Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Peterrr

Proest.... :)
Maar laten we on topic blijven ...is beter  ;)

Grt Peter

Chilobrachys

Citaat van: CeesM op 02-06-2018  09:54 uAls je niet roert stroomt het wort niet goed door mout en heb je vaak dat het wort via het overlooppijpje terug stroomt. Ook met bijna dichtgedraaid kraantje.
Dat resulteert in een laag rendement. Ikzelf gebruik de bovenfilter niet meer tijdens het maischen en roer de mout om de 5 minuten. Voor het spoelen doe ik pas het bovenfilter er op. Ik heb wel eens dat er wat mout door het wort zit, maar niet zoveel dat de pomp er van vastloopt. Mijn begin SG klopt met BrouwHulp berekening bij een brouwzaalrendement van 85%.

Hier wel, ik zou de oplossing in het schroten zoeken. Ik kijk in het begin van het brouwsel hoe hij doorloopt en pas daar de stand van het kraantje op aan en kan vervolgens rustig het hele maischproces wat anders gaan doen zonder dat deze overloopt.

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  10:55 uAls je alleen al kijkt naar de oplossing met het knietje onderin de pan, wat hier op het forum bedacht is, waar je 2 liter extra mee pakt, lijkt het er op dat sommige kant-en-klare producten gewoon voor verbetering vatbaar zijn.

En wat maakt dat knietje beter dan het bazookafilter die voor de meeste mensen een prima manier is om te zorgen dat de hop en trub niet in het gistvat terecht komt?

KarmeFrank

Citaat van: Chilobrachys op 02-06-2018  22:22 u.

En wat maakt dat knietje beter dan het bazookafilter die voor de meeste mensen een prima manier is om te zorgen dat de hop en trub niet in het gistvat terecht komt?

Misschien het feit dat het  bazookafilter binnen 3 minuten dichtgeslibt is en niet meer werkt!  Waar je met knietje probleemloos blijft afzuigen en nog 2 liter extra eruit haalt!
 Ik doe maar een gok.

ErikV

Citaat van: KarmeFrank op 02-06-2018  22:32 uMisschien het feit dat het  bazokaafilter binnen 3 minuten dichtgeslibt is en niet meer werkt!  Waar je met knietje probleemloos blijft afzuigen en nog 2 liter extra eruit haalt!
 Ik doe maar een gok.
Inderdaad:
- Knietje vooraf monteren
- Koken met hop in een hopzak
- Schuim vlak voor het koken afscheppen
- zonodig Irish mos bij einde kook
- Na Koelen even Whirlpolen
- Met een dun straaltje aftappen naar je gistvat om de neerslag niet alsnog mee te zuigen.

Mark GA

Zelfs de cursusleider van Brouwmarkt, die les geeft met Easybrew 30, raadt aan om het bazookafilter er uit te laten omdat het dichtslibt.
En die 2 liter extra bier? Tja, je kunt het ook weggooien als je dat liever doet. Moet je helemaal zelf weten.

KarmeFrank

Nog even over die 2 liter. Er gaat zo'n extra 2,5 liter in je Easybrew 30 als je dat niet weet en je vult tot de gemerkte 20 liter terwijl je er dan eigenlijk 22,5 liter in stopt dan krijg je toch een veels te laag brouwzaal rendement ? Want als je dat niet beseft dan zet je dus ook geen 2,5 liter verlies in je maisch/kook ketel in BrouwHulp!

Of maak ik nu een denkfout  :o

Sander van Dijk



Citaat van: KarmeFrank op 29-05-2018  16:33 u-> ALLEEN ik kan nergens vinden of deze ook 316 (dus voedselveilig) is . Maakt het bij RVS wel uit of het aan die 316 certificering voldoet ?

RVS A2 (AISI 304) en RVS A4 (AISI 316) zijn beide net zo voedselveilig. Alleen is RVS A4 beter bestendig tegen zuren en zouten e.d.  Maar tijdens het maischen wordt het niet zo zuur dat je daarmee, met rvs A2 problemen gaat krijgen.

https://coolinox.nl/roestvaststaal-wat-is-a2-a4


Chilobrachys

Citaat van: KarmeFrank op 02-06-2018  22:32 uMisschien het feit dat het  bazookafilter binnen 3 minuten dichtgeslibt is en niet meer werkt!  Waar je met knietje probleemloos blijft afzuigen en nog 2 liter extra eruit haalt!
 Ik doe maar een gok.

Ik vraag me af of alle mensen die afgeven op het bazookafilter ook daadwerkelijk zelf problemen met het filter hebben gehad of dat er een aantal elkaar na-papegaaien. So far geen enkel probleem met het filter, de laatste liters lopen wel iets langzamer maar dat is logisch en heeft niets met dichtslibben te maken.

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  22:46 uZelfs de cursusleider van Brouwmarkt, die les geeft met EB30, raadt aan om het bazookafilter er uit te laten omdat het dichtslibt.
En die 2 liter extra bier? Tja, je kunt het ook weggooien als je dat liever doet. Moet je helemaal zelf weten.

En op die manier verspreid een opvatting dat het bazookafilter niet deugt heel gemakkelijk zonder dat mensen het daadwerkelijk zelf ervaren waardoor de problemen veel groter lijken dan dat ze zijn. Ik had de problemen voor de tijd ook wel gelezen maar heb ze tot nu toe zelf nog niet ervaren.

Misschien komt er over een tijdje wel een groot "had ik maar geluisterd naar de rest" moment maar ik zie op dit moment geen enkele aanleiding om het aan te passen, voor die laaste 2 liter hou ik de pan gewoon even een beetje schuin.

Mark GA

Citaat van: Chilobrachys op 02-06-2018  23:47 uIk vraag me af of alle mensen die afgeven op het bazookafilter ook daadwerkelijk zelf problemen met het filter hebben gehad of dat er een aantal elkaar na-papegaaien. So far geen enkel probleem met het filter, de laatste liters lopen wel iets langzamer maar dat is logisch en heeft niets met dichtslibben te maken.

En op die manier verspreid een opvatting dat het bazookafilter niet deugt heel gemakkelijk zonder dat mensen het daadwerkelijk zelf ervaren waardoor de problemen veel groter lijken dan dat ze zijn. Ik had de problemen voor de tijd ook wel gelezen maar heb ze tot nu toe zelf nog niet ervaren.

Misschien komt er over een tijdje wel een groot "had ik maar geluisterd naar de rest" moment maar ik zie op dit moment geen enkele aanleiding om het aan te passen, voor die laaste 2 liter hou ik de pan gewoon even een beetje schuin.
Ik weet niet waar jij denkt mij van te kennen, dat ik mensen zou napapegaaien maar je zit duidelijk niet op te letten. Anders had je mijn bijdrage wel meegekregen toen ik beschreef dat ik met twee armen in het wort op de tast dat kloteding los kon gaan schroeven bij mijn laatste brouw.
Nogmaals; doe lekker jouw eigen ding. Ik ben persoonlijk heel erg blij met alle verbetertips die hier gegeven worden.
Je hóéft niet te reageren als je iemands positieve bijdragen aan een forum niet kan waarderen he.

Vraag me af wat je sowieso in dit topic doet als alles zo hallelujah voor je gaat met de Easybrew 30. Heel fijn voor jou trouwens. Voor degenen die tegen een dichtgeslibd bazookafilter aanlopen is het allemaal minder lollig.
Maar ja, die verzinnen dat allemaal vast.
Ik zou die cursusleider van Brouwmarkt, de importeur van Arsegan, met een eigen commerciële brouwerij (Bols) nou ook niet bepaald willen afschrijven als praatjesmaker. Die weet wel waar hij het over heeft.

Fijne avond verder.

Chilobrachys

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  23:59 uIk weet niet waar jij denkt mij van te kennen, dat ik mensen zou napapegaaien maar je zit duidelijk niet op te letten.

Jij blijkbaar ook niet, de opmerking was niet naar jou gericht. De behoefte om je te leren kennen groeit met de dag, al zou dat beroepsmatige interesse kunnen zijn.

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  23:59 uAnders had je mijn bijdrage wel meegekregen toen ik beschreef dat ik met twee armen in het wort op de tast dat kloteding los kon gaan schroeven bij mijn laatste brouw.

Nogmaals; doe lekker jouw eigen ding. Ik ben persoonlijk heel erg blij met alle verbetertips die hier gegeven worden.
Je hóéft niet te reageren als je iemands positieve bijdragen aan een forum niet kan waarderen he.

Omdat mijn ervaring niet overeenkomt met de jouwe maakt niet dat ik niet hoef te reageren. Ik ben het er alleen niet mee eens dat het dichtslibben van het bazookafilter als onvermijdelijk of als feit wordt weggezet want dat is het gewoon niet.

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  23:59 uVraag me af wat je sowieso in dit topic doet als alles zo hallelujah voor je gaat met de EB30. Heel fijn voor jou trouwens. Voor degenen die tegen een dichtgeslibd bazookafilter aanlopen is het allemaal minder lollig.
Maar ja, die verzinnen dat allemaal vast.

Er zijn er ook genoeg die de ketel zonder problemen gebruiken met het bazookafilter. Blijkbaar zit er dus ergens verschil in hoe mensen de ketel gebruiken of misschien zit er wel verschil in de fijnmazigheid van het filter. Ik lees op Amerikaanse fora dat het probleem eenvoudig is te verhelpen door gebruik te maken van hopbloemen ipv of samen met pellets. Het gebruik van een hopspider voor je bloemen zou dan zelfs contraproductief kunnen werken. Ik gebruik zelf beide maar ik heb net alle recepten die ik heb gebrouwen in de EB doorgekeken en zie dat ik in alle gebrouwen bieren ook bloemen heb gebruikt.

Citaat van: Mark GA op 02-06-2018  23:59 uIk zou die cursusleider van Brouwmarkt, de importeur van Arsegan, met een eigen commerciële brouwerij (Bols) nou ook niet bepaald willen afschrijven als praatjesmaker. Die weet wel waar hij het over heeft.

Fijne avond verder.

Mooi dat jij hem niet als praatjesmaker wil afschrijven, dat deed ik namelijk ook niet.

@

Voor de Grainfather is een koperen distileer pet/cap te krijgen. Is die er ook voor de easybrew? Ik heb zelf de easybrew 50, maar die heeft volgens mij dezelfde diameter als de Easybrew 30. De Grainfather heeft een andere diameter dacht ik, dus die pet zal wel niet passen.

Het zou een leuke toevoeging zijn om te kunnen stoken met de easybrew. (Ja, ik weet dat het niet mag :police:)

Mark GA

Citaat van: @ op 03-06-2018  11:17 uVoor de Grainfather is een koperen distileer pet/cap te krijgen. Is die er ook voor de easybrew? Ik heb zelf de easybrew 50, maar die heeft volgens mij dezelfde diameter als de Easybrew 30. De Grainfather heeft een andere diameter dacht ik, dus die pet zal wel niet passen.

Het zou een leuke toevoeging zijn om te kunnen stoken met de easybrew. (Ja, ik weet dat het niet mag :police:)
Ik denk niet dat dat bestaat.
Het is alsof je zoekt naar een fietsbel voor een Toyota Prius.
Als je wilt stoken zou ik even op Ali kijken, daar staan betaalbare installaties voor weinig.
Denk dat je meer kwijt bent aan een modificatie voor de EB dan wanneer je een nieuwe stookinstallatie koopt of bouwt.
Let bij Ali wel op dat je douanekosten mag aftikken. Mij hadden ze ook weer te pakken deze week, toen ik een Android tv box kocht. Bam! Weer € 23 extra.

KarmeFrank

Citaat van: Sander van Dijk op 02-06-2018  23:16 uRVS A2 (AISI 304) en RVS A4 (AISI 316) zijn beide net zo voedselveilig. Alleen is RVS A4 beter bestendig tegen zuren en zouten e.d.  Maar tijdens het maischen wordt het niet zo zuur dat je daarmee, met rvs A2 problemen gaat krijgen.

https://coolinox.nl/roestvaststaal-wat-is-a2-a4

Vandaag een Karmeliet kloon volgens het recept van Serge VL gebrouwen en gelijk weer een modificatie (RVS A2 en A4) gemaakt voor het makkelijke bovenplaat  liften om te roeren.





Mark GA

Citaat van: KarmeFrank op 04-06-2018  01:01 uVandaag een Karmeliet kloon volgens het recept van Serge VL gebrouwen en gelijk weer een modificatie (RVS A2 en A4) gemaakt voor het makkelijke bovenplaat  liften om te roeren.




Ziet er heel goed uit Frank. Werkt het naar wens?

KarmeFrank

Citaat van: Mark GA op 04-06-2018  07:07 uZiet er heel goed uit Frank. Werkt het naar wens?

Werkt goed wordt niet heet dus zonder problemen beet te pakken. Blijft nog wel een dingetje om de pomp uit te zetten om de plaat eruit te halen zodat je kan roeren maar kijken of we daar niet iets op kunnen verzinnen.

Mark GA

Citaat van: KarmeFrank op 04-06-2018  10:50 uWerkt goed wordt niet heet dus zonder problemen beet te pakken. Blijft nog wel een dingetje om de pomp uit te zetten om de plaat eruit te halen zodat je kan roeren maar kijken of we daar niet iets op kunnen verzinnen.
Welke diameter slang heb je daar trouwens?

KarmeFrank

Citaat van: Mark GA op 04-06-2018  11:11 uWelke diameter slang heb je daar trouwens?

Ik heb nagevraagd bij Brouwmarkt en daar vertelden ze mij dat het een 12 mm binnenmaat siliconen slang moet zijn. Dit stukje is een krijgertje en weet zo 123 de maat niet.

KarmeFrank

Omdat mijn uiteindelijk brouwzaalrendement best wel tegenviel vraag ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld duurt eer het spoelwater doorgezakt is. Bij mij ging dat best wel heel snel en vermoed daardoor dat ik toch iets te grof heb geschroot. mijn 10 liter was in een klein minuutje weg.

Robert1968

Mijn inziens is dit de (belangrijkste) reden dat het rendement van dergelijk systemen achterblijft: je kunt de spoelsnelheid niet (eenvoudig) regelen. Fijner schroten zal wat helpen (ook voor het maisch rendement), maar is het natuurlijk niet ideaal om je spoelsnelheid (indirect) te "controleren" door de fijnheid van het schrootsel aan te passen.

JoepH

Citaat van: KarmeFrank op 04-06-2018  14:04 uOmdat mijn uiteindelijk brouwzaalrendement best wel tegenviel vraag ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld duurt eer het spoelwater doorgezakt is. Bij mij ging dat best wel heel snel en vermoed daardoor dat ik toch iets te grof heb geschroot. mijn 10 liter was in een klein minuutje weg.

Probeer het volgende eens.

Schroten op 1,2 mm
Monteer vanaf de onderste filterplaat gezien eerst de kleine pijp en daarna de grote.
Als je gaat spoelen dit met een klein straaltje doen. Zorg dat er een klein laagje spoelwater boven de filterplaat te zien is. Ik bedoel hier enkele millimeters. Zorg dat de bovenste filterplaat op het moutbed/filterbed aangesloten blijft. Als de plaat boven het moutbed komt te hangen heb je erg veel kans op kanaalvorming waardoor je spoelwater heel snel verdwenen is.

KarmeFrank

Citaat van: Robert1968 op 04-06-2018  15:18 uMijn inziens is dit de (belangrijkste) reden dat het rendement van dergelijk systemen achterblijft: je kunt de spoelsnelheid niet (eenvoudig) regelen. Fijner schroten zal wat helpen (ook voor het maisch rendement), maar is het natuurlijk niet ideaal om je spoelsnelheid (indirect) te "controleren" door de fijnheid van het schrootsel aan te passen.
Robert tja over lage rendementen kan jij meepraten  ;) maar wat als we nu eens het maischwater volume aanzienlijk verhogen en bijna geen spoelwater gebruiken? De mout zal dan praktisch continu onder water staan zodat je een soort BIAB krijgt. Met een minimale hoeveelheid aan spoelen en een langere kooktijd zal je toch het maximale eruit moeten kunnen halen.

Citaat van: JoepH op 04-06-2018  15:44 u
Probeer het volgende eens.

Schroten op 1,2 mm
Monteer vanaf de onderste filterplaat gezien eerst de kleine pijp en daarna de grote.
Als je gaat spoelen dit met een klein straaltje doen. Zorg dat er een klein laagje spoelwater boven de filterplaat te zien is. Ik bedoel hier enkele millimeters. Zorg dat de bovenste filterplaat op het moutbed/filterbed aangesloten blijft. Als de plaat boven het moutbed komt te hangen heb je erg veel kans op kanaalvorming waardoor je spoelwater heel snel verdwenen is.

Ik heb de haver op 1 mm en de tarwe/gerst op 1,2 geschroot alle korrels leken ook wel open te zijn. Maar die opmerking m.b.t. de pijp grootte dat is wel iets ja want ik heb inderdaad eerst de lange genomen en toen met storten van het mout bleek dat ik te kort kwam had gauw de andere (korte) erbij. Op moment dat ik de binnenpan naar boven haal zal de bovenste filterplaat inderdaad gaan rusten op het koppelstuk en dus zweven boven mijn moutbed.

Vraagje: als ik het andersom doe dus altijd met de korte begint heeft het dan nog zin om voordat ik ga spoelen de plaat even stevig aan te drukken zodat ik het moutbed wat compacter maak, want pas toen ik een hele pan met 6 liter in één keer erin goot kwam voor slechts een paar seconden het water erboven te staan.

@

Citaat van: Mark GA op 03-06-2018  14:30 uAls je wilt stoken zou ik even op Ali kijken, daar staan betaalbare installaties voor weinig.
Denk dat je meer kwijt bent aan een modificatie voor de EB dan wanneer je een nieuwe stookinstallatie koopt of bouwt.
Let bij Ali wel op dat je douanekosten mag aftikken. Mij hadden ze ook weer te pakken deze week, toen ik een Android tv box kocht. Bam! Weer € 23 extra.

Daar heb je wel een goed punt.
Het gevaar van Ali is alleen dat ze daar zo veel leuk spul hebben dat ik aan het einde altijd meer in mijn winkelwagentje heb dan initieel de bedoeling was ;-)

Mark GA

Citaat van: @ op 04-06-2018  16:24 uDaar heb je wel een goed punt.
Het gevaar van Ali is alleen dat ze daar zo veel leuk spul hebben dat ik aan het einde altijd meer in mijn winkelwagentje heb dan initieel de bedoeling was ;-)
Onder het mom van: "ik ga het heus nog wel een keer gebruiken"!

JoepH

Vraagje: als ik het andersom doe dus altijd met de korte begint heeft het dan nog zin om voordat ik ga spoelen de plaat even stevig aan te drukken zodat ik het moutbed wat compacter maak, want pas toen ik een hele pan met 6 liter in één keer erin goot kwam voor slechts een paar seconden het water erboven te staan.
[/quote]

Ik zou de filterplaat niet aandrukken. Het filterbed moet wel overal doorlaatbaar blijven. Probeer eerst de voorgestelde manier en kijk hoe en of dit werkt. Daarna de volgende tip proberen. Spelen met de verhouding maischwater versus spoelwater is ook het uitproberen waard. Mijn grens bij een batch van 24 tot 25 liter is 24,5 liter maischwater en rond de 11,5 liter spoelwater. Heb je een kleinere batch dan heb je meer speelruimte.

KarmeFrank

Ik ben opeens een hele pagina aan posts kwijt kan dat @Jacques?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.