Bedankt voor de snelle reacties. De handleiding gevonden bij het product! Het doel van de filterhelix is me dan nog niet helemaal duidelijk. Het filtert de mout en andere deeltjes tijdens het rondpompen en/of bij het aftappen? En als je hem gebruikt bij het rondpompen dan zit ie er dus ook al in tijdens de verhitting. Achteraf plaatsen is bijna niet te doen aangezien je dan in het bierbeslag moet zitten om hem aan te sluiten. Daarnaast komt het mout al niet door de onderste ronde filter denk ik?
<-- zie mijn toegevoegde afbeelding
Mijn doel is uiteindelijk om een zo'n helder mogelijk bier te hebben bij het overtappen van de ketel naar mijn vat. Als dat op een andere manier beter gaat (bv iets aan het kraantje vast maken, zoals een hopzakje of BIAB zak die ik nog heb liggen?) dan is dat wat mij betreft ook prima. Als ik de bazooka er af haal, moet dit dan vervangen worden voor iets anders of is dat niet nodig?
Kan ik dan niet beter een hopspider kopen die ik kan gebruiken tijdens het koken, en deze daarna gebruiken tussen het kraantje en het vat? Of filtert dat niet fijn genoeg?
P.s. ik zal de handleiding ook even lezen, mogelijk verduidelijkt dat de zaken.