Gebruik je geen walsenmolen dan om te schroten? Stel zelf de walsenmolen in op 1,2 mm. en heb eigenlijk nooit last van dichte graanbedden tijdens het spoelen.
Is het echt aanbranden of aankoeken? Ik heb altijd een soort witte aanslag onderin maar die poets ik er zo uit.
Balen dat het niet zo lekker ging. Mijn laatste brouwdag was ook worstelen. Heb wel gelijk weer zin om te brouwen om te kijken of de aanpassing die ik dan wil doen ook werken.
neRo
Daarnet toch maar even de walsenmolen, (ja walsenmolen

) opgemeten met de voelermaat. De 0.8 was de eerste die er glijdend doorheen gaat, de .85 en .90 alleen door de walsen mee te laten draaien, de .95 mm kreeg ik er helemaal niet in.
Vermoedelijk zal ik hem ietsje minder strak moeten zetten de volgende keer.

De aanslag die ik had was echt gitzwart en hard aangebrand. Met een half uur vaatwasmiddel en vervolgens ietsje langer met PBW was er op de zwaarste plekken nog niet iets veranderd, uiteindelijk er uit gekregen met een schuurspons. Ik had de vermogensinstelling de hele run op 3000 staan, dat zal ook zeker niet geholpen hebben

Doordat het bed al redelijk dicht sloeg kon ik weinig circuleren en is het een aantal keer kort via de overloop gegaan, aangezien ik, om het roeren makkelijker te maken, de bovenste filterplaat er niet in had zijn er dus ook moutkorrels via de overloop gegaan. (gelukkig de pomp geen een keer verstopt

)
Aan het eind van het spoelen stond het niveau op 45 liter in de ketel en heb ik de moutpijp verder laten uitlekken in de lege spoelwaterpan. Dat uitleksel heb ik verder niet meer in het proces gebruikt. Daar ben ik dus ook suikertjes kwijt geraakt

Om wat drijvend mout uit de kook te halen ben ik bezig geweest met een keukenzeef om ze er uit te vissen na het spoelen en voordat de kook er in kwam.
Ik hoop dat het bier goed zal smaken, meestal mag ik een Weizen elke zomer twee keer brouwen, dan kan ik dus nogmaals proberen of een Weizen me beter af zal gaan

db