Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Hay

Citaat van: Edwin den Braber op 24-11-2017  19:15 uIk zit momenteel erg te balen... :huilen:. en heb wat vragen :weetniet:

Ik heb nu, na 1x naar volle tevredenheid te hebben gebrouwen (3/11), twee keer ( 17/11 en vandaag 24/11 ) een erg vervelende ervaring met de Easybrew.
Ik heb nu twee keer een aangekoekte plaat op de bodem.
De eerste keer dacht ik wellicht doe ik zelf iets fout. Alles schoon gekregen ( 2 uur werk )
De andere dag met schoon water de thermostaat getest. Alle  oke,dus zal wel toeval zijn.

Maar nu is het weer raak, weer flink aangekoekt.
Ik heb er vandaag echt op gelet dat er niets uit de filterkuip op de bodemplaat komt en heb op max 2000 Watt gekookt.

Ga morgen Brouwmarkt bellen, zijn nu dicht.
Iemand een idee of een zelfde ervaring? ???

Edwin

En verder is alles goed gegaan?
Als dat zo is dan begrijp ik je probleem niet.
Er zal zeker altijd iets aankoeken heb ik ook.
En als ik klaar ben doe ik er een vaatwaastablet in met warm water een uurtje of zo rondpompen en je veegt het zo weg.
Dus wat is er dan het probleem?
Er vanuit gaande dat het verder goed verloopt en je ketel niet uitspringt!

stiaanke

Citaat van: Edwin den Braber op 24-11-2017  19:15 uMaar nu is het weer raak, weer flink aangekoekt.
Ik heb er vandaag echt op gelet dat er niets uit de filterkuip op de bodemplaat komt en heb op max 2000 Watt gekookt.


Op welk vermogen maisch je en verwarm je in de stappen naar de volgende maischtemperaturen?

Edwin den Braber

Antwoord op bovenstaande vragen.

- zwart aangekoekt ter grootte van halve maan in het midden van de bodemplaat
- gemaischt op 1800 Watt 50 / 60 / 70 / 74. Het verhogen van de temp niet op vol vermogen gedaan. Ook op 1800/1900.
- Gekookt op 2000 Watt.
- Ik krijg het echt niet schoon met vaatwastablet en pompen.
- pomp klein beetje open gedaan, omdat ik juist niet wilde dat het onder het filter droog kwam te staan. Ook om dat te voorkomen heb ik om de 10 min geroerd.


Mijn Weizen (pakket Arsegan 20 L) is donkerder dan zou moeten, maar ruikt niet aangebrand en heeft beoogde begin SG van 1056. Gisting nu actief. Bier komt denk ik wel goed, maar de bodemplaat moet vervangen worden.

Morgen maar Brouwmarkt bellen.

Alvast dank voor alle (nog komende) reacties.

Edwin

BLUB

2 uur werk voor een aangebrand plekje?  :nut: :weetniet:

Als ik al aanslag heb is dat met een rvs pannensponsje in 10 seconden weg  :hoera:

 :degroeten:

BLUB

KooTjoo

Citaat van: Edwin den Braber op 24-11-2017  23:50 u- Ik krijg het echt niet schoon met vaatwastablet en pompen.

Even een citroen halveren en plek er mee insmeren. Half uurtje wachten en weg is de vlek. Althans zo deed ik dat toen ik nog aangekoekte plekken had in mijn Grainfather. Nu met de nieuwe controller lijkt dit opgelost.

Edwin den Braber


Peterrr

De aanslag 5 minuten weken met azijn... weg

Heb altijd wel een half maantje... soms donker soms licht.
Nooit iets geproefd 😉

stiaanke

Citaat van: Edwin den Braber op 24-11-2017  23:50 u- pomp klein beetje open gedaan, omdat ik juist niet wilde dat het onder het filter droog kwam te staan. Ook om dat te voorkomen heb ik om de 10 min geroerd.


Beter pomp wat meer open doen, betere stroming onder het filter.
Kan niet droog staan onder filter. Anders moet de pomp zo sterk zuigen dat er een vacuum ontstaat en dat kan niet.
Best in het begin van het maishen pomp wat afknijpen en eens ( na 10 minuten) het filterbed in de mout zich gevormd heeft mag je alles open zetten.

Jacques

Citaat van: Peterrr op 25-11-2017  13:53 uDe aanslag 5 minuten weken met azijn... weg

Heb altijd wel een half maantje... soms donker soms licht.
Nooit iets geproefd 😉

Als er sprake is van aanbranden is dat te proeven door de verhoogde aanmaak van Maillardproducten. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat het geval. De kleur van je bier is ook donkerder dan wanneer er geen sprake is van aanbranden.

Hay

Citaat van: Jacques op 25-11-2017  20:56 uAls er sprake is van aanbranden is dat te proeven door de verhoogde aanmaak van Maillardproducten. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat het geval. De kleur van je bier is ook donkerder dan wanneer er geen sprake is van aanbranden.

Nee hoor, echt niet zal aan de vorm van aanbranden liggen maar ook jij gaat dat niet proeven die aanslag die ik op de bodem heb.
Geloof er geen snars van.

Jacques

Citaat van: Hay op 25-11-2017  21:30 uNee hoor, echt niet zal aan de vorm van aanbranden liggen maar ook jij gaat dat niet proeven die aanslag die ik op de bodem heb.
Geloof er geen snars van.

Als je een donker bruine aanslag hebt zijn er Maillardproducten gevormd. Die zijn smaakactief en zorgen voor bruine kleuring.

Maillardproducten zitten bijvoorbeeld in broodkorst, koffie en de buitenkant van gebakken biefstuk. Ze zijn dus zeker niet altijd negatief maar soms wel, zoals bij een lichtgekleurd bier.


In het geval je een licht gekleurde aanslag hebt in je ketel kan dat een gevolg zijn uitgevlokte eiwitten die aangekoekt zijn. Dat heeft weinig invloed op de smaak van je bier.

TymonK

Door het overlijden van mijn Bulldog Brewer (of eigenlijk - heeft nooit helemaal geleefd...) ben ik nu ook eigenaar van een Arsegan Easybrew... hele topic doorgelezen, zsm brouwen!

Mijn ervaring met de Bulldog:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35401

KarmeFrank

Hoi TymonK,

Best benieuwd naar het verschil in brouwen tussen die 2 systemen.

JoepH

Citaat van: stiaanke op 25-11-2017  15:37 uBeter pomp wat meer open doen, betere stroming onder het filter.
Kan niet droog staan onder filter. Anders moet de pomp zo sterk zuigen dat er een vacuum ontstaat en dat kan niet.
Best in het begin van het maishen pomp wat afknijpen en eens ( na 10 minuten) het filterbed in de mout zich gevormd heeft mag je alles open zetten.

Nog geen aanslag onder in de Easybrew meegemaakt. Opwarmen met 2500 W De eerste maischstap op 1300 W. Doorverwarmen op 2500W Tweede stap weer op 1300 W Weer doorverwarmen naar maisch-out op 2500 W. Maischout op 1300 W daarna op 2500W door naar boiling. Ik gebruik een hopspider. Tijdens de kook handmatig terugezet op 2200 W. ik heb wel een iso manteltje gemaakt van een yogamatje van de ACTION en een alluminium zonneschermpje voor in de auto.
Dik tevreden met deze werkwijze. Ik maak schoon met een zachte spons.

TymonK

Citaat van: KarmeFrank op 02-12-2017  09:48 uHoi TymonK,

Best benieuwd naar het verschil in brouwen tussen die 2 systemen.
Er zijn niet zoveel verschillen. Vandaag met de Arsegan gebrouwen. Hier gaan we:
- Bediening van de arsegan is echt veel beter dan de Bulldog (ik had v4 - die heeft géén handmatige modus en dat is niets, je moet programmeren en dan staat het vast). Vandaag met de arsegan de stapppen handmatig gedaan. Volgende keer maak ik een programma.
- Interne pomp Arsegan werkt iets soepeler maar vervangen zal lastiger zijn
- Bulldog iets minder onderdelen (met name de moutkorf), dus makkelijker schoonmaken

Bazooka heb ik niet gebruikt. De bevestiging vind ik waardeloos (klemband om de bazooka op het schroefdraad... bij de bulldog was dit beter)
Ik zet er een RVS knietje op met een trubdam (ff zoeken) dat ik na whirpool netjes de ketel leeg kan trekken

Van beide apparaten vind ik de stroomkabel niet handig. Zit vast dus met schoonmaken altijd zo'n stom snoer. Veel liever een plug gehad (maar dat kan wellicht niet ivm vocht... dan is het wel terecht!)

JoepH

Citaat van: TymonK op 03-12-2017  13:50 uBazooka heb ik niet gebruikt. De bevestiging vind ik waardeloos (klemband om de bazooka op het schroefdraad... bij de bulldog was dit beter)
Ik zet er een RVS knietje op met een trubdam (ff zoeken) dat ik na whirpool netjes de ketel leeg kan trekken

Van beide apparaten vind ik de stroomkabel niet handig. Zit vast dus met schoonmaken altijd zo'n stom snoer. Veel liever een plug gehad (maar dat kan wellicht niet ivm vocht... dan is het wel terecht!)

Ik heb die korte bazooka meteen vervangen door een heksfilter. Hé TymonK, als je het knietje met strubdam gemaakt hebt zou je dan een fotootje op dit forum willen zetten. Ben wel in voor noviteiten. Wat dacht je van het zelf maken van een verstelbaar overlooppijpje zoals bij de Grainfather.

Benlaro

Citaat van: TymonK op 03-12-2017  13:50 uBazooka heb ik niet gebruikt. De bevestiging vind ik waardeloos (klemband om de bazooka op het schroefdraad... bij de bulldog was dit beter)
Ik zet er een RVS knietje op met een trubdam (ff zoeken) dat ik na whirpool netjes de ketel leeg kan trekken


Ik heb de bazooka van de Brewdogg gebruikt, die kan je zo een op een over schroeven in de Easybrew.

Anders is er vast wel eentje in de markt te verkrijgen met dezelfde schroefdraad.

TymonK

Citaat van: Benlaro op 04-12-2017  06:30 uIk heb de bazooka van de Brewdogg gebruikt, die kan je zo een op een over schroeven in de Easybrew.

Anders is er vast wel eentje in de markt te verkrijgen met dezelfde schroefdraad.
Klopt. Ik heb die alleen ingeleverd samen met mijn Bulldog (stom...)
Heb wat spulletjes besteld bij RVS paleis zodat ik zo drie opties heb:
- Filterheks (had ik nog liggen) - ideaal voor bieren met veel tarwe
- Knietje naar de bodem (denk dat ik die het vaakste ga gebruiken)
- Bazooka

EdwinWest

Citaat van: Jelmer P op 27-10-2017  11:03 uZit bij jullie de terugstroomstang ook zo krap tegen de rand van de deksel?

Als ik hem vast klik dan kraakt het glas zelfs...
Je moet de pomp uitlaat schuin zetten, dan past het beter. Dus het bochtje niet in het verlengde van de buis aan de buitenzijde, maar klein beetje gedraaid

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk


EdwinWest

Citaat van: JoepH op 31-10-2017  17:10 uAls je niet tevreden bent met die bazooka filter kun je die altijd nog door een filterheks vervangen. Heb ik naar volle tevredenheid gedaan. Een hopspider voorkomt ook veel.
Past de aansluiting van de filterheks direct op de kraanaansluiting aan de binnenkant van de easybrew? Of moet er nog een verloopstuk tussen?


TymonK

Citaat van: EdwinWest op 04-12-2017  15:42 uPast de aansluiting van de filterheks direct op de kraanaansluiting aan de binnenkant van de easybrew? Of moet er nog een verloopstuk tussen?

Past. De kraan is 1/2 duim buitendraad, de filterheks (het Tstuk) 1/2 duim binnendraad. Gisteren gepast.
Klein nadeel - zit vrij hoog dus er zal een litertje of 2 blijven staan

Daarom ga ik proberen met 2 * 45 graden bocht wat lager uit te komen.

Benlaro

Citaat van: TymonK op 04-12-2017  16:22 uPast. De kraan is 1/2 duim buitendraad, de filterheks (het Tstuk) 1/2 duim binnendraad. Gisteren gepast.
Klein nadeel - zit vrij hoog dus er zal een litertje of 2 blijven staan

Daarom ga ik proberen met 2 * 45 graden bocht wat lager uit te komen

Goed idee, ik ga het ook proberen, net 2 45 º bochtjes 1/2" besteld, morgen maar eens kijken of het past.

EdwinWest

Citaat van: Ernesto op 25-10-2017  15:05 uBij de Arsegan zit een dompelkoeler. Klarstein weet ik niet, hangt er geloof ik vanaf waar je besteld.

Dat klopt, tenminste bij de Klarstein die ik een jaar geleden binnenkreeg zat geen wortkoeler. Omdat deze wel op de site vermeld stond zowel op de foto's als bij de opsomming van de inhoud van de bestelling heb ik daar een mail aan gewaagd richting leverancier (electronic-star.nl). Ik kreeg door ontbreken van de koeler direct een bedrag van €35,00 teruggestort.  Per saldo betaalde ik toen 369,00 - 35,00 = € 334,00.

DikkieDick

Citaat van: DenMaarten op 27-10-2017  11:54 uDat is bij mij ook zo. Met de hand heb ik de stang niet kunnen verbuigen. Ik zal dat nog eens proberen als hij geklemd tussen een bankschroef zit. Dat zal wel goed komen!

Bij mij past het helemaal niet. Moet inderdaad tussen een bankschroef om dat goed te buigen. Collega had hetzelfde.

KarmeFrank

Citaat van: TymonK op 04-12-2017  16:22 uPast. De kraan is 1/2 duim buitendraad, de filterheks (het Tstuk) 1/2 duim binnendraad. Gisteren gepast.
Klein nadeel - zit vrij hoog dus er zal een litertje of 2 blijven staan

Daarom ga ik proberen met 2 * 45 graden bocht wat lager uit te komen.

Jullie filterheks in de EasyBrew hebben jullie die zelf gemaakt of is het een kant en klare? En indien zelf gemaakt heb je dan een linkje?

Tevens lees ik over een siliconen slang ter verlenging van je uitstroomstang zodat het wort niet op je mout klettert tijdens maischen. Hoe lang moet deze slang ongeveer zijn? Ik had in de Klarstein topic gelezen van Blub dat de slang 10 mm moest zijn is dit ook voor de Easybrew het formaat?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.