Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Robert1968

Het is niet zo dat zonder bovenste filterplaat de gerecirculeerde wort direct op de maisch kletterde, er bevond zich een flinke laag/volume wort boven de maisch.

Bij gebruik van de bovenste filterplaat zit, afhankelijk van de moutstorthoeveelheid en gebruikte pijpjes, er ook een flink laag wort boven of onder de bovenste filterplaat (dus in ieder geval boven de maisch). Ik zie niet in waarom dit dan geen kanaalvorming zal geven. :weetniet:

KarmeFrank

Vandaag ook de trotse eigenaar van een Easybrew30 geworden als je naar ze belt belt en uitlegt dat je het jammer vind dat je de aanbieding misgelopen bent kunnen ze nog wel wat voor je betekenen. ;)

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  20:09 uAlles in de hopspider: hoppen (bijna altijd pellets), kruiden, sinaasappelschillen, iers mos etc. Enkel een dunne compacte laag fijne eiwitten resteert op de bodem. Circa 1 liter ketelverlies. Kieselsol doet wonderen.

wat voor hopspider gebruiken jullie in de easybrew.  zo'n 15x30 cm hangende of zo'n kleine 7x29 cm die afgesloten kan worden?
https://tinyurl.com/y75yys9k

Staple

wat bedoel je met iets voor je betekenen? Gaat het dan over het oudere model zonder koeler met korting?

KarmeFrank

Citaat van: Staple op 15-11-2017  14:55 uwat bedoel je met iets voor je betekenen? Gaat het dan over het oudere model zonder koeler met korting?

Ik moet hem nog bekijken want heb ergens anders laten bezorgen maar ik ga ervan uit dat het gewoon het laatste model is met koeler (kan je dat ergens aan een soort code of versienummer zien ?). Je krijgt een kortingscode als je belt (niet zoveel als de originele actie van  €60,00 maar alle beetjes helpen nietwaar?)maar daar mogen ze van de leverancier (dankzij de concurrent) niet meer mee adverteren op de website omdat ze dan te goedkoop zijn. Ik weet trouwens niet hoe lang dat nog mogelijk is want het is een coulance aanbod voor diegene die hun actie misgelopen is.

Ernesto

Citaat van: Staple op 15-11-2017  14:55 uwat bedoel je met iets voor je betekenen? Gaat het dan over het oudere model zonder koeler met korting?

Er is maar 1 model van de Arsegan Easybrew op de markt (op dit moment). Maar het gaat inderdaad om de versie met koeler en verbeterde controller.

Staple

Citaat van: KarmeFrank op 15-11-2017  15:18 uIk moet hem nog bekijken want heb ergens anders laten bezorgen maar ik ga ervan uit dat het gewoon het laatste model is met koeler (kan je dat ergens aan een soort code of versienummer zien ?). Je krijgt een kortingscode als je belt (niet zoveel als de originele actie van  €60,00 maar alle beetjes helpen nietwaar?)maar daar mogen ze van de leverancier (dankzij de concurrent) niet meer mee adverteren op de website omdat ze dan te goedkoop zijn. Ik weet trouwens niet hoe lang dat nog mogelijk is want het is een coulance aanbod voor diegene die hun actie misgelopen is.

Zeer goeie service van Brouwmarkt! Petje af.

KarmeFrank

Citaat van: remolen op 13-11-2017  08:37 uKunnen de mensen die BrouwHulp gebruiken hier delen welke afmetingen ze in het programma hebben gezet? Met de Arsegan Easy Brew? Volume maisch kuip hoogte maisch kuip etcetera?
En de verdampingssnelheid.

Ik meet tot aan de bovenrand zodat ik tijdens het brouwen kan meten hoeveel er verdampt is en hoeveel er in zit, etc

Bij volume staat bij mij nu 40,8
Hoogte 42,5
Verdamping 4,1 l/uur
Dode ruimte filterkuip (is verlies bij filteren) is er eigenlijk niet maar staat op 0.5 bij mij.
En bij verlies in kookketel heb ik ook een halve liter ingevuld omdat er altijd wel wort in de hop blijft zitten.

Zou dit een beetje kunnen kloppen of hebben jullie hele andere waarden?

Zijn er al meer gegevens bekend om in te voeren in BrouwHulp ?

Fractus

Citaat van: KarmeFrank op 15-11-2017  17:25 uZijn er al meer gegevens bekend om in te voeren in BrouwHulp ?

Ben hier ook wel benieuwd naar. Ik gebruik ongeveer dezelfde gegevens, maar heb ze niet nagemeten. Past er echt 40.8 liter in? En is dit met of zonder maischkuip erin? Ik heb in de thread over de Klarstein (zelfde ketel met een ander naampje en een oudere aansturing) in ieder geval gelezen dat er, zonder aanpassingen, ongeveer 8,5 kilo mout in past. En de +/- 4 liter per uur verdampen heb ik ook gezien, al hangt dit ook af van het vermogen waarop je kookt en de omgevingstemperatuur.

Ik ben voor nu uitgegaan van volume maischkuip = volume kookketel = 35 liter. Misschien heeft iemand dit getest? Mijn ketel staat nu ergens anders dus kan het niet zelf testen...

Hay

Ik weet niet wat jullie nog meer voor gegevens willen maar er staat toch alles?
En als je ff een meter in je ketel steekt dan kom je er na enig reken werk achter dat 1cm = 096 l.
En de ketel is een ietsje meer dan 42 cm .
Dus dan kom ik op een dikke 40.5 l.
En inderdaad verder is alles hetzelfde als bij de klarstein.

daniel_oud

Vandaag voor de 3e keer gebrouwen met de Easybrew. Tijdens het koken bedacht dat we de moutkorf ook voor de hop kunnen gebruiken, korf erin, hop er in en daarna het 2e rooster erbovenop. het wort kwam nu door de overflowpipe omhoog en ging door een filterbed van hop weer naar beneden. Resultaat, veel minder filterproblemen doordat al het 'eiwitpasta' in de moutkorf bleef hangen. Misschien dat iedereen dit al zo doet, maar ik keek mijn ogen uit bij het resultaat. Bijgevoegde foto's vande moutkorf en onderkant van de ketel na het kookproces.



bowlingbob

Daar zal ik ook al aan te denken. Dus je hebt het hop tussen de twee filterplaten in gedaan?

xaos

Citaat van: daniel_oud op 19-11-2017  12:54 uVandaag voor de 3e keer gebrouwen met de Easybrew. Tijdens het koken bedacht dat we de moutkorf ook voor de hop kunnen gebruiken, korf erin, hop er in en daarna het 2e rooster erbovenop. het wort kwam nu door de overflowpipe omhoog en ging door een filterbed van hop weer naar beneden. Resultaat, veel minder filterproblemen doordat al het 'eiwitpasta' in de moutkorf bleef hangen. Misschien dat iedereen dit al zo doet, maar ik keek mijn ogen uit bij het resultaat. Bijgevoegde foto's vande moutkorf en onderkant van de ketel na het kookproces.

Zou je later nog eens kunnen posten hoe dit bier gelukt is? Ben benieuwd of het een impact op de smaak heeft of niet?

daniel_oud

Citaat van: bowlingbob op 20-11-2017  13:30 uDaar zal ik ook al aan te denken. Dus je hebt het hop tussen de twee filterplaten in gedaan?

De bitterhop inderdaad, aromahop later toegevoegd met hopzakjes.
Citaat van: xaos op 20-11-2017  15:48 uZou je later nog eens kunnen posten hoe dit bier gelukt is? Ben benieuwd of het een impact op de smaak heeft of niet?

Doe ik! Denk je dat het een impact kan hebben? Minder eiwitten in je bier?

Rayke

Ik haak even in in dit draadje.

Ook ik ben de gelukkige eigenaar van een Easybrew 30.
Afgelopen zondag voor het eerst een brouwsel gemaakt op basis van een Brew Monk moutpakket (Fat Joseph Tripel).

Ik ben een beginnende brouwer en maak zodoende nog veel foutjes. Ik hoop hier veel van jullie ervaringen te kunnen profiteren.

Ik heb mijn mout zelf geschroot met een handmatige moutmolen, zo een met een draaislinger. Ik las hier en daar dat dit niet optimaal zou zijn, maar ik heb de instellingen zo aangepast dat er een mooie maling ontstond. Niet te fijn maar toch dat alles gekraakt werd.
Daarna het brouwen zelf.
Ik had de maischstappen S1 t/m S4) geprogrammeerd t/m het koken. Nadat ik op start drukte ging de ketel het brouwwater (22 liter) rap opwarmen.
Toen de gewenste temp was bereikt, piepte de ketel. Alleen stopte dat piepen niet en ook ging de Timer niet aftellen. Heeft iemand een idee wat er fout ging?
Ik heb uiteindelijk het programma geannuleerd en heb alle stappen Manual doorlopen....

Maisprogramma's goed doorlopen. Ook het rondpompen ging prima.
Daarna het filter opgetild en met 5 liter (80 grdn) water gespoeld.
Het uitlekken duurde wel vrij lang...... ik heb na een kwartier/20 min de binnenkuip/filter maar verwijderd toen er bijna geen vocht meer uitliep.

Daarna het wort koken.
Tijdens het koken sprong de zekering er opeens uit! Daar stond ik dan in een donkere keuken!  :-\ Wat bleek, vrouwlief had stiekem ook de vaatwasser aangezet...(sabotage! >:D) dat was toch net teveel van het goede vrees ik.
Na herstarten de kook hervat. Al met al toch een min of 5/6 de kook eraf geweest. Ik hoop dat dit niet teveel kwaad gedaan heeft.
75 minuten heeft het hele kookproces geduurd.

Toen snel afkoelen, met de bijgeleverde koeler. Dat ging voorspoedig. Ook zonder dat ik de pomp had lopen.

Via de aftapkraan het wort in de het vergistingsvat. Tot mijn verbazing bleef er een kleine 16 liter netto over, van een totale 27 liter startvolume (22L + 5L spoelwater)
Dat was volgens het recept niet de bedoeling. Ik had gerekend op 20 liter.
Waarschijnlijk een combinatie van factoren. Nog teveel vocht in het moutpakket dat ik weggegooid had / te hoog vermogen tijdens het koken (2500W) en daardoor te veel verdampt / en veel trub aan het einde van het proces waardoor ik niet alles heb kunnen aftappen.
Wat denken jullie? Had ik meer spoelwater moeten gebruiken?

Ik heb zonder er bij te hebben nagedacht, wel de volledige 2 zakjes gist toegevoegd aan het gistvat. Dit was voor 20 liter berekend, en dus voor mijn 16 liter teveel vrees ik.
Het borrelt er in elk geval druk op los! Nu op de derde dag is dat wel teruggelopen naar 4 a 5 blubs per minuut.
Zou dit nog in een later stadium tot problemen kunnen leiden? ik wil geen risico's lopen op ontploffende flessen tijdens de hergisting.........

Nu staat er in het recept dat er een start SG van 1090 moeten hebben. Ik heb na het koken 'slechts' 1080 gemeten.
Is dat heel slecht?

Tot slot het schoonmaken van de Easybrew. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb eerst alles met wat afwasmiddel schoongemaakt.
Daarna met een vaatwas tablet 10 liter water op 60 grd 25 minuten laten rondpompen. Daarna zag alles er weer spik en span uit.
Volstaat dit, of moet er nog meer gedaan worden?

Mijn excuses alvast voor de vele vragen, maar ik moet ze toch ergens kwijt he!  :nut: :nut:
Bedankt voor al jullie ervaringen tot nu toe en ik hoop dat jullie mij wat (positieve) feedback kunnen geven!

Ray

CeesM

Hoi Rayke, tijdens het programma stopt het inderdaad na elke stap. Dan heb je de gelegenheid om het mout te storten en de filter er op te leggen. Als je daarmee klaar bent, moet je op auto/pauze drukken. Dan gaat je programma verder. Na elke stap weer op auto/pauze drukken.

Liep het wort bij het spoelen wel snel door of bleef er wat langer wort op je mout staan? Kan aan de maalgraad liggen en het feit dat met zo'n schrootmolentje ook de kaf wordt gemaald. Dat verklaart ook de hoeveelheid trub wat je in het wort hebt zitten.

Voor een tripel zal je wel veel mout hebben moeten storten, dat neemt ook veel water op. Dan zal 5 liter spoelwater ook te weinig zijn om goed je suikers uit te kunnen spoelen. En met koken op vol vermogen verdampt er ook meer.

Dat je op een SG van 1.090 moest uit komen en maar een SG van 1.080 had, komt omdat je rendement te laag was. En nog een aantal SG punten in je bostel.
Ik zou je aanraden om tijdens het maischen om het kwartier het programma te pauzeren, boven filter wegnemen en het mout even te roeren.

Goed dat je bij het koelen niet het wort hebt doorgepomt. Je pomt had verstopt kunnen raken door het aanzuigen van de trub.

De stroomstoring tijdens het kookproces kan geen kwaad, als het naar ik mag aannemen niet lang heeft geduurd.
Koop voor de volgende brouw voor je vrouw een afwasborstel, en plaats briefjes met "niet gebruiken, brouwproces aan de gang" op de vaatwasser, wasmachine, droogtrommel, magnetron, waterkoker en andere stroomvreters.

Het schoonmaken van de easybrew heb ik ook met een normaal afwasmiddel schoongemaakt. Ging ook makkelijk met de moutkorf en filters.
De binnenkant van de ketel ook met een heet sopje, toen weer leeggegoten. De bodem bij de verwarmingselement waar kalk aan ging zitten met een stukje keukenpapier bedekt en met schoonmaakazijn nat gemaakt. Tien minuten in laten werken en zo met het vochtig keukenpapier afgeveegd. Daarna een litertje of 5 schoon water in gedaan en met arsegan oxi pro 10 minuten door laten pompen.

Het gisten kan wel 7 tot 10 dagen duren afhankelijk van de temperatuur. De blubjes worden dan ook steeds minder. Bottelen kan je na maximaal 3 weken als je SG voor die tijd 3 dagen niet meer veranderd.

Rob Q

Tijdens het spoelen laat ik de ketel al naar "koken" lopen. Spoelen doe ik met water van 90 a 95 graden. Na uitlekken en verwijderen van de maischketel controleer ik hoeveel er in de ketel zit en vul ik dit evt aan met de maischketel er weer boven.  8)
Ik kook op 2000 watt en als de rol er goed inzit breng ik dit terug naar 1800 watt. Dit is genoeg. Geen deksel en laat maar dampen.
Bij 2500 watt zal er zeker veel meer verdampen, dus geen 20 maar 16 liter over.

GR., Rob

JoepH

Citaat van: CeesM op 22-11-2017  16:37 uHoi Rayke, tijdens het programma stopt het inderdaad na elke stap. Dan heb je de gelegenheid om het mout te storten en de filter er op te leggen. Als je daarmee klaar bent, moet je op auto/pauze drukken. Dan gaat je programma verder. Na elke stap weer op auto/pauze drukken.

Liep het wort bij het spoelen wel snel door of bleef er wat langer wort op je mout staan? Kan aan de maalgraad liggen en het feit dat met zo'n schrootmolentje ook de kaf wordt gemaald. Dat verklaart ook de hoeveelheid trub wat je in het wort hebt zitten.

Voor een tripel zal je wel veel mout hebben moeten storten, dat neemt ook veel water op. Dan zal 5 liter spoelwater ook te weinig zijn om goed je suikers uit te kunnen spoelen. En met koken op vol vermogen verdampt er ook meer.

Dat je op een SG van 1.090 moest uit komen en maar een SG van 1.080 had, komt omdat je rendement te laag was. En nog een aantal SG punten in je bostel.
Ik zou je aanraden om tijdens het maischen om het kwartier het programma te pauzeren, boven filter wegnemen en het mout even te roeren.

Hallo CeesM en Rayke,
De easybrew stop na de eerste stap. De zogenaamde maischpauze. Je hebt dan rustig de tijd om in te maischen. Als je daarna op auto/stop druk gaat hij door met de volgende stappen en stop pas voor de laatste stap. Dus voordat de "boiling" stap gaat tellen. Je hebt dan rustig de tijd om de moutpijp te tillen en met spoelen te beginnen. Dit is dus de spoelpauze. Halfweg het spoelen druk je weer op auto/stop en de laatste stap met de hopgift vermeldingen start dan.
Echt, een hele fijne controller. Vooral ook de mogelijkheid om tussentijdse de temp aan te kunnen passen is fijn.
Gezien je moutpakket had je zekker 10 tot 11 liter spoelwater nodig gehad. Het gebruik van een programma als BrouwHulp
is aan te raden.

Rayke

Dank alvast voor de goede tips. :biersmile:
Dus de bostel tussendoor oproeren, meer (+heter) spoelwater en op een lager wattage koken. Daar kan ik wat mee.
En het doorlopen van het brouwprogramma, moet dus telkens na het piepen handmatig bevestigd worden met op de Auto knop te drukken. Dat had ik zo niet begrepen uit de handleiding.

En wat het toevoegen van de te hoge dosis gist betreft (ivm het lage rendament), zien jullie daar nog nadelen/risico's?
Ik vrees een beetje voor het nagisten op de fles..... Ik denk dat het niet een dermate overdosis zal zijn dat de flessen snel gaan ploffen maar toch.... het moet veilig blijven.
Moet ik de dosis suiker toevoegen bij het bottelen aanpassen?

pippakillinova

Citaat van: Rayke op 22-11-2017  19:13 uEn wat het toevoegen van de te hoge dosis gist betreft (ivm het lage rendament), zien jullie daar nog nadelen/risico's?
Ik vrees een beetje voor het nagisten op de fles..... Ik denk dat het niet een dermate overdosis zal zijn dat de flessen snel gaan ploffen maar toch.... het moet veilig blijven.
Moet ik de dosis suiker toevoegen bij het bottelen aanpassen?

2 zakjes gist voor 16 L met een sg van 1080 lijk mij niet zo'n probleem. Maar 1,5 zakje (ik neem aan 11,5 g) was inderdaad ook voldoende geweest. Na de hoofdgisting overhevelen, rustig laten uitgisten en dan bottelen. Gewoon 7 g/L suiker aanhouden.

biking rebel

Citaat van: Rayke op 22-11-2017  19:13 uDank alvast voor de goede tips. :biersmile:
Dus de bostel tussendoor oproeren, meer (+heter) spoelwater en op een lager wattage koken. Daar kan ik wat mee.
En het doorlopen van het brouwprogramma, moet dus telkens na het piepen handmatig bevestigd worden met op de Auto knop te drukken. Dat had ik zo niet begrepen uit de handleiding.

En wat het toevoegen van de te hoge dosis gist betreft (ivm het lage rendament), zien jullie daar nog nadelen/risico's?
Ik vrees een beetje voor het nagisten op de fles..... Ik denk dat het niet een dermate overdosis zal zijn dat de flessen snel gaan ploffen maar toch.... het moet veilig blijven.
Moet ik de dosis suiker toevoegen bij het bottelen aanpassen?

Teveel gist is niet zo erg. Zolang de verwachte eind SG gehaald is voor bottelen, heb je geen ontploffingsgevaar. Voor de bottelsuiker gewoon het recept aanhouden dus.

Hier nog wat meer informatie over de nagisting:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

Easywoods

Citaat van: biking rebel op 23-11-2017  11:37 uZolang de verwachte eind SG gehaald is voor bottelen, heb je geen ontploffingsgevaar.

Dat is ook niet helemaal waar, als je het te verwachten eind SG niet helemaal haalt maar het SG blijft constant gedurende een dag of 4 mag je er vanuit gaan dat het is uitgegist  ;)

Ernesto

Citaat van: daniel_oud op 19-11-2017  12:54 uVandaag voor de 3e keer gebrouwen met de Easybrew. Tijdens het koken bedacht dat we de moutkorf ook voor de hop kunnen gebruiken, korf erin, hop er in en daarna het 2e rooster erbovenop. het wort kwam nu door de overflowpipe omhoog en ging door een filterbed van hop weer naar beneden. Resultaat, veel minder filterproblemen doordat al het 'eiwitpasta' in de moutkorf bleef hangen. Misschien dat iedereen dit al zo doet, maar ik keek mijn ogen uit bij het resultaat. Bijgevoegde foto's vande moutkorf en onderkant van de ketel na het kookproces.

Interessant! Ik ga dit weekend voor het eerst brouwen met deze ketel. Ik heb een hopspider tot mijn beschikking, maar deze oplossing vind ik ook interessant. Zeker ook omdat ik een IPA wil gaan brouwen met veel late hoptoevoegingen (hopbloemen) en de capaciteit van de hopspider wellicht niet toereikend is. Hopzakjes gebruik ik liever niet.

Edwin den Braber

Ik zit momenteel erg te balen... :huilen:. en heb wat vragen :weetniet:

Ik heb nu, na 1x naar volle tevredenheid te hebben gebrouwen (3/11), twee keer ( 17/11 en vandaag 24/11 ) een erg vervelende ervaring met de Easybrew.
Ik heb nu twee keer een aangekoekte plaat op de bodem.
De eerste keer dacht ik wellicht doe ik zelf iets fout. Alles schoon gekregen (2 uur werk)
De andere dag met schoon water de thermostaat getest. Alle  oke,dus zal wel toeval zijn.

Maar nu is het weer raak, weer flink aangekoekt.
Ik heb er vandaag echt op gelet dat er niets uit de filterkuip op de bodemplaat komt en heb op max 2000 Watt gekookt.

Ga morgen Brouwmarkt bellen, zijn nu dicht.
Iemand een idee of een zelfde ervaring? ???

Edwin

Rob Q

- Te hoog wattage.
- Pomp te hard aan. Hierdoor droogloop en aanbranden.

Ik denk dat het aanbranden al ontstaat vóór het koken.

CeesM

Wat voor koek zat er aan?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.