Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

BLUB

Citaat van: Robert1968 op 03-03-2018  12:53 uBLUB,


Als je me svp de getallen kunt doorgeven waar ik om vroeg, kunnen we dit alles staven voor jouw recept i.p.v. erna gissen.

Zie bovenste kolom van BrouwHulp Recept uitdraai, zijn de gemeten gegevens van de brouwdag plus vergisting  :brouwen:

Toch makkelijk, BrouwHulp  ;)

 :degroeten:

BLUB

Hay





Belgian Dubbel

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):           20.0
Total Grain (kg):         6.400
Total Hops (g):           70.00
Original Gravity (OG):    1.073  (°P): 17.7
Final Gravity (FG):       1.010  (°P): 2.6
Alcohol by Volume (ABV):  8.24 %
Colour (SRM):             20.4   (EBC): 40.2
Bitterness (IBU):         23.6   (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 71
Boil Time (Minutes):      75

Grain Bill
----------------
5.000 kg Pale Ale Malt (78.13%)
0.500 kg Munich I (7.81%)
0.300 kg Brown Sugar, Dark (4.69%)
0.300 kg Caramunich II (4.69%)
0.200 kg Special-B (3.13%)
0.100 kg Chocolate, Pale (1.56%)

Hop Bill
----------------
35.0 g Perle Leaf (6.5% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.8 g/L)
20.0 g Saaz Leaf (4.3% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (1 g/L)
15.0 g Styrian Golding Pellet (4.4% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (0.8 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 65°C for 75 Minutes.
Fermented at 20°C with Mangrove Jack's m-31


Recipe Generated with BrewMate

Even voor Robert die beweert dat er hier mensen zijn die dingen zeggen die niet waar zijn omdat hij zelf geen goed rendement kan halen.
Bovenstaande recept uitdraai is van mijn laatste brouwsel, zoals je ziet is mijn rendement ingesteld op 71%.
Dus ik zou 20 l van een begin sg van 1073 in mijn gistvat moeten hebben om de 71% te halen.
Maar ik had 21 l van een begin sg van 1072 en dan zegt mijn progamma dat ik een rendement van 73% heb.
Maar de styrian aroma hop waren geen pellets maar bloemen en had nog zo'n 12 gram over en die heb ik er onder de 80 graden nog extra bij gegooid.
Daardoor en door het gebruik van allemaal bloemen had ik denk ik een extra verlies van een halve liter.
en ook omdat ik 21 l meer dan genoeg vond anders had ik nog makkelijk een halve l meer in mijn gistvat kunnen hebben en dan had ik 75% gehad.
Dus niet zeggen dat het niet kan.

DavidR

75% of 92% is natuurlijk wel heel wat anders. Eerlijk gezegd verbaas ik me er ook over dat met 35,53 liter maisch+spoelwater en 8,25 kg mout er nog 27,9 liter wort in het gistvat terecht komt.

Robert1968

Ik beweer niet dat er iets niet waar is, ik probeer alleen te achterhalen of gepresenteerde getallen juist zijn. Dit het minste waarmee je moet beginnen om te kunnen beoordelen waarom rendementen zo verschillend zijn. Een beetje "gezonde volhardendheid" moet kunnen lijkt me.

Daarnaast, rendementen worden op verschillende manieren berekend en niet iedereen is hiermee bekend. Het is zaak om appels met appels te vergelijken.

Alles overwegende denk ik dat het ligt aan mijn 2-walsenmolen. De rollen zijn hier en daar glad en tijdens schroten wordt soms spontaan de afstand tussen de rollen groter. Dit verklaart wellicht ook waarom het SG tijdens zeer lang maischen langzaam blijft toenemen. Ga eens kijken naar een nieuwe 3-walsen molen.

PS. ik ben gelukkig niet de enige die niet snapt hoe je 28 l bier/wort overhoudt als je (maar) met 35 l water begint. Maar goed, als het zo gemeten is, zal het wel zo zijn. :weetniet:

Hay

Ik reageer op de uitspraak van Robert dat ie iets van in de 60% rendement had.
En dat hij er aan twijfelde of de uitspraken van anderen die beweerden een hoger rendement te halen klopten.
Ik had aangegeven tussen 70 en 75 % te zitten.
Ik heb in totaal 31,5 l water gebruikt en had 26.5l voor koken

Edit
Terwijl ik dit schreef heeft Robert gereageerd.

BLUB

Robert1968

In je PB van vandaag bereken je dat ik "slechts" 83% rendement had maar je gaat uit van 24L 1n het gistvat maar dat
was toch echt bijna 28L.

Verder maak ik me echt niet druk hoe iets te berekenen is, het zit mij wel goed, ik ben blij met mijn rendement  :proost:

En verder:
Om je rendement op te krikken wordt op dit forum vaak geopperd "kijk eens mee bij een andere thuisbrouwer "  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Dirtbag

Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Easybrew 50. Het proces ging goed, echter kan de Easybrew meteen terug voor garantie. Op geen enkel moment is er meer dan 1750 Watt energie opgenomen, ergo, het 1200 Watt element is defect.
Naar ik aanneem zal Brouwmarkt dit wel oplossen, ik heb al contact met ze opgenomen.

Proces is dus ook zeer langzaam verlopen, het koken was minimaal en daarom heb ik 120 ipv 90 minuten gekookt. Opwarmen met mout en circulatie aan ging ongeveer met een halve graad per minuut. Dit was met een brouwsel met een begin SG van 1045 en 25 liter waar ik ook nog eens een suikerstort had tijdens de kook. Die suiker heb ik maar op het fornuis opgelost in een pannetje met wat afgetapte wort. Ik ben blijven steken op 1040, wel 25 liter als ik de meting op het gistvat moet geloven. (niet echt om eerlijk te zijn, ik ga voor de volgende brouw maar een maatverdeling op mijn jerrycans maken)

Na het maischen en spoelen met 94 Celsius spoelwater heb ik het draf gewogen, 7.339 gram op een moutstort van 4.706 kg is dus ongeveer 0.56 liter per kg wat achter blijft in het mout.
Hop in zakjes die ik nog terug heb gevonden, twee van de drie waren nog nooit gebruikt.
Het afgekoelde wort via een koperen knietje die met teflontape in de kraan gedrukt zat heeft er voor gezorgd dat er maar een paar ml achter bleef in de EB. (bedankt voor die tip:) )

Ik hoop dat de kook voldoende was, anders heb ik een brown ale verkloot ;)

Vergisting is al weer op gang gekomen zo te horen :)

db

Robert1968

Citeer7.339 gram op een moutstort van 4.706 kg is dus ongeveer 0.56 liter per kg wat achter blijft in het mout.
Bedankt voor het wegen!

Ik weet niet precies hoe brouwsoftware waterverliezen in de bostel interpreteert, maar het wordt uitgedrukt in liter vocht per kg mout.

Een kilo droge mout bestaat pak en beet voor 20% uit kaf/bostel. Als al het extract in oplossing gaat, zou je in jouw geval 0.2*4.707 = 0.94 kg droge bostel overhouden. Echter je meet, 7.34 kg oftewel 7.34-0.94 = 6.4 kg/liter aanhangend vocht.
Op basis van een moutstort van 4.71 kg is dit dus 1.36 l vochtverlies/kg droge mout.
Aangezien niet al het extract in oplossing gaat is het werkelijk vochtverlies wat lager. Ik vermoed dat het dan aardig in de buurt van 1-1.2 l/kg komt waar ik mee reken.

Dirtbag

Ik ging er van uit dat het gewoon het verschil zou zijn, echter je kunt dan ook omgekeerd gaan rekenen. Ik heb met 4.706 mout, en 0.465 kg suiker 25 liter bier gebrouwen met een SG van 1040.

(aanvang bullshit berekening)

Als ik een 100% suikerbier aanmaak zonder enige verliezen en een rendement van 100% geeft BrouwVisie aan dat ik daarvoor 2.598 kg suiker nodig heb.
Als ik de 0.465 kg suiker daarvan af haal hou ik dus nog 2.133 kg suiker over, wat je zou kunnen vertalen dat ik dus die hoeveelheid suiker uit de mout heb gehaald.

Volgens die berekening zou de mout restant na volledig drogen dus nog 4.706-2.133=2.573 kg moeten wegen. (nee dat ga ik niet nameten ;) )

7.339-2.573=4.766 kg vocht

4.766/2.573=1.85 liter per kilogram.

(einde bullshit berekening).

Ik geloof er niets van dat het zo werkt, veel te moeilijk rekenen ;)


db

Hay

Mijn brouwprogamma gaat uit van 0.8 l/kg mout verlies aan water.
Dus als ik in totaal 31 l water gebruik op 5 kg mout dan hou ik 27 l over voor koken.
En dat klopt vrij aardig.

KC

Vandaag mijn pompfiltertje binnen gekregen uit Engeland. Alleen nog geen ketel om in te gebruiken :) hopelijk volgende week.


Underdike

Het filtertje dat er bij ons bij zat (niet voor de pomp, maar voor het kraantje) is héél veel fijner dan op de foto hierboven.
Gevolg, die mini-bazooka slibt dicht met hopresidu en proteïne gunk en moet de hele tijd 'geholpen' worden om niet stil te vallen. Zelfs met helpen was het bijna een uur weglopen (brouwsel van vandaag : 20 liter, 1 uur druppelen)
Hoe doen jullie dit?

Hay

Bazooka weggooien is een onding.
Zoals je hierboven kunt lezen zijn er die alleen een knietje aan de kraan maken.
Ik heb van koperenbuis met zaagsnedes een filter gemaakt en die zit op de kraan.

Nero1978

Citaat van: Underdike op 09-03-2018  17:07 uHet filtertje dat er bij ons bij zat (niet voor de pomp, maar voor het kraantje) is héél veel fijner dan op de foto hierboven.
Gevolg, die mini-bazooka slibt dicht met hopresidu en proteïne gunk en moet de hele tijd 'geholpen' worden om niet stil te vallen. Zelfs met helpen was het bijna een uur weglopen (brouwsel van vandaag: 20 liter, 1 uur druppelen)
Hoe doen jullie dit?
Zelf gebruik ik een hevel.  Dit is een koperen buis van 15 mm met een kraantje om het debiet te kunnen regelen en een siliconen slang eraan die ik op de tegenstroomkoeler zet. Na het whirlpoolen wacht ik een half uur. Dan zuig ik het wort aan en zuig eerst hoog in de ketel aan. Als ik bij de bodem aankom  en er wordt bijna eiwit aangezogen stop ik. Zou hou ik zelf de controle over wat ik aanzuig.
Je moet wel een theedoek hebben om de hevel vast te houden. Het wort is kokend heet.

Underdike

 :-[
Citaat van: Hay op 09-03-2018  17:17 uBazooka weggooien is een onding.
Zoals je hierboven kunt lezen zijn er die alleen een knietje aan de kraan maken.
Ik heb van koperenbuis met zaagsnedes een filter gemaakt en die zit op de kraan.
Kom er dan niet een hoop troep mee?

KC

Of een lauterhelix of een 400 micron hopfilter aanschaffen en deze gebruiken in je gistvat?

Hay

Met het knietje weet ik niet maar met mijn filter zo goed als niks.
Maar werk voornamelijk met bloemen en sinds kort als ik pellets heb met een hopspider.

beermenke

Knietje, hopspider, pellets en wat er nog mee komt zakt in de bol van de fastferment
Nergens problemen mee

rringenoldus

Het bazookafiltertje wat er bij zat werkt bij mij prima...
Heb de hopbloemen in het maischfilter mee laten koken.

Nu heb ik een hopspider gekocht

carucci

Klinkt erg interessant zo'n automatische all-in-one brouwketel.
Zit er zelf aan te denken om een Easybrew-50 (50 Liter dus) aan te schaffen.
Iemand ervaring met deze grootte? Kan je met de 50 Liter versie nog steeds goed batches van 20-25 Liter brouwen, of zit je dan met overcapaciteit?

Graag hoor ik van jullie  ;D

Carucci

Nero1978

Citaat van: carucci op 11-03-2018  17:03 uKlinkt erg interessant zo'n automatische all-in-one brouwketel.
Zit er zelf aan te denken om een Easybrew-50 (50 Liter dus) aan te schaffen.
Iemand ervaring met deze grootte? Kan je met de 50 Liter versie nog steeds goed batches van 20-25 Liter brouwen, of zit je dan met overcapaciteit?

Graag hoor ik van jullie  ;D

Carucci
In de winkel zeiden ze van niet. De maischketel hangt in de kookketel. Wanneer je er te weinig in doet komt niet al het graan in het water.

Bierbrouwen zo leuk (meestal)


CeesM

Citaat van: carucci op 11-03-2018  17:03 uKlinkt erg interessant zo'n automatische all-in-one brouwketel.
Zit er zelf aan te denken om een Easybrew-50 (50 Liter dus) aan te schaffen.
Iemand ervaring met deze grootte? Kan je met de 50 Liter versie nog steeds goed batches van 20-25 Liter brouwen, of zit je dan met overcapaciteit?

Graag hoor ik van jullie  ;D

Carucci
Ja, dat moet makkelijk kunnen. De Easybrew-50 is 11 cm hoger dan de Easybrew-30. De moutkorf is ook 11 cm hoger, dus de ruimte onder de moutkorf is bij beide modellen even groot.

everheijden

Citaat van: Nero1978 op 11-03-2018  21:12 uIn de winkel zeiden ze van niet. De maischketel hangt in de kookketel. Wanneer je er te weinig in doet komt niet al het graan in het water.

Bierbrouwen zo leuk (meestal)
Is dat niet een kwestie van het kraantje van de pomp voldoende knijpen?

Als er minder water/wort boven de moutkorf staat, is er minder waterdruk die het wort door de mout duwt en zal de ruimte onder de moutkorf sneller droog komen te staan. Zo lang je dat voorkomt en zorgt dat de mout onder water staat, moet het werken? 

Nero1978

Citaat van: everheijden op 11-03-2018  22:57 uIs dat niet een kwestie van het kraantje van de pomp voldoende knijpen?

Als er minder water/wort boven de moutkorf staat, is er minder waterdruk die het wort door de mout duwt en zal de ruimte onder de moutkorf sneller droog komen te staan. Zo lang je dat voorkomt en zorgt dat de mout onder water staat, moet het werken?
Kortste slag is denk ik Brouwland te bellen. Papagaai nu alleen maar na wat ik te horen kreeg.

neRo


Ernesto

Citaat van: Underdike op 09-03-2018  17:07 uHet filtertje dat er bij ons bij zat (niet voor de pomp, maar voor het kraantje) is héél veel fijner dan op de foto hierboven.
Gevolg, die mini-bazooka slibt dicht met hopresidu en proteïne gunk en moet de hele tijd 'geholpen' worden om niet stil te vallen. Zelfs met helpen was het bijna een uur weglopen (brouwsel van vandaag : 20 liter, 1 uur druppelen)
Hoe doen jullie dit?

Ik heb de bazooka ook na 1x gedemonteerd. Sloeg constant dicht. Nu hang ik na het koelen gewoon de hopspider in het gistvat bij het hevelen, zo filter je alle troep er makkelijk uit.

Hopspider heeft zich al op meerdere momenten bewezen, zo ook gisteren bij het hevelen naar bottelvat van een IPA (met koudhop (pellets)). Kortom, ik ben fan van de hopspider :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.