Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 225977 keer)

Offline Underdike

• Super lid
  • Land: nl
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #500 Gepost op: 20-04-2018 18:29 u »
Hoi,
Misschien een stomme vraag, maar ik lees dat sommige van jullie (of misschien wel allemaal) whirpoolen met de Argesan. Ik heb de handleiding gelezen en verschillende YT filmpjes bekeken maar zie niet hoe dat je dat voor elkaar krijgt zonder een extra gat in de ketel te maken.
Mis ik iets?
Ed.
Heel high-tech doen we dat... roeren, met je handjes & een lepel  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #501 Gepost op: 20-04-2018 19:44 u »
Een whirlpool (draaikolk) krijg je door met je roerspaan snelle rondjes te draaien in het midden je wort. Je begint rustig te roeren en dan steeds sneller en kleinere cirkels naar het midden toe.
Als je het goed doet klontert de witte drab samen in het midden en gaat dat niet mee je vergistingsvat in.

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #502 Gepost op: 20-04-2018 19:46 u »

Ik heb een whirlpoolpijp gemaakt en deze met een flexibele slang op mijn camlock koppeling van de EB30 aangesloten. Ik zal morgen of vanavond laat wel enkele foto's posten. Nagebouwd van een verhelderend youtube filmpje.

Hier de foto's:

en

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #503 Gepost op: 20-04-2018 19:58 u »
Heeft iemand een handige oplossing voor het verdelen van het vocht uit de circulatiepijp tijdens het maischen? Het wordt nu op 1 plek gestraald.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #504 Gepost op: 20-04-2018 20:20 u »
Heeft iemand een handige oplossing voor het verdelen van het vocht uit de circulatiepijp tijdens het maischen? Het wordt nu op 1 plek gestraald.
Ik heb daar wel over nagedacht, maar toen zag ik ineens het oxidatie spookje. ;)

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #505 Gepost op: 20-04-2018 20:23 u »
Ik heb daar wel over nagedacht, maar toen zag ik ineens het oxidatie spookje. ;)
Hahahaha
Maar wat zou je dan doen als oxidatie geen probleem zou zijn?
Ik hoorde al dat iemand een slang er aan bevestigd had en die IN de maisch had gelegd om zodoende een roterende beweging te krijgen.
Verlengen dus.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #506 Gepost op: 20-04-2018 20:36 u »
Daar hebben ze nu een paddle voor dat je op een boormachine kan zetten. Schijnt je een goede whirlpool mee te kunnen maken.
Hahahaha
Maar wat zou je dan doen als oxidatie geen probleem zou zijn?
Ik hoorde al dat iemand een slang er aan bevestigd had en die IN de maisch had gelegd om zodoende een roterende beweging te krijgen.
Verlengen dus.
Dat is een optie, want de straal zelf neemt dan geen zuurstof op.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #507 Gepost op: 20-04-2018 20:39 u »
Dat is een optie, want de straal zelf neemt dan geen zuurstof op.
Het probleem bij mij was voornamelijk dat de maisch aan 1 kant bevochtigd bleef en de rest droog kwam te staan.
Ik zat te denken aan een schuimspaan idee, dat de boel gelijkmatiger bevochtigt.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #508 Gepost op: 20-04-2018 21:49 u »
Het probleem bij mij was voornamelijk dat de maisch aan 1 kant bevochtigd bleef en de rest droog kwam te staan.
Ik zat te denken aan een schuimspaan idee, dat de boel gelijkmatiger bevochtigt.

Tijdens het maischen verdeelt de bovenplaat het water meer dan voldoende. Als je de bovenplaat tussendoor een paar keer verwijdert om te roeren zie je dat het wort netjes verdeeld wordt. Geen kuilen om stroomkanalen. Alleen als je maischt zonder bovenplaat moet je jezelf vragen stellen.

Offline @

• Vol lid
« Reactie #509 Gepost op: 20-04-2018 21:51 u »

Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht  :weetniet: :)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #510 Gepost op: 20-04-2018 21:56 u »
Tijdens het maischen verdeelt de bovenplaat het water meer dan voldoende. Als je de bovenplaat tussendoor een paar keer verwijdert om te roeren zie je dat het wort netjes verdeeld wordt. Geen kuilen om stroomkanalen. Alleen als je maischt zonder bovenplaat moet je jezelf vragen stellen.

Inderdaad je bovenste filterplaat verdeeld het wort.En ik heb een slangetje aan de pijp gemaakt en die ligt op de bovenste filterplaat.
Wil niet negatief doen maar heb soms het idee dat sommigen totaal geen weet hebben waar ze mee bezig zijn .
Er zijn tig filmpjes op yt te zien, niet alleen over deze ketel maar ook alle andere.
En het principe is bij elke ketel gelijk.
Ik zou niet weten hoe ik het klaar moest krijgen om aan een kant het wort droog te houden :weetniet:

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #511 Gepost op: 20-04-2018 22:05 u »
Ik regel het kraantje zoverre dat er nog wort tussen de bovenfilterplaat en het overlooppijpje zit. Dus droog staat het nooit.
En doordat het pijpje het wort schuin naar binnen spuit krijg je al een soort rondstroming.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #512 Gepost op: 20-04-2018 22:05 u »
Ik heb vorige week voor de eerste keer met dat apparaat gebrouwen dus ben nog aan het leren.
Het wort kwam net tot iets onder de moutrand. Ik heb regelmatig geroerd maar vroeg me af of het niet makkelijker kon. Je zegt zelf al dat je een slangetje hebt aangebracht.
Dat heeft iemand jou ook bijgebracht, lijkt me?
Bovendien lijkt een topic over deze machine me de uitgesproken plek om vragen als deze te stellen. Zonder dat er een opmerking wordt gemaakt dat “sommigen...(etc)”.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #513 Gepost op: 20-04-2018 22:07 u »
Ik regel het kraantje zoverre dat er nog wort tussen de bovenfilterplaat en het overlooppijpje zit. Dus droog staat het nooit.
En doordat het pijpje het wort schuin naar binnen spuit krijg je al een soort rondstroming.
Kan het zijn dat ik een te lang tussenstuk heb gebruikt dan?
Mijn doel was 18 liter opbrengst.
Ik ben met 20 liter begonnen maischen.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #514 Gepost op: 20-04-2018 22:15 u »
Kan het zijn dat ik een te lang tussenstuk heb gebruikt dan?
Mijn doel was 18 liter opbrengst.
Ik ben met 20 liter begonnen maischen.
Ligt eraan hoeveel stort er in is gegaan. Het korte pijpje zou je onder moeten hebben met daarboven het lange pijpje. Anders blijft het bovenfilterplaat op de koppelstuk hangen. Bij minder stort heb je enkel het lange pijpje nodig.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #515 Gepost op: 20-04-2018 22:17 u »
Ligt eraan hoeveel stort er in is gegaan. Het korte pijpje zou je onder moeten hebben met daarboven het lange pijpje. Anders blijft het bovenfilterplaat op de koppelstuk hangen. Bij minder stort heb je enkel het lange pijpje nodig.
Dan zal dat het geweest zijn: hij bleef inderdaad op de koppeling hangen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #516 Gepost op: 20-04-2018 22:18 u »
Ik heb een whirlpoolpijp gemaakt en deze met een flexibele slang op mijn camlock koppeling van de EB30 aangesloten. Ik zal morgen of vanavond laat wel enkele foto's posten. Nagebouwd van een verhelderend youtube filmpje.

Hier de foto's:

en

Deze begrijp ik niet helemaal Joep.Of ik zie het niet goed op de foto.
Maar hoe krijg je dan een whirlpool in de ketel?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #517 Gepost op: 20-04-2018 22:23 u »
Deze begrijp ik niet helemaal Joep.Of ik zie het niet goed op de foto.
Maar hoe krijg je dan een whirlpool in de ketel?
De eerste foto vertekent. Lijkt net of die pijp vastzit aan de ketel maar in principe is die pijp flexibel door de slang en kun je ‘m dus in het kookvat leggen.
Door het haakse stuk wordt er een straal rondgepompt langs de wand zodat er een draaikolk ontstaat.
Slimme oplossing!

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #518 Gepost op: 20-04-2018 22:44 u »
De eerste foto vertekent. Lijkt net of die pijp vastzit aan de ketel maar in principe is die pijp flexibel door de slang en kun je ‘m dus in het kookvat leggen.
Door het haakse stuk wordt er een straal rondgepompt langs de wand zodat er een draaikolk ontstaat.
Slimme oplossing!

Ik heb hem even buiten de ketel gehangen om hem te laten zien. Ik hang hem in de ketel na het koken. Vastzetten met een lijmtangetje of klem. Hij heeft dan een dubbele functie. Als ik de pomp tijdens het koelen aanzet, krijg ik stroming langs de dompelkoeler. Het koelt veel sneller. Als je hem aanzet na de dompelkoeler verwijderd te hebben dan krijg je een mooie rustige whirlpool. Lekkere stroming aan de buitenkant en nagenoeg stilstand in het midden. O ja en geen lamme arm van het roeren. Je zet het aan en je hebt tijd voor andere dingen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #519 Gepost op: 20-04-2018 23:03 u »
Aha op die manier, inderdaad slim gemaakt.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #520 Gepost op: 21-04-2018 00:51 u »
Aha op die manier, inderdaad slim gemaakt.
En je kunt de snelheid dus reguleren door met de blauwe hendel de kraan minder ver open te draaien

Offline @

• Vol lid
« Reactie #521 Gepost op: 21-04-2018 16:29 u »

Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik ga eens op jacht naar zo'n koppeling en je idee kopieren.
Volgens de manual kan de pomp geen kokende vloeistof aan. Whirpool je na het koelen?

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #522 Gepost op: 21-04-2018 16:46 u »
Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik ga eens op jacht naar zo'n koppeling en je idee kopieren.
Volgens de manual kan de pomp geen kokende vloeistof aan. Whirpool je na het koelen?

Ik zet de pomp aan bij 80 graden. Omdat ik met een hopspider werk en zorg dat er geen blaadjes van de hopbellen in mijn wort komen door de spatel schoon te houden, blijft de pomp lekker schoon draaien. De pomp heeft geen filter. In Engeland is al een pompfilter op de markt. Dat wordt de volgende uitdaging. Mijn pomp gebruik ik vanaf 80 graden voor de koeling en na de koeling voor een whirlpool waarvan ik me afvraag of die nog wel nodig is. Mijn wort is door de hopspider en de filterheks die ik onder in de ketel heb liggen toch al lekker helder. Maar ja alle beetjes helpen.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #523 Gepost op: 21-04-2018 17:04 u »
Ik ben gestopt met allerlei moeilijke, lees: overbodige voorzieningen die je ook nog eens moet schoon maken.

Deze ketel heb ik voor het gemak  :brouwen:

Ik wirlpool ook niet meer, knietje aan de kraan, koelen met de spiraal en (helemaal) leeg laten lopen.
Dat vingerhoedje eiwit wat in het begin meekomt vindt de gist wel lekker  :gistsmile:

:degroeten:

BLUB

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #524 Gepost op: 21-04-2018 17:15 u »
Ik ben gestopt met allerlei moeilijke, lees: overbodige voorzieningen die je ook nog eens moet schoon maken.

Deze ketel heb ik voor het gemak  :brouwen:

Ik wirlpool ook niet meer, knietje aan de kraan, koelen met de spiraal en (helemaal) leeg laten lopen.
Dat vingerhoedje eiwit wat in het begin meekomt vindt de gist wel lekker  :gistsmile:

:degroeten:

BLUB

Dikke vette +1 :biersmile: