Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 151094 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #750 Gepost op: 05-06-2018 22:00 u »
Ik ben opeens een hele pagina aan posts kwijt kan dat @Jacques?

Zie het afgesplitste topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #751 Gepost op: 05-06-2018 22:20 u »
Zie het afgesplitste topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774

Ok helder maar onderstaande heb ik toch even hier naar toe gehaald omdat deze vraag meer op brouwproces van de Easybrew 30 sloeg dan op takel mogelijkheden.

De eerstvolgende keer komt de Easybrew 50 ook nog een 5 cm hoger te staan. Ik ga brouwen op een weegschaal voor een continue gewichtsmeting :)

Voornamelijk omdat ik elke keer en een laag rendement heb en minder opbrengst heb dan ik gepland had staan. Ik heb uit mijn Easybrew 50 nog geen een keer meer dan 36 liter brouwsel kunnen halen.

db

Same here dus hou ons op de hoogte ik vermoed ook dat mijn gestuntel met water mijn rendement negatief be´nvloed. Ik zat zelf te denken met afstand meten vanaf bovenkant maar via weegschaal lijkt mij nog nauwkeuriger dus ik hoor graag of het bij je werkt.

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #752 Gepost op: 05-06-2018 22:28 u »
Ok helder maar onderstaande heb ik toch even hier naar toe gehaald omdat deze vraag meer op brouwproces van de EB30 sloeg dan op takel mogelijkheden.

Same here dus hou ons op de hoogte ik vermoed ook dat mijn gestuntel met water mijn rendement negatief be´nvloed. Ik zat zelf te denken met afstand meten vanaf bovenkant maar via weegschaal lijkt mij nog nauwkeuriger dus ik hoor graag of het bij je werkt.

Doorzichtige slang op de kraan van de Easybrew aansluiten. En de slang met een tie-rip + musketon oid aan een handvat van de Easybrew monteren. Wanneer je de kraan opent is het niveau in de slang net zo hoog als in de pan.
Met tape-jes op de buitenkant van de pan kun je het gewenst aantal liters Wort aangeven.

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #753 Gepost op: 05-06-2018 23:02 u »
Doorzichtige slang op de kraan van de Easybrew aansluiten. En de slang met een tie-rip + musketon oid aan een handvat van de Easybrew monteren. Wanneer je de kraan opent is het niveau in de slang net zo hoog als in de pan.
Met tape-jes op de buitenkant van de pan kun je het gewenst aantal liters Wort aangeven.
Daar zat ik ook al aan te denken maar een siliconen slang is niet echt doorzichtig genoeg en een ander wel doorzichtige slang die en tegen 100 graden kan en food-grade is heb ik helaas nog niet gevonden.

Offline Olnzel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #754 Gepost op: 05-06-2018 23:18 u »
Ik doe het ook op deze wijze en maak hierbij gebruik van een siliconen slang. Werkt perfect!!!

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #755 Gepost op: 05-06-2018 23:23 u »
Ik doe het ook op deze wijze en maak hierbij gebruik van een siliconen slang. Werkt perfect!!!

Jij laat hem eraan tijdens koken en gooit wat er in de slang zit later weg?

En is het zo'n slang en is die doorzichtig genoeg?

via https://www.Brouwmarkt.nl/siliconenslang-hevelslang-12-x-18-mm-per-meter.html

Offline Olnzel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #756 Gepost op: 05-06-2018 23:28 u »
Klopt, ik laat de kraan geopend tot ongeveer 10min voor einde koken. Het wort in de slang geraakt voor mijn gevoel niet volledig aan de kook. Dat is de reden dat ik kraan iets eerder sluit

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #757 Gepost op: 05-06-2018 23:35 u »
Mooi ik heb nog zo'n slang in deellevering staan bij Brouwmarkt, wilde die annuleren maar laat hem nu maar doorlopen dus als die afkomt weet ik wat te doen. Laat je hem er ook altijd opzitten met de tie-wraps aan het handsvat of haal je hem na iedere keer brouwen eraf?

Offline Olnzel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #758 Gepost op: 05-06-2018 23:43 u »
Ik haal deze elke keer weg en ik zet deze ook niet vast met tie wraps. De slang die ik gebruik is 2 meter lang, ik haal deze tussen de handvatten door en daar blijft deze perfect hangen. Ik zet er voor de zekerheid nog een kleine lijmklem op.
Ik ben nog voornemens om de kraan te voorzien van een camlock koppeling om snel te kunnen wisselen tussen slangen.

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #759 Gepost op: 06-06-2018 01:00 u »
Ik haal deze elke keer weg en ik zet deze ook niet vast met tie wraps. De slang die ik gebruik is 2 meter lang, ik haal deze tussen de handvatten door en daar blijft deze perfect hangen. Ik zet er voor de zekerheid nog een kleine lijmklem op.
Ik ben nog voornemens om de kraan te voorzien van een camlock koppeling om snel te kunnen wisselen tussen slangen.

Weet je nog welke diameter je slang is ?

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #760 Gepost op: 06-06-2018 08:43 u »
Gisteravond even aan het knutselen geweest voor de EB-50. Werd helaas wat te laat om nog de slijptol aan te slingeren voor de sleufjes. Maar ik noem het een soort vaste filterheks. :P

Hoop dat de foto upload met de link.. :weetniet:

Offline HoppyHippo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #761 Gepost op: 06-06-2018 09:04 u »
Bij deze de foto`s. De extra 1/2 sok bijgeleverd bij de EB-50 gebruikt voor de aansluiting naar de aftapkraan. De ring ligt mooi rondom op de bodem voor wat extra bier. Sleufjes moeten er uiteraard nog ingeslepen worden. Plan is om ook nog een whirlpoolpijp te maken met dezelfde tubing die ik hiervoor heb gebruikt.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #762 Gepost op: 06-06-2018 10:30 u »
Ziet er goed uit man! Lijkt me wel lastig schoonmaken?
En wat als het wÚl vastloopt? Dan is dit iets lastiger te verwijderen dan een bazookafilter?

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #763 Gepost op: 06-06-2018 15:10 u »
Wat is trouwens het kleinste hoeveelheid wat iemand zonder problemen heeft gebrouwen in de Easybrewe 30 ? Ik wil namelijk om mijn rendement uit te vogelen batches brouwen van 5 of 10 liter maar vraag me af of dat wel goed te doen is zonder allerlei trucjes uit te moeten halen.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #764 Gepost op: 06-06-2018 16:04 u »
Wat is trouwens het kleinste hoeveelheid wat iemand zonder problemen heeft gebrouwen in de Easybrewe 30 ? Ik wil namelijk om mijn rendement uit te vogelen batches brouwen van 5 of 10 liter maar vraag me af of dat wel goed te doen is zonder allerlei trucjes uit te moeten halen.

Je rendement zal met een 5 of 10 liter batch anders zijn dan bij een liter of 20. Ik zou er gewoon in gaan brouwen in de hoeveelheden die je wil en op die manier achter je rendement komen.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #765 Gepost op: 06-06-2018 16:40 u »
Ik zou met zulke kleine batches toch gaan denken aan ouderwets 12 L pannetje op het vuur...
Tenzij je allerlei testen wil uitvoeren met hop en gist want dan brouw je 25 L en verdeel je die over verschillende gistvaten.

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #766 Gepost op: 06-06-2018 16:43 u »
Ik zou met zulke kleine batches toch gaan denken aan ouderwets 12 L pannetje op het vuur...
Tenzij je allerlei testen wil uitvoeren met hop en gist want dan brouw je 25 L en verdeel je die over verschillende gistvaten.

Nee ik ben gewoon benieuwd of iemand een ooit kleine batch heeft gebouwen in de Easybrew 30 en hoe hem dat is bevallen

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #767 Gepost op: 06-06-2018 18:10 u »
Hebben jullie ervaring met tarwestort  >40% tijdens het maichen?

Offline Christiaan S

• Senior lid
  • Goed bier is een uitdaging
« Reactie #768 Gepost op: 06-06-2018 19:19 u »

Ja tot 55% aan toe voor een wiezen.

Offline Olnzel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #769 Gepost op: 06-06-2018 19:49 u »
Ik zie veel gebruikers voorbij komen die filters plaatsen op het uitloopkraantje. Zijn er ook gebruikers die deze niet gebruiken en alles met de ingebouwde pomp doen. Het voordeel van het gebruik van de pomp is dat je al ruim voor einde koken de platenwisselaar mee kunt nemen in de rondloop zodat deze ontsmet.

Het grote nadeel wat ik hier nu bij ondervindt is dat er niet gemakkelijk een filter voor de inlaat van de pomp valt te plaatsen

Heeft er iemand al iets gevonden om hier bijvoorbeeld een hexenfilter op aan te sluiten?

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #770 Gepost op: 06-06-2018 21:26 u »
Ja tot 55% aan toe voor een wiezen.

En!  hoe gaat dat?  Geen problemen, ook bij het filteren?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #771 Gepost op: 06-06-2018 22:10 u »

De lazybrew 50 staat op dit moment op te warmen voor 40 liter weizen. :)

Nog even denken of ik met een weizen met 70 % tarwe de schrootmolen iets strakker wil gaan zetten....

db

Achteraf maar goed dat ik de schrootmolen niet strakker heb gezet, circuleren was niet eenvoudig en na het uittillen van de mout korf duurde het spoelen nog net geen uur.

In plaats van 40 liter met 1055 heb ik nu 36 liter met 1050. Met 3 kilo pilsmout en 7 kilo tarwe. Het rendement viel dus wat tegen, tevens veel eiwitvlokken die het gistvat in zijn gegaan en ik moest langer koken dan ik origineel van plan was.

Aan het eind bleek ook nog de bodem aangebrand te zijn.

Leuke brouwdag dus :)

db

70 % Tarwe op 72celcius uitgemaischt. Filteren duurt dan lang. Erg lang. Tevens had ik de walsen te dicht op elkaar zitten voor de Easybrew 50

db

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #772 Gepost op: 06-06-2018 22:14 u »
Ik heb nagevraagd bij Brouwmarkt en daar vertelden ze mij dat het een 12 mm binnenmaat siliconen slang moet zijn. Dit stukje is een krijgertje en weet zo 123 de maat niet.
Deze slang heb ik vandaag nagemeten en is een 12 mm binnen en 16 mm buitenmaat.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #773 Gepost op: 06-06-2018 22:28 u »
Ok helder maar onderstaande heb ik toch even hier naar toe gehaald omdat deze vraag meer op brouwproces van de Easybrew 30 sloeg dan op takel mogelijkheden.

Vandaag voor het eerst gebrouwen met een weegschaal er onder. De weegschaal is de SF-889 200 kg/0.1 kg "Postal scale" geworden.

De Easybrew 50 past er netjes onder er zit maar een kleine overhang voor en achter. De weegschaal kan met batterijen en met de (bij mij) meegeleverde adapter gevoed worden. Op de batterijen gaat de weegschaal na een paar minuten al weer uit. Met de adapter niet.

Ik heb het maischwater afgewogen direct in de ketel. 28.7 kg, vervolgens de moutkorf opgebouwd en mout toegevoegd, tijdens maischen is er geen meetbaar (grove resolutie helpt daar bij) afname van het gewicht.

Na het uittillen van de korf heb ik de weegschaal weer gebruikt om het gewenste spoelwater te doseren. Ik kwam daarbij op 69.5 kg met moutkorf en spoelwater bij elkaar op totaal.

Spijtig genoeg heb ik wel het gewicht gelezen bij het begin van het koken nadat de maischkorf er af was. Ben ik alleen vergeten te noteren en het getal ook vergeten.  ::) Wel had ik hem op 45 liter in de Easybrew 50 staan.

Aan het eind van het koken had ik 44.6 kg, met het wort op 95 Celcius was dit dus op ongeveer 42 liter op de schaal van de Easybrew  50.

Na afkoelen was dit nog 40 liter op de schaal van de Easybrew 50.

Gemeten SG was 1064 en het totaal was 41.188 kg hetgeen dus 38.71 liter is.

Ik heb trouwens gedurende het gehele proces een koperen hevelfilter op het kraantje gehad waardoor ik na afloop het wort heb afgetapt. Hierdoor is er wat meer wort achter gebleven in de ketel samen met de hop. ( ik heb drie keer hopzakjes gebruikt. ik vind het klere dingen :) ) Daarentegen heb ik nu wel aanzienlijk helderder wort in het gistvat.

Voort wat hoort wat :)

db

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
« Reactie #774 Gepost op: 06-06-2018 23:13 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met een weegschaal er onder.
Gemeten SG was 1064 en het totaal was 41.188 kg hetgeen dus 38.71 liter is.

db

Mooi en bedankt voor het verslag vanaf nu altijd met de weegschaal brouwen? En op welk brouwzaalrendement kwam je met dit brouwsel uit?