Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Dirtbag

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDubbel
Kenmerk2018
Brouwdatum6-6-2018
BiertypeDubbel
Aantal liters40
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater58,6 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater28,6 liter
Spoelwater27,1 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur72 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %8,900 kg3 EBC
Kandijsuiker (bruin)10,0 %1,271 kg10 EBC
Munchenermout 15 EBC14,0 %1,780 kg16 EBC
Special B6,0 %0,763 kg391 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle8,4 %50 grFWH21 EBU
East Kent Golding5,9 %60 gr10 minuten7 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortB19 Belgian Trapix
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C75 minuten2,5 l/kg
278°C5 minuten2,5 l/kg

Ik heb weer eens ruzie met BrouwVisie, hij rekent uit dat het rendement op dit moment 681.8 % is met een mout rendement van 1324.2%

Als ik deze calculator invul dan kom ik op 59.03% uit.

Ik kwam in ieder geval uit met deze stort op 38.71 liter met een SG van 1064

Settings in BrouwVisie zoals ik ze nu heb staan voor de EB50 en waar ik dus nog niet mee tevreden ben:
Moutverlies 1.0 l/kg
Kookverlies 2.0 l/uur
ketelverlies 500 ml (dit is met elleboogje gerekend, met hevelfilter zet ik hem de volgende keer op 1500 ml)
Vergistingsverlies 1400 ml
Restverlies 2%
Hopverlies bloemen 6.01 ml/gr
Hopverlies pellets 2.67 ml/gr (gebruik ik niet)
Maischpan 40 liter en 48 cm hoog
Kookpan 50 liter en 54 cm hoog
heetwaterpan 27 liter, (mijn eerste maischpan, een oude weckketel)


db

KarmeFrank

ik ben met mijn siliconen slang de exacte liters aan het markeren en ik zie dat dat ik ongeveer 1 liter verschil heb tussen de maat in de RB30 zijwand en wat ik er daadwerkelijk ingooi (dus bij afgemeten 20 liter staat de EB30 aanduiding ongeveer 1 liter lager dan de 20 markering in de zijwand). Als ik de 2,6 liter die BLUB gemeten had neem als extra dan kom ik boven de maatvoering uit van de EB30. zou het kunnen zijn dat ik een iets ander (nieuwer) model heb of zie ik iets over het hoofd ?

Ik vermoed niet dat er nog een extra 1,6 liter in de aansluiting en pomp zit .

Tevens merk ik dat een aantal koppelingen aan het lekken zijn oa bij mijn kraan en bij het gebogen pijpje van de pomp hebben meer mensen dat ? Ik heb het met gastape kunnen dichten maar weet niet of dat de juiste manier is.



ErikV

Zonder binnenpan in de EB heb ik ongeveer 2 liter verschil. De slangaansluiting op de kraan lekte ook bij mij. Het witte rubberringetje is te dun. En losse, platte O-ring die ik nog op voorrad had verhielp het euvel.
De aansluiting van de recirculatie-uitloop lekt bij mij niet.

KarmeFrank

Citaat van: ErikV op 09-06-2018  16:11 uZonder binnenpan in de EB heb ik ongeveer 2 liter verschil. De slangaansluiting op de kraan lekte ook bij mij. Het witte rubberringetje is te dun. En losse, platte O-ring die ik nog op voorrad had verhielp het euvel.
De aansluiting van de recirculatie-uitloop lekt bij mij niet.

OK nu moet ik zeggen dat de recirculatie-uitloop vergeten was dat deze nog in de star-san lag dus heeft daar bijna 2 uur in gelegen. Daarna lekte het ding  ::)

Bedankt voor de tip mbt ring ik heb nog wat liggen dacht ik
*edit* zonet de witte smalle ring vervangen door een rubberen zwarte en het lekken is gestopt.  :biersmile:

Die 2,6 liter van BLUB is een denkfout van mij dat ging niet over het verschil tussen daadwerkelijke en de interne maat dat ging over wat er achter bleef als je afhevelt zonder knietje.dus dat kan wel kloppen.

Blijft wel vreemd dat jij 2 liter en ik 1 liter verschil heb voor zo'n standaard apparaat heb jij je pomp aangezet tijdens afmeten?

KarmeFrank

Tijdens mijn metingen van het weekend merkte ik dat ik dat naar de aanloop tot kook ik al via verdamping al 2-2,5 liter kwijt was. Houdt BrouwHulp daar ook rekening mee dat je waarschijnlijk ook zo'n 10% tijdens maischen kwijtraakt?

Thamerdal

Het lukt mij maar niet om een programma op te slaan in de EB30. Heeft iemand een stap-voor-stap dinges gemaakt toevallig?  :nut:

JoepH

Citaat van: Thamerdal op 11-06-2018  15:04 uHet lukt mij maar niet om een programma op te slaan in de EB30. Heeft iemand een stap-voor-stap dinges gemaakt toevallig?  :nut:

Programmeer een volledige sessie in.
Klik door naar de stap voorbij END.
Denk er aan, niet uitzetten.
klik op Manual/pause, linksonder.
Als je het manual scherm ziet. Druk je de Manual/Pause knop minimaal 5 seconden in. Je hoort dan een belletje dat je programma, ja ja, het automatische programma is opgeslagen. Succes!

The-Giant-Master

Wat is jullie ervaring met de Easybrew? Is het een goede investering? Of zou ik beter een Braumeister kunnen aanschaffen? Ik weet deze is 4 keer zo duur. Maar als het fijner werkt is het mij dit wellicht wel waard.

JoepH

Citaat van: The-Giant-Master op 13-06-2018  17:27 uWat is jullie ervaring met de Easybrew? Is het een goede investering? Of zou ik beter een Braumeister kunnen aanschaffen? Ik weet deze is 4 keer zo duur. Maar als het fijner werkt is het mij dit wellicht wel waard.

Ik heb geen Braumeister maar ben wel erg tevreden met mijn Easybrew 30. Prijs/kwaliteit is zeer dik in orde.
Fijn werken en lekker bier.

Thamerdal

Citaat van: JoepH op 13-06-2018  17:49 uIk heb geen Braumeister maar ben wel erg tevreden met mijn Easybrew 30. Prijs/kwaliteit is zeer dik in orde.
Fijn werken en lekker bier.
Hier dezelfde ervaring!

The-Giant-Master

Oké top bedankt. Even wachten tot ze in Almere de 50 liter versie weer kunnen leveren dan.

Olnzel

Citaat van: Olnzel op 06-06-2018  19:49 uIk zie veel gebruikers voorbij komen die filters plaatsen op het uitloopkraantje. Zijn er ook gebruikers die deze niet gebruiken en alles met de ingebouwde pomp doen. Het voordeel van het gebruik van de pomp is dat je al ruim voor einde koken de platenwisselaar mee kunt nemen in de rondloop zodat deze ontsmet.

Het grote nadeel wat ik hier nu bij ondervindt is dat er niet gemakkelijk een filter voor de inlaat van de pomp valt te plaatsen

Heeft er iemand al iets gevonden om hier bijvoorbeeld een hexenfilter op aan te sluiten?

Iemand hier misschien ook een antwoord op?

Mark GA

Citaat van: Olnzel op 14-06-2018  23:24 uIemand hier misschien ook een antwoord op?
Is er een vraag dan?

Maar ik begrijp sowieso niet dat je de pomp gebruikt tijdens het koken. Die is namelijk niet berekend op die temperaturen en dat wordt ook met uitroeptekens afgeraden in de handleiding.
Een filter voor de inloop van de pomp plaatsen is ook overbodig omdat de filterplaat van de maischpan dit al oplost.

KC

Ik had de filterhex aangesloten. Dit werkte voor mij niet. Nu heb ik er een Grainfather filter op, maar dit moet ik nog testen. Ik zou de pomp pas even na de start van het koelen aanzetten. Dan is het wort nog steeds heet genoeg. Er zijn ook pompen met rvs gedeelte die eerder te gebruiken zijn. Deze binnenkant is zwart kunststof. Dat klinkt als ongezond om te verhitten :)

Batavier

Ik vind dit toch een discriminerende opmerking.
Waarom is zwart niet goed? Gebaseerd op onderbuik gevoelens?


thezewery

Citaat van: Batavier op 19-06-2018  01:00 uIk vind dit toch een discriminerende opmerking.
Waarom is zwart niet goed? Gebaseerd op onderbuik gevoelens?
Mis ik de smiley's?!?

Mark GA

Citaat van: thezewery op 19-06-2018  08:57 uMis ik de smiley's?!?
Ik vond het ook al te vaag om er niet op in te gaan

HoppyHippo







Home made Whirlpool arm voor de Easybrew 50 in elkaar geknutseld. Even getest met 35 L water en wat Brinta :P. Werkt perfect icm rvs knietje en de meegeleverde bazookafilter gemonteerd het kraantje op buitenkant van de ketel. Geen vlokje Brinta heeft de ketel verlaten. Nu al zin in volgende brouwdag.

Na 1X gebrouwen te hebben met de Easybrew 50 toch maar wat verbeteringen doorgevoerd. Mede dankzij dit forum Hulde!

Trouwens eerste brouwsel goed succes een heerlijke Punk IPA :D


Groetjes!

Mark GA







Home made Whirlpool arm voor de Easybrew 50 in elkaar geknutseld. Even getest met 35 L water en wat Brinta :P. Werkt perfect icm rvs knietje en de meegeleverde bazookafilter gemonteerd het kraantje op buitenkant van de ketel. Geen vlokje Brinta heeft de ketel verlaten. Nu al zin in volgende brouwdag.

Na 1X gebrouwen te hebben met de Easybrew 50 toch maar wat verbeteringen doorgevoerd. Mede dankzij dit forum Hulde!

Trouwens eerste brouwsel goed succes een heerlijke Punk IPA :D


Groetjes!
[/quote]
Tof! Hoe kom je aan dat beginstuk, dat koppelstuk?
Hoe heet het en waar bestel je het?

Biertje1985

Dat is een camlock koppeling, zoek maar eens op internet. Mooi stukje tubing zeg!


HoppyHippo

Inderdaad Camlock F 1/2 "

ik heb hem hier besteld:

https://www.deboerdrachten.nl/bst0431755-snelkoppeling-pp-12-inch-v-deel-camlock-x-buitendraad-zwart-type-camlock-f/3

2,30,-

Hopelijk met deze whirlpool ook een beter koelrendement van de spiraalkoeler.

Dirtbag

Citaat van: HoppyHippo op 22-06-2018  10:47 uInderdaad Camlock F 1/2 "

ik heb hem hier besteld:

https://www.deboerdrachten.nl/bst0431755-snelkoppeling-pp-12-inch-v-deel-camlock-x-buitendraad-zwart-type-camlock-f/3

2,30,-

Hopelijk met deze whirlpool ook een beter koelrendement van de spiraalkoeler.

Of met meer geduld en nagenoeg dezelfde prijs in RVS van aliexpress

db

CeesM

Citaat van: HoppyHippo op 22-06-2018  10:47 uHopelijk met deze whirlpool ook een beter koelrendement van de spiraalkoeler.
Ja, enkel onder in je ketel. Afgekoelde wort word onder aangezogen en weer onder ingebracht. Warme wort blijft boven drijven.

billiebob

Voor degenen die een knietje hebben toegepast: wat voor oplossing is hier handig? Een simpel 15 mm messing knietje met 1/2" binnendraad aan een zijde en whatever aan de andere zijde? Of moet er nog verlengd worden? Het plaatje in dit topic laat een ingewikkeldere uitwerking zien, maar ik vraag me af of dat nodig is...

Bedankt!

ErikV

Citaat van: billiebob op 24-06-2018  23:56 uVoor degenen die een knietje hebben toegepast: wat voor oplossing is hier handig? Een simpel 15 mm messing knietje met 1/2" binnendraad aan een zijde en whatever aan de andere zijde? Of moet er nog verlengd worden? Het plaatje in dit topic laat een ingewikkeldere uitwerking zien, maar ik vraag me af of dat nodig is...

Bedankt!

- 15 mm knietje
- 15 mm koperen buis, in beide kanten van het knietje gesoldeerd
- 15 mm knelring + 15 mm knelmoer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.