Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nero1978

Citaat van: bsmpower op 17-04-2018  09:47 uAh goed om te weten over die micron! Als ik dan moet kiezen is het dan beter om te gaan voor zo'n filterheks of iets tussen het kraantje en gistingsvat?
Daar ben ik ook naar op zoek. Een filterheks heb ik niet. Voorheen deed ik whirlpoolen en dan overhevelen met een koperen hevelpijp. Nu wil ik via het kraantje en dan met een filter ertussen. Dacht het te doen met een hopspider. Maar dat is me nu afgeraden.

neRo


Nero1978

Eventueel kun je het als filter gebruiken als je overhevelt maar het lijkt me erg omslachtig en je hebt daar betere methodes voor.
Dat ding in je gistvat hangen zou ik niet doen.


neRo


Nero1978

Citaat van: Nero1978 op 17-04-2018  10:00 uEventueel kun je het als filter gebruiken als je overhevelt maar het lijkt me erg omslachtig en je hebt daar betere methodes voor.
Dat ding in je gistvat hangen zou ik niet doen.


neRo
Welke methodes bedoel je zoal. Daar zit ik mee te worstelen namelijk.

neRo


Mark GA

Optie 1: Eerst proberen met die bazookafilter.
Optie 2: Als die verstopt raakt koop je een filterheks (die dingen werken echt heel goed) en hang je die in je kookvat.
Optie 3: Hevel over van kookvat naar filteremmer met filterheks in filteremmer en hevel daarna naar gistvat.
Optie 4: Hevel met droesemfilterkop.
Optie 5: Brew in a bag
Optie 6: Kaasdoek

Gewoon proberen dus.
Voor de een werkt dit prettig en voor de ander dat.
Begin bij Optie 1 zou ik zeggen.
Ik doe zelf Optie 3. Vind ik makkelijk en het werkt prima.

BLUB


Mark GA

Citaat van: BLUB op 17-04-2018  10:47 u:lessmile:




 :petje-af:
Haha! Ja, ook dit... Scheelt een slok op een borrel.

Nero1978

Citaat van: BLUB op 17-04-2018  10:47 u:lessmile:




 :petje-af:
Is dit een knietje om tot op de bodem af te kunnen zuigen? Welke diameter?

neRo


ErikV

Citaat van: Nero1978 op 17-04-2018  11:17 uIs dit een knietje om tot op de bodem af te kunnen zuigen? Welke diameter?

neRo

In een eerdere post van Blub schrijft hij 12mm. Met een beetje teflontape in de kraan schuiven. Geen Filterhex of Bazookafilter

@Blub:
- Heb je tijdens het koken de binnenpan met de twee filterplaten in de pan?
- Gebruik je hopbellen of pellets?
- Gebruik je een hopzak of spider?
- Hoe filter je? In een losse emmer, met kaasdoek, ...?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hay

Nee filterheks gebruik je niet aan de buitenkant van de kraan :weetniet:
Die zit in je ketel onder de moutkorf, er zijn er hier meerdere die 'm gebruiken.
Of je doet wat Blub doet dat werkt ook perfekt een knietje aan de BINNENKANT van de kraan, whirlpoolen en leeg laten lopen.
ik zelf heb van een koperenbuis een filter met zaagsnedes gemaakt ook aan de binnenkant aan de kraan aangesloten.
Dan whirlpool ik ook 10 minuten wachten en hup.
Maar kijk nu is wat filmpjes op YT dan weet je een beetje hoe het werkt allemaal.
Ik heb nu niet het idee dat je het helemaal door hebt.

Hay

Citaat van: ErikV op 17-04-2018  12:04 uIn een eerdere post van Blub schrijft hij 12mm. Met een beetje teflontape in de kraan schuiven. Geen Filterhex of Bazookafilter

@Blub:
- Heb je tijdens het koken de binnenpan met de twee filterplaten in de pan?
- Gebruik je hopbellen of pellets?
- Gebruik je een hopzak of spider?
- Hoe filter je? In een losse emmer, met kaasdoek, ...?


Ik heet dan wel geen Blub maar toch (anders vul je me maar aan Blub)
-nee tijdens het koken geen moutkorf in de pan , het kan wel maar dan is je kook beduidend minder rollend.
-als ik bloemen gebruik die gooi ik los in de pan, met pellets gebruik ik een hopspider maar probeer zoveel mogelijk bloemen te gebruiken.
-zie vorige.
-Deze begrijp ik niet helemaal, na het koken en koelen meteen in je gistvat laten lopen.

GerhardvanSlijpe

Misschien een gekke vraag, maar ik kan in de handleiding en op dit forum geen duidelijke beschrijving vinden hoe je je instellingen op kunt slaan. Ik wil mijn ketel alvast programmeren voordat ik ga brouwen, maar kom er niet uit hoe je de instellingen opslaat. Wie helpt me uit de brand?

JoepH

Citaat van: GerhardvanSlijpe op 17-04-2018  18:11 uMisschien een gekke vraag, maar ik kan in de handleiding en op dit forum geen duidelijke beschrijving vinden hoe je je instellingen op kunt slaan. Ik wil mijn ketel alvast programmeren voordat ik ga brouwen, maar kom er niet uit hoe je de instellingen opslaat. Wie helpt me uit de brand?

Als je alles ingeprogrammeerd hebt. Doorklikken naar END. Niet uitzetten. Daarna op de knop Manual/pause klikken. Als je in manual bent. deze knop nog een keer indrukken en minimaal 5 sec. vasthouden. Tot je de "pingel" hoort dat alles is opgeslagen. Daarna pas uitzetten.

GerhardvanSlijpe

Citaat van: JoepH op 17-04-2018  19:03 uAls je alles ingeprogrammeerd hebt. Doorklikken naar END. Niet uitzetten. Daarna op de knop Manual/pause klikken. Als je in manual bent. deze knop nog een keer indrukken en minimaal 5 sec. vasthouden. Tot je de "pingel" hoort dat alles is opgeslagen. Daarna pas uitzetten.

Bedankt Joep het is gelukt!

bsmpower

Ik zie de EasyBrew-50 nu in de aanbieding en komt qua prijs nu dicht bij de EasyBrew-30 waar ik eigenlijk voor wilde gaan. Beter gaan voor de 30 of 50? Qua gistingsvat zit ik vast aan 33L (dus iets van 20L effectief wat ik kan gebruiken ong.?). Voordeel is dat er een iets zwaarder verwarmingselement in zit, al weet ik niet of dat per se een voordeel is?

Mark GA

Ligt er gewoon helemaal aan wat je doel is. Ga je 40 liter kwijt kunnen aan jezelf an je achterban, of wil je vaker kleinere batches brouwen?
Die beslissing moet je zelf maken.
Ik vind EB30 leuk genoeg om lekker vaak te kunnen brouwen...

The-Giant-Master

Iemand ervaring met een smartpid controller op de easybrew? Het lijkt er op Of dat je deze ketel hiermee upgrade naar de snufjes welke de braumeister ook bezit?
Gr Hugo

Hay

Citaat van: bsmpower op 18-04-2018  16:51 uIk zie de EasyBrew-50 nu in de aanbieding en komt qua prijs nu dicht bij de EasyBrew-30 waar ik eigenlijk voor wilde gaan. Beter gaan voor de 30 of 50? Qua gistingsvat zit ik vast aan 33L (dus iets van 20L effectief wat ik kan gebruiken ong.?). Voordeel is dat er een iets zwaarder verwarmingselement in zit, al weet ik niet of dat per se een voordeel is?

Bedenk wel dat je een soort van lier of takel moet gaan maken.
Mij lijkt dat je die korf er niet meer zelf uit getrokken gaat krijgen.

bsmpower

Bedankt, denk dat de Easybrew-30 prima voldoet en zal die gaan aanschaffen :)

MO

Het is even sjouwen maar je krijgt de korf bij een moutstort van 12 kg er prima uit, uit de 50 l arsegan.

@

Na het doorlezen van de hele draad heb ik gisteren de 50 liter versie besteld.
Ik ben benieuwd...
Exciting days ahead..

tdp

Citaat van: bsmpower op 19-04-2018  08:42 uBedankt, denk dat de Easybrew-30 prima voldoet en zal die gaan aanschaffen :)

Mocht het nog uitmaken: Je kunt wel 20 of 30 liter met de 50 liter variant brouwen, andersom is wat lastiger ;)

Thamerdal

Citaat van: tdp op 20-04-2018  10:06 uMocht het nog uitmaken: Je kunt wel 20 of 30 liter met de 50 liter variant brouwen, andersom is wat lastiger ;)
Met de EB-30 kun je ook 20 of 30 liter brouwen  :weetniet:

tdp

Citaat van: Thamerdal op 20-04-2018  10:44 uMet de EB-30 kun je ook 20 of 30 liter brouwen  :weetniet:

Maar geen 50 liter in een keer, dat bedoelde ik met andersom ;)

Underdike

Citaat van: tdp op 20-04-2018  11:03 uMaar geen 50 liter in een keer, dat bedoelde ik met andersom ;)
Ik neem aan dat je met de 30 kleinere batches kan brouwen dan met de 50?

@

Hoi,

Misschien een stomme vraag, maar ik lees dat sommige van jullie (of misschien wel allemaal) whirpoolen met de Argesan. Ik heb de handleiding gelezen en verschillende YouTube filmpjes bekeken maar zie niet hoe dat je dat voor elkaar krijgt zonder een extra gat in de ketel te maken.
Mis ik iets?

Ed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.