Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 83876 keer)

EvdBroek en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #250 Gepost op: 15-01-2018 14:45 u »
De spider bij Brouwmarkt is wel 10 cm langer, die van ali komt net tot halverwege de ketel dus wellicht wat minder praktisch bij kleine(re) volumes.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #251 Gepost op: 15-01-2018 16:12 u »
Gisteren mijn eerste keer met de nieuwe ketel. Mooie rollende kook, ik had er maar 20 liter in, dus ik moet hem nog proberen met 30 liter.
Ik vind de temperatuur meter op de ketel geweldig..

Na wat begin foutjes, ik drukte 1 mais stap weg.. dat was niet handig.. je kan hem gelukkig ook even handmatig aanpassen..
En mijn ketel staat hoog dus ik moest een trapje er bijpakken om de mout er uit te halen.

Wat ik wel lastig vond was bij  het overhevelen naar het gistvat gaat bijlft er via de kraan toch 1,5 liter inzitten.. hoe hebben jullie dit opgelost.

En hoe kan je andersom pompen? kan je de pomp in zijn achteruit ztten?

Offline Ernesto

• Junior lid
  • **
« Reactie #252 Gepost op: 15-01-2018 16:37 u »
Gisteren mijn eerste keer met de nieuwe ketel. Mooie rollende kook, ik had er maar 20 liter in, dus ik moet hem nog proberen met 30 liter.
Ik vind de temperatuurmeter op de ketel geweldig.

Na wat beginfoutjes, ik drukte 1 maischstap weg, dat was niet handig... Je kan hem gelukkig ook even handmatig aanpassen.
En mijn ketel staat hoog dus ik moest een trapje erbij pakken om de mout er uit te halen.

Wat ik wel lastig vond was bij  het overhevelen naar het gistvat gaat blijft er via de kraan toch 1,5 liter inzitten. Hoe hebben jullie dit opgelost?

En hoe kan je andersom pompen? Kan je de pomp in zijn achteruit ztten?

Ketel even schuin houden op het eind. Krijg je nagenoeg alles in je gistvat.
Waarom zou je de pomp in z'n achteruit willen zetten? Volgens mij kan dat niet.  :weetniet:

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #253 Gepost op: 15-01-2018 16:42 u »
Dat staat in de instructies om hem schoon te maken.  Ik begreep ze niet helemaal.
Er moet dan een slang op. Dat begrijp ik, maar de rest niet.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #254 Gepost op: 15-01-2018 17:17 u »
Ik zet dan een slang op het buisje waar je je wort terugpompt en dan kraan openzetten en ff doorblazen.
Dan blaas je alle eventuele hopresten en zo eruit.
Verder heb ik van koperbuis met zaagsnedes een filter gemaakt en die ligt op de bodem en zo trek ik de ketel met hevelwerking helemaal leeg.

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #255 Gepost op: 15-01-2018 17:54 u »
Ik zet dan een slang op het buisje waar je je wort terugpompt en dan kraan openzetten en ff doorblazen.
Dan blaas je alle eventuele hopresten en zo eruit.
Verder heb ik van koperbuis met zaagsnedes een filter gemaakt en die ligt op de bodem en zo trek ik de ketel met hevelwerking helemaal leeg.

Ik heb er een filterheks in liggen. Ik weet alleen niet of het nodig is om dan alsnog te filteren met kaasdoek of 300 micron filterzak om de neergeslagen eiwitten er zoveel mogelijk uit te filteren. Hebben die eiwitten in het vergistingsvat geen ongewenste effecten?

Offline reinardvdwal

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #256 Gepost op: 15-01-2018 18:10 u »
Ik doe inderdaad ook een slang op het buisje waar het wort uitkomt. Ik begrijp wanneer dit buisje met de slang in het water hangt (tijdens het reinigingsproces) dat hij dan de pomp richting omdraait? Kan het alleen moeilijk waarnemen...

Echter had ik laatst tijdens mijn 2e brouwdag een recept van 30 liter met deze ketel. Mijn ervaring was dat er veel wort op het bovenste filterbed bleef liggen, waardoor het wort erg hoog kwam, waardoor het buisje zelf in het wort hing hangen. Ik dacht toen draait hij nu de pomprichting ook om? Dus wordt het maischen beÔnvloed. Iemand ervaringen met dit en wat zijn jullie ervaringen met het brouwen van een groot recept als 30 liter? Hoeveel mout kan er maximaal gebruikt worden in deze ketel?

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #257 Gepost op: 15-01-2018 18:35 u »
Ik doe inderdaad ook een slang op het buisje waar het wort uitkomt. Ik begrijp wanneer dit buisje met de slang in het water hangt (tijdens het reinigingsproces) dat hij dan de pomp richting omdraait? Kan het alleen moeilijk waarnemen...

Echter had ik laatst tijdens mijn 2e brouwdag een recept van 30 liter met deze ketel. Mijn ervaring was dat er veel wort op het bovenste filterbed bleef liggen, waardoor het wort erg hoog kwam, waardoor het buisje zelf in het wort hing hangen. Ik dacht toen draait hij nu de pomprichting ook om? Dus wordt het maischen beÔnvloed. Iemand ervaringen met dit en wat zijn jullie ervaringen met het brouwen van een groot recept als 30 liter? Hoeveel mout kan er maximaal gebruikt worden in deze ketel?

Ik vind een batch van 25 liter wel zo ongeveer de max. Je ziet dan in BrouwHulp ongeveer 7 kg mout. Je kunt natuurlijk de grenzen opzoeken. Het wort loopt dan niet meer door het overlooppijpje maar door de gaten waar het tilbeugeltje in moet. Of dit de efficiŽntie ten goede komt betwijfel ik.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #258 Gepost op: 15-01-2018 20:00 u »
Het wort loopt dan niet meer door het overlooppijpje maar door de gaten waar het tilbeugeltje in moet. Of dit de efficiŽntie ten goede komt betwijfel ik.
Dan zal je het pijpje niet ver genoeg ingedraaid hebben. Het overloop ligt 2 cm lager dan de gaatjes van de draagbeugel.
En/of het onderfilter zit verkeerd om gemonteerd.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #259 Gepost op: 15-01-2018 20:09 u »
Daarom de vraag, doorblazen begrijp ik. Maar de pomp kan toch niet van draairichting veranderen. Ik vond dat zo raar om in de beschrijving te lezen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #260 Gepost op: 15-01-2018 20:54 u »
Ik kan het me niet voorstellen en heb het bij die van mij ook niet gelezen.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #261 Gepost op: 15-01-2018 21:31 u »
Daarom de vraag, doorblazen begrijp ik. Maar de pomp kan toch niet van draairichting veranderen. Ik vond dat zo raar om in de beschrijving te lezen.
Spoel de pomp in omgekeerde richting door een slang op de gebogen pijp aan te sluiten. Dit hadden ze voor de duidelijkheid er achter kunnen zetten;" Andere kant van de slang aan de kraan en die open zetten.".

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #262 Gepost op: 15-01-2018 23:59 u »
Spoel de pomp in omgekeerde richting door een slang op de gebogen pijp aan te sluiten. Dit hadden ze voor de duidelijkheid er achter kunnen zetten;" Andere kant van de slang aan de kraan en die open zetten.".
Ik haal de gebogen pijp eraf. Daarna het spuitstuk van mijn tuinslang in de camlock en spuiten maar. In no time blaas je de pomp schoon. Mijn gardena spuitpistool past precies. Als dat schoon is een halve vaatwastablet met 10 liter water op 60 graden in de ketel en een half uurtje laten draaien. Pomp aan natuurlijk. Klaar voor de volgende brouw.

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #263 Gepost op: 18-01-2018 20:02 u »
Ik heb besloten om de Easybrew 30 te kopen  :hoera:

Maar hierbij heb ik een vraag, na wat speurwerk zag ik dat gedurende het maisschen het wort word rondgepompt. Mijn vraag is heb je dan nog wel spoelwater nodig? Ik zag dat namelijk niet in filmpjes voorbij komen.

Weet iemand trouwens hoe ik alle info van de Easybrew kan invullen in BrouwHulp en wat dan de waardes zijn?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #264 Gepost op: 18-01-2018 23:22 u »
Ik heb besloten om de Easybrew 30 te kopen  :hoera:

Maar hierbij heb ik een vraag, na wat speurwerk zag ik dat gedurende het maisschen het wort word rondgepompt. Mijn vraag is heb je dan nog wel spoelwater nodig? Ik zag dat namelijk niet in filmpjes voorbij komen.

Weet iemand trouwens hoe ik alle info van de Easybrew kan invullen in BrouwHulp en wat dan de waardes zijn?
Goede keus. ;)
Natuurlijk heb je spoelwater nodig. Want het wort dat rondpomt bevat suikers en dat moet je na het maischen weer uit de mout spoelen.
Op youtube kan je ook zoeken op Klarstein, Brewmonk, Grainfather en Braumeister om filmpjes daarover te bekijken. Vaak zie je ze ook spoelen.

De BrouwHulp waardes wat ik ingevuld heb is het volgende:
Het is moeilijk in te vullen, want de BrouwHulp gaat uit van een 3-pans systeem.
Volume/hoogte/gewicht Maischkuip=40 liter/40cm/10,1 kg.
Hoeveelheid maischwater is variabel.
Volume/hoogte filterkuip=40 liter/40 cm.
Dode ruimte filterkuip is niet van belang omdat er toch geen wort achterblijft.
Brouwzaalrendement is variabel.
Volume/hoogte/kookvolume=40 liter/42,5 cm/35-38 liter (veilige marge tegen overkoken).
Verdampsnelheid=10% per uur/ variabel liter per uur.
Ik heb nog maar een paar keer gebrouwen, dus zal er later misschien nog iets bijgesteld moeten worden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #265 Gepost op: 18-01-2018 23:47 u »
Goede keus. ;)
Natuurlijk heb je spoelwater nodig. Want het wort dat rondpomt bevat suikers en dat moet je na het maischen weer uit de mout spoelen.
Op youtube kan je ook zoeken op Klarstein, Brewmonk, Grainfather en Braumeister om filmpjes daarover te bekijken. Vaak zie je ze ook spoelen.

De BrouwHulp waardes wat ik ingevuld heb is het volgende:
Het is moeilijk in te vullen, want de BrouwHulp gaat uit van een 3-pans systeem.
Volume/hoogte/gewicht Maischkuip=40 liter/40cm/10,1 kg.
Hoeveelheid maischwater is variabel.
Volume/hoogte filterkuip=40 liter/40 cm.
Dode ruimte filterkuip is niet van belang omdat er toch geen wort achterblijft.
Brouwzaalrendement is variabel.
Volume/hoogte/kookvolume=40 liter/42,5 cm/35-38 liter (veilige marge tegen overkoken).
Verdampsnelheid=10% per uur/ variabel liter per uur.
Ik heb nog maar een paar keer gebrouwen, dus zal er later misschien nog iets bijgesteld moeten worden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hi Cees,

Dank voor de snelle reactie! Hier heb ik zeker wat aan :)

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #266 Gepost op: 19-01-2018 15:07 u »
HELP! Wat ik ook instel op de controller van mijn Easybrew 30 bij het doorverwarmen neemt hij gewoon rond de 2200 Watt, Wat ik ook instel hij neemt 2200 watt
Ik wil de stappen van 55 naar 63 graden en van 63 naar 73 graden graag met 1300 watt nemen. De ketel pakt gewoon 2200 Watt. Maakt niet uit wat ik instel. Maak ik een denkfout of is er iets wat niet werkt?
Kan iemand met een watt meter zijn Easybrew 30 ook eens testen?

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #267 Gepost op: 19-01-2018 17:16 u »
HELP! Wat ik ook instel op de controller van mijn Easybrew 30 bij het doorverwarmen neemt hij gewoon rond de 2200 Watt, Wat ik ook instel hij neemt 2200 watt
Ik wil de stappen van 55 naar 63 graden en van 63 naar 73 graden graag met 1300 watt nemen. De ketel pakt gewoon 2200 Watt. Maakt niet uit wat ik instel. Maak ik een denkfout of is er iets wat niet werkt?
Kan iemand met een watt meter zijn Easybrew 30 ook eens testen?

Klopt! Wat ik ook instel: 100 Watt of 2500 Watt, hij trekt ongeveer 2200 Watt. Erg vreemd. Ik doe zo nog wat testen...

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #268 Gepost op: 19-01-2018 17:57 u »
Klopt! Wat ik ook instel: 100 Watt of 2500 Watt, hij trekt ongeveer 2200 Watt. Erg vreemd. Ik doe zo nog wat testen...

Ik hoop niet dat ze meer beloofd hebben dan ze waar kunnen maken. De befaamde "kat in de zak".
Is er iemand met wat elektronica kennis die mee kan denken?

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #269 Gepost op: 19-01-2018 18:43 u »
Ongeveer 2200 Watt meet ik bij een spanning van 215 Volt. (verlies in de aanvoerkabels) Ik heb berekend dat het vermogen bij 230 Volt 2500 Watt wordt, dus dat klopt wel.

Er zitten 2 verwarmingselementen in deze ketel, 1800 Watt en 700 Watt. Deze worden door de processor aan en uit geschakeld via 2 normale relais. Je zou denken dat het ingestelde vermogen wordt gerealiseerd door de verhouding in aan-tijd en uit-tijd te variŽren, enkele seconden aan, en weer enkele seconden uit. Als de ingestelde temperatuur is behaald dan hoor je hem steeds schakelen. Op mijn power meter zie ik dan afwisselend 0 Watt, 690 Watt en 2200 Watt. Maar tijdens het opwarmen staat hij constant op het volle vermogen te draaien ondanks de instelling van bijvoorbeeld 200 Watt, ook tijdens het maischen. Dat is niet goed, kan aanbranden veroorzaken.

Mijn ketel is begin deze maand geleverd, ik ben benieuwd of de eerdere geleverde Easybrew30 en de Brewmonk en Klarstein dit ook hebben.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #270 Gepost op: 19-01-2018 19:02 u »
Ongeveer 2200 Watt meet ik bij een spanning van 215 Volt. (verlies in de aanvoerkabels) Ik heb berekend dat het vermogen bij 230 Volt 2500 Watt wordt, dus dat klopt wel.

Er zitten 2 verwarmingselementen in deze ketel, 1800 Watt en 700 Watt. Deze worden door de processor aan en uit geschakeld via 2 normale relais. Je zou denken dat het ingestelde vermogen wordt gerealiseerd door de verhouding in aan-tijd en uit-tijd te variŽren, enkele seconden aan, en weer enkele seconden uit. Als de ingestelde temperatuur is behaald dan hoor je hem steeds schakelen. Op mijn power meter zie ik dan afwisselend 0 Watt, 690 Watt en 2200 Watt. Maar tijdens het opwarmen staat hij constant op het volle vermogen te draaien ondanks de instelling van bijvoorbeeld 200 Watt, ook tijdens het maischen. Dat is niet goed, kan aanbranden veroorzaken.

Mijn ketel is begin deze maand geleverd, ik ben benieuwd of de eerdere geleverde Easybrew30 en de Brewmonk en Klarstein dit ook hebben.

Ik ga morgen eens contact opnemen met Brouwmarkt of ze dit bij een ketel in de winkel eens willen onderzoeken. Als alle Easybrew/klarstein/brewmonk dit ook doen dan moeten we toch een vinger achter dit probleem kunnen krijgen. Mijn ketel is van eind oktober. Mijn bevindingen zijn exact hetzelfde. Op deze manier heeft de "power" instelling geen enkele zin.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #271 Gepost op: 19-01-2018 19:35 u »
Al de genoemde merken zijn identiek en vermoedelijk dus uit dezelfde fabriek.
Je kunt wel bedenken dat als er twee elementen in zitten dat je principieel maar 3 verschillende vermogens kunt maken:
element a, element b of element a+b. Alle tussenliggende vermogens worden dus geregeld met een aan/uit-tijd. Dat kan je overigens goed horen/zien hoor. Op een lager vermogen hoor je het relais (en het zuurstof-zingen) eerder uitschakelen dan dat de temp bereikt is.
Op vol vermogen slaat het element pas af als de temp. bereikt is. Ik vraag me af of er van aanbranden dan snel sprake is omdat vrijwel elk (thermostatisch) geregeld systeem gebaseerd is op "alles of niets" qua vermogen. systemen die analoog aan de energiebehoefte voldoen zijn erg duur namelijk. De vloeistof zelf zorgt voor een behoorlijke stabiliserende buffer in dezen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #272 Gepost op: 19-01-2018 19:54 u »
Is het een optie om er een dimmer tussen te zetten? Ik ben geen electroman maar heb een eigenbouw ketel met 3000 W en heb er een dimmer tussen waarbij ik het element kan sturen tussen 0 en 220 Volt. Ik maisch op 70 Volt en dus ca 1000 Watt. Koken ca 2200 Watt
Tijdens opwarmen zouden jullie dus toch ook kunnen dimmen of werkt dat niet zo.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #273 Gepost op: 19-01-2018 21:16 u »
Is het een optie om er een dimmer tussen te zetten? Ik ben geen electroman maar heb een eigenbouw ketel met 3000 W en heb er een dimmer tussen waarbij ik het element kan sturen tussen 0 en 220 Volt. Ik maisch op 70 Volt en dus ca 1000 Watt. Koken ca 2200 Watt
Tijdens opwarmen zouden jullie dus toch ook kunnen dimmen of werkt dat niet zo.

Kan niet i.v.m. de controller, die zou dan ook gedimd worden.

Al de genoemde merken zijn identiek en vermoedelijk dus uit dezelfde fabriek.
Je kunt wel bedenken dat als er twee elementen in zitten dat je principieel maar 3 verschillende vermogens kunt maken:
element a, element b of element a+b. Alle tussenliggende vermogens worden dus geregeld met een aan/uit-tijd. Dat kan je overigens goed horen/zien hoor. Op een lager vermogen hoor je het relais (en het zuurstof-zingen) eerder uitschakelen dan dat de temp bereikt is.
Op vol vermogen slaat het element pas af als de temp. bereikt is. Ik vraag me af of er van aanbranden dan snel sprake is omdat vrijwel elk (thermostatisch) geregeld systeem gebaseerd is op "alles of niets" qua vermogen. systemen die analoog aan de energiebehoefte voldoen zijn erg duur namelijk. De vloeistof zelf zorgt voor een behoorlijke stabiliserende buffer in dezen.

Ik heb een weckketel met elektronische vermogensregeling, die mindert het echte vermogen bij het naderen van de ingestelde temperatuur. Dit wordt met solid state relais geregeld. Die schakelen zo snel aan-uit dat het element nooit zo warm wordt als dat hij wordt met continue spanningstoevoer. Dit zijn tegenwoordig veel toegepaste regelingen. Zijn ook niet duur.

Overigens zie ik dat tijdens de kook op 300 Watt alleen het 700 Watt element aan-uit wordt gezet en als de temperatuur dreigt onder de 100 graden te komen wordt het 1800 Watt element heel even bij geschakeld.
op 1600 Watt is het 700 Watt element continue aan en het 1800 Watt element af en toe. Dus er zit wel degelijk enige intelligentie achter  :)
Tijdens het opwarmen zie ik inderdaad dat bij het naderen van de eindtemperatuur de elementen af en toe uit geschakeld worden. Dus er is wel degelijk een vermogensregeling. Zelfs een soort PID regeling. Blijf het toch een vreemd idee vinden dat als je een vermogen in stelt van bijvoorbeeld 500 Watt hij tijdens opwarmen doodleuk op 2500 Watt gaat staan.
Het zal wel een reden hebben. Hoogstwaarschijnlijk de tijdwinst die je er mee haalt. Aanbranden heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar ook nog maar 1 x mee gebrouwen  :brouwen:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #274 Gepost op: 19-01-2018 21:35 u »
Ja dat klopt. Ik heb een losse controller die vol aan 220 hangt en die schakelt mijn dimmer en aan de dimmer hangt mijn ketel en element. Ik blijf voorlopig toch maar bij mijn keteltje en hou op met verlekkerd kijken naar de geheel automatische ketels. Zit net aan een lekkere porterkloon en bevalt prima.