Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JoepH

Citaat van: KarmeFrank op 07-12-2017  14:14 uJullie filterheks in de EasyBrew hebben jullie die zelf gemaakt of is het een kant en klare? En indien zelf gemaakt heb je dan een linkje?

Tevens lees ik over een siliconen slang ter verlenging van je uitstroomstang zodat het wort niet op je mout klettert tijdens maischen. Hoe lang moet deze slang ongeveer zijn? Ik had in de Klarstein topic gelezen van Blub dat de slang 10 mm moest zijn is dit ook voor de Easybrew het formaat?
De heksfilter is de kant en klare van Brouwmarkt. Heel simpel te monteren. Het uitloopslangetje op een dusdanige manier op het uitlooppijpje schuiven dat je nog net zicht hebt op de uitstroom. Je kunt dan zien hoever je de uitstroom met het kraantje geknepen hebt. Mocht de uitstroom blokkeren, wat ik nog niet mee heb gemaakt, dan zie je dat meteen. Als je de pomp tijdens het koelen niet vertrouwd omdat er geen filter voor zit, kun je altijd no een solar pompje op de kraan zetten om tijdens het koelen rond te pompen. Mijn  Aliexpress pompje doet dat fantanstich.

KarmeFrank

Citaat van: JoepH op 07-12-2017  23:11 uDe heksfilter is de kant en klare van Brouwmarkt. Heel simpel te monteren. Het uitloopslangetje op een dusdanige manier op het uitlooppijpje schuiven dat je nog net zicht hebt op de uitstroom. Je kunt dan zien hoever je de uitstroom met het kraantje geknepen hebt. Mocht de uitstroom blokkeren, wat ik nog niet mee heb gemaakt, dan zie je dat meteen. Als je de pomp tijdens het koelen niet vertrouwd omdat er geen filter voor zit, kun je altijd no een solar pompje op de kraan zetten om tijdens het koelen rond te pompen. Mijn  Aliexpress pompje doet dat fantanstich.
Joseph die slang, hoe lang moet die ongeveer zijn en waar heb je deze gehaald?

JoepH

Citaat van: KarmeFrank op 08-12-2017  09:52 uJoseph die slang, hoe lang moet die ongeveer zijn en waar heb je deze gehaald?
Ook bij de Brouwmarkt. Siliconenslang alleen per meter verkrijgbaar. Als je daar zegt dat het voor de uitloop is dan weten ze welke diameter. Ik heb verschilende  lengtes gemaakt. Maischen met 25 liter + de moutstort is zoveel dat je geen slangetje erop hoeft te zetten.

meij

Is het mogelijk split batches te maken met de easybrew, bijvoorbeeld door een deel van het wort af te tappen voor het koken?

JoepH

Citaat van: meij op 29-12-2017  15:21 uIs het mogelijk split batches te maken met de easybrew, bijvoorbeeld door een deel van het wort af te tappen voor het koken?

Zeker is een split batch mogelijk. Ga dan wel voor 25 liter eindvolume. Voor de kook heb je dan een liter of 28. Spitsen in 2x 14 voor de kook. Leerzaam als je 2 verschillende IPA's wilt brouwen.

ChrisH1986

Ik heb vandaag de brouwketel ook binnen gekregen en ben m gelijk gaan installeren dmv YouTube instructies. Lekker handig maar ik vroeg me hierdoor wel 1 ding af. In deze filmpjes gebruiken ze allemaal maar 1 filterbed op de bodem en met de 2e doen ze niks. Wat is handiger, brouwen met 1 of 2? En wat is hier de reden voor?

Hay

Filterbed?
Die 2e filter moet bovenop de mout komen als je de filter bedoeld.

ChrisH1986

Citaat van: Hay op 06-01-2018  15:44 uFilterbed?
Die 2e filter moet bovenop de mout komen als je de filter bedoeld.

Ja die ronde filter. Wat is de reden dat die op het mout moet dan?

Hay

Als je je wort terug pompt en er een slangetje aan doet en die op de filterplaat legt dan verdeeld het wort zich over het hele moutbed.
Maar misschien ook wel zonder filterplaat maar daar is ie voor bedoeld dacht ik.

ChrisH1986

Ah ok! Dank voor de info. Ben net ff wezen testen en doet het prima! Maar hoe krijg ik het water wat nog onder de bodem zit (vanwege het spoelen) er uit?

CeesM

Citaat van: ChrisH1986 op 06-01-2018  20:09 uAh ok! Dank voor de info. Ben net ff wezen testen en doet het prima! Maar hoe krijg ik het water wat nog onder de bodem zit (vanwege het spoelen) er uit?
De ketel schuin houden naar de kant van het kraantje. Daarna de ketel als een emmer leeggieten.

Hay

Of een filterheks gebruiken of zelf een soort van filterheks maken en dan op zwaartekracht werken.
Dan trek je de ketel helemaal leeg.

ChrisH1986

Ben momenteel de boel ff aan het invoeren in BrouwHulp en vroeg me toch nog iets af....

Ik neem aan dat ik spoelwater nu op 0 moet zetten en dat bij het maischwater op moet tellen aangezien de pan het water circuleert? Of is daar een andere methode voor?

droopy

Nee, je kunt na het maischen de binnenpan op de steuntjes in de ketel zetten en dan spoelen. Daarna de binnenpan verwijderen voor het koken

ChrisH1986

Citaat van: droopy op 12-01-2018  13:15 uNee, je kunt na het maischen de binnenpan op de steuntjes in de ketel zetten en dan spoelen. Daarna de binnenpan verwijderen voor het koken

Ah ok! Op zich ook wel logisch want anders krijg je lang niet alle suikers er uit. Bedankt voor de info!

JanSt

Jhee... ik heb hem ook besteld. Hij komt morgen binnen.

Gebruiken jullie ook een hopspider? Goede ervaringen mee?

CeesM

Citaat van: JanSt op 12-01-2018  15:32 uJhee... ik heb hem ook besteld. Hij komt morgen binnen.

Gebruiken jullie ook een hopspider? Goede ervaringen mee?
Mooi, succes ermee.
Ja, want ik gebruik hoppellets. Ja, blijft alle hopdrap in het mandje.
Ik heb nu ook zo'n MalttMill Läuterhexe geïnstalleerd. Zondag ga ik het uitproberen.

Corporal

Ook ik heb de Arsegan easybrew binnen gekregen. Wat super gaaf, erg blij mee.

Maar aangezien ik ook met BrouwHulp wil beginnen is mijn vraag. Zou iemand een schermafbeelding willen maken van de in te voeren data van de easybrew?

Gr

Marc

Ernesto

Citaat van: JanSt op 12-01-2018  15:32 uJhee... ik heb hem ook besteld. Hij komt morgen binnen.

Gebruiken jullie ook een hopspider? Goede ervaringen mee?

Ook hier een hopspider! Fijn ding is dat. Na het koken spoel ik hem om, ontsmet ik hem en hang ik hem in het gistvat zodat ik bij het overhevelen van de ketel naar het gistvat alle trub mooi opvang. Die meegeleverde bazookafilter verstopt enorm snel en heb ik gedemonteerd.

DikkieDick

Zo'n hopspider is inderdaad wel praktisch. Gebruik nu hopzakjes, maar da's ook niet altijd even fijn, met name om de hop er goed uit te krijgen. En daarna weer in de wasmachine.
Ook maar eens bestellen.

Hay

Heb ook een hopspider maar met hopbloemen vond ik het niet zo geweldig.
Ik had het idee (misschien wel helemaal onterecht!)dat ze niet goed meekookten en daarom niet genoeg af zouden geven.
En met mijn zelf gemaakt filter heb ik met bloemen sowieso helemaal geen problemen met filteren en trek de ketel helemaal leeg.
Maar met hoppellets blijf ik de spider wel gebruiken.

Erny

Veel geoefend met bierkits en de resultaten werden steeds beter. Centjes bij elkaar gespaard en zojuist de Easybrew 30 besteld. Binnenkort het echte werk😀

DikkieDick

Dacht, bestel een hop spider bij Aliexpress, maar als ik er maar 1 wil wordt het 66 dollar. Bij Brouwmarkt nu uitverkocht. Moet zeker een lading importeren via Aliexpress. ;-)
Van der Kooy heeft hem ook maar dat is een 800 micron, ipv 300 micron. Voorkeur geniet wel een fijnmaziger dan.
Even later: Ali heeft wel 400 micron-versie voor een 15 euro.


DikkieDick

Bedankt. Gaan beiden in de bestelling. ;-)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.