Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Robert1968

Alles in de hopspider: hoppen (bijna altijd pellets), kruiden, sinaasappelschillen, iers mos etc. Enkel een dunne compacte laag fijne eiwitten resteert op de bodem. Circa 1 liter ketelverlies. Kieselsol doet wonderen.

Hay

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  19:22 uZo dus? Maar dan steekt er geen stukje pijp boven de bovenste filterplaat uit. Dat is wel wat anders dan in de handleiding is weergegeven. Recirculerende wort stort dan gelijk over via de overstortpijp, lijkt me niet de bedoeling toch?

https://myalbum.com/album/OB0hwoGTdzcu

Het rendement viel tot nu toe tegen met deze ketel, maar wat ik als pluspunten zie t.o.v. op gas brouwen wat ik voorheen deed:
- snel(ler) opwarmen
- gemakkelijk en snel instelbaar
- weinig aandacht nodig tijdens brouwsessie
- aan de kook brengen tijdens spoelen/uitlekken
- eigenlijk maar 1 ketel om schoon te maken, kleine spullen en filterplaten gaan de vaatwasser in

Bazooka filter heb ik niet gebruikt. Na even bezinken resteert heldere wort. Via de aftapkraan rechtstreeks in het gistvat

Zo ja maar die bovenste filterplaat laat je dan zakken tot op het wort cq de maisch of beslag of weet ik hoe het heet.

CeesM

Als ik het hele verhaal lees, lijkt het mij dat je de moutpijp te vol hebt gestort en te fijn geschroot.
Bij zware bieren zou je de batch kleiner moeten maken.
Met 73 ºC maischen zit je qua temperatuur dichter bij het uitmaischen dan bij inmaischen, eigenlijk te warm voor een goede enzymwerking.

daniel_oud

Nu twee keer gebrouwen, ben zeer tevreden op het filteren na. Mijn bazzookafilter raakt elke keer verstopt waarna ik met een lange pollepel constant de smurrie eraf schraap zodat er nog wat doorstroomt. Hebben jullie hier een oplossing voor?

Wat is jullie rendement? Ik behaalde gister 85%, wat ik zeer netjes vind!

Robert1968

Ja, zie boven: een hopspider en 5 ml kieselsol per batch. Geen filter meer nodig. Of een filterheks.

PS. Het rendement is sterk afhankelijk van de zwaarte van de bieren die je brouwt.

stiaanke

Citaat van: Robert1968 op 03-11-2017  20:09 uAlles in de hopspider: hoppen (bijna altijd pellets), kruiden, sinaasappelschillen, iers mos etc. Enkel een dunne compacte laag fijne eiwitten resteert op de bodem. Circa 1 liter ketelverlies. Kieselsol doet wonderen.

Gebruik je iers mos en kieselsol tesamen?

JoepH

Vandaag voor het eerst met de easybrew 30 gebrouwen. Echt een heerlijke ketel. Geschroot op 1,15 mm met de walsmolen. Grote batch voor deze ketel. 23,5 lter maischwater en haast 7,5 kg mout waarvan 600 gram havervlokken. Na 15 minuten 1x geroerd omdat  we het gevoel hadden dat het moutbed dichtsloeg. We hadden eigenlijk gewoon de kraan te ver open staan. Het verwijderen van de bovenste filterplaat vonden we een heel gedoe. Vooral als het overlooppijpje net onder het wort staat. Met het gevaar van een mindere efficiëntie voor de rest niet meer geroerd. Na het maischen zaten we exact "spot on" op de gewenste SG  18,1 Brix. Het recept in BrouwHulp gemaakt  met een efficiëntie van 75%. Met roeren kom je dus zeker boven deze 75% uit. Alle hoppen van deze IPA via een hopspider toegevoegd. Ook de hoppen bij vlamuit. Het was de bedoeling om die laatste rechtstreeks in de ketel te dumpen en een flinke wirlpool te geven. Niet gedaan omdat ik beetje bang was voor al die troep onder in de ketel. Wel een filterheks gemonteerd i.p.v. die korte bazooka filter. De meegeleverde koeler deed zijn werk netjes. Zonder roeren en proberen de koeler sneller te laten werken zaten we na 45 minuten op 22 graden. Langzamer dan een platenkoeler maar wel erg ontspannen koelen. Zeer tevreden na deze première van deze ketel. Tips: Schroten op 1,1 of 1,2 mm. Niet te grote batch. Zet de kraan niet te ver open. Roeren is een keuze. Zet je BrouwHulp op 75% dan hoef je niet te roeren. Filterheks werkt heerlijk.

Chipmunk03

Ik heb zelf een soort van Bulldog gemaakt van een Gluhwein ketel van VidaXL. Werkt op zich goed, maar al de losse componenten was bij het opbouwen nogal tijdrovend. En na het brouwen het schoonmaken kostte nogal wat tijd. Mijn interesse was gewekt toen ik de Klarstein zag. Ik heb nog overwogen het aan te schaffen, maar stelde de aankoop ervan uit. Mede door de verhalen die ik er over las, was ik onzeker of ik het wel zou moeten aanschaffen. Ook toen Brouwmarkt met de Arsegan Easybrew kwam liep ik te twijfelen.
Vorige week, toen de prijs heel even de 349 aantikte, heb ik hem aangeschaft. Het is eigenlijk een impuls aankoop. Ik wilde ingrediënten inkopen voor het brouwen van een dubbel. Nu heb ik hem hier in mijn huis staan en ik vind het een prachtig apparaat. Morgen wil ik er mee de dubbel gaan brouwen. De ander ketel ga ik voor spoelwater gebruiken. 't Wort nog eens wat...
Wordt mijn laatste batch in mijn huidige woning. Volgend jaar februrari, na de verhuizing, ga ik het gauw weer oppakken.

Josteman

Vandaag ook (met veel plezier) gebrouwen. En ik moet zeggen ging vrij gemakkelijk!  Wel even in paniek toen ik verkeerde knop indrukte nadat hij ging piepen (maischtemp bereikt) maar ook dat is goed gekomen. Heb geen ervaring met andere ketels maar vond het verrassend goed gaan. Nu paar weekjes wachten om te proeven of resultaat ook goed is, maar heb er alle vertrouwen in.

JoepH

Hé Josteman, heb je nog tips om anders starters met de easybrew 30 te helpen? Met hoeveel maischwater ben je begonnen. Hoeveel kg mout? Waren er nog kritische punten? Dit topic kan van veel Easybrew gebruikers tevreden bierbrouwers maken. Hahaha!

Edwin den Braber

Vrijdag een Vlaams Blond gebrouwen.

Maischen ging prima. Om de 15 minuten geroerd. Ook het beslag onder op het filter geroerd. Filteren gaat niet snel, in vergelijking met eerdere ervaringen met een vergiet :D, maar prachtige wort voor koken.
Bazoukafilter zat op het laatst wel vol, waardoor er ong. een halve liter achter bleef.
Na een beetje scheef houden en filter schoon schrappen toch bijna alles eruit gekregen.
In de toekomst maar een heksenfilter aanschaffen.
Wat een schone wort in vergistingsvat, nooit gehad ( hop in zakjes ).
Koelen ook oke.
Begin SG voor gisten 1068, rendement ong. 75%. Ben heel benieuwd naar eindresultaat!!  :proost:

Tip gevraagd: bij het spoelen kun je niet (goed) zien of er (bv recept 20L) 24 liter in de ketel zit.
                      Ik heb nu een paar keer de filterkuip eraf getild en gemeten.
Iemand een andere manier tip.

@ Arsegan - svp een maatvoering aan de buitkant van de ketel ;)

JoepH

Hoi Edwin. Ik heb in een youtube filmpje gezien dat iemand de uitwendige pijp had afgezaagd en er met twee slangenklemmen een hittebestendige doorzichtige slang tussen had gezet. Daarop had men een liter verdeling gemaakt. Een oplossing die denk ik wel de garantie van de easybrew 30 om zeep helpt. Maar toch creatieve oplossing.

Hay

Die gast van die link eerder in dit topic heeft dat gedaan.
Maar tijdens het spoelen hoef je dat toch ook niet te meten.
Als je alles goed ingeeft in je brouwprogamma zoals wat er achter blijft in ketel, hoeveel je wegkookt en je graanabsorbtie dan verteld dat progamma hoeveel liter je in totaal nodig hebt.
Dat verdeel je in maisch en spoelwater.
Als ik klaar ben met spoelen dan meet ik even of het aantal liters klopt met wat mijn brouwprogamma aangeeft voor koken en of het sg klopt met wat aangegeven is.

DenMaarten

Citaat van: JoepH op 05-11-2017  22:13 uHoi Edwin. Ik heb in een youtube filmpje gezien dat iemand de uitwendige pijp had afgezaagd en er met twee slangenklemmen een hittebestendige doorzichtige slang tussen had gezet. Daarop had men een liter verdeling gemaakt. Een oplossing die denk ik wel de garantie van de easybrew 30 om zeep helpt. Maar toch creatieve oplossing.

Wat je ook kunt doen is de slang aan de kraan bevestigen en het uiteinde boven de ketel uit laten komen. Als je dan de kraan open zet komt de vloeistof net zo hoog in de slang te staan als in de ketel. Aan de achterkant van de ketel staat de maatverdeling zodat je die kunt aflezen.

Edwin den Braber

Citaat van: DenMaarten op 06-11-2017  07:06 uWat je ook kunt doen is de slang aan de kraan bevestigen en het uiteinde boven de ketel uit laten komen. Als je dan de kraan open zet komt de vloeistof net zo hoog in de slang te staan als in de ketel. Aan de achterkant van de ketel staat de maatverdeling zodat je die kunt aflezen.

Bedankt voor de tips mbt de maatvoering bij spoelen heren.

                             

dasorakel

Ik weet nu echt niet wat er fout gaat. Ben nu ruim 2.5 uur aan het maisschen op 68 graden. 7 kg mout op 20 liter maischwater.

Al een keer of vijf geroerd. SG waarde zit nu op 1020 waar 1057 benodigd is. In mijn recept had ik brouwzaalrendement al op 50 procent gezet... Iemand tips of ideeën?

EBC

Citaat van: dasorakel op 06-11-2017  17:57 uIk weet nu echt niet wat er fout gaat. Ben nu ruim 2.5 uur aan het maisschen op 68 graden. 7 kg mout op 20 liter maischwater.

Al een keer of vijf geroerd. SG waarde zit nu op 1020 waar 1057 benodigd is. In mijn recept had ik brouwzaalrendement al op 50 procent gezet... Iemand tips of ideeën?

Hoe meet je dat dan? En bij welke temperatuur?

dasorakel

Ik meet met refractometer en dubbelcheck af en toe met hydrometer op ong 22 graden

DenMaarten

Citaat van: dasorakel op 06-11-2017  17:57 uIk weet nu echt niet wat er fout gaat. Ben nu ruim 2.5 uur aan het maisschen op 68 graden. 7 kg mout op 20 liter maischwater.

Al een keer of vijf geroerd. SG waarde zit nu op 1020 waar 1057 benodigd is. In mijn recept had ik brouwzaalrendement al op 50 procent gezet... Iemand tips of ideeën?
Welke mouten gebruik je en hoe grof of fijn heb je geschroot. 1.020 met 7 kg mout in 20 liter voor ruim twee uur bij 68 graden is wel erg laag, zelfs als de pomp zou uitstaan...

dasorakel

Ik heb geschroot op 0.5 mm. 6 kg pilsmout. 0.8 whiteswaen. 160 g choc. Mout 0.4 biscuitmout. Bij gisten dan nog 800 g suiker.

JoepH

Hé orakel, Je bent toch niet toevallig op 68 graden Fahrenheit aan het maischen of wel?

Robert1968

CiteerIk heb geschroot op 0.5 mm.
??

Als je mijn ervaring van afgelopen vrijdag met deze ketel in dit topic had gelezen, dan wist je al dat schroten op 0.8 mm problemen geeft, laat staan 0.5 mm.  :huilen:
Ik denk dat daar de oorzaak ligt, er komt gewoon nauwelijks water/wort door je filterbed, derhalve krijg je een beroerd rendement. Ik ga de volgende keer schroten op 1.2.-1.3 mm.

dasorakel

Bedankt voor de tip van het schroten. Daar heb ik overheen gelezen denk ik. En het is wel 62 Celsius [emoji16]

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-11-2017  19:43 u??

Als je mijn ervaring van afgelopen vrijdag met deze ketel in dit topic had gelezen, dan wist je al dat schroten op 0.8 mm problemen geeft, laat staan 0.5 mm.  :huilen:
Ik denk dat daar de oorzaak ligt, er komt gewoon nauwelijks water/wort door je filterbed, derhalve krijg je een beroerd rendement. Ik ga de volgende keer schroten op 1.2.-1.3 mm.

Fijner schroten zorgt voor een hoger rendement. Zeker als je tussentijds roert.


Een slechte omzetting duidt op het slecht werken van de zetmeelsplitsende enzymen. Vooral de temperatuur en pH-waarde zijn van belang. Ik neem aan dat dasorakel niet de pH gemeten heeft.

dasorakel

Citaat van: Jacques op 06-11-2017  20:18 uFijner schroten zorgt voor een hoger rendement. Zeker als je tussentijds roert.


Een slechte omzetting duidt op het slecht werken van de zetmeelsplitsende enzymen. Vooral de temperatuur en pH-waarde zijn van belang. Ik neem aan dat dasorakel niet de pH gemeten heeft.
Nee klopt. Daar heb ik nog niks voor in huis.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.