Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 220187 keer)

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #700 Gepost op: 31-05-2018 23:06 u »
Ik heb geen Easybrew maar een Braumeister. Voor de kanaalvorming maakt dat niet uit.
Bij een Braumeister heb je ook een bovenste filterplaat. Die wordt door mij tijdelijk verwijderd voor het roeren. Bij een Braumeister moet de bovenste filterplaat geplaatst worden omdat het wort van beneden naar boven gepompt wordt.

Bij een EasyBrew is iedere 10 min de filterplaat uitnemen en terugplaatsen veel gedoe.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #701 Gepost op: 31-05-2018 23:22 u »
Bij een EasyBrew is iedere 10 min de filterplaat uitnemen en terugplaatsen veel gedoe.

Bij een Braumeister is dat ook zo. Toch neem ik dat voor lief.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #702 Gepost op: 31-05-2018 23:54 u »
Ga ik toch liever voor het gemak van niet roeren, neem die iets lagere efficiŽntie wel voor lief. Of ik nu 75% of 85% rendement haal... voor die paar cent aan extra mout ga ik toch niet martelen met hete pennen, schroefdopjes en weet ik nog meer wat voor geneuzel.
Dus een lekker rustig brouwdagje vandaag, een flinke ipa met kveik. Hop gewoon los in de ketel, zowel pellets als bloemen. Weer geen enkel probleem met het bazookafilter, op het laatst even de roerlepel er langs gehaald om de laatste liters wat gemakkelijker door te laten lopen.

Offline Sander00

• Junior lid
  • **
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #703 Gepost op: 01-06-2018 07:38 u »
Zelf ben ik ook in bezit van een easybrew 30. Ik heb ook een keer geroerd halverwege het maischen. Daarbij is bij mij de onderste filterplaat verschoven waardoor er dus geschroot mout mee de pomp in is gegaan. Resultaat was een verstopte pomp  :P. Dit heeft ruim een uur geduurd voor we dit hadden gefixt.

Mijn inziens is de Arsegan niet geschikt voor roeren, gezien  de ervaring die ik heb gehad  :weetniet:. De onderste filterplaat kan te makkelijk verschuiven door de krachten die erop komen door het roeren.

Ik zorg dat mijn kwaliteit van het geschrote mout beter is. De vorige keer iets te fijn en dat merk je gelijk in een te compact filterbed en een lager rendement.   

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Arsegan easybrew 30
« Reactie #704 Gepost op: 01-06-2018 09:12 u »
Hoezo is dat gedoe? Je pakt het beet, tilt het op; klaar.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #705 Gepost op: 01-06-2018 09:36 u »
Hoezo is dat gedoe? Je pakt het beet, tilt het op; klaar.

Bij mij is het niet zo simpel. Boven de bovenste filterplaat staat vaak een flinke laag wort. Je moet eerst de pomp uitzetten, dan wachten tot het wort gezakt is. Vaak ook nog het gebogen ijzeren pijpje verwijderen om vervolgens de bovenste (hete) filterplaat te kunnen verwijderen. Ik doe dit derhalve maar 2x tijdens het gehele maischproces.

Ik heb al eens eerder gepost dat het extractrendement met de Easybrew bij mij achterblijft vergeleken met mijn voorgaande geroerde ketels en BIAB maisch systemen. Ik wijt dit aan een minder goed contact tussen de maisch en het wort en een veel minder efficiŽnte spoeling.

Ik compenseer dit deels door fijner te schroten maar vooral langer te maischen. Meet de SG maar eens van de gecirculereerde wort tijdens het maischen en je zult een langzame toename in de tijd zien. 

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #706 Gepost op: 01-06-2018 09:51 u »
Ik compenseer dit deels door fijner te schroten en langer te maischen. Meet de SG maar eens van de gecirculereerde wort tijdens het maischen en je zult een langzame toename in de tijd zien.
Ik denk dat je te fijn schroot.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #707 Gepost op: 01-06-2018 11:15 u »
Ik denk dat je te fijn schroot.

Waarom denk je dat?, ik schroot klam op credit card afstand (0.8 mm). De geschrootte mout stort ik geleidelijk onder zeer goed roeren in de ketel. Ik regel de circulatiestroom zodanig dat het wort niet overstroomt via de binnenpijp.

Grover schroten leidde bij mij in het verleden tot een (nog) slechter rendement en veel korrels intact.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #708 Gepost op: 01-06-2018 11:55 u »
Ik schroot op 1,2 mm en heb nergens problemen mee...

Offline KarmeFrank

• Vol lid
    • brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #709 Gepost op: 01-06-2018 12:01 u »
Ik schroot op 1,2 mm en heb nergens problemen mee...

Wat is jouw gemiddelde brouwzaalrendement  en heb jij een hulpmiddel om die 1.2 mm in te stellen?

Groet KarmeFrank

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #710 Gepost op: 01-06-2018 12:33 u »
Waarom zou een Easybrwe daar geen last van hebben? Ook bij een Easybrew wordt het wort rondgepompt en ontstaan er kanaaltjes waar minder weerstand is. Door de kanaaltjes zijn er plekken in het beslag waar de omzetting van de moutbestanddelen minder intensief verloopt. Roeren verstoort de kanaaltjes.

Bij een Brauwmeister pomp je van onderen naar boven waardoor het moutbed constant verstoord wordt maar bij
een Easybrew zakt het wort rustig en verdeelt door de bovenste filterplaat door het moutbed wat daardoor veel compacter is dan bij een Braumeister.  :brouwen:

Dus: met de bovenste filterplaat er op en niet roeren = geen kanaaltjes  :proost:

:degroeten:

BLUB

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #711 Gepost op: 01-06-2018 13:34 u »
Wat is jouw gemiddelde brouwzaalrendement  en heb jij een hulpmiddel om die 1.2 mm in te stellen?

Groet KarmeFrank

Zo'n 75%, maar ik heb nog maar een paar keer gebrouwen met de Easybrew.
Op mijn walsenmolen is de standaard instelling ('het midden') 1,2 mm

Offline Nero1978

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #712 Gepost op: 01-06-2018 13:37 u »

Groet KarmeFrank
De breedte stel ik in met een voeler. Die ligt bij de beter gesorteerde ijzerwarenhandel. Goed kijken of je met meerdere messen de gewenste breedte kan instellen. Bij degene die bij de Praxis lag lukte het niet.

neRo

Online Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #714 Gepost op: 01-06-2018 17:04 u »
Van 0,1mm tot 2,0 mm, oplopend per 0,1 mm.
Met deze hoef je geen 2 voelers te combineren tot gewenste afstand.

https://www.conrad.nl/zoeken?search=407181&searchType=regular

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #715 Gepost op: 01-06-2018 18:50 u »
Bij mij is het niet zo simpel. Boven de bovenste filterplaat staat vaak een flinke laag wort. Je moet eerst de pomp uitzetten, dan wachten tot het wort gezakt is. Vaak ook nog het gebogen ijzeren pijpje verwijderen om vervolgens de bovenste (hete) filterplaat te kunnen verwijderen. Ik doe dit derhalve maar 2x tijdens het gehele maischproces.

Ik heb de pootjes op de bovenfilter vervangen door exemplaren die 3x zo lang zijn. De bovenplaat verwijderen en even roeren is daardoor een fluitje van een cent geworden.
Kijk voor foto's maar een eind terug in deze draad of zoek op berichten onder mijn naam.
Ik schroot met mijn walsmolen op 1,25 mm en roer tijdens het maischen meestal 3 ŗ 4 keer. Mijn brouwzaalrendement zit constant ergens tussen de 75 en 80%.
Keer op keer een prima brouwsessie!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #716 Gepost op: 02-06-2018 00:07 u »
Bij een Brauwmeister pomp je van onderen naar boven waardoor het moutbed constant verstoord wordt maar bij
een Easybrew zakt het wort rustig en verdeelt door de bovenste filterplaat door het moutbed wat daardoor veel compacter is dan bij een Braumeister.  :brouwen:

Dus: met de bovenste filterplaat er op en niet roeren = geen kanaaltjes  :proost:

Ook bij een Easybrew krijg je kanaalvoming, juist omdat het moutbed niet constant verstoord wordt. Een traditionele filterkuip heeft last van kanaalvorming zoals vermeld in de link die ik gegeven heb. Dit is ook terug te vinden in de leerboeken voor de professionele brouwerijen.
Bij een Easybrew wordt het wort continu rondgepompt. Dit is vergelijkbaar met continu spoelen. Er ontstaan plekken in het moutbed waar het wort sneller stroomt dan op andere plekken. Om dit op te heffen is roeren noodzakelijk. De roerwerken in de grote filterkuipen van commerciŽle brouwerijen zijn er niet voor niets...

Dat het niet handig is om te roeren snap ik. De Easybrew is daarop niet ontwikkeld (net zo min als de Braumeister...)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #717 Gepost op: 02-06-2018 09:32 u »

Dat het niet handig is om te roeren snap ik. De Easybrew is daarop niet ontwikkeld (net zo min als de Braumeister...)

Dat is ook de reden dat ik niet snap dat mensen roeren in een dergelijke installatie.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #718 Gepost op: 02-06-2018 09:54 u »
Dat is ook de reden dat ik niet snap dat mensen roeren in een dergelijke installatie.
Als je niet roert stroomt het wort niet goed door mout en heb je vaak dat het wort via het overlooppijpje terug stroomt. Ook met bijna dichtgedraaid kraantje.
Dat resulteert in een laag rendement. Ikzelf gebruik de bovenfilter niet meer tijdens het maischen en roer de mout om de 5 minuten. Voor het spoelen doe ik pas het bovenfilter er op. Ik heb wel eens dat er wat mout door het wort zit, maar niet zoveel dat de pomp er van vastloopt. Mijn begin SG klopt met BrouwHulp berekening bij een brouwzaalrendement van 85%.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #719 Gepost op: 02-06-2018 09:59 u »
Mijn punt is dat wanneer je een degelijke installatie koopt, het zou moeten werken zoals het bedacht is. Het idee van dergelijke oplossingen is volgens mij dat je kunt maischen zonder te roeren, het rondpompen is daar 'de oplossing' voor. Blijkbaar werkt dat niet goed genoeg, waardoor mensen gaan roeren. In dat geval zou je de pomp wel uit kunnen zetten en het als een luxe BIAB oplossing kunnen gebruiken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #720 Gepost op: 02-06-2018 10:07 u »
Mijn punt is dat wanneer je een degelijke installatie koopt, het zou moeten werken zoals het bedacht is.
Ja, helaas werk niet altijd iets zoals het bedacht is. Ongeacht of het een systeem is van Braumeister, Grainfather of de Easybrew merken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #721 Gepost op: 02-06-2018 10:07 u »
Mijn punt is dat wanneer je een degelijke installatie koopt, het zou moeten werken zoals het bedacht is. Het idee van dergelijke oplossingen is volgens mij dat je kunt maischen zonder te roeren, het rondpompen is daar 'de oplossing' voor. Blijkbaar werkt dat niet goed genoeg, waardoor mensen gaan roeren. In dat geval zou je de pomp wel uit kunnen zetten en het als een luxe BIAB oplossing kunnen gebruiken.

Je kunt er ook mee maischen zoals het concept bedacht is. Je hebt dan wel een lager rendement dan dat je hebt met een traditionele pan waarbij je steeds roert. Als je dat vervelend vindt zul je ook bij een een automatische brouwketel moeten roeren. Als het je niet uitmaakt dat je een mindere opbrengst hebt dan kun je werken zoals de fabrikant het bedacht heeft. Is natuurlijk wel een vorm van verspilling...

Offline Mark GA

• Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #722 Gepost op: 02-06-2018 10:55 u »
Mijn punt is dat wanneer je een degelijke installatie koopt, het zou moeten werken zoals het bedacht is.
Als je alleen al kijkt naar de oplossing met het knietje onderin de pan, wat hier op het forum bedacht is, waar je 2 liter extra mee pakt, lijkt het er op dat sommige kant-en-klare producten gewoon voor verbetering vatbaar zijn.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #723 Gepost op: 02-06-2018 11:46 u »
Nou weet ik hoe RobinB zich gevoeld moet hebben  :nut: :weetniet: :'(

:degroeten:

BLUB

Offline EvdBroek

• Super lid