Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 65647 keer)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #325 Gepost op: 22-02-2018 10:50 u »
Ik heb dinsdag voor het eerst gebrouwen met mijn brewmonk magnus. 22 liter heb ik in het vergistingsvat zitten. Ook Kleinere batches werken prima.

Bedankt, nu de laatste hindernis overwinnen, de prijs ;)

Misschien als Van der Kooy, land of markt met een leuke aanbieding komt dat ik hem bestel, anders wordt het nog een paar maandjes wachten.

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #326 Gepost op: 23-02-2018 20:55 u »
Ontzettend veel goede tips in dit topic moet ik zeggen. Dank daarvoor!

Wij gaan morgen aan de 3e brouw beginnen met de Easybrew 30... De vorige brouwen hadden we last van de bazookafilter die verstopte. Nav dit forum hebben we toch ook maar de MattMill LauterHelix 1000 | RVS Filterheks aangeschaft.

Hebben jullie al ervaringen met heksenfilter en eventueel aanbranden op de bodem van de brouwketel tijdens de brouw? Of moet ik mij hier niet druk om maken...

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #327 Gepost op: 24-02-2018 07:21 u »
Gebruik EASYBREW40 tijdens het afrekenen voor 40 euro Pre-order korting, niet door vertellen...  ;)
Vanaf 12-03-2018 is de EasyBrew 30 weer leverbaar.

Die code werkt niet met de easybrew 50 in het winkelmandje, wel als de easybrew 30 er (bij) in zit. Dus voor mij nog niet interessant. :)

De 85EASY50 code van 4 februari doet het ook niet meer ;)

db

Offline DavidR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #328 Gepost op: 24-02-2018 17:44 u »
Ontzettend veel goede tips in dit topic moet ik zeggen. Dank daarvoor!

Wij gaan morgen aan de 3e brouw beginnen met de Easybrew 30... De vorige brouwen hadden we last van de bazookafilter die verstopte. Nav dit forum hebben we toch ook maar de MattMill LauterHelix 1000 | RVS Filterheks aangeschaft.

Hebben jullie al ervaringen met heksenfilter en eventueel aanbranden op de bodem van de brouwketel tijdens de brouw? Of moet ik mij hier niet druk om maken...
Ik heb vandaag voor het eerst met mijn Easybrew 50 gebrouwen. Aangezien ik al een Lauterhelix had heb ik die geinstalleerd (met de camlock zoals eerder dit topic gepost, super handig). Geen problemen gehad met aanbranden. Ik heb het het grootste deel van de kook op 2500 W gedaan (3000 is max voor de Easybrew50) en zo nu en dan ook op de bodem geroerd waardoor ik de hex steeds wat verplaatste.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #329 Gepost op: 25-02-2018 08:29 u »
Ook ik heb er een besteld. Zijn er mensen die een bepaald soort schoonmaakmiddel gebruiken? Grainfather heeft een eigen merk en Brouwmarkt adviseert de Puro Acid. En zijn er middelen die af te raden zijn?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #330 Gepost op: 25-02-2018 14:00 u »
Ondanks dat velen zeggen dat alle merken hetzelfde zijn, behalve controller versie 1 en 2, lijken er toch verschillen te zijn. Waarom werken sommige met 0,5 graden en andere met 0,1? Of is er al een nieuwere versie van de controller? Ik ben heel benieuwd. Nog wachten tot half maart.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #331 Gepost op: 25-02-2018 15:22 u »
Daarnet las ik op de telefoon nog een bericht waardoor ik heb besloten de 50 liter variant te kopen. Alzo ook gedaan.

Nu mis ik dus een bericht tussen de beide berichten van KC van 08:29 en 14:00.

Kan me zo voorstellen dat het forum beheer hier wat heeft uitgevoerd hoewel ik blij ben dat ik dat bericht nog eventjes heb gezien. :)

db

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #332 Gepost op: 25-02-2018 20:48 u »
Daarnet las ik op de telefoon nog een bericht waardoor ik heb besloten de 50 liter variant te kopen. Alzo ook gedaan.

Nu mis ik dus een bericht tussen de beide berichten van KC van 08:29 en 14:00.

Kan me zo voorstellen dat het forumbeheer hier wat heeft uitgevoerd hoewel ik blij ben dat ik dat bericht nog eventjes heb gezien. :)

db

Op dit forum is het leveranciers niet toegestaan reclame te maken in berichten. Het vermelden van kortingscodes is een vorm van het maken van reclame.

Offline Brouwmarkt BV

• Vol lid
    • Brouwmarkt Experiance Store
« Reactie #333 Gepost op: 25-02-2018 21:29 u »
Op dit forum is het leveranciers niet toegestaan reclame te maken in berichten. Het vermelden van kortingscodes is een vorm van het maken van reclame.

Vond het meer helpen van een forumlid met 85 euro korting, volgende keer zal ik PM gebruiken  :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #334 Gepost op: 25-02-2018 21:45 u »
Vond het meer helpen van een forumlid met 85 euro korting, volgende keer zal ik PM gebruiken  :groots:

Ook dat is reclame maken. Maar dan via een persoonlijk bericht...

Ik denk niet dat forumleden zitten te wachten op persoonlijke benaderingen van leveranciers.
Kortingscode kunnen natuurlijk wel geplaatst worden op de site van de leverancier. Daarvoor is dit forum niet nodig.
Misschien is het een optie om bij het bestellen kunnen vermelden dat men lid is dit forum waarna korting wordt gegeven.

Offline Brouwmarkt BV

• Vol lid
    • Brouwmarkt Experiance Store
« Reactie #335 Gepost op: 25-02-2018 22:41 u »
Ook dat is reclame maken. Maar dan via een persoonlijk bericht...

Ik denk niet dat forumleden zitten te wachten op persoonlijke benaderingen van leveranciers.
Kortingscode kunnen natuurlijk wel geplaatst worden op de site van de leverancier. Daarvoor is dit forum niet nodig.
Misschien is het een optie om bij het bestellen kunnen vermelden dat men lid is dit forum waarna korting wordt gegeven.

Het ging om een Forumlid die er specifiek naar vroeg.. natuurlijk gaan we niet random kortingscodes naar forumleden sturen...
maar in dit geval was het betreffende lid er erg blij mee, aangezien hij de actie met de code net gemist had.

Maar als dit ook niet mag dan doen we dat ook niet meer!

Offline KC

• Super lid
« Reactie #336 Gepost op: 26-02-2018 08:38 u »
Ik heb zojuist een filtertje besteld in Engeland voor de pompopening. Hier verkopen ze ook isolatiemantels voor beide versies. Angelhomebrew. Beetje hoge verzendkosten maar dat is het me wel waard. Ik kon dit filter nergens anders vinden en moest heel wat mailen voor ik vanuit Nederland kon bestellen. Nu werkt het in ieder geval.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #337 Gepost op: 26-02-2018 09:23 u »
Tot op heden geen problemen gehad met vastlopen van de pomp, jij wel? Dit terwijl ik redelijk fijn schroot (0.8 mm).

Afgelopen vrijdag nog in de koude buitenlucht gebrouwen met de 30 l versie. Met een deken erom heen geslagen het wort prima aan de kook gehouden op een vermogen van 2100 Watt.

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #338 Gepost op: 26-02-2018 18:14 u »
Ik heb vandaag voor het eerst met mijn Easybrew 50 gebrouwen. Aangezien ik al een Lauterhelix had heb ik die geinstalleerd (met de camlock zoals eerder dit topic gepost, super handig). Geen problemen gehad met aanbranden. Ik heb het het grootste deel van de kook op 2500 W gedaan (3000 is max voor de Easybrew50) en zo nu en dan ook op de bodem geroerd waardoor ik de hex steeds wat verplaatste.
Bedankt voor de reacties. Ook bij ons is het goed gegaan. Na de brouw iets een afdrukje van het filterheks. Maar direct na de brouw prima te verwijderen. Het af en toe wat verplaatsen van de filterheks is een goed idee ;-)

Offline rringenoldus

• Junior lid
  • **
  • Ronald
« Reactie #339 Gepost op: 26-02-2018 21:30 u »
Vandaag is mijn easybrew geleverd...
Na een brouwpauze van twee jaar eindelijk weer eens brouwen!

Wel omlaag in capaciteit, van 60 liter naar 30 liter...
Dinsdag of woensdag staat de eerste brouwdag gepland.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #340 Gepost op: 27-02-2018 09:00 u »
Wel omlaag in capaciteit, van 60 liter naar 30 liter...
Zet je hem toch 2x achter elkaar aan?

Offline rringenoldus

• Junior lid
  • **
  • Ronald
« Reactie #341 Gepost op: 27-02-2018 11:35 u »
Zet je hem toch 2x achter elkaar aan?

Inderdaad, dat kan ook...

Ben nu aan het brouwen, en wat gaat dat snel!
Om 9 uur begonnen met voorbereiden, klaarzetten, etc..
Nu al halverwege het koken...

Tot nu toe ideaal.
Ik moest opschieten met schroten omdat het maischwater al op de juiste temperatuur was.

Opwarmen met 2500 W
Maischen met 1500 W, maar dit kan nog lager
Kookt nu met 1500 W en dat gaat mooi rustig door...

Ben benieuwd naar mijn rendement

Ik brouw 25 liter Pale Ale
Ik had eerst 30 liter staan, maar dat past allemaal niet..
Toen omlaag naar 25 liter met een maischdikte van 4 l/kg maar dat past ook niet... (6750 gram mout + 30 liter water en het pijpje stond compleet onder water...
Ik heb er 5 liter water uit gehaald en kom dan op een maischdikte van 3.7 + daarna dan 11 liter spoelwater...

Nu begonnen met 29 liter water om te koken..

#wordt vervolgd

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #342 Gepost op: 27-02-2018 11:51 u »
Ik heb de easybrew 50 net binnen gekregen.  :) :) :)

Eens rustig schoon maken en dan gist voor het eerstvolgende brouwsel maar eens opkweken en het recept aanpassen voor de easybrew. Het eerste recept zal niet groter zijn dan rond de 23 liter dus moet even kijken hoeveel pijpjes ik er dan in moet zetten.
Het zal dus nog wel een weekje duren voor ik hem daadwerkelijk kan gaan testen. Gistkast staat ook nog vol met een blonde.

db

Offline rringenoldus

• Junior lid
  • **
  • Ronald
« Reactie #343 Gepost op: 27-02-2018 17:15 u »
#vervolg

Om 13.30 was ik klaar met alles! Inclusief schoonmaak.

26,5 liter in het gistvat met een Sg van 1048.
Doel was 25 liter en SG 1050, dus iets te weinig uitgekookt.

Tijdens het koken heb ik de temperatuur gemeten.
Het koken mocht namelijk wat intenser, naar mijn idee.

Mijn wetenschappelijk geijkte Ikea thermometer (ahum) gaf 100 graden onderin het vat aan, en 97 graden bovenin.
Ik heb de temepratuur bijgesteld, uiteindelijk op 1,6 graden lager... Daarna bleef het wort mooi doorkoken.

De volgende keer hoop ik dus beter bij het eind SG uit te komen.

BrouwVisie geeft een rendement van 80,2%

Ik heb het maischfilter gebruikt als hopfilter omdat mijn hopspin nog niet binnen was.
Dit gaf best een goed filter resultaat. Mooi helder jongbier in het gistvat zitten.

Al met al een succesvolle brouwdag zonder tegenslagen.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #344 Gepost op: 27-02-2018 21:13 u »
Goede gedaan, ik vind het ook een uitermate goed apparaat. Als het iets warmer is dan ga ik ook weer aan de slag.

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #345 Gepost op: 27-02-2018 21:18 u »
Ik vind de easybrew 30 het lekkerste werken als ik met 24 liter maischwater begin. Een batch van zo'n >25 meestal. Schroten op 1,25 mm en tussen de 3,4 en 3,8 liter per kg mout. Rendement dan iets hoger dan 75%. Als ik drie keer roer tijdens het maischen gaat het aardig richting de 80%. Met wat meer spoelwater breng ik dan de zaak weer bij het beoogde SG. Fijne ketel hoor. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de Easybrew/Brewmonk/Klarstein/Ace 50.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #346 Gepost op: 27-02-2018 21:31 u »
Citaat
BrouwVisie geeft een rendement van 80,2%

Snap niet hoe je/BrouwVisie hier aan komt. Als ik ervan uit ga dat je een ketelverlies hebt van 1 l wort, dan heb je 26.5+1 = 27.5 l wort gemaakt met een SG 1048 (=120 g suikers/l). Je hebt dus in totaal 27.5*120 = 3.3 kg suikers in het wort.

Uitgaande van 80% max. extract uit je mout en 4% vocht, had je maximaal 6.75 kg mout x 0.8 x 0.96 = 5.18 kg suikers uit de mout kunnen verkrijgen. Je berekende rendement is dus 3.3/5.18 = 64%. Dit is een (globaal) rendement die ik ook met de Easybrew behaal en bij mij door BrouwVisie ook wordt berekend.

Afhankelijk van de zwaarte van het wort, zit ik met de Easybrew tussen 60-70% rendement, wat ik ook doe (fijn schroten, goed roeren tijdens inmaischen, vaak roeren tijdens maischen, extra lang maischen, 3-staps maisch, langzaam spoelen etc.). Volgens zit er wat scheef in de op het forum gerapporteerde rendementen of ik heb een maandagochtend model.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #347 Gepost op: 27-02-2018 22:33 u »
Je brouwprogamma geeft toch precies aan wat je rendement is.Zo moeilijk is dat niet dus wat er scheef zou moeten zijn :weetniet:
Ik zit altijd tussen de 70 en 75 %.
Nog nooit lager en niet hoger gehaald.
Dus die opmerking begrijp ik niet goed.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #348 Gepost op: 28-02-2018 03:43 u »
Er worden op het forum dikwijls rendementen vermeld (zelfs constant boven de 90% :weetniet:) zonder aan te geven hoe dit is berekend.

Op zijn minst is de totale moutstort en de hoeveelheid en SG van het wort benodigd om na te rekenen of deze rendementen kloppen.

Ik vind het opmerkelijk dat men met de Easybrew rendementen behaald van boven de 80%, terwijl ik blijf steken op 60-70% wat ik ook probeer. Bij mijn vorige systemen (BIAB, SS Brewtech met valse bodem) zat ik wel hoger.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #349 Gepost op: 28-02-2018 09:11 u »
Ik vind het opmerkelijk dat men met de Easybrew rendementen behaald van boven de 80%, terwijl ik blijf steken op 60-70% wat ik ook probeer. Bij mijn vorige systemen (BIAB, SS Brewtech met valse bodem) zat ik wel hoger.
Fijner schroten (en bazooka vervangen door bijvoorbeeld filterhejs, tegen dichtslaan), en heel veel roeren?