Ok, ook met het rekenen van de inhoud heb ik lopen klooien, waardoor ik met meer water heb gemaischt, dan ik dacht. Uiteindelijk zijn mijn bevindingen als volgt, voor de geïnteresseerden:
De ketel is binnenin van bodem tot bovenste rand 42,5 cm hoog.
De interne diameter is 35 cm.
Dit betekent dat elke cm in de pan gelijk staat aan 0,96 liter. Oftewel, tot de bovenste rand zou er in theorie 40,8 liter ingaan.
De eerste maatstreep (voor 10 liter) staat op een hoogte van 12 cm. Dit is dus eigenlijk 1,6 cm te hoog. Oftewel, er zit 1,6 cm (=1,54 liter) meer in dan de maataanduiding.
Ik heb uiteindelijk 4,65 kg mout met 24,8 liter maischwater erin gedaan. 65 minuten gemaischt, met tussendoor 2 keer roeren. Naderhand gespoeld met 7 liter water. Wat me opviel is dat de temperatuur van het water vrijwel niet daalde door toevoeging van de mout. Misschien 1-2 graden, maar voordat ik klaar was met doorroeren, was de temperatuur alweer op peil. Hier hoef je dus echt nier voor te compenseren of zo.
Na het spoelen zat er nog 28,2 liter in. Oftewel, ik ben 3,6 liter verloren aan de mout (0,78 l/kg).
Vervolgens 85 minuten vrij hard gekookt. Verlies was 4 l/uur. Meer dan dit zal het echt nooit worden, want ik heb vrijwel continu op 2400/2500 W gekookt.
Verlies door 2 hopsokken met in totaal 100 gram hop heb ik ingeschat op 0,4 l.
Na koken en koelen zat er in ieder geval nog 22,1 l in de pan.
Zoals gezegd kan ik met mijn knietje de ketel leegtrekken op 150 ml na. In dit geval ben ik echter gestopt met aftappen toen er echt alleen nog maar eiwitdrab door de kraan kwam. Ik hield daardoor 1,6 liter achter in mijn ketel. Dit komt ongeveer overeen met de 'fout' in de maataanduiding, waardoor ik deze in de toekomst dus kan gebruiken voor een indicatie van de hoeveelheid die in mijn gistvat belandt!
Uiteindelijk staat er nu dus 20,5 liter in mijn gistvat te pruttelen. Vooraf had ik mijn efficiëntie ingeschat op 77% (een soort gemiddelde hier op het forum), maar deze kan ik nu corrigeren naar 83%!
Wat betreft de discussie over tussendoor roeren en het wel of niet gebruiken van de bovenplaat: of dit nodig is, hangt grotendeels af van de dikte waarmee je maischt en de schrootafstand, denk ik. Ik heb geschroot op 1,1-1,2 mm en zat op een dikte van 5,3 l/kg en had daardoor ook een vrij volle pan. Eigenlijk staat je mout dan continu volledig onder water. De instroom van de pomp zorgt voor een continue beweging van deze dunne maischpap. Het roeren voelde bij mij daardoor totaal overbodig. Droogvallen van de bodem zal bij mij ook echt nooit kunnen gebeuren. Volgende keer ga ik iets minder dun maischen en niet meer roeren. Ik verwacht dat dat vrij weinig effect zal hebben op mijn efficiëntie.
Als je veel dikker maischt (2,5-3,5 l/kg) en/of fijner schroot zul je meer een dikke brij krijgen met kans op kanaalvorming etc. Af en toe roeren is dan waarschijnlijk wel (zeer) nuttig.