Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

billiebob

Mijn vraag is meer: is dat allemaal nodig? Of is het ook mogelijk om een knietje zo op de kraan te schroeven en klaar? Solderen etc. gaat namelijk al te ver voor mij...

En ergens in dit topic staat dat de kraan aan de binnenzijde van de ketel is voorzien van 1/2" buitendraad. Hoe gaat 15 mm (diameter?) hier dan op passen?

Mark GA

Citaat van: billiebob op 25-06-2018  09:21 uMijn vraag is meer: is dat allemaal nodig? Of is het ook mogelijk om een knietje zo op de kraan te schroeven en klaar? Solderen etc. gaat namelijk al te ver voor mij...
Nee hoor, een verenigingslid heeft voor mij een knietje en bodemstukje geregeld. De laatste heeft hij geFREESD (edit!) naar tandjes zodat er nog meer filtering plaatsvindt.
Je kunt dit met wat kraantape zo in de ketel klemmen. Het stukje dat op de bodem rust zit gewoon los en is dus flexibel in hoogte.

ErikV

Citaat van: billiebob op 25-06-2018  09:21 uMijn vraag is meer: is dat allemaal nodig? Of is het ook mogelijk om een knietje zo op de kraan te schroeven en klaar? Solderen etc. gaat namelijk al te ver voor mij...

En ergens in dit topic staat dat de kraan aan de binnenzijde van de ketel is voorzien van 1/2" buitendraad. Hoe gaat 15 mm (diameter?) hier dan op passen?

Alternatief voor een soldeerknie 15mm is een knelknie 15mm gebruiken. Nadeel is dat je randjes en holtes krijgt waar bostelrestjes in gaan zitten.  Rest van het materiaal blijft gelijk. Of je omwikkelt de 15mm buis aan 1 kant met teflontape en schuift 'm in de kraan. Dan heb je de 15mm knelring en knelmoer niet nodig. Dan wel na het brouwen loshalen, schoonmaken en nieuw teflon wikkelen.


stiaanke

Citaat van: Mark GA op 25-06-2018  09:31 uNee hoor, een verenigingslid heeft voor mij een knietje en bodemstukje geregeld. De laatste heeft hij gefrased naar tandjes zodat er nog meer filtering plaatsvindt.
Je kunt dit met wat kraantape zo in de ketel klemmen. Het stukje dat op de bodem rust zit gewoon los en is dus flexibel in hoogte.

gefrased?  :weetniet:

Mark GA


Hij heeft met een dremel tandjes geFREESD (edit!). Dit gedeelte rust op de bodem en is flexibel in hoogte. Is gewoon een extraatje...een knietje geeft al genoeg extra rendement waarschijnlijk.

snowdog2006

Citaat van: stiaanke op 25-06-2018  10:21 ugefrased?  :weetniet:

Ik vraag me af of hij niet doelt op de spelwijze (gefreesd?).. ipv uitleg wat je gedaan hebt  ;) @ MarkGA
Maar boeien toch weer extra info met het plaatje.

emiel1

Citaat van: stiaanke op 25-06-2018  10:21 ugefrased?  :weetniet:
Gefreesd bedoelt ie

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 25-06-2018  10:55 uGefreesd bedoelt ie
sorry jongens, ik zit altijd met Henk Fräser in mijn hoofd... Feyenoordert he...
dacht dat het een Engels woord was hahaha betekenis in het Engels is blijkbaar milling.

billiebob

Ok bedankt allemaal, ik heb het beter in het vizier. Ik ga denk ik een knietje zoeken dat 'kant-en-klaar' is. Dat wil zeggen: een knietje met twee verschillende lengten voor en na de bocht. Bestaat vast wel ;)

Alleen vind ik het nu nog steeds niet duidelijk hoe de kraan eruit ziet aan de binnenzijde. Als dat gewoon 1/2" schroefdraad is: waarom dan klooien met rond 15 mm? Je kunt daar een knietje met het juiste schroefdraad (+ wat teflon) toch gewoon opschroeven?


Batavier

Heeft iemand ervaring met de temperatuur kalibreren?
Het lukt mij niet de correctie op te slaan.
Na uit/aan zetten is de correctie verdwenen.

Snotje

Ik heb mijne nog niet maar wel besteld en ik wil vast in BrouwHulp het apparaat gaan toevoegen. Ik heb in dit topic gezocht maar kom er niet helemaal uit. Het lijstje wat iemand had gepost had het over een 40 liter maischkuip, dat klopt denk ik niet? Kan iemand een screenshot maken van zijn instellingen zodat ik deze schaamteloos kan kopiëren?

Ik heb nog geen enkele ervaring met BrouwHulp (of enige andere brouwsoftware) dus ik heb geen idee maar dit lijstje staat ergens in het topic:

Volume/hoogte/gewicht Maischkuip=40 liter/40cm/10,1 kg.
Hoeveelheid maischwater is variabel.
Volume/hoogte filterkuip=40 liter/40 cm.
Dode ruimte filterkuip is niet van belang omdat er toch geen wort achterblijft.
Brouwzaalrendement is variabel.
Volume/hoogte/kookvolume=40 liter/42,5 cm/35-38 liter (veilige marge tegen overkoken).
Verdampsnelheid=10% per uur/ variabel liter per uur.

CeesM

Dat lijstje heb ik gemaakt. Waarom denk je dat het niet klopt?

Snotje

Citaat van: CeesM op 30-06-2018  12:35 uDat lijstje heb ik gemaakt. Waarom denk je dat het niet klopt?

Nou nogmaals ik weet er geen bal van maar is dat ding niet 30 liter en de maischkuip ook?

Eric111

Citaat van: billiebob op 24-06-2018  23:56 uVoor degenen die een knietje hebben toegepast: wat voor oplossing is hier handig? Een simpel 15 mm messing knietje met 1/2" binnendraad aan een zijde en whatever aan de andere zijde? Of moet er nog verlengd worden? Het plaatje in dit topic laat een ingewikkeldere uitwerking zien, maar ik vraag me af of dat nodig is...

Bedankt!

Hoi, ik heb alleen een simpel messing knie met aan de ene kant 1/2" binnendraad en aan de andere kant een 15 mm knelkoppeling gekocht bij de bouwmarkt.
Vervolgens het knietje gemonteerd aan de 1/2" binnendraad (met teflontape ertussen) en de knelring en moer van de knelkoppeling weg gelaten.
Het resultaat is dat en dan een opening blijft bestaan van een mm of 3 vanaf de bodem. Simpeler kan het niet volgens mij en het werkt perfect :-)

Groeten, Eric

JoepH

Citaat van: Eric111 op 30-06-2018  23:48 uHoi, ik heb alleen een simpel messing knie met aan de ene kant 1/2" binnendraad en aan de andere kant een 15 mm knelkoppeling gekocht bij de bouwmarkt.
Vervolgens het knietje gemonteerd aan de 1/2" binnendraad (met teflontape ertussen) en de knelring en moer van de knelkoppeling weg gelaten.
Het resultaat is dat en dan een opening blijft bestaan van een mm of 3 vanaf de bodem. Simpeler kan het niet volgens mij en het werkt perfect :-)

Groeten, Eric

Er zit wel erg weinig overblijvende draad op het kraanstuk aan de binnenkant. Is er nergens een dunnere moer te krijgen. Iets meer vlees om het knietje op te schroeven zou welkom zijn. Ik heb aan de binnenkant een extra afdichtingsring gezet. Die moer haast koud tegen de binnenkant van de ketel schroeven leek me niet zo'n goed idee.
Eric kun je een fotootje plaatsen van jouw oplossing aan de binnenkant? Vooral naar je moer en ring oplossing om de ketel dicht te krijgen ben ik geinterresseerd.

Snotje

Citaat van: Snotje op 30-06-2018  14:48 uNou nogmaals ik weet er geen bal van maar is dat ding niet 30 liter en de maischkuip ook?

Is dit wel correct?

Mark GA

De Arsegan Easybrew 30 is 30L (27) en de Arsegan Easybrew 50 is 50L (47?)
Cees' berekening zal wel op de 50 gebaseerd zijn maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je allemaal in twijfel trekt.

CeesM

Citaat van: Mark GA op 01-07-2018  11:47 uDe Arsegan Easybrew 30 is 30L (27) en de Arsegan Easybrew 50 is 50 L (47?)
Cees' berekening zal wel op de 50 gebaseerd zijn maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je allemaal in twijfel trekt.
Nee, het is de berekening van de Easybrew 30. Als je het tot de rand vult gaat er 40 liter in. Je zou tot 30 liter bier kunnen brouwen met deze.
Bij nader inzien is de inhoud van de maischketel iets van 37 liter i.p.v. 40 liter.
De gegevens die je in BrouwHulp moet invoeren is gebaseerd op een 3-pans systeem.

orangeloo

Citaat van: Snotje op 30-06-2018  10:37 uIk heb mijne nog niet maar wel besteld en ik wil vast in BrouwHulp het apparaat gaan toevoegen. Ik heb in dit topic gezocht maar kom er niet helemaal uit. Het lijstje wat iemand had gepost had het over een 40 liter maischkuip, dat klopt denk ik niet? Kan iemand een screenshot maken van zijn instellingen zodat ik deze schaamteloos kan kopiëren?

Ik heb nog geen enkele ervaring met BrouwHulp (of enige andere brouwsoftware) dus ik heb geen idee maar dit lijstje staat ergens in het topic:

Volume/hoogte/gewicht Maischkuip=40 liter/40cm/10,1 kg.
Hoeveelheid maischwater is variabel.
Volume/hoogte filterkuip=40 liter/40 cm.
Dode ruimte filterkuip is niet van belang omdat er toch geen wort achterblijft.
Brouwzaalrendement is variabel.
Volume/hoogte/kookvolume=40 liter/42,5 cm/35-38 liter (veilige marge tegen overkoken).
Verdampsnelheid=10% per uur/ variabel liter per uur.

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Easybrew. En ook ik moest mijn gegevens invullen. Weliswaar in BrouwVisie, maar misschien geeft het wat inzicht:

Ik heb iedere keer 1000 gram water (=1 liter) in de Easybrew gegooid en de cm gemeten tot aan de dikke staaldraad (2 cm onder de rand waar je de binnenpan op zet tijdens het spoelen)
Dit heb ik gedaan zonder binnenpan.
Vervolgens ben ik wat gaan spelen met de getallen in BrouwVisie.

Ik kom dan op 39 liter en 40,2 cm hoog. Dit komt redelijk overeen met de cm die BrouwVisie berekend. Deze gegevens heb ik zowel bij de maischpan als de kookpan ingevoerd. Dat is namelijk dezelfde  ;D (BrouwVisie gaat ook uit van een 3pans systeem, maar in dat geval vul je dus gewoon zowel bij de maisch als kookketel hetzelfde in)
 
Dit betekent overigens niet dat er 39 liter in past, er zitten namelijk nog een paar gaatjes in de binnenpan  ^-^ Maar dat ziet BrouwVisie niet, en zo klopt wel de berekening van BrouwVisie.  :brouwen:

orangeloo

Nu nog even een vraag van mijn kant:

Als je de hop herinnering wilt instellen, vul je dan de kooktijd van de hop in of juist wanneer het er in moet? Dus als je begin koken hop wilt toevoegen en je kookt 90 minuten vul je dan 90 in of 0 ?

Chilobrachys

Je vult in hoelang de hop er in moet.

billiebob

Citaat van: Eric111 op 30-06-2018  23:48 uHoi, ik heb alleen een simpel messing knie met aan de ene kant 1/2" binnendraad en aan de andere kant een 15 mm knelkoppeling gekocht bij de bouwmarkt.
Vervolgens het knietje gemonteerd aan de 1/2" binnendraad (met teflontape ertussen) en de knelring en moer van de knelkoppeling weg gelaten.
Het resultaat is dat en dan een opening blijft bestaan van een mm of 3 vanaf de bodem. Simpeler kan het niet volgens mij en het werkt perfect :-)

Groeten, Eric

kijk, super antwoord. bedankt!

Snotje

Citaat van: Orangeloo op 01-07-2018  13:11 uIk ben sinds kort ook in het bezit van een Easybrew. En ook ik moest mijn gegevens invullen. Weliswaar in BrouwVisie, maar mss geeft het wat inzicht:

Ik heb iedere keer 1000 gram water (=1 liter) in de easybrew gegooid en de cm gemeten tot aan de dikke staaldraad (2cm onder de rand waar je de binnenpan op zet tijdens het spoelen)
Dit heb ik gedaan zonder binnenpan.
Vervolgens ben ik wat gaan spelen met de getallen in BrouwVisie.

Ik kom dan op 39 liter en 40,2 cm hoog. Dit komt redelijk overeen met de cm die BrouwVisie berekend. Deze gegevens heb ik zowel bij de maischpan als de kookpan ingevoerd. Dat is namelijk dezelfde  ;D (BrouwVisie gaat ook uit van een 3pans systeem, maar in dat geval vul je dus gewoon zowel bij de maisch als kookketel hetzelfde in)
 
Dit betekend overigens niet dat er 39 liter in past, er zitten namelijk nog een paar gaatjes in de binnenpan  ^-^ Maar dat ziet BrouwVisie niet, en zo klopt wel de berekening van BrouwVisie.  :brouwen:

Top! Bedankt! Ik denk dat ik het nu begrijp..
 Oude lijstje klopte bij benadering ook redelijk!

JoepH

Citaat van: billiebob op 01-07-2018  14:32 uHoi, ik heb alleen een simpel messing knie met aan de ene kant 1/2" binnendraad en aan de andere kant een 15 mm knelkoppeling gekocht bij de bouwmarkt.
Vervolgens het knietje gemonteerd aan de 1/2" binnendraad (met teflontape ertussen) en de knelring en moer van de knelkoppeling weg gelaten.
Het resultaat is dat en dan een opening blijft bestaan van een mm of 3 vanaf de bodem. Simpeler kan het niet volgens mij en het werkt perfect :-)
Hier de oplossing met 2 knietjes.

Door gebrek aan draad kon ik 1 knietje niet vergenoeg doordraaien. Dus toen maar twee genomen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.