Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bowlingbob

Citaat van: JoepH op 28-10-2017  22:22 uUit de handleiding is me niet helemaal duidelijk hoe ik het teveel aan stappen uitschakel. 9 is behoorlijk veel. Heeft iemand hier eer Jip en Janneke uitleg voor. In de handleiding staat het vreemd beschreven.

Zodra je de temperatuur op 100 graden zet, gaat de machine over in de stand "Boiling". De machine ziet de volgende stap meteen als een stap waarbij je hop gaat toevoegen.

Ik ga morgen een eerste try-out doen met de Arsegan. Het moet een Russian Imperial Stout worden. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

Robert1968

Hier vind je een demonstratiefilm van de Klarstein cq. Easybrew:



Een aantal zaken valt mij op:
- de bovenste filterplaat lijkt op zijn kop te zijn gemonteerd dan in de handleiding van de Easybrew is weergegeven. Is dit juist en maakt dit veel uit (2.25 min in de video)
- het spoelen gebeurt met de bovenste filterplaat eraf. Is het niet efficiënter om voor verdeling van het spoelwater de bovenste filterplaat te laten zitten?
- men begint pas met de kookstap als het spoelen is afgerond en het wort is uitgelekt. Kun je niet beter met koken beginnen bij begin van de spoelstap of nog eerder; bij het omhoog trekken van de binnenketel na maischen? Scheelt je aanzienlijk tijd.
- klopt het dat het gecirculeerde wort continu behoort over te stromen naar de binnen pijp? Of is de pompsnelheid dan te hoog ingesteld?

CeesM

Het is inderdaad niet beschreven hoe de filterplaten horen te liggen. Ik heb ze gemonteerd zoals op de omslagfoto van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing. Dus beide platen met verhoogt randje aan de bovenkant. Ik denk dat het ingeperst randje voor versteveging van het filter dient en het niet van belang is hoe het in de moutkorf ligt.

Normaal gesproken kan bij het spoelen de filterplaat blijven liggen. Deze brouwer heeft vermoedelijk voor het spoelen nog even de most geroerd met het idee een betere rendement er uit te halen. Dat is voor ieder zijn persoonlijke werkwijze.

Je mag altijd je kookproces starten terwijl je aan het spoelen bent. Zeker als je spoeltijd korter is dan de opwarmtijd tot kookpunt.

Het is de bedoeling dat het water/wort niet weer door het overlooppijpje loopt. Je moet de toevoer verminderen.
Het overlooppijpje moet wel zo kort mogelijk boven het filter uitkomen zodat er in het geval van teveel water/wort toevoer de bodem niet droog komt te staan.

JoepH

Erg benieuwd naar je ervaringen. Laat het weten via het forum. Aanpassingen die ik gedaan heb zoals pijpje een paar mm uitbuigen, de bazookafilter vervangen door een filterheks 1000, werken met een hopspider om verstoppingen van de pomp te voorkomen. Allemaal dankzij dit forum. Hulde!!😀

BLUB

Ik gebruik sinds kort een hopspider en pomp bij het koelen, wirlpoelen en dan via de pomp en een platenkoeler terug in de ketel.
Bij begin pompen is het wort ongeveer 90 graden.
Ik vind deze methode wel relaxt, je zet het spul aan, gaat een lekker bakkie drinken en als je terug komt is het wort ongeveer 20 graden  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Arjan

Ik mag me nu ook tot de gelukkige eigenaren van een Easybrew rekenen. Het werkt prima tot dusver (ik ben nu bijna klaar met maischen), al valt me op dat er wel een redelijke speling zit in de temperatuur: +/- 0.5 °C. Bovenin de ketel lijkt de temperatuur wel vrij constant, overigens.

Ik vraag me alleen af hoe ik de koelspiraal goed kan koppelen. De leiding lijkt net geen 10 mm te zijn. Heeft iemand ideeën of suggesties?

freelive

Gamma knelkoppeling  10 mm x 1/2.  Klemt ook goed op 9.8. en hierop snelkoppeling

JoepH

Door een stukje passende siliconenslang op de koeler te schuiven is hij dik genoeg voor de tuinslang.

Arjan

Bedankt. Deze keer zal ik nog even de tegenstroomkoeler gebruiken. Volgende keer wordt het de dompelkoeler. Eens kijken wat beter gaat :)

JoepH

Als iemand de parameters voor de easybrew 30 voor BrouwHulp uitgeknobbeld heeft zou je dat dan willen delen? Met de komende brouwervaringen moeten we toch aardig "spot on" kunnen komen.

Fractus

Citaat van: JoepH op 29-10-2017  14:08 uAls iemand de parameters voor de easybrew 30 voor BrouwHulp uitgeknobbeld heeft zou je dat dan willen delen? Met de komende brouwervaringen moeten we toch aardig "spot on" kunnen komen.

Om hierop door te gaan, ik heb ergens in het Klarstein-topic (wat ongeveer hetzelfde apparaat is) dat er bij koken ongeveer 4 l/h verloren gaat en er in het algemeen een brouwzaalrendement is van 75-80%.

Ik vroeg mij af met welk vermogen men dan kookt, en of ze met of zonder deksel koken. BLUB, volgens mij had jij hier iets over gezegd, kun jij ons vertellen hoe jij het doet? :)

BLUB

Citaat van: Fractus op 29-10-2017  15:06 uOm hierop door te gaan, ik heb ergens in het Klarstein-topic (wat ongeveer hetzelfde apparaat is) dat er bij koken ongeveer 4 l/h verloren gaat en er in het algemeen een brouwzaalrendement is van 75-80%.

Ik vroeg mij af met welk vermogen men dan kookt, en of ze met of zonder deksel koken. BLUB, volgens mij had jij hier iets over gezegd, kun jij ons vertellen hoe jij het doet? :)

Is gewoon hetzelfde apparaat hoor, staat alleen een andere naam op.

Voor een doorsnee recept van ongeveer SG 1060 zet ik hem op 80%, maar kom meestal iets hoger uit ( hangt ook af van je manier van schroten ).

Maischen doe ik op 1800 maar kan ook lager, koken doe ik op 2000 met rollende kook zonder deksel, verdamp ongeveer 3 liter.

Ik denk dat het allemaal wel op een lager vermogen kan, moet ik eens uitproberen, zal het posten of het lukt of niet  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Arjan

Mijn schema was als volgt:

25l maischwater
* 64 ºC / 2500 W / 1 min -> overshoot van 1.5 ºC
* 64 ºC / 1600 W / 70 min -> +/- 0.5 ºC
* 76 ºC / 1800 W / 5 min
34 liter voor koken (schat ik)
* koken / 2100 W / 70 min -> Beetje zetten spelen tussen de 2000 en 2100 W

Ik brouw in mijn schuurtje, dus heb het deksel half op de ketel gelaten tijdens het koken, om het boeltje aan de kook te houden.

JoepH

Ik ga komende zaterdag het volgende proberen met de easybrew 30. Wat is jullie mening over deze controller instellingen?

Stap 1: 2500W / 1 minuut / 67 graden
Stap 2: 500W / 75 minuten / 67 graden
Stap 3: 2000W / 1 minuut / 78 graden
Stap 4: 500W / 5 minuten / 78 graden
Stap 5: 2200W / 90 minuten / boiling
Hopgift 1: 90 minuten
Hopgift 2: 10 minuten
Hopgift 3: Flame out

Sta verbaast over de mogelijkheden met deze model 2 controller. En dan ook nog de mogelijkheid om gedurende de rit de zaak aan te passen zonder opnieuw te hoeven beginnen.

bowlingbob

Ik heb van het weekend de Arsegan Easybrew voor het eerst gebruikt. Het werkte heerlijk ontspannend dat je het hele schema erin kan zetten. Tijdens het koken het hem teruggezet van 2500 naar 1800 W , dat was prima voor een 10 recept van een Russian Imperial Stout.

Ik heb tijdens het maischen wel de hele tijd de pomp aangehad om te circuleren. Met als resultaat dan aan het eind van het maischen ik een prachtige heldere wort had. Het mijn probleem/ vraag nu is, ik weet niet hoeveel spoelwater ik moet toevoegen omdat ik niet echt kan controleren wat er overgebleven. Ik denk dat ik de volgende keer het maar even overhevel naar een vat met een maatverdeling erop. het spoelwater bepaal, dan alles weer terug, spoelen en meteen koken.

Hoe hebben jullie dit ervaren?

Knobby

Citaat van: bowlingbob op 31-10-2017  11:00 uIk heb van het weekend de Arsegan Easybrew voor het eerst gebruikt. Het werkte heerlijk ontspannend dat je het hele schema erin kan zetten. Tijdens het koken het hem teruggezet van 2500 naar 1800 W , dat was prima voor een 10 recept van een Russian Imperial Stout.

Ik heb tijdens het maischen wel de hele tijd de pomp aangehad om te circuleren. Met als resultaat dan aan het eind van het maischen ik een prachtige heldere wort had. Het mijn probleem/ vraag nu is, ik weet niet hoeveel spoelwater ik moet toevoegen omdat ik niet echt kan controleren wat er overgebleven. Ik denk dat ik de volgende keer het maar even overhevel naar een vat met een maatverdeling erop. het spoelwater bepaal, dan alles weer terug, spoelen en meteen koken.

Hoe hebben jullie dit ervaren?
Je mag er gewoon van uitgaan dat je geen spoelwater verliest door verdamping. Wel door adsorptie dor de mout, maar dat rekent een programma als BrouwHulp gewoon voor je uit.

bowlingbob

Top! Dat heb ik dus gedaan. Kwam alleen op een sg 1064 ipv 1080. Ik ga de volgende keer ook het circuleren gewoon vol opengooien

Knobby

Citaat van: bowlingbob op 31-10-2017  11:30 uTop! Dat heb ik dus gedaan. Kwam alleen op een sg 1064 ipv 1080. Ik ga de volgende keer ook het circuleren gewoon vol opengooien
Had je wel het juiste volume?
Dan kan het of aan het schroten liggen, of moet je het rendement naar beneden bijstellen.

remolen

Ik brouwde voorheen altijd met weckketel. Deze goot ik Na het koelen door een puntzeef en daar filterde ik de hop en bruine drab mee uit het wort.

Nu gisteren voor het eerste gebrouwen met de Easybrew met de bazooka hop filter aan de binnenkant van de aftap kraan. Mijn filter raakte verstopt door de trub en er bleef een aantal liters achter in de ketel. Deze heb ik vervolgens nog door mijn puntzeef gehaald en in een aparte vergistingsfles gedaan om de grote batch niet te verzieken. Ik had nog nooit van whirlpoolen gehoord en heb dit opgezocht op dit forum als eventuele oplossing van het probleem

Als ik whirpool is er dan kans dat het beter gaat met het filter wat er bij zit? Of moet ik nog andere oplossingen verzinnen?

Verder nog een vraag over het spoelen. Dit ging achterlijk snel! Normaal was ik met de filteremmer ontzettend lang aan het spoelen. Maar nu kon ik het spoelwater er bijna niet snel genoeg door doen is dit wel normaal? Of was er dan nog iets mis. SG was wel volgens de berekening dus zou je zeggen dat het goed is zo snel? Wort was kraak helder.

Het brouwzaalrendement kwam uit op 75% trouwens.

Groet Rene

Robert1968

Ik ga vrijdag voor het eerst met de Easybrew brouwen. Bazooka filter laat ik achtwege, heb hier goede ervaringen mee in een andere brouwketel indien je kiezelsol/biersol gebruikt bij het koelen. De eiwitvlokken worden dan zo groot dat deze snel als een zeer compacte laag bezinken. Ook gebruik ik een hopspider die in de ketel hangt voor mijn hoppen. Dit alles zorgt ervoor dat er nauwelijks vaste delen meegaan naar het gistvat.

Heb je gespoeld met de bovenste filterplaat erop? Je kunt de spoelsnelheid niet regelen met een kraan in de uitlaat bijvoorbeeld, dit zou wel eens kunnen verklaren waarom je spoelwater er zo snel doorheen gaat. Misschien een idee om de bovenste filterplaat wat aan te drukken of er wat zwaars op te leggen en daarmee het filterbed te compacteren. Dit zou de spoelsnelheid door het bed moeten verlagen, verwacht ik.

JoepH

Als je niet tevreden bent met die bazooka filter kun je die altijd nog door een filterheks vervangen. Heb ik naar volle tevredenheid gedaan. Een hopspider voorkomt ook veel.

remolen

Citaat van: JoepH op 31-10-2017  17:10 uAls je niet tevreden bent met die bazooka filter kun je die altijd nog door een filterheks vervangen. Heb ik naar volle tevredenheid gedaan. Een hopspider voorkomt ook veel.

Maar ik denk dat ik niet tevreden was omdat ik niet wist hoe het precies moest. Whirlpoolen lost dit toch op? Of zuigt alles dan alsnog naar het filter.

Braumarkt BV

Vandaag hebben wij helaas onder druk van de fabrikant van de EasyBrew-30 De prijs weer moeten verhogen naar € 389,- omdat “andere” (meerdere) leveranciers van dit apparaat geklaagd hebben dat wij te goedkoop zijn.. Ik zal hier verder geen namen noemen de meeste hier weten wel onder welke merken dit apparaat verkocht wordt.

De Klarstein de voor € 349,- wordt aangeboden betreft overigens het vorige model met de oude controler en zonder wortkoeler! Dit blijkt niet heel duidelijk uit de aanbieding maar als je de omschrijving goed leest zie je van zelf de verschillen.

Mensen die op het punt stonden een EasyBrew aan te schaffen en nu teleurgesteld zijn kunnen contact opnemen met onze klantenservice voor een kortingscode.

Met vriendelijke groet,
Brouwmarkt BV


NielsR

Citaat van: Robert1968 op 31-10-2017  15:47 uBazooka filter laat ik achtwege
Ik gebruik deze bazookafilter ook niet. Ik gebruik pellets en tijdens het koken en het koelen krijg ik een goeie hot/cold break. Na het koelen laat ik de ketel meestal nog een 20-30 minuten staan voordat ik begin af te hevelen naar het gistvat. Eventuele trub die in het gistvat terecht komt slaat dan toch sowieso bij het koud lageren neer.

- Niels

dasorakel

Waarschijnlijk ben ik een complete nono, maar hoe roeren jullie tijdens het maischen met dat filter bovenop?

Ik kwam niet verder dan een sg van 1030 ondanks 4.8 kg. Dit was zonder roeren of spoelwater.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.