Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Dat siliconen knietje is een reserve knietje voor aan de pomp meen ik gezien te hebben op een YT filmpie.
Misschien leuk om eens te kijken, er is een Britse thuisbrouwer die deze ketel heeft en heeft aangepast.
Zijn YT naam is magical pancake

Papamadejo

Citaat van: Jeukstaardt op 25-10-2017  20:28 uDat siliconen knietje is een reserve knietje voor aan de pomp meen ik gezien te hebben op een YT filmpie.
Misschien leuk om eens te kijken, er is een Britse thuisbrouwer die deze ketel heeft en heeft aangepast.
Zijn YT naam is magical pancake

Aha, bedankt!

Hay

Citaat van: Papamadejo op 25-10-2017  20:23 uHeb er ook een tijdens de pre-order periode besteld en vanmiddag binnengekregen.
Heb alleen nog geen idee waar het siliconen 'knietje' thuishoort en wat de bedoeling van de meegeleverde  is :o

Heb je daar een foto van?
Zowel dat siliconen knietje als de tie-wraps had ik er niet bij.
Die magicalpancake heeft een acer.

Josteman

Citaat van: Hay op 25-10-2017  21:02 uHeb je daar een foto van?
Zowel dat siliconen knietje als de tie-wraps had ik er niet bij.
Die magicalpancake heeft een acer.
Heb hem ook vandaag gekregen. Nu even (technisch) aan het testen. De tie-wraps weet ik ook nog niet. Het knietje heb ik inderdaad in filmpje teruggevonden bij de pomp. Op bijgevoegde foto staat het knietje (en nog wat andere niet gemonteerde onderdelen).

Gr. Joost

Verstuurd vanaf mijn E2333 met Tapatalk


Hay

Dat knietje lijkt Jeukstaart gelijk te hebben.
Die rvs sok met binnendraad is voor op je overlooppijp.
Die witte moer is ook voor op je overlooppijp, die moet erop als je de mout stort.
Slanklem zet je de filter (ben ff de naam kwijt) mee vast op de kraan.
Tie- wraps  :weetniet:

Benlaro

Ik heb het knietje en de ty raps ook niet gebruikt.
Ik zal het filmpje even bekijken op YT voor het knietje.

Ik heb het bazookafilter van mijn andere brouwketel (Brewdog 25) gebruikt, die paste zonder slangenklem.

Gisteren even wat water er in gedaan en gekeken hoe snel hij opwarmt, gaat redelijk snel, sneller dan de Brewdog.

De Brewdog ga ik nu gebruiken om mijn spoelwater op de juiste temperatuur te brengen.

Verder ziet het er goed uit, zondag maar eens proberen.

Robert1968

CiteerDe Brewdog ga ik nu gebruiken om mijn spoelwater op de juiste temperatuur te brengen.

Wat heeft je doen besluiten de Brewdog? vaarwel te zeggen voor maischen/koken. Nogal een dure ketel voor opwarming van spoelwater, niet? Ik heb via Ebay UK een 16 l heetwaterboiler gekocht voor rond de 60 EURO.

Benlaro

Citaat van: Robert1968 op 26-10-2017  07:06 uWat heeft je doen besluiten de Brewdog? vaarwel te zeggen voor maischen/koken. Nogal een dure ketel voor opwarming van spoelwater, niet? Ik heb via Ebay UK een 16 l heetwaterboiler gekocht voor rond de 60 EURO.

Ik zeg de brewdog niet vaarwel, maar gebruik hem om eventueel twee batches gelijk te kunnen brouwen van verschillende bieren.
Maar als ik een ketel kan gebruiken, gebruik ik de Arsegan, die kan ik programmeren, de Brewdog niet.

Fruitbiertje

CiteerNogal een dure ketel voor opwarming van spoelwater, niet? Ik heb via Ebay UK een 16 l heetwaterboiler gekocht voor rond de 60 EURO

Helaas heb ik nog geen alles in 1 systeem, maar al wel over deze kwestie nagedacht.
Is het niet goedkoper en beter een koelbox bij bijvoorbeeld de action te kopen, en deze dan te vullen met opgewarmd water uit je alles in 1 ketel.
De ketel om water op te warmen heb je toch al, en in een koelbox koelt het in laat zeggen 1,5 uur niet zo heel veel af.
Ook zit je dan niet dat je een bepaalde groep waarop je de ketel(s) hebt aangesloten overbelast raakt door het gebruikte wattage.
Misschien is net ook nog wel te doen om water gewoon op het fornuis op te warmen met een grote pan, of 2 kleinere.
Maar nogmaals, ik heb nog geen ervaring met een alles in 1 systeem.


Robert1968

Tuurlijk kan dat, alleen verlengt dat de duur van je brouwdag.
Ik denk wel dat je hete spoelwater in 1.5-2 uur toch aardig zal afkoelen in de koelbox.
Daarnaast spoel ik graag met water van circa 95C. Dat gaat je op die manier niet lukken.

PS. je kunt altijd nog met koud water spoelen of met warm water direct uit de kraan. Het verschil met heet water is niet zo groot:
http://brulosophy.com/2016/04/11/sparge-temperature-pt-1-standard-vs-cool-exbeeriment-results
dan heb je niet eens een 2e vat/ketel nodig.

Knobby

Ik heb ook geprobeerd om een koelbox te gebruiken voor mijn hete spoelwater.
Dat was geen succes, het 90 graden spoelwater deed het kunststof aan de binnenkant vervormen, en er kwam een hele nare geur vrij.

freelive

Spoelwater rechtsteeks uit kraan is makkelijk maar pH is dan niet te corrigeren

Robert1968

Ik meet de pH van mijn aangezuurde spoelwater al lang niet meer, standaard voeg ik 0.15 ml 75% H3PO4/liter spoelwater toe. De verandering in de samenstelling van je drinkwater is nl. niet zo groot.

Die 2-3 ml zuur in totaal kun je ook makkelijk doseren bij spoelwater uit de kraan als je dit in keer aan je maisch doseert.
 

JvW

Ik heb hem gisteren ook binnen gekregen. Morgen gelijk maar eens uitproberen.

Iemand een idee waar het siliconen ringetje voor is dat bij de witte dop in het zakje zit?

Spilly

Citaat van: Hay op 25-10-2017  21:23 uDat knietje lijkt Jeukstaart gelijk te hebben.
Die rvs sok met binnendraad is voor op je overlooppijp.
Die witte moer is ook voor op je overlooppijp, die moet erop als je de mout stort.
Slanklem zet je de filter (ben ff de naam kwijt) mee vast op de kraan.
Tie- wraps  :weetniet:

*Bazookafilter. ;)
*De Tie-wraps, knietje zijn reserveonderdelen van de pomp.



https://vlaamshobbybrouwforum.eu/wbb/index.php?thread/10237-brewmonk-brouwketel/&postID=185453#post185453

Spilly

Citaat van: JvW op 26-10-2017  10:46 uIk heb hem gisteren ook binnen gekregen. Morgen gelijk maar eens uitproberen.

Iemand een idee waar het siliconen ringetje voor is dat bij de witte dop in het zakje zit?

Siliconen ringetje is een reserve dichting van je kraan. Denk ik.

remolen

ik heb hem ook binnen! Blij
maandag eerste keer brouwen met deze ketel.
Iemand van jullie die met BrouwHulp werkt en weet hoe je het beste de nieuwe installatie kan toevoegen ?
Volume etc.. en verdamping .. en verliezen. ?
Is toch een kwestie van uitproberen maar zal toch zo bij iedereen wel ongeveer gelijk zijn ?

Kan je dr nu echt 30 liter mee brouwen? wordt volgens mijn brouwsoftware wel erg vol dan. Nl 4 cm onder de rand. is dat niet te vol ?

Zin in maandag!

Jeukstaardt

Citaat van: remolen op 26-10-2017  14:16 uKan je dr nu echt 30 liter mee brouwen? wordt volgens mijn brouwsoftware wel erg vol dan. Nl 4 cm onder de rand. is dat niet te vol ?

Ik dacht 25 liter max.

remolen

https://www.Brouwland.com/content/docs/057/057%20Brouwketels/057.700.30_MAN_Brewmonk.pdf

trouwens hier vind je een duidelijkere handleiding dan die er bij ziet. Is welliswaarvan de brewmonk maar ze lijken wel erg veel op elkaar.
dus ik denk dat je er veel in kan vinden wat overeen komt

BLUB

Citaat van: Jeukstaardt op 26-10-2017  14:24 uIk dacht 25 liter max.

Uitgetest... 35 liter  :nut: :biersmile:

Benlaro

Citaat van: remolen op 26-10-2017  14:27 uhttps://www.Brouwland.com/content/docs/057/057%20Brouwketels/057.700.30_MAN_Brewmonk.pdf

trouwens hier vind je een duidelijkere handleiding dan die er bij ziet. Is welliswaarvan de brewmonk maar ze lijken wel erg veel op elkaar.
dus ik denk dat je er veel in kan vinden wat overeen komt

Kijk, daar hebben we wat aan.

Jeukstaardt

Citaat van: BLUB op 26-10-2017  15:01 uUitgetest... 35 liter  :nut: :biersmile:

hahaaa, welk start SG? 1.100?  ;D

Scheepsjantje

Vandaag ook de easybrew binnen gekregen en gemonteerd. Helemaal blij. Brouwde met blikken en ik heb veel zin om het hele proces te doen. Zie wel dat rondgepompte maischwater weer de ketel in plonst via buis door deksel. Komt er dan niet te veel zuurstof in? Zit te denken om een slangetje er aan te maken zodat de rondgepompte vloeistof niet klatert, maar in de vloeistof in de pan uitmond. Is dat handig of onzin?

remolen

Slangetje er aan wordt wel vaker gedaan en is simpel te realiseren.
Ik weet niet of zuurstof of lucht een probleem is deze stap van het brouwproces..

BLUB

Citaat van: Jeukstaardt op 26-10-2017  17:30 uhahaaa, welk start SG? 1.100?  ;D

Belgisch Blond met een startwort van 1062.

7 kg mout
12% suiker
29 liter maischwater
15 liter spoelwater
totaal beslag 35 liter ( 7 cm onder de rand omdat er 2 liter meer in zit als de aanduiding, ik zuig hem helemaal droog met een knietje )
na maischen en spoelen 38 liter in de pan ( 4 cm onder de rand)

Na koken en koelen 35 liter heerlijke wort in het gistvat  :brouwen:

Nu mag jij weer lachen  :D

 :degroeten:

BLUB


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.