Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jelmer P

Zit bij jullie de terugstroomstang ook zo krap tegen de rand van de deksel?

Als ik hem vast klik dan kraakt het glas zelfs...

xaos

Ik heb mijn Easybrew inmiddels ook binnen, ik kan niet wachten om de eerste batch te brouwen.

Ik heb hem gisteren even getest met alleen water, warmt vrij snel op. Viel me wel op dat er redelijk veel olie vrij komt, vermoedelijk uit de pomp; iemand een idee hoe ik dat het beste schoon kan krijgen?

Ik was verder nog op zoek op YouTube naar een demonstratie video, tot nu toe zonder succes. Heeft iemand toevallig een link? Altijd fijn om even het gebruik in de praktijk te zien voor je zelf aan de slag gaat...

Benlaro

Lees even terug in het topic, staat een youtube gebruiker die een het een en ander demonstreert.

DenMaarten

Citaat van: Jelmer P op 27-10-2017  11:03 uZit bij jullie de terugstroomstang ook zo krap tegen de rand van de deksel?

Als ik hem vast klik dan kraakt het glas zelfs...

Dat is bij mij ook zo. Met de hand heb ik de stang niet kunnen verbuigen. Ik zal dat nog eens proberen als hij geklemd tussen een bankschroef zit. Dat zal wel goed komen!

marcelw

Citaat van: Reality op 25-10-2017  15:03 uIk zit te twijfelen tussen een Easybrew en een Klarstein. Klopt het dat je bij de Easybrew er een koeler bij krijgt en bij de Klarstein niet.


Als ik het goed begrijp zit er in de Arsegan Easybrew,  de Brew Monk en de Hopcat MK2 een verbeterde controller t.o.v van de Klarstein en de Hopcat MK1 (welke al langer op de markt zijn). Mogelijk dat Klarstein ook de nieuwe versie met verbeterde controller gaat verkopen maar dit is in ieder geval nog niet verwerkt op de website. Dit is wel een punt om op te letten als je nu voor een Klarstein zou gaan.

Op de site van Hopcat staat een vergelijking tussen de eigenschappen van de oude en de nieuwe generatie van dit apparaat. Ik vermoed dat de Arsegan Easybrew en de Brew Monk ruwweg dezelfde functionaliteit hebben als de Hopcat MK2 en de Klarstein dezelfde functionaliteit als de Hopcat MK1

Temperature Precision: The Mk2 has increased accuracy to  0.1 degree.  The Mk1 is accurate to 1.0 degrees.  The Mk2 also has an incresed temperature range:  from 25 – 100°C.
Memory Function: The Mk2 can store 9 programs, the Mk1 has no memory.
​Hop Reminder: The Mk2 has a Hop Reminder, the Mk1 does not.
​Modify Settings: You can now modify settings while using the Mk2, you cannot do this on the Mk1
​Step Mashing: Mk2 programmes can have up to 9 Steps; the Mk1 has one non savable 6 Step programme.
​Mashing Sign: The Mk2 has a mashing symbol and an Auto Mode.
​Ingredient Add Reminder: The Mk2 has an Ingredient/Hop Reminder.  After the 1st step an audible bell will remind you to proceed to next step.
Sparging Reminder: The Mk2 will ring prior to boil step to alert to sparging step. Machine proceeds to boil stage after user presses auto button

Zelf denk ik er ook aan om er één aan te schaffen, al ga ik dan waarschijnlijk voor een 50 liter versie. Van zowel de Brewmonk als de Arsegan wordt er (volgens de brouwwinkels) een 50 liter model verwacht in december of januari. Een klarstein  XXL 50L versie (met verouderde controller) is al leverbaar.

Jeukstaardt

Citaat van: xaos op 27-10-2017  11:22 uIk heb mijn Easybrew inmiddels ook binnen, ik kan niet wachten om de eerste batch te brouwen.

Ik heb hem gisteren even getest met alleen water, warmt vrij snel op. Viel me wel op dat er redelijk veel olie vrij komt, vermoedelijk uit de pomp; iemand een idee hoe ik dat het beste schoon kan krijgen?

Ik was verder nog op zoek op YouTube naar een demonstratie video, tot nu toe zonder succes. Heeft iemand toevallig een link? Altijd fijn om even het gebruik in de praktijk te zien voor je zelf aan de slag gaat...



Een van de vele, mijns inziens wel een aardige.

Hay

Citaat van: marcelw op 27-10-2017  14:56 uAls ik het goed begrijp zit er in de Arsegan Easybrew,  de Brew Monk en de Hopcat MK2 een verbeterde controller t.o.v van de Klarstein en de Hopcat MK1 (welke al langer op de markt zijn). Mogelijk dat Klarstein ook de nieuwe versie met verbeterde controller gaat verkopen maar dit is in ieder geval nog niet verwerkt op de website. Dit is wel een punt om op te letten als je nu voor een Klarstein zou gaan.

Op de site van Hopcat staat een vergelijking tussen de eigenschappen van de oude en de nieuwe generatie van dit apparaat. Ik vermoed dat de Arsegan Easybrew en de Brew Monk ruwweg dezelfde functionaliteit hebben als de Hopcat MK2 en de Klarstein dezelfde functionaliteit als de Hopcat MK1

Temperature Precision: The Mk2 has increased accuracy to  0.1 degree.  The Mk1 is accurate to 1.0 degrees.  The Mk2 also has an incresed temperature range:  from 25 – 100°C.
Memory Function: The Mk2 can store 9 programs, the Mk1 has no memory.
​Hop Reminder: The Mk2 has a Hop Reminder, the Mk1 does not.
​Modify Settings: You can now modify settings while using the Mk2, you cannot do this on the Mk1
​Step Mashing: Mk2 programmes can have up to 9 Steps; the Mk1 has one non savable 6 Step programme.
​Mashing Sign: The Mk2 has a mashing symbol and an Auto Mode.
​Ingredient Add Reminder: The Mk2 has an Ingredient/Hop Reminder.  After the 1st step an audible bell will remind you to proceed to next step.
Sparging Reminder: The Mk2 will ring prior to boil step to alert to sparging step. Machine proceeds to boil stage after user presses auto button

Zelf denk ik er ook aan om er één aan te schaffen, al ga ik dan waarschijnlijk voor een 50 liter versie. Van zowel de Brewmonk als de Arsegan wordt er (volgens de brouwwinkels) een 50 liter model verwacht in december of januari. Een klarstein  XXL 50L versie (met verouderde controller) is al leverbaar.

Dat zijn inderdaad goeie verbeteringen.
Diezelfde hopcat die jij in je bericht hebt staan heeft toch al een 50 liter mk2?

Jeukstaardt

Deze dame heeft al een Ace V1 en reviewt een verbeterde versie ervan in dit clippie. Kennelijk zijn er ook een paar kleine verbeteringen/veranderingen tav de hardware doorgevoerd.



marcelw

Citaat van: Hay op 27-10-2017  15:07 uDat zijn inderdaad goeie verbeteringen.
Diezelfde hopcat die jij in je bericht hebt staan heeft toch al een 50 liter mk2?

Je kunt op dit moment een pre-order plaatsen voor de 50 liter hopcat mk2. De verwachte leverdatum is eind november of december.  De vorige generatie van dit apparaat leveren ze niet meer volgens mij.

Robert1968

De opbouw en volgorde van handelingen zijn me toch niet helemaal duidelijk.

Vul ik eerst de ketel met maischwater, dan de onderste filterplaat bevestigen met moutpijp (lang of kort), wit dopje erop en vervolgens water (automatisch) opwarmen tot gewenste moutstort temperatuur? Bij bereiken maischtemperatuur, geschrootte maisch storten, bovenste filterplaat bevestigen en doorgaan met verwarmen naar volgende maischstap met pomp aan.

Of doe ik iets helemaal fout?

apschenk

Heb de Easybrew gisteren getest. Ik zou het stukje pijp niet verbuigen, de deksel blijft nu omhoog staan als je hem lift. Ik vond dat handig al voelt het wat vreemd, doordat het deksel vochtig wordt en je er niet doorheen kan kijken is het een mooie manier om de boel in de gaten te houden.

Nog een tip is het pauzeren van het automatische proces, als je hem op pauze zet kan het vermogen. Naar beneden worden bijgesteld, opwarmen heb ik op 1500 Watt gedaan en als de ketel op temperatuur is het vermogen terug gezet op 500 Watt dit levert een betere constante temperatuur op.

Was de eerste keer dat ik met een dompelkoeler werkte, kwam er wat laat achter dat roeren tijdens het koelen goed werkt. Denk dat ik in de toekomst de tegenstroomkoeler ga gebruiken werkt veel beter.

Koken heb ik op 2200 Watt gedaan dit ging prima op 2500 verdampt er wel heel veel water.

CeesM

Citaat van: apschenk op 28-10-2017  09:05 uHeb de Easybrew gisteren getest. Ik zou het stukje pijp niet verbuigen, de deksel blijft nu omhoog staan als je hem lift. Ik vond dat handig al voelt het wat vreemd, doordat het deksel vochtig wordt en je er niet doorheen kan kijken is het een mooie manier om de boel in de gaten te houden.

Nog een tip is het pauzeren van het automatische proces, als je hem op pauze zet kan het vermogen. Naar beneden worden bijgesteld, opwarmen heb ik op 1500 Watt gedaan en als de ketel op temperatuur is het vermogen terug gezet op 500 Watt dit levert een betere constante temperatuur op.

Was de eerste keer dat ik met een dompelkoeler werkte, kwam er wat laat achter dat roeren tijdens het koelen goed werkt. Denk dat ik in de toekomst de tegenstroomkoeler ga gebruiken werkt veel beter.

Koken heb ik op 2200 Watt gedaan dit ging prima op 2500 verdampt er wel heel veel water.

Ik heb het pijpje wel ietsjes uitgebogen, want daar heb ik meer voordelen mee.
Je kan het pijpje iets draaien zodat het water/wort meer uit het midden stroomt. Middels een stukje slang kan je er een wirlpool uitstroom mee bereiken zodat het water/wort beter over het mout verdeeld wordt. Ook kan je de deksel oplichten tot vertikale stand zonder de boel te forceren. Maar goed, ieder heeft er zijn eigen visie op.

Op YouTube zag ik een test tussen de Braumeister vs Grainfather. Daaruit bleek dat de dompelkoeler toch een pré had t.o.z. van de tegenstroomkoeler. De tegenstroomkoeler kan verstopt raken door eiwit/mout/hop bezinksel, dat kan leiden tot een vertraagd koelproces.

Jacques

Citaat van: CeesM op 28-10-2017  11:32 uDe tegenstroomkoeler kan verstopt raken door eiwit/mout/hop bezinksel, dat kan leiden tot een vertraagd koelproces.

Jarenlang een tegenstoormkoeler gebruikt en nooit last gehad van verstoppingen. Wel moet na elk gebruik een tegenstroomkoeler/platenkoeler goed schoongemaakt worden met een goed reinigingsmiddel.

Overigens gebruik ik de laatste jaren een spiraaldompelkoeler en daar ben ik ook tevreden over. Koelt ook snel, zeker als je roert met de koeler of het wort laat bewegen met een pomp.

remolen

Dus niet gewoon op 2500 Watt maischen? Levert dat te veel temperatuur pieken op? De voorgeprogrammeerde maischschema's maischen op volledig vermogen volgens mij?

Jeukstaardt

Citaat van: remolen op 28-10-2017  16:20 uDus niet gewoon op 2500 Watt maischen? Levert dat te veel temperatuur pieken op? De voorgeprogrammeerde maischschema's maischen op volledig vermogen volgens mij?
Bewerk bericht


De gebruikers die ik tot nu toe gezien heb, maischen zo'n beetje allemaal op 1500 Watt. Dat wordt dan wel handmatig ingesteld. Het schijnt dat maischen op 2500 Watt een aangebrande bodem tot gevolg kan hebben.

Jelmer P

Citaat van: Jacques op 28-10-2017  12:31 uJarenlang een tegenstoormkoeler gebruikt en nooit last gehad van verstoppingen. Wel moet na elk gebruik een tegenstroomkoeler/platenkoeler goed schoongemaakt worden met een goed reinigingsmiddel.

Overigens gebruik ik de laatste jaren een spiraaldompelkoeler en daar ben ik ook tevreden over. Koelt ook snel, zeker als je roert met de koeler of het wort laat bewegen met een pomp.
Zou je met deze ketel eerst terug kunnen koelen tot 80 graden met de spiraalkoeler en daarna de pomp aan kunnen zetten?

remolen

Citaat van: Jelmer P op 28-10-2017  16:34 uZou je met deze ketel eerst terug kunnen koelen tot 80 graden met de spiraalkoeler en daarna de pomp aan kunnen zetten?

Wordt afgeraden ivm de hop en geen filter voor de pomp. Verstopt dan snel.

remolen

Bij Brouwmarkt hebben ze ook de handleiding gevonden en aangepast! nu dus in het Nederlands een handleiding die bij je nieuwe ketel hoort:

https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/1011/

Jacques

Citaat van: remolen op 28-10-2017  16:36 uWordt afgeraden ivm de hop en geen filter voor de pomp. Verstopt dan snel.

Bij het gebruik van hoppellets heb je daar niet zo snel last van.

Hay

Nee hoor juist bij hoppellets gaat je pomp verstoppen.
Tenminste als je ze los in de ketel gooit.
Weet niet hoe het is als je ze in een hopzak of spider doet.
Ik probeer alleen nog maar bloemen te gebruiken.

JoepH

Uit de handleiding is me niet helemaal duidelijk hoe ik het teveel aan stappen uitschakel. 9 is behoorlijk veel. Heeft iemand hier eer Jip en Janneke uitleg voor. In de handleiding staat het vreemd beschreven.

Hay

Het feit dat ie er 9 heeft wil niet zeggen dat je er 9 moet gebruiken.
Als jij maar 2 stappen insteld dan doet ie ook maar 2 stappen.
Yip en Yanneke genoeg?

Jacques

Citaat van: Hay op 28-10-2017  22:13 uNee hoor juist bij hoppellets gaat je pomp verstoppen.
Tenminste als je ze los in de ketel gooit.
Weet niet hoe het is als je ze in een hopzak of spider doet.
Ik probeer alleen nog maar bloemen te gebruiken.

Hmm,

Dat is dan heel anders dan bij mijn Braumeister. Daar zorgen bloemen voor verstoppingen en pellets niet.

Twan84

Citaat van: Jacques op 28-10-2017  22:44 uHmm,

Dat is dan heel anders dan bij mijn Braumeister. Daar zorgen bloemen voor verstoppingen en pellets niet.

Ik heb het idee dat er een groot verschil zit in de kwaliteit of samenstelling van verschillende hopkorrels. Meestal vallen ze mooi uit elkaar en heb  je geen verstoppingen maar laatst heb ik een paar keer gehad dat de korrels allemaal aan elkaar plakken of klonten blijven.
Zou dat aan de soort of hoeveelheid hars kunnen liggen?

Hay

Dat komt omdat bij deze er een klein gaatje in de bodem zit met aan de onderkant een slang en die gaat rechtstreeks naar de pomp zonder filter.
Zelfs als je de pomp niet gebruikt als je het wort naar het gistvat transporteert zoals ik moet je met schoonmaken ff de pomp vanuit tegengestelde richting doorblazen.
Heb al een paar keer gehad dat de pomp wel draaide maar er geen water kwam na het doorblazen was het weer goed.
Het wort gaat bij mij via de kraan naar het gistvat.
Maar heb wel eens YouTube filmpjes gezien dat het wel gedaan werd maar die gebruikten een hopspider.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.