Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

tdp

Kan het zijn dat je het SG met je dobber gemeten hebt, en dit niet gecorrigeerd hebt op temperatuur?

arend1989

Citaat van: tdp op 20-08-2018  20:59 uKan het zijn dat je het SG met je dobber gemeten hebt, en dit niet gecorrigeerd hebt op temperatuur?

Ik snap je niet helemaal, bedoel je de momenten wanneer ik gemeten heb? Ik heb het op het laatst eerlijkheidshalve gemeten op redelijk warme temperatuur, na het koelen. Denk een graad of 40/45 wel. Maar later heb ik dat maatglaasje met wort nog afgekoeld tot 25 graden, maar zag geen verschil in SG.

tdp

Ik weet de afwijking niet, maar wanneer je meet op 60 graden krijg je andere waarden dan wanneer je meet op 20 graden. Op de laatste temperatuur is (volgens mij) een hydrometer gekalibreerd. Bij mij zat een A4-tje met een correctie-overzicht.

Of je moet altijd meten op dezelfde temperatuur, of je moet corrigeren, dat was wat ik bedoelde ;)

Jacques

Roeren zorgt voor een hoger rendement. Het vervelende is dat daarvoor de bovenste filterplaten verwijderd moeten worden. Dat is natuurlijk niet handig.

Citaat van: arend1989 op 20-08-2018  20:14 uWat is het soortelijk gewicht van kraanwater? Dan zou ik dat nog kunnen checken.

Edit ligt niet aan de SG-dobber. Die geeft keurig 1000 aan op kraanwater.

Je moet meten bij 20 ºC. Waarschijnlijk was de temperatuur van het monster een stuk hoger. Hierdoor geeft de hydrometer een lagere waarde aan. Als je een refractometer gebruikt heb je hier veel minder last van omdat het monster veeeeel kleiner is.

Een laag rendement bij een brouwautomaat wordt ook veroorzaakt doordat je de snelheid van spoelen normaal gesproken niet kunt regelen. Als je een takel gebruikt voor het langzaam omhoog takelen van de moutkorf kun je veel langzamer spoelen. Dit heeft een gunstig effect op je rendement.

arend1989

Ah op die manier! Nee zowel na het maischen (69 graden) en na het koken (45 graden) gemeten. Eerste keer 1048, tweede keer 1040. Maar ik begrijp nu dat ik verkeerd gemeten heb, en het wort in het maatglas altijd op 20 graden moet brengen. Dank!

Barmosa

Inmiddels heb ik twee keer gebrouwen met de lazybrew-30, voor de geïnteresseerde die kleine hoeveelheden brouwen (~10-20 liter):

Zonder spoelen en met beslagdiktes van 5,43l/kg en 5,35l/kg rendementen behaald van 70+%, de eerste keer nog twee keer geroerd maar ook dat de tweede keer niet gedaan. Verder lijkt het op deze manier inderdaad onmogelijk om droog te vallen (bij 1.060 begin sg bieren). Edit: en geschroot op 1,1 mm!

In de toekomst met een vergelijkbaar bier wel spoelen om de verschillen waar te nemen.

 :biersmile:


Barmosa

Citaat van: arend1989 op 20-08-2018  21:33 uAh op die manier! Nee zowel na het maischen (69 graden) en na het koken (45 graden) gemeten. Eerste keer 1048, tweede keer 1040. Maar ik begrijp nu dat ik verkeerd gemeten heb, en het wort in het maatglas altijd op 20 graden moet brengen. Dank!

BrouwHulp heeft rechts een mooie rekentool, SG gemeten + temperatuur = sg bij kamertemperatuur! Voor het geval je (nog) geen refractometer hebt.

Heisenberg

Nu ook bij de Brouwstore tijdelijk een gratis spiraalkoeler bij de BrewMonk. Deze is precies hetzelfde als de Easybrew. Heb hem zelf ook. Gisteren eindelijk voor het eerst mee gebrouwen. Werkt geweldig. Ik had alleen de bovenste filterplaat eraf gehaald op een begeven moment. Ik had het idee dat de zaak verstopte. Misschien te fijn geschroot? En op deze manier kon ik ook af en toe eens roeren.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem


Heisenberg

Citaat van: bsmpower op 16-04-2018  17:11 uKan ik dan niet beter een hopspider kopen die ik kan gebruiken tijdens het koken, en deze daarna gebruiken tussen het kraantje en het vat? Of filtert dat niet fijn genoeg?
Dat gaat perfect hoor.

billiebob

Citaat van: Heisenberg op 24-08-2018  17:55 uNu ook bij de Brouwstore tijdelijk een gratis spiraalkoeler bij de BrewMonk. Deze is precies hetzelfde als de Easybrew. Heb hem zelf ook. Gisteren eindelijk voor het eerst mee gebrouwen. Werkt geweldig. Ik had alleen de bovenste filterplaat eraf gehaald op een begeven moment. Ik had het idee dat de zaak verstopte. Misschien te fijn geschroot? En op deze manier kon ik ook af en toe eens roeren.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem


Ik heb er pas 1 keer mee gebrouwen tot nu toe, maar mijn werkwijze bevalt me helemaal prima. Ik zal waarschijnlijk niet anders meer doen:

- klam schroten op 1,1 mm
- beslagdikte van pak m beet 5 l/kg
- geen bovenste filterplaat tijdens maischen
- inlooppijpje verlengd met stukje slang, die ligt in een bocht op het beslag
- kraantje +/- half open tijdens pompen
- bovenste filterplaat erop en lichtjes aandrukken voor spoelen
- spoelen met 7 a 8 liter
- bostel laten uitlekken boven de pan tijdens opwarmen tot koken

Ik had een rendement van 83% dus helemaal prima. spoelen ging vlot en geen gezeik met dichtslaan of zo.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 15-01-2018  21:31 uSpoel de pomp in omgekeerde richting door een slang op de gebogen pijp aan te sluiten. Dit hadden ze voor de duidelijkheid er achter kunnen zetten;" Andere kant van de slang aan de kraan en die open zetten.".
Gewoon een slang erop. Kraantje openen en voorzichtig even blazen. Blub, klaar.

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 20-04-2018  19:46 uIk heb een whirlpoolpijp gemaakt en deze met een flexibele slang op mijn camlock koppeling van de EB30 aangesloten. Ik zal morgen of vanavond laat wel enkele foto's posten. Nagebouwd van een verhelderend youtube filmpje.

Hier de foto's:


en


Is nu ook gewoon te koop: https://www.brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/brew-monk-whirlpool-arm

Heisenberg


Dat pinnetje dat uitsteekt onderin, tegenover de afvoer naar de pomp, is dat de temperatuursensor? Is dat niet link om dat kapot te stoten wanneer je roert?


stoffel2

Is inderdaad de temperatuursensor.
Kan wel tegen een stootje vermoed ik.

JoepH

Citaat van: stoffel2 op 25-08-2018  17:05 uIs inderdaad de temperatuursensor.
Kan wel tegen een stootje vermoed ik.

Zorg wel dat de filterheks of iets anders tijdens het maischen niet tegen de temperatursensor ligt. Via de filterheks wordt deze dan oververhit en slaat de ketel af. Zoals ik hem op de foto heb liggen gaat het perfect. Ik ben nu overigens met een knietjes zonder filterheks aan het experimenteren.

JoepH

Met dank aan de tips van Jacques hier mijn hijsinrichting voor de lazybrew30. Overigens wel een aangepast handvat gemaakt.(Zie eerdere post)

Ik krijg verdorie de lange link voor een rechtstreekse foto met mijn ipad niet gekopieerd. HELP!


Jacques

Citaat van: JoepH op 25-08-2018  21:51 uMet dank aan de tips van Jacques hier mijn hijsinrichting voor de lazybrew30. Overigens wel een aangepast handvat gemaakt.(Zie eerdere post)

Ik krijg verdorie de lange link voor een rechtstreekse foto met mijn ipad niet gekopieerd. HELP!

Voor het weergeven van de foto moet deze tussen de tags [ img] [ /img] (zonder spaties) worden geplaatst.


Ziet er goed uit. Wat is het gewicht dat deze hijsband kan dragen?

JoepH



Deze simpele spanband kan al meer dan 200 kg hebben. De stiksels rond de haak zijn het "zwakste" punt. Dit soort spanbanden zijn in allerhande kwaliteiten te krijgen.

Thamerdal

Citaat van: Mark GA op 23-05-2018  20:34 uCheers!
En inmiddels ook te koop bij Brouwland, dat scheelt aanzienlijk in de verzendkosten.
https://www.brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/brew-monk-whirlpool-arm

Staple

Citaat van: JoepH op 21-07-2018  22:39 uHet is een RVS draadeind van 1 meter. In een stevige bankschroef klemmen en en stalen pijp op het draadeind schuiven om hefboom te  creëren. Daarna is het goed om te zetten.
 Daarna de veel te lange uiteinden afslijpen. Natuurlijk even nadenken wanneer je de moeren erop draait. Die willen nou eenmaal niet om een bochtje. Het geheel kostte bij de Karwei nog geen €10,=

Wat is de diameter van het draadeind dat je gebruikt? Ik zat aan m6 te denken.

stoffel2

Citaat van: JoepH op 25-08-2018  21:30 uZorg wel dat de filterheks of iets anders tijdens het maischen niet tegen de temperatursensor ligt. Via de filterheks wordt deze dan oververhit en slaat de ketel af. Zoals ik hem op de foto heb liggen gaat het perfect. Ik ben nu overigens met een knietjes zonder filterheks aan het experimenteren.

Vreemd, dat heb ik nooit. Mijn filterhex ligt altijd tegen de sensor :weetniet:

JoepH

Citaat van: Staple op 28-08-2018  14:22 uWat is de diameter van het draadeind dat je gebruikt? Ik zat aan m6 te denken.

Draadeind en moeren zijn M10. Lekker stevig. Begin vanuit het midden te meten en te buigen. Eerst de moeren en het hijsoog erop voordat je gaat buigen. Maar dat lijkt me logisch. Werk bij mij en collega brouwers perfect. Met de buitenmoeren kun je het handvat borgen. Het kan dan echt nergens meer heen. VEILIG! Eén lengte draadeind goed voor 2 handvatten.

Matthijs1979

Even een vraagje over de Easybrew, ik las in een paar posts hiervoor dat je rekening moet houden met 5 uur schoonmaken? Klopt dit?

CeesM

Citaat van: Matthijs1979 op 28-08-2018  20:34 uEven een vraagje over de Easybrew, ik las in een paar posts hiervoor dat je rekening moet houden met 5 uur schoonmaken? Klopt dit?
Nee, voor je brouwdag kan je 5 uur inplannen. Het schoonmaken van de Easybrew kost me slechts een kwartiertje.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 28-08-2018  20:38 uNee, voor je brouwdag kan je 5 uur inplannen. Het schoonmaken van de Easybrew kost me slechts een kwartiertje.

Klopt, is zo gedaan!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.