Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric111

Citaat van: JoepH op 01-07-2018  18:42 uHoi, ik heb alleen een simpel messing knie met aan de ene kant 1/2" binnendraad en aan de andere kant een 15 mm knelkoppeling gekocht bij de bouwmarkt.
Vervolgens het knietje gemonteerd aan de 1/2" binnendraad (met teflontape ertussen) en de knelring en moer van de knelkoppeling weg gelaten.
Het resultaat is dat en dan een opening blijft bestaan van een mm of 3 vanaf de bodem. Simpeler kan het niet volgens mij en het werkt perfect :-)


Hier de oplossing met 2 knietjes.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/6494dc513b6b3bcd927f7a815308db90.JPG
Door gebrek aan draad kon ik 1 knietje niet vergenoeg doordraaien. Dus toen maar twee genomen.

Ik had een ander knietje gevonden dat prima voldoet, zie foto:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/fe8ce6f5db89532c40f948b79301c55d.jpg

Groeten, Eric


lier

Ik zou al die knietjes en bochten gewoon in de kast laten liggen. Neem je verlies en pomp het goede jongbier in je gietemmer en laat de eiwitten en hoppen in de ketel achter.
Wat mij betreft hoe schoner het bier in de gietemmer hoe beter het resultaat.

Buiten dat, die ketel is van rvs, die knietjes niet, een beetje geleidende vloeistof, zeg bier en een beetje temperatuur erbij door bijvoorbeeld koken en je hebt galvanische corrosie. Ik weet niet of je zuinig bent op je ketel maar zo ja ga dan of voor alleen rvs, of monteer er een kunststof knie op, stukje slang ertussen, maakt niet uit maar in elk geval isoleer de 2 metalen van elkaar.

Succes met brouwen

Hay

Citaat van: Orangeloo op 01-07-2018  13:11 uIk ben sinds kort ook in het bezit van een Easybrew. En ook ik moest mijn gegevens invullen. Weliswaar in BrouwVisie, maar misschien geeft het wat inzicht:


Hee Angelo jij ook al?
Welkom bij de club, ik heb dan weliswaar de klarstein maar ben er super tevreden mee.
Is echt geweldig om mee te brouwen.
Maak(te) me wel zorgen om de kwaliteit en dan al zeker het verwarmingselement omdat die ingegoten zit en als die kapot gaat kun je niks meer met het ding. Maar heb er nu in de 20 brouwsels mee gemaakt en doet het nog steeds prima.

billiebob

Citaat van: lier op 01-07-2018  22:35 uIk zou al die knietjes en bochten gewoon in de kast laten liggen. Neem je verlies en pomp het goede jongbier in je gietemmer en laat de eiwitten en hoppen in de ketel achter.
Wat mij betreft hoe schoner het bier in de gietemmer hoe beter het resultaat.

Buiten dat, die ketel is van rvs, die knietjes niet, een beetje geleidende vloeistof, zeg bier en een beetje temperatuur erbij door bijvoorbeeld koken en je hebt galvanische corrosie. Ik weet niet of je zuinig bent op je ketel maar zo ja ga dan of voor alleen rvs, of monteer er een kunststof knie op, stukje slang ertussen, maakt niet uit maar in elk geval isoleer de 2 metalen van elkaar.

Succes met brouwen
Nogal onzin om maar gewoon 1-2 l (?) verlies te nemen, terwijl je het met zo'n simpele oplossing kunt 'afromen'. en door goed te whirlen is er een minimum aan trub.

Voldoende teflon tussen alle delen en er is geen direct contact. Je moet dan wel je best doen om je ketel aan te tasten hoor...

Overigens is de hoeveelheid tape ook de oplossing voor het probleem van het knietje dat net niet mooi opgedraaid kan worden... ;)

orangeloo

Citaat van: Hay op 02-07-2018  09:49 uHee Angelo jij ook al?
Welkom bij de club, ik heb dan weliswaar de klarstein maar ben er super tevreden mee .
Is echt geweldig om mee te brouwen.
Maak(te) me wel zorgen om de kwaliteit en dan al zeker het verwarmingselement omdat die ingegoten zit en als die kapot gaat kun je niks meer met het ding. Maar heb er nu in de 20 brouwsels mee gemaakt en doet het nog steeds prima.

 :groots:
Ja heb ik gewonnen bij het ONK. Was een verloting. Georganiseerd door Triple W en Gesponsord door Braumarkt. Dus voor € 1,- kon je mee doen... en toen riep een meneer Nummer 43...  :elifant: :hoera: :elifant: :hoera:

Was een beetje sceptisch, maar moet zeggen de eerste brouwdag viel nog niet tegen.  :brouwen:


Snotje

Ik snap dat het misschien vaker is gezegd maar waarom zou je de pomp niet gebruiken om het wort in een vergisingsttank te pompen? Hoe kan de pomp nou verstopt daarvan raken, wat is het verschil tussen normaal pompen? Als je de pomp gewoon niet droog laat pompen kan er toch niks gebeuren?

Ik zag op een filmpje dat Sarah dat ook doet, dat lijkt me veel handiger op 16:00 van het filmpje:


Gurrr

Citaat van: Snotje op 05-07-2018  11:04 uIk snap dat het misschien vaker is gezegd maar waarom zou je de pomp niet gebruiken om het wort in een vergistingstank te pompen? Hoe kan de pomp nou verstopt daarvan raken, wat is het verschil tussen normaal pompen? Als je de pomp gewoon niet droog laat pompen kan er toch niks gebeuren?


Bij mijn EasyBrew is het siliconen knietje aan de onderkant van de ketel gesprongen. De pomp raakte verstopt en door de druk knalde waarschijnlijk het knietje. Dit was de eerste keer dat ik de Easybrew gebruikte, dus ik wist meteen waar het extra siliconen knietje voor was  :-\

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 05-07-2018  11:04 uIk snap dat het misschien vaker is gezegd maar waarom zou je de pomp niet gebruiken om het wort in een vergisingsttank te pompen? Hoe kan de pomp nou verstopt daarvan raken, wat is het verschil tussen normaal pompen? Als je de pomp gewoon niet droog laat pompen kan er toch niks gebeuren?

Ik zag op een filmpje dat Sarah dat ook doet, dat lijkt me veel handiger op 16:00 van het filmpje:
Ik heb het al in meer filmpjes voorbij zien komen. Zie ook niet waarom dat niet zou kunnen. Je trekt je hele ketel leeg. En wanneer je ziet dat ie leeg is schakel je de pomp uit. Klaar!!! Ik heb sinds een paar dagen de Brewmonk versie. Gisteren met water getest of alles werkte. En alles werkte perfect. Ook geen lekkages. Binnenkort maar eens gaan brouwen.

Is een stukje siliconen slang dat je over de schroefdraad schuift en vast zet met een tyrap geen optie? Dat je dat vastpakt zodra je het kan zien en in een bochtje buigt waarbij je het uiteinde net boven de bodem houdt? Volgens mij trek je dan ook zonder enig probleem de ketel helemaal leeg.


Heisenberg

Citaat van: Gurrr op 05-07-2018  11:37 uBij mijn EasyBrew is het siliconen knietje aan de onderkant van de ketel gesprongen. De pomp raakte verstopt en door de druk knalde waarschijnlijk het knietje. Dit was de eerste keer dat ik de Easybrew gebruikte, dus ik wist meteen waar het extra siliconen knietje voor was  :-\
En hoe kom je bij de pomp? Onderkant (plastic) losschroeven? Ik heb er ook nog een witte siliconen o-ring bij gekregen. Zal ook wel voor de pomp zijn neem ik aan?

Hay

Pomp kan heel snel verstopt raken met hopresten.

Heisenberg

Citaat van: Hay op 06-07-2018  08:51 uPomp kan heel snel verstopt raken met hopresten.
Daarvoor hebben ze toch een hopspider uitgevonden?

Dirtbag

Bij mij is de pomp al een keer verstopt geraakt door de moutdeeltjes die door de overstroompijp naar beneden zijn gegaan. Teugblazen hielp gelukkig elke keer weer een tijdje zodat ik het maischen niet heb hoeven onderbreken.

db

CeesM

Citaat van: Dirtbag op 06-07-2018  09:54 uBij mij is de pomp al een keer verstopt geraakt door de moutdeeltjes die door de overstroompijp naar beneden zijn gegaan. Teugblazen hielp gelukkig elke keer weer een tijdje zodat ik het maischen niet heb hoeven onderbreken.
Door de uitstroom te regelen moet je juist voorkomen dat het wort door de overstroompijp terugstroomt.

Gurrr

Citaat van: Heisenberg op 06-07-2018  08:35 uEn hoe kom je bij de pomp? Onderkant (plastic) losschroeven? Ik heb er ook nog een witte siliconen o-ring bij gekregen. Zal ook wel voor de pomp zijn neem ik aan?

Inderdaad de onderkant openen, of de ringen voor de pomp zijn, dat weet ik niet.

KarmeFrank

Citaat van: Snotje op 05-07-2018  11:04 uIk snap dat het misschien vaker is gezegd maar waarom zou je de pomp niet gebruiken om het wort in een vergisingsttank te pompen? Hoe kan de pomp nou verstopt daarvan raken, wat is het verschil tussen normaal pompen? Als je de pomp gewoon niet droog laat pompen kan er toch niks gebeuren?

Ik zag op een filmpje dat Sarah dat ook doet, dat lijkt me veel handiger op 16:00 van het filmpje:



Sarah is in ieder geval niet bang voor oxidatie  ;D ;D

Door via de pomp het wort in gistvat te doen neem je dus wel hopresten en je eiwitten mee. Lijkt me mogelijk maar dan zou ik via een kaasdoek of ander filter in je gistvat laten lopen. Anders whirlpoolen en aan de zijkant via de kraan mbv koperen knietje laten weglopen.

Dirtbag

Citaat van: CeesM op 06-07-2018  10:32 uDoor de uitstroom te regelen moet je juist voorkomen dat het wort door de overstroompijp terugstroomt.

Goh, meen je? ;)

Was ook de enige keer dat ik heb geprobeerd zonder bovenste filterplaat te werken, echter ook bij het lichten van de filterplaat voor tussendoor roeren komt er nog wel eens wat mout bovenop te liggen. Aangezien ik over het algemeen 40 liter probeer te maken met de easy50 zit ik altijd vol tijdens maischen. :)

db

thezewery

Citaat van: CeesM op 06-07-2018  10:32 uDoor de uitstroom te regelen moet je juist voorkomen dat het wort door de overstroompijp terugstroomt.
Wat maakt dat uit dan?  :weetniet:
Of er nu wel of niet wort via het pijpje terugstroomt veranderd toch niets aan de hoeveelheid/snelheid door het mout?

Dookiy

Citaat van: thezewery op 06-07-2018  13:43 uWat maakt dat uit dan?  :weetniet:
Of er nu wel of niet wort via het pijpje terugstroomt veranderd toch niets aan de hoeveelheid/snelheid door het mout?

Laatst een verstopt filterbed gehad, alle circulatie ging door het overlooppijpje. Maakte zeker uit voor het SG  ;)

Tussendoor roeren is dus een hele goede tip.

thezewery

Citaat van: Dookiy op 07-07-2018  12:07 uLaatst een verstopt filterbed gehad, alle circulatie ging door het overlooppijpje. Maakte zeker uit voor het SG  ;)
Had dan toch ook helemaal niets uitgemaakt voor je SG als er niets ipv alles door het pijpje was gegaan?

Dookiy

Citaat van: thezewery op 07-07-2018  16:08 uHad dan toch ook helemaal niets uitgemaakt voor je SG als er niets ipv alles door het pijpje was gegaan?

Wat niet door het filterbed gaat, extraheert ook geen suiker. In het meest extreme geval ben je gewoon water aan het rondpompen zonder circulatie door het filterbed.

Maran van Brakel

Je kan beter je pomp vol laten werken, de stroom van het wort met het hendeltje half blokkeren is niet goed voor de pomp.
Half pompen zodat alles door je filterbed gaat of vol pompen en de helft door de overloop-pijp maakt geen verschil.

thezewery

Citaat van: Maran van Brakel op 09-07-2018  08:22 uJe kan beter je pomp vol laten werken, de stroom van het wort met het hendeltje half blokkeren is niet goed voor de pomp.
Half pompen zodat alles door je filterbed gaat of vol pompen en de helft door de overloop-pijp maakt geen verschil.
Precies.

BLUB

Citaat van: Maran van Brakel op 09-07-2018  08:22 uJe kan beter je pomp vol laten werken, de stroom van het wort met het hendeltje half blokkeren is niet goed voor de pomp.
Half pompen zodat alles door je filterbed gaat of vol pompen en de helft door de overloop-pijp maakt geen verschil.

Zo jammer dit, zet de mensen op het verkeerde been  :weetniet:


 :degroeten:


BLUB

Maran van Brakel

Citaat van: BLUB op 09-07-2018  10:55 uZo jammer dit, zet de mensen op het verkeerde been  :weetniet:


 :degroeten:


BLUB

En hoe precies?
Misschien moet je je mening eens onderbouwen voordat je commentaar geeft.

Dookiy

Citaat van: BLUB op 09-07-2018  10:55 uZo jammer dit, zet de mensen op het verkeerde been  :weetniet:


 :degroeten:


BLUB

Precies.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.