 15-07-2018  18:51 u90% ? Is dat dan niet 90% van het theoretisch maximum van bijv. 80% als opbrengst uit de mout wat door de software wordt gerekend ? Dus meer iets van 72%?

Dit heeft alles te maken met de rendementsdefinitie. In moderne brouwsoftware wordt het maximale rendement op 100% gezet. 90% rendement volgens deze berekening komt overeen met 72% als de mout als je maximaal 80 gram extract uit 100 gram mout kunt halen. Er zijn echter mouten met een hogere en lagere maximale opbrengst. Brouwsoftware houdt daar rekening mee. Vandaar dat de waarde die de brouwsoftware berekent een betere indicatie geeft voor de vraag of je maximale uit de mout gehaald hebt dan de klassieke rendementsberekening waarbij alleen  gekeken wordt naar het extract dat uit je gewonnen hebt uit de mout die je gestort hebt en geen rekening wordt gehouden met het rendement van verschillende mouten in je stort.

Snotje

@jacques bedankt voor de uitleg! Ik ga me binnenkort verdiepen in de software dus alle hulp en inzichten zijn welkom!


Citaat van: KarmeFrank op 06-07-2018  12:56 uSarah is in ieder geval niet bang voor oxidatie  ;D ;D



Ze kookt het wort en pompt deze in een vergistingsvat, dit is juist het moment dat zuurstof niet erg is maar goed omdat de gist er nog bij moet is beluchting goed voor de gisting. Volgens mij krijg je hier geen oxidatie van. Ik denk dat wanneer je je brouwsel overgiet voor een tweede vergisting je de meeste kans loopt op oxidatie.

billiebob

Ik heb de EasyBrew nog niet in mijn bezit, maar hij is onderweg. Volgens mij gaat het brouwen helemaal goedkomen, maar ik maak me alleen een beetje zorgen over het spoelen. Na het optillen van de moutkorf, klettert al het (spoel)water over een hoogte het vat in. In hoeverre maken jullie je hier zorgen over, of beter nog: is het iets om je echt zorgen over te maken?
Een aantal mensen gebruiken takels, maar dit is voor mij echt geen optie (helaas?).

Ik heb flink wat gelezen over het onderwerp, maar volgens mij is er een aardige tweedeling in de brouwwereld wat betreft het standpunt rond zuurstofinslag (/hot side aeration). Ik heb zelf dit artikel gevonden, wat me hoopvol stemt:
http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Maar wat is jullie mening? En in hoeverre is dit onderbouwd, of is het meer een gevoel? :)

Bedankt alvast!

Robert1968

Ik spoel de korf met bostel in een aparte ketel met kraan. Op die manier kan ik mijn spoelsnelheid zelf regelen. Het extractrendement gaat hierdoor ook wat omhoog constateer ik.

lier

Je kan prima bier brouwen zonder je zorgen te maken over elk belletje zuurstof dat in de buurt van je brouwsel dreigt te dwarrelen.

Ik weet niet hoe ervaren je bent maar voor dat je de 50 of 100 brouwsels achter de rug hebt zou ik eerst de rest van het brouwproces onder controle proberen te krijgen.

Vuistregel is zuurstofinslag zoveel mogelijk voorkomen behalve tijdens het enten van de gist en er is zelfs discussie of het wel nodig is dan zuurstof in te brengen, denk zelf eigenlijk van niet. Maar doe er niet te panisch over, gewoon lekker brouwen

Johan_vL

Iedereen belucht toch zijn wort, voordat er verse opgekweekte gist bij wordt gegooid? (Gedroogde gist uitgesloten). Dus oxidatie lijkt mij bij deze stap ook niet relevant.  :brouwen:

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 15-07-2018  23:30 uDit heeft alles te maken met de rendementsdefinitie. In moderne brouwsoftware wordt het maximale rendement op 100% gezet. 90% rendement volgens deze berekening komt overeen met 72% als de mout als je maximaal 80 gram extract uit 100 gram mout kunt halen. Er zijn echter mouten met een hogere en lagere maximale opbrengst. Brouwsoftware houdt daar rekening mee. Vandaar dat de waarde die de brouwsoftware berekent een betere indicatie geeft voor de vraag of je maximale uit de mout gehaald hebt dan de klassieke rendementsberekening waarbij alleen  gekeken wordt naar het extract dat uit je gewonnen hebt uit de mout die je gestort hebt en geen rekening wordt gehouden met het rendement van verschillende mouten in je stort.
Dit is zeer relevant, wist ik niet. Betekent dat we betere rendementen halen dan we dachten, das mooi. Nou ja ik zal er rekening mee houden, dank je @Jacques

Snotje

Citaat van: Johan_vL op 16-07-2018  18:26 uDit is zeer relevant, wist ik niet. Betekent dat we betere rendementen halen dan we dachten, das mooi. Nou ja ik zal er rekening mee houden, dank je @Jacques

Dat ligt er denk ik aan wat je dacht maar ik zou eerder denken dat je een lager rendement haalt dan je dacht. Omdat je bijv. 90% van het maximale haalt. En het theoretische maximum is dan bijv. 80%, dat ligt aan de moutsoort.... als je begrijpt wat ik bedoel  :nut:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.