Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

KC

Ik heb het eerst een keer exact gevuld met maatbeker en een keer gewogen. Ik vul hem nu tot 25 streepje en haal er dan 2.6 liter uit :)
Bij mij blijft er geen 2.6 liter in de ketel achter.

Nero1978

Citaat van: Mark Green Anchor op 07-05-2018  13:22 uMijn aanvullende vraag dan meteen:
Meten jullie het aantal liters dat je in de ketel laat lopen, of meet je wat er op het streepje staat?
Ik het laatste, omdat ik er vanuit ging dat de afwijking juist de hoeveelheid is die achterblijft of verdampt.
Ik meet met een RVS meetlat de hoogte en dan reken ik uit hoeveel liter dat is. E.e.a. doe ik exact volgens recepten. Als ik dus bv 7 kg graan op 25 liter moet doen dan doe ik dat exact. Die streepjes in de ketel negeer ik. Die klopt van geen kanten.

neRo


BLUB

Citaat van: KC op 07-05-2018  13:08 uTot de 25 liter markering is bij mij 27,6 liter. Zoveel wijkt de schaalverdeling af. Bij mijn vorige brouwsel met SG 1070 begon ik met 28,6 liter brouwwater. Klopt bij jullie die markering beter?

KLopt, de 25 liter markering is zonder de 2,5 liter onder het kraantje.

Als je het doet zoals ik, met een knietje in de kraan tot op de bodem trek je hem helemaal leeg.( zonder allerlei toestanden zoals filters, wirlpoolen e.d. )

Ik begin meestal met het water op de 25 liter markering, dus in werkelijkheid 27,5 liter.

 :degroeten:

BLUB

BLUB

Citaat van: Nero1978 op 07-05-2018  13:42 uDie streepjes in de ketel negeer ik. Die klopt van geen kanten.

neRo

Die klopt wel, tot het kraantje  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Mark GA

Citaat van: BLUB op 07-05-2018  15:03 uIk begin meestal met het water op de 25 liter markering, dus in werkelijkheid 27,5 liter.

Word je dan geacht die 2,5 liter weg te gooien, vanuit het oogpunt van de fabrikant?
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dat op die manier doen.
Bij recepten ga je toch wel uit van de 25L boven de kraan neem ik aan?
En: kun jij dan nog steeds 10kg mout storten met 27,5 liter?
 :weetniet:


Hay

Op de vorige pagina schreef ik al als reaktie op Traploper dat het prima past.
Die 10 kg en 27,5l weet ik dan niet.
Maar reken maar uit je ketel meet binnen in 42 cm aan hoogte en 1 cm is 0,96l.
Dus er past 40l in, daar gaat natuurlijk wel wat vanaf zoals je moutpijp neemt ruimte in beslag en door het verwarmen zet het uit.
Maar ik schat dat 38l wel moet kunnen maar dan zit ie dus wel nokkie nokkie vol en heb je geen ruimte meer.
Dus dat zal niet handig werken zijn.
Verder neem ik aan dat jullie onderstaande link kennen?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524611.html#msg524611

Nero1978

Citaat van: Hay op 07-05-2018  15:30 uOp de vorige pagina schreef ik al als reaktie op Traploper dat het prima past.
Die 10 kg en 27,5l weet ik dan niet.
Maar reken maar uit je ketel meet binnen in 42 cm aan hoogt en 1 cm is 0,96l.
Dus er past 40l in, daar gaat natuurlijk wel wat vanaf zoals je moutpijp neemt ruimte in beslag en door het verwarmen zet het uit.
Maar ik schat dat 38l wel moet kunnen maar dan zit ie dus wel nokkie nokkie vol en heb je geen ruimte meer.
Dus dat zal niet handig werken zijn.
Verder neem ik aan dat jullie onderstaande link kennen?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33297.msg524611.html#msg524611
De overlooppijp zit veel lager dan de rand van de kookketel. Zelf heb ik 29 liter en 7 kg graan gestort en daardoor stond het overlooppijpje al nagenoeg gelijk met het overlooppijpje. Gevolg was dat het graan ook in het overlooppijpje terecht kwam. De pijp vanaf de pomp stond continu onder water (wel goed tegen zuurstofinslag [emoji6]). De door jou genoemde water en graanhoeveelheden past dan ook niet tenzij je een aangepaste pijp heb gemaakt. Zelf ga ik niet mee in 2,5 liter water meer te gebruiken. Daarmee pas je eigenlijk je recept aan en wordt in theorie je SG lager van. Plus wat achterblijft had ook bier kunnen worden.

neRo


KC

Ik had 25 liter en 10 Kg. 28.6 bij 1070 ging ook. Dan moet het lukken om met een lager SG nog meer water in de ketel te hebben.

Hay

Citaat van: Nero1978 op 07-05-2018  17:02 uDe overlooppijp zit veel lager dan de rand van de kookketel. Zelf heb ik 29 liter en 7 kg graan gestort en daardoor stond het overlooppijpje al nagenoeg gelijk met het overlooppijpje. Gevolg was dat het graan ook in het overlooppijpje terecht kwam. De pijp vanaf de pomp stond continu onder water (wel goed tegen zuurstofinslag [emoji6]). De door jou genoemde water en graanhoeveelheden past dan ook niet tenzij je een aangepaste pijp heb gemaakt. Zelf ga ik niet mee in 2,5 liter water meer te gebruiken. Daarmee pas je eigenlijk je recept aan en wordt in theorie je SG lager van. Plus wat achterblijft had ook bier kunnen worden.

neRo

Ik heb inderdaad een paar extra verlengstukken voor mijn overlooppijp.
Maar zelf brouw ik ook zoveel niet, ik vind 20 liter genoeg.
Maar heb ook een paar keer een barley wine of quadrupel gebrouwen met een hoog sg en ook 20 liter en had nog ruimte over.
Als je nou op die link klikt dan zie je dat Blub 27 liter had met een begin sg van 1083.
Maar je moet ook niet 2.5 liter meer gaan gebruiken, er word alleen gezegd dat de maatvoering binnen in de ketel niet klopt .
Je moet je gewoon aan je recept houden zoals in je brouwprogamma anders klopt er inderdaad niks meer van.
 

Sandy

Beste allen,

Ik heb sinds kort ook deze Easybrew 30 en kom ook wel vaker het probleem van de verstopte bazouka filter tegen.
Na het doornemen van het topic, heb ik gemerkt dat de meesten gebruik maken van de "filterheks" of hopspider of elleboogje (of combo) om deze verstopping tegen te gaan.
Nu in Reactie #184 maakt daniel_oud gebruik van de onderste filterplaat tijdens de koking (op het eind blijven de grote eiwitvlokken liggen op de filter met de hopbloemen). Ik had hier zelf ook al eens aan gedacht en vroeg me af wat het eindresultaat was? Zijn er nog brouwers die dit doen? (misschien kijk ik ernaast in de reacties)

Tijdens het koken heb ik ook precies de indruk dat er niet echt een rollende beweging in mijn koking zit. Mijn verdamping ligt na 75 min koken wel zo tussen de 7 en 10%, dus dit is wel ok denk ik (wel berekend t.o.v. de indeling op de ketel zelf en heb ook gelezen dat deze niet 100% overeenstemt met de werkelijkheid). Het maishen verloopt ook vrij normaal, dus ik denk niet of het aan het verwarmingselement kan liggen.
Ik vroeg me af of de koking ook geregeld wordt met de ingebouwde thermometer? Om mijn vraag te verduidelijken: schakelt het verwarmingselement minder als de 100°C/kookstap bereikt is? Of blijven beide elementen gewoon aanstaan gedurende de gehele koking? Aangezien water met suiker een hoger kookpunt heeft zouden deze elementen toch niet mogen stoppen op 100°C (of verminderen)? Of is dit een domme vraag van mij?  :weetniet:

Ik weet dat deze "rollende beweging" met het gebruik van de filterplaten tijdens het koken  nog minder zal zijn, maar het idee dat de hoppen vrij rond bewegen in de kookketel staat me wel aan! Zo hoef ik ook nog niet meteen aanpassingen of aankopen te doen en kan ik blijven brouwen terwijl ik zou wachten op een bestelling.  :brouwen:

Alvast bedankt!

(p.s. : ik ben nieuw op het forum, dus het doorverwijzen naar vorige reacties e.d. moet ik mijn weg nog even in zoeken, waarvoor mijn excuses)

Dirtbag

De lazybrew 50 staat op dit moment op te warmen voor 40 liter weizen. :)

Nog even denken of ik met een weizen met 70 % tarwe de schrootmolen iets strakker wil gaan zetten....

db

Mark GA

Citaat van: Sandy op 08-05-2018  09:21 uBeste allen,

Ik heb sinds kort ook deze arsegan 30 en kom ook wel vaker het probleem van de verstopte bazouka filter tegen.
Na het doornemen van het topic, heb ik gemerkt dat de meesten gebruik maken van de "filterheks" of hopspider of elleboogje (of combo) om deze verstopping tegen te gaan.
Nu in Reactie #184 maakt daniel_oud gebruik van de onderste filterplaat tijdens de koking (op het eind blijven de grote eiwitvlokken liggen op de filter met de hopbloemen). Ik had hier zelf ook al eens aan gedacht en vroeg me af wat het eindresultaat was? Zijn er nog brouwers die dit doen? (misschien kijk ik ernaast in de reacties)

Tijdens het koken heb ik ook precies de indruk dat er niet echt een rollende beweging in mijn koking zit. Mijn verdamping ligt na 75 min koken wel zo tussen de 7 en 10%, dus dit is wel ok denk ik (wel berekend t.o.v. de indeling op de ketel zelf en heb ook gelezen dat deze niet 100% overeenstemt met de werkelijkheid). Het maishen verloopt ook vrij normaal, dus ik denk niet of het aan het verwarmingselement kan liggen.
Ik vroeg me af of de koking ook geregeld wordt met de ingebouwde thermometer? Om mijn vraag te verduidelijken: schakelt het verwarmingselement minder als de 100°C/kookstap bereikt is? Of blijven beide elementen gewoon aanstaan gedurende de gehele koking? Aangezien water met suiker een hoger kookpunt heeft zouden deze elementen toch niet mogen stoppen op 100°C (of verminderen)? Of is dit een domme vraag van mij?  :weetniet:

Ik weet dat deze "rollende beweging" met het gebruik van de filterplaten tijdens het koken  nog minder zal zijn, maar het idee dat de hoppen vrij rond bewegen in de kookketel staat me wel aan! Zo hoef ik ook nog niet meteen aanpassingen of aankopen te doen en kan ik blijven brouwen terwijl ik zou wachten op een bestelling.  :brouwen:

Alvast bedankt!

(p.s. : ik ben nieuw op het forum, dus het doorverwijzen naar vorige reacties e.d. moet ik mijn weg nog even in zoeken, waarvoor mijn excuses)

Hallo Sander, welkom hier.
Een lekker rollende kook ga je niet bereiken als je de filterplaat er in laat zitten. Zou het dan ook niet doen. Beter de filterplaat pas er in laten zakken aan het einde van de kook? En dan wat er dan toch onder in de ketel zich bevindt door de bazooka er uit laten filteren? De filterplaat vangt in ieder geval er boven wel genoeg op.

Maar wat betreft de eiwitten: die kun je toch pas na het koelen en whirlpoolen extraheren?


Het kookelement van de ketel past zich voortdurend aan. Of water met suiker een hogere temperatuur nodig heeft om te koken betwijfel ik.
Het wort kookt zichtbaar dus zal het kookpunt wel degelijk bereikt worden.
Suiker hoeft ook niet te koken m.i.

Dirtbag

Achteraf maar goed dat ik de schrootmolen niet strakker heb gezet, circuleren was niet eenvoudig en na het uittillen van de mout korf duurde het spoelen nog net geen uur.

In plaats van 40 liter met 1055 heb ik nu 36 liter met 1050. Met 3 kilo pilsmout en 7 kilo tarwe. Het rendement viel dus wat tegen, tevens veel eiwitvlokken die het gistvat in zijn gegaan en ik moest langer koken dan ik origineel van plan was.

Aan het eind bleek ook nog de bodem aangebrand te zijn.

Leuke brouwdag dus :)

db

reinardvdwal

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  09:48 uhallo Sander, welkom hier.
Een lekker rollende kook ga je niet bereiken als je de filterplaat er in laat zitten. Zou het dan ook niet doen. Beter de filterplaat pas er in laten zakken aan het einde van de kook? En dan wat er dan toch onder in de ketel zich bevindt door de bazooka er uit laten filteren? De filterplaat vangt in ieder geval er boven wel genoeg op.

Maar wat betreft de eiwitten: die kun je toch pas na het koelen en whirlpoolen extraheren?


Het kookelement van de ketel past zich voortdurend aan. Of water met suiker een hogere temperatuur nodig heeft om te koken betwijfel ik.
het wort kookt zichtbaar dus zal het kookpunt wel degelijk bereikt worden.
Suiker hoeft ook niet te koken m.i.
Als beginnende brouwer... Hoe zit het precies met het eiwitten eruit filteren?

Na de brouw tap ik het wort af naar het gistvat middels de filterheks... ik heb het idee dat dat vrij grof gaat.
Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet teveel eiwitten(vlokken) mee krijg?
Of moet ik nog meer met filteren doen?

Nero1978



Citaat van: Dirtbag op 08-05-2018  19:08 uAchteraf maar goed dat ik de schrootmolen niet strakker heb gezet, circuleren was niet eenvoudig en na het uittillen van de mout korf duurde het spoelen nog net geen uur

db

Gebruik je geen walsenmolen dan om te schroten? Stel zelf de walsenmolen in op 1,2 mm. en heb eigenlijk nooit last van dichte graanbedden tijdens het spoelen.
Is het echt aanbranden of aankoeken? Ik heb altijd een soort witte aanslag onderin maar die poets ik er zo uit.
Balen dat het niet zo lekker ging. Mijn laatste brouwdag was ook worstelen. Heb wel gelijk weer zin om te brouwen om te kijken of de aanpassing die ik dan wil doen ook werken.


neRo


Nero1978

Citaat van: reinardvdwal op 08-05-2018  20:16 uAls beginnende brouwer... Hoe zit het precies met het eiwitten eruit filteren?

Na de brouw tap ik het wort af naar het gistvat middels de filterheks...ik heb 't idee dat dat vrij grof gaat.
Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet teveel eiwitten(vlokken) mee krijg??
Of moet ik nog meer met filteren doen?
Zie #566 daar staan n aantal opties voor eiwitten filteren. Eiwitten zijn lastig, te grof filter gaan ze doorheen omdat ze ook kunnen vervormen. Te fijn filter die verstopt helemaal. In het verleden deed ik whirlpoolen en dan overhevelen. Daarmee hevelde ik nagenoeg geen eiwit mee. Laatst heb ik het gewoon met de bazooka filter gedaan en dat beviel eigenlijk ook wel. Bleef wel circa 2,5 liter achter wat circa een halve liter eiwit is en 2 liter wort. Gezien het tijdstip (1 uur snachts) vond ik het prima

neRo


Mark GA

Citaat van: Nero1978 op 08-05-2018  20:30 uGezien het tijdstip (1 uur snachts) vond ik het prima
Herkenbaar. [emoji41]

Verder: wat neRo zegt. Whirlpoolen helpt. En Iers mos of ultramos helpt ook.

thezewery

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  20:35 uEn Iers mos of ultramos helpt ook.
Hoe werkt dat dan met iers-/ultramos?

Mark GA

Citaat van: thezewery op 08-05-2018  21:16 uHoe werkt dat dan met iers-/ultramos?
Gewoon toevoegen. Aan het einde van de kook.

thezewery

Citaat van: Mark Green Anchor op 08-05-2018  21:18 uGewoon toevoegen. Aan het einde van de kook.
En dan? Dat vreet de eiwitten op of zo? Of slaat neer?

Mark GA

Citaat van: thezewery op 08-05-2018  21:21 uEn dan? Dat vreet de eiwitten op of zo? Of slaat neer?
Het slaat het neer. Samen met de whirlpool kom je een heel eind.

Hay

In het geval van Dirtbag kan ik geloven dat het filteren niet vlot ging met 70% tarwe in de stort.
Een tip die ik altijd toepas en waarbij je veel eiwitten kwijt word is: net voor het koken  als je een dikke schuimlaag hebt die afschuimen met een schuimspaan.
Nog een voordeel daarvan is dat je geen last hebt meer hebt van overkoken.
Na het koken koelen en whirlpoolen en je bent weer een groot gedeelte kwijt.
En volgens de kenners hier hou je dan nog meer dan genoeg eiwitten over.
En ook als er teveel eiwitten mee je gistvat ingaan is dat nog niet zo'n probleem heb ik hier gelezen op het forum.

Nero1978

Dat van die schuimspaan ga ik gebruiken de volgende keer. Mooie tip en precies de reden dat ik dit forum volg.


neRo


Dirtbag

Citaat van: Nero1978 op 08-05-2018  20:21 uGebruik je geen walsenmolen dan om te schroten? Stel zelf de walsenmolen in op 1,2 mm. en heb eigenlijk nooit last van dichte graanbedden tijdens het spoelen.
Is het echt aanbranden of aankoeken? Ik heb altijd een soort witte aanslag onderin maar die poets ik er zo uit.
Balen dat het niet zo lekker ging. Mijn laatste brouwdag was ook worstelen. Heb wel gelijk weer zin om te brouwen om te kijken of de aanpassing die ik dan wil doen ook werken.


neRo

Daarnet toch maar even de walsenmolen, (ja walsenmolen ;) ) opgemeten met de voelermaat. De 0.8 was de eerste die er glijdend doorheen gaat, de .85 en .90 alleen door de walsen mee te laten draaien, de .95 mm kreeg ik er helemaal niet in.

Vermoedelijk zal ik hem ietsje minder strak moeten zetten de volgende keer.  :nut:

De aanslag die ik had was echt gitzwart en hard aangebrand. Met een half uur vaatwasmiddel en vervolgens ietsje langer met PBW was er op de zwaarste plekken nog niet iets veranderd, uiteindelijk er uit gekregen met een schuurspons. Ik had de vermogensinstelling de hele run op 3000 staan, dat zal ook zeker niet geholpen hebben :)

Doordat het bed al redelijk dicht sloeg kon ik weinig circuleren en is het een aantal keer kort via de overloop gegaan, aangezien ik, om het roeren makkelijker te maken, de bovenste filterplaat er niet in had zijn er dus ook moutkorrels via de overloop gegaan. (gelukkig de pomp geen een keer verstopt :) )

Aan het eind van het spoelen stond het niveau op 45 liter in de ketel en heb ik de moutpijp verder laten uitlekken in de lege spoelwaterpan. Dat uitleksel heb ik verder niet meer in het proces gebruikt. Daar ben ik dus ook suikertjes kwijt geraakt :)
Om wat drijvend mout uit de kook te halen ben ik bezig geweest met een keukenzeef om ze er uit te vissen na het spoelen en voordat de kook er in kwam.

Ik hoop dat het bier goed zal smaken, meestal mag ik een Weizen elke zomer twee keer brouwen, dan kan ik dus nogmaals proberen of een Weizen me beter af zal gaan :)

db

Peterrr

Volgende keer bodempje azijn...
Los en weg  in 5 minuten.
Hardnekkig? Even de ketel naar 30 graden  ;)

Grt peter


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.