Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

bsmpower

Een vraagje over de filterheks (MalttMill Lauterhexe 1000). Sluit je deze aan op de Easybrew tijdens het gehele brouwproces? Gaat dat goed wanneer de boel verhit wordt (aanbranden, smelten, ..)? En vervangt dit 1 van de ronde filterplaten? Omdat ik hier lees dat de bijgesloten bazooka te snel verstopt raakt wil ik het liever in 1x goed doen.

Ik sta op het punt de Easybrew-30 aan te schaffen en weet nog niet precies hoe het allemaal werkt. Dus mss stel ik hier een rare vraag. Staat er ergens een handleiding online die ik alvast kan lezen? Kan deze tot nu toe nog niet vinden.

Mark GA

Als je mij even PBt stuur ik je een handleiding

De bazooka filter kun je er af laten. Gewoon zorgen dat je niet te hard pompt en als je een filterheks hebt kun je die ook gebruiken na het brouwen.
Ik gebruik een speciale filteremmer daarvoor.
Maar volgens mij kun je ook die filterheks aansluiten in de pan zelf.
Wat het met het rubber doet weet ik niet.
Wordt toch 100'C...

CeesM

Citaat van: bsmpower op 16-04-2018  16:50 uEen vraagje over de filterheks (MalttMill Lauterhexe 1000). Sluit je deze aan op de Easybrew tijdens het gehele brouwproces? Gaat dat goed wanneer de boel verhit wordt (aanbranden, smelten, ..)? En vervangt dit 1 van de ronde filterplaten? Omdat ik hier lees dat de bijgesloten bazooka te snel verstopt raakt wil ik het liever in 1x goed doen.

Ik sta op het punt de Easybrew-30 aan te schaffen en weet nog niet precies hoe het allemaal werkt. Dus mss stel ik hier een rare vraag. Staat er ergens een handleiding online die ik alvast kan lezen? Kan deze tot nu toe nog niet vinden.
Nou, ik zou hem aansluiten voor je het brouwproces gaat starten, als de ketel nog leeg is. Het vervangt geen filterplaat maar installeer het i.p.v. de bazooka filter.
De handleiding van de Easybrew is geloof ik te downloaden van de site van Brouwmark, op de pagina van de Easybrew.

bsmpower

Bedankt voor de snelle reacties. De handleiding gevonden bij het product! Het doel van de filterhelix is me dan nog niet helemaal duidelijk. Het filtert de mout en andere deeltjes tijdens het rondpompen en/of bij het aftappen? En als je hem gebruikt bij het rondpompen dan zit ie er dus ook al in tijdens de verhitting. Achteraf plaatsen is bijna niet te doen aangezien je dan in het bierbeslag moet zitten om hem aan te sluiten. Daarnaast komt het mout al niet door de onderste ronde filter denk ik? <-- zie mijn toegevoegde afbeelding


Mijn doel is uiteindelijk om een zo'n helder mogelijk bier te hebben bij het overtappen van de ketel naar mijn vat. Als dat op een andere manier beter gaat (bv iets aan het kraantje vast maken, zoals een hopzakje of BIAB zak die ik nog heb liggen?) dan is dat wat mij betreft ook prima. Als ik de bazooka er af haal, moet dit dan vervangen worden voor iets anders of is dat niet nodig?

Kan ik dan niet beter een hopspider kopen die ik kan gebruiken tijdens het koken, en deze daarna gebruiken tussen het kraantje en het vat? Of filtert dat niet fijn genoeg?

P.s. ik zal de handleiding ook even lezen, mogelijk verduidelijkt dat de zaken.

Hay

De filterheks of hoe het ding ook heet, sluit je ipv de bazookafilter aan op je kraan.
En is er alleen voor om na het koken je wort in het vergistingsvat te laat lopen en filtert dan je hopresten eruit zodat die niet in je vat komen.
De pomp is een andere aansluiting en die gebruik je voor het rondpompen tijdens het maischen.
Ook daarvoor is een filtertje te krijgen heb ik gelezen maar die heb ik zelf niet.

Drents Hopbier

Citaat van: bsmpower op 16-04-2018 &nbsp;17:11 u<-- zie mijn toegevoegde afbeelding

Moet je wel in de tekening bier vervangen door wort. Pas na de gisting mag het bier heten.

Hopbier

SanderH

Citaat van: Drents Hopbier op 16-04-2018 &nbsp;17:50 uMoet je wel in de tekening bier vervangen door wort. Pas na de gisting mag het bier heten.

Hopbier

Thuis geleerd dat moeten onder dwang is ... Maar ja, je hebt gelijk.

bsmpower

Haha je hebt gelijk, had dit even snel gemaakt. Maar als ik het goed lees snap ik de plek van de filterheks nog niet want die plaats je gelijk in het begin IN de pan?

Mark GA

Ja, klopt maar als je bij je filterheks een filteremmer hebt gekocht (bij mij zat die erbij), kun je beter eerst vanuit je EB30 het wort laten lopen, niet voluit maar half open kraan en dan vanuit je filteremmer naar je gistvat/-fles.
Zo doe ik het.
Kraakheldere wort.
Is een extra stap maar ik wil per se niet die filterheks in de machine hebben zitten.
Ik weet niet wat het doet onderin met die temperaturen.
De filterplaten doen hun werk gewoon goed hoor, met de EB30.
Alleen die bazookafilter loopt snel dicht. Die kun je gewoon weglaten.
Let er bij het pompen (tijdens de maisch) op dat je de blauwe kraan half open zet ipv helemaal.
Dit, om droogkoken onderin te voorkomen.

Mes123

Citaat van: bsmpower op 16-04-2018 &nbsp;17:11 uBedankt voor de snelle reacties. De handleiding gevonden bij het product! Het doel van de filterhelix is me dan nog niet helemaal duidelijk. Het filtert de mout en andere deeltjes tijdens het rondpompen en/of bij het aftappen? En als je hem gebruikt bij het rondpompen dan zit ie er dus ook al in tijdens de verhitting. Achteraf plaatsen is bijna niet te doen aangezien je dan in het bierbeslag moet zitten om hem aan te sluiten. Daarnaast komt het mout al niet door de onderste ronde filter denk ik? <-- zie mijn toegevoegde afbeelding


Mijn doel is uiteindelijk om een zo'n helder mogelijk bier te hebben bij het overtappen van de ketel naar mijn vat. Als dat op een andere manier beter gaat (bv iets aan het kraantje vast maken, zoals een hopzakje of BIAB zak die ik nog heb liggen?) dan is dat wat mij betreft ook prima. Als ik de bazooka er af haal, moet dit dan vervangen worden voor iets anders of is dat niet nodig?

Kan ik dan niet beter een hopspider kopen die ik kan gebruiken tijdens het koken, en deze daarna gebruiken tussen het kraantje en het vat? Of filtert dat niet fijn genoeg?

P.s. ik zal de handleiding ook even lezen, mogelijk verduidelijkt dat de zaken.
Zelf ga ik binnenkort brouwen met de EB30. En lees ook veel over vastlopen van de bazookafilter. Ik vraag me dan af met wat? Hopresten? Ik heb dan maar een hopspider aangeschaft om het dit te voorkomen. Maar volg deze discussie graag nog even.



Mark GA

De bazooka kan vastlopen door van alles. Maar het zal het meest voorkomen tijdens het maischen.

Mes123

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018 &nbsp;20:00 uDe bazooka kan vastlopen door van alles. Maar het zal het meest voorkomen tijdens het maischen.
Huh, die bazooka zit op de kraan en niet op  pomp ingang onderin de ketel. Hier is zoals eerder gepost een ander filter voor beschikbaar. Snap het even niet meer. Denk dat ik het maar gewoon moet ervaren.

Chilobrachys

Zou het eerst maar eens gewoon proberen, hier geeft het bazooka filter geen enkel probleem. Heb hem met pellets en bloemen gebruikt.

Thamerdal

Citaat van: Mes123 op 16-04-2018 &nbsp;20:13 uHier is zoals eerder gepost een ander filter voor beschikbaar.
Linkje?

Leeetje90

Volgens de tekening zit het bostel/mout tussen de filterplaten in. Is het dan de bedoeling dat het wort (voor een gedeelte) via die meegeleverde overloop pijp loopt? Of moet al het wort door de mout heen lopen richting de pomp?

Want er staat niet altijd wort op het filterbed toch?
Dank alvast voor de reacties.

Hay

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018 &nbsp;20:00 uDe bazooka kan vastlopen door van alles. Maar het zal het meest voorkomen tijdens het maischen.

Nee kan niet want de bazooka zit op de kraan aangesloten en niet op de pomp.
En wat je schrijft van die filteremmer kan ik niet helemaal volgen.
Is toch helemaal niet nodig.

Mark GA

Het wort wordt continu door de mout gepompt tijdens het maischen.
Is trouwens wel aan te raden om regelmatig te roeren om optimale spoeling te krijgen. Of continu een lepel of spatel in de stroom te houden zodat het beter verdeeld wordt.
Bij mij staat het nét "onder water". De bovenste filterplaat ervaar ik als hinderlijk.

Mark GA

Citaat van: Hay op 16-04-2018 &nbsp;21:46 uNee kan niet want de bazooka zit op de kraan aangesloten en niet op de pomp.
En wat je schrijft van die filteremmer kan ik niet helemaal volgen.
Is toch helemaal niet nodig.
Ik snap wat je bedoelt maar je sluit de bazooka al aan voordat je gaat maischen en dan kunnen ook fijne deeltjes kaf er in komen die het later verstoppen.
Ik zou trouwens niet de hop los in de ketel gooien maar hopzak of spider gebruiken.

Dat extra filteren levert mij helderder wort op.

Hay

Citaat van: Leeetje90 op 16-04-2018 &nbsp;21:39 uVolgens de tekening zit het bostel/mout tussen de filterplaten in. Is het dan de bedoeling dat het wort (voor een gedeelte) via die meegeleverde overloop pijp loopt? Of moet al het wort door de mout heen lopen richting de pomp?

Want er staat niet altijd wort op het filterbed toch?
Dank alvast voor de reacties.



Zo maar een willekeurig filmpje op YT kijk hier is naar en misschien is een en ander dan duidelijker.

Chilobrachys

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018 &nbsp;21:50 uIk snap wat je bedoelt maar je sluit de bazooka al aan voordat je gaat maischen en dan kunnen ook fijne deeltjes kaf er in komen die het later verstoppen.
Ik zou trouwens niet de hop los in de ketel gooien maar hopzak of spider gebruiken.

Dat extra filteren levert mij helderder wort op.

Als dat zorgt voor verstoppingen ligt het probleem bij het schroten en niet bij het bazookafilter, schroot je niet te fijn?
Hop gaat hier ook gewoon los de ketel in, ook met ruim 250 gram gaf dit geen enkel probleem.

Nero1978

Citaat van: Ernesto op 12-03-2018 &nbsp;13:12 uIk heb de bazooka ook na 1x gedemonteerd. Sloeg constant dicht. Nu hang ik na het koelen gewoon de hopspider in het gistvat bij het hevelen, zo filter je alle troep er makkelijk uit.

Hopspider heeft zich al op meerdere momenten bewezen, zo ook gisteren bij het hevelen naar bottelvat van een IPA (met koudhop (pellets)). Kortom, ik ben fan van de hopspider :)
Ik ga aanstaand weekend weer brouwen. De hopspider ga ik voor het eerst gebruiken. Een aantal vragen
Gebruik je de hopspider tijdens het koken met de hop er in? En hang je hem erna direct in het gistvat om de troep eruit te filteren na het koelen.
Doe je de hoppelets los in het kookvat en filter je deze eruit met de schone hopspider in het gistvat?
Hoe maak je je hopspider schoon/ sterriel. Is nogal een groot geval om uit te koken?

neRo

Mark GA

Citaat van: Nero1978 op 16-04-2018 &nbsp;23:21 uIk ga aanstaand werken weer brouwen. De hopspider ga ik voor het eerst gebruiken. Een aantal vragen
Gebruik je de hopspider tijdens het koken met de hop er in? En hang je hem erna direct in het gistvat om de troep eruit te filteren na het koelen.
Doe je de hoppelets los in het kookvat en filter je deze eruit met de schone hopspider in het gistvat?
Hoe maak je je hopspider schoon/ sterriel. Is nogal een groot geval om uit te koken?

neRo
Hopspider hang je er in tijdens het koken. Die wordt vanzelf steriel daardoor. Het is juist bedoeld om de hopgiften daar in te doen zodat het niet in je kookvat terecht komt.

Eventueel kun je het als filter gebruiken als je overhevelt maar het lijkt me erg omslachtig en je hebt daar betere methodes voor.
Dat ding in je gistvat hangen zou ik niet doen.

Als je bedoelt dat je het in je gistvat hangt om mee te drooghoppen: nee. Gewoon je hop er los in (na de gisting!) en later er uit filteren. De kans op infectie is namelijk veel te groot. Hoe sluit je je gistvat af anders?

Schoonmaken: afspoelen.

Conclusie: alleen gebruiken tijdens het koken.

bsmpower

Ok, de filterheks zit dan inderdaad aan het kraantje en niet aan de pomp. Maar ik zie hem alsnog steeds in de pan zitten op foto's, niet aan de buitenkant van het kraantje. In de pan lijkt me ook een logische plek, maar ben vooral bang voor de verhitting. Blijkbaar gaat dit dan toch goed, anders zou niemand dat doen? De filterheks aan het kraantje (buitenkant) plaatsen is dan in het gistingsvat? Heb je dan niet veel kans op besmetting? Mij lijkt het gebruik van een hopspider in de pan en een filter aan het kraantje aan de buitenkant voor bij het hevelen denk ik nog de beste oplossing. Wat dan als filter moet dienen moet ik even bekijken. Ik denk er ook aan om de hopspider te gebruiken. Die is al steriel door het kookproces en groot genoeg voor het beetje rommel wat meekomt. Lees alleen ook iets over eiwitten, weet niet of de mazen dun genoeg zijn om die er uit te filteren? Een hopspider van 800 micron misschien ipv 300?

Nero1978

Citaat van: bsmpower op 17-04-2018 &nbsp;08:56 uOk, de filterheks zit dan inderdaad aan het kraantje en niet aan de pomp. Maar ik zie hem alsnog steeds in de pan zitten op foto's, niet aan de buitenkant van het kraantje. In de pan lijkt me ook een logische plek, maar ben vooral bang voor de verhitting. Blijkbaar gaat dit dan toch goed, anders zou niemand dat doen? De filterheks aan het kraantje (buitenkant) plaatsen is dan in het gistingsvat? Heb je dan niet veel kans op besmetting? Mij lijkt het gebruik van een hopspider in de pan en een filter aan het kraantje aan de buitenkant voor bij het hevelen denk ik nog de beste oplossing. Wat dan als filter moet dienen moet ik even bekijken. Ik denk er ook aan om de hopspider te gebruiken. Die is al steriel door het kookproces en groot genoeg voor het beetje rommel wat meekomt. Lees alleen ook iets over eiwitten, weet niet of de mazen dun genoeg zijn om die er uit te filteren? Een hopspider van 800 micron misschien ipv 300?
300 micron is fijnmaziger dan 800 micron (0,3 mm versus 0,8 mm)
Betreffende de filterheks kan ik aangeven dat wanneer je deze langs de rand onderin de pan legt je niet bang hoeft te zijn voor aanbranden. Het verwarmingselement zit midden in de pan en heeft een diameter van circa 15 a 20 cm.

neRo

bsmpower

Ah goed om te weten over die micron! Als ik dan moet kiezen is het dan beter om te gaan voor zo'n filterheks of iets tussen het kraantje en gistingsvat?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.