Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 117459 keer)

Snotje en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #925 Gepost op: 31-07-2018 11:51 u »
Ik zit meestal rond de 2.5 liter per kg. Als ik dan 40 liter tracht te brouwen zit ik aan het maximum volume wat past tijdens maischen. Bij de easybrew 50 moet ik er rekening mee houden dat ik tijdens het maischen maximaal 40 liter (water + mout) kan hebben.

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #926 Gepost op: 01-08-2018 11:39 u »
Als je niet spoelt daalt je rendement. Er zijn er die niet spoelen om de kwaliteit van het bier te verhogen. Dus te koste van rendement.

Dat niet spoelen de kwaliteit van je bier verhoogd is niet mijn ervaring. Ik heb een paar jaar gebrouwen zonder te spoelen. Daarvan ben ik teruggekomen. Mijn bieren miste wat karakter. Ze waren flets en flauw... Als je daar van houdt is de kwaliteit van je bier hoger. Ben je een liefhebber van een pittig moutig bier? Spoel dan je bostel. Dat past beter bij je smaak.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #927 Gepost op: 03-08-2018 21:03 u »
Voor de mensen die de Easybrew 30 ook gepre-ordered hebben bij Brouwmarkt: ze zijn binnen en worden volgens mij snel geleverd.
Die van mij wordt morgen al thuisbezorgd :brouwen:  ;D

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #928 Gepost op: 03-08-2018 23:34 u »
De status is vanmiddag gewijzigd in 'verzonden', maar ik heb nog geen track en trace of zo gehad. Ik hoop hem ook morgen binnen te krijgen, dan kan ik zondag mooi mijn eerste saison maken :)

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #929 Gepost op: 04-08-2018 07:12 u »
Die track en trace kreeg ik per mail, staat hij misschien in je spam map? Hij komt van een ander e-mailadres dan waar ze normaal mee mailen.

Als je je aangemeld heb in de postNL app krijg je hem trouwens ook te zien en heb je de track en trace code niet nodig.

Online Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #930 Gepost op: 04-08-2018 08:25 u »
Het is jammer dat de Easybrew is verzonden terwijl ik er niet ben. Had het wel doorgegeven dat ik op vakantie was maar toch is het fout gegaan. Hopelijk nemen de buren hem aan...

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #931 Gepost op: 04-08-2018 17:13 u »
Het is jammer dat de Easybrew is verzonden terwijl ik er niet ben. Had het wel doorgegeven dat ik op vakantie was maar toch is het fout gegaan. Hopelijk nemen de buren hem aan...

Is het nog goed gekomen?

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #932 Gepost op: 04-08-2018 17:22 u »
Voor de mensen die zich ook afvragen hoe je Gardena koppeling op de meegeleverde wortkoeler krijgt: ik ben even naar de bouwmarkt gereden en advies gevraagd. Heb een 10 mm knelkoppeling gebruikt met 1/2 inch schroefdraad en een 1/2 inch Gardena aansluiting
Was wel een klein beetje klooien om die koppelingen er goed op te krijgen, maar nu lekken ze niet meer.
Kosten: Ä 15,20. (bij de Bouwhof in Zoetermeer, met een kortingspasje. Zonder pasjes zal het 17 zijn of zo)

Zie ook de bijlages :-)

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #933 Gepost op: 04-08-2018 17:46 u »
Voor de mensen die zich ook afvragen hoe je Gardena koppeling op de meegeleverde wortkoeler krijgt: ik ben even naar de bouwmarkt gereden en advies gevraagd. Heb een 10 mm knelkoppeling gebruikt met 1/2 inch schroefdraad en een 1/2 inch Gardena aansluiting
Was wel een klein beetje klooien om die koppelingen er goed op te krijgen, maar nu lekken ze niet meer.

Als ze na verloop van tijd gaan lekken door de hitte kun je ze tzt vervangen voor messing "gardena" koppelingen die zijn wat beter hittebestendig en voor weinig te koop bij oa AliExpres  :biersmile:

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #934 Gepost op: 04-08-2018 19:45 u »
Nou, ondanks het uitblijven van een track and trace is hij er, hoor! Hij staat te spoelen met een vaatwasblokje.

Braumarkt raadt 9/13 mm slang aan voor de koeler en dat lijkt perfect te passen. Geen gedoe met Gardena voor mij :)

Morgen de eerste brouw!

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #935 Gepost op: 04-08-2018 20:26 u »
Als ze na verloop van tijd gaan lekken door de hitte kun je ze tzt vervangen voor messing "gardena" koppelingen die zijn wat beter hittebestendig en voor weinig te koop bij oa AliExpres  :biersmile:

Heb je hier een linkje voor? Heb even gezocht op Ali, maar kreeg niet de juiste zoekterm te pakken...

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #936 Gepost op: 04-08-2018 21:04 u »
Heeft iemand hier al getest hoe nauwkeurig de temperatuurmeting van de easybrew is? ik heb een digitale thermometer in de ketel gehangen (bovenin) en die gaf exact 1 graad hoger aan dan de ketel zelf. Daarbij komt dat ik verwacht (maar ik weet niet in hoeverre dat klopt) dat het water bovenin juist het koelst is. dan zou er dus mogelijk een afwijking zijn van 2 graden.

De thermometer heb ik zelf 'geijkt' door hem in ijswater en kokend water te testen en hij is dan 'spot on'...

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #937 Gepost op: 04-08-2018 22:07 u »
Heb je hier een linkje voor? Heb even gezocht op Ali, maar kreeg niet de juiste zoekterm te pakken...

Heb ik voor je; https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180804120601&SearchText=messing+waterslang  ;)

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #939 Gepost op: 05-08-2018 23:15 u »
De eerste brouw is een feit. Het eerste gebrek is daarmee meteen aan het licht gekomen. 2 van de 4 'pootjes' van de moutpijp zijn losgeraakt... dat wordt dus even contact met aftersales :)

Mijn berekeningen gedaan uitgaande van een brouwzaalrendement van 77%, maar het blijkt uiteindelijk wat hoger te zijn. Mijn SG na koken was namelijk 1054 t.o.v. de berekende 1051 ťn ik had een liter meer over dan gedacht :)

Met mijn knietje kan ik hem op 150 ml na rechtstandig leegtrekken, maar in de praktijk ben ik gestopt met aftappen met nog 1,6 liter in de ketel. Dat was echt alleen nog maar drab en dat beetje verlies neem ik dan wel.

Ik heb alleen een fout gemaakt door mijn gist (gehydrateerd) in wort van ongeveer 36 graden te gooien (enorme meetfout..). Hoe 'erg' is dit? Het is (gelukkig?) een saison. 10 gram Mangrove Jack M29 op ongeveer 20-21 liter wort... Gaat dit goedkomen? :)

Offline Barmosa

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #940 Gepost op: 06-08-2018 09:08 u »
De eerste brouw is een feit. Het eerste gebrek is daarmee meteen aan het licht gekomen. 2 van de 4 'pootjes' van de moutpijp zijn losgeraakt... dat wordt dus even contact met aftersales :)

Mijn berekeningen gedaan uitgaande van een brouwzaalrendement van 77%, maar het blijkt uiteindelijk wat hoger te zijn. Mijn SG na koken was namelijk 1054 t.o.v. de berekende 1051 ťn ik had een liter meer over dan gedacht :)

Met mijn knietje kan ik hem op 150 ml na rechtstandig leegtrekken, maar in de praktijk ben ik gestopt met aftappen met nog 1,6 liter in de ketel. Dat was echt alleen nog maar drab en dat beetje verlies neem ik dan wel.

Ik heb alleen een fout gemaakt door mijn gist (gehydrateerd) in wort van ongeveer 36 graden te gooien (enorme meetfout..). Hoe 'erg' is dit? Het is (gelukkig?) een saison. 10 gram Mangrove Jack M29 op ongeveer 20-21 liter wort... Gaat dit goedkomen? :)

Ook mijn eerste brouw is een feit! Brouwzaalrendement van 70% zonder spoelen met twee keer tussentijds roeren, en ik heb hetzelfde ervaren met een liter meer richting het gistvat, zo komt het erop neer dat ik op 2100 Watt en 60 minuten koken ongeveer 2 liter heb verdampt. Ervaren de meer ervaren brouwers met de Easybrew dit ook?

Ook ik heb mijn gist toegevoegd bij iets te warm wort (28 graden met de chouffe gist van WLP), met deze buitentemperaturen moeilijk om tot ~21 graden te komen. :proost:

Offline Barmosa

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #941 Gepost op: 06-08-2018 09:11 u »
Heeft iemand hier al getest hoe nauwkeurig de temperatuurmeting van de Easybrew is? ik heb een digitale thermometer in de ketel gehangen (bovenin) en die gaf exact 1 graad hoger aan dan de ketel zelf. Daarbij komt dat ik verwacht (maar ik weet niet in hoeverre dat klopt) dat het water bovenin juist het koelst is. dan zou er dus mogelijk een afwijking zijn van 2 graden.

De thermometer heb ik zelf 'geijkt' door hem in ijswater en kokend water te testen en hij is dan 'spot on'...

Heb je dit gemeten tijdens het maischen of koken? tijdens het maischen verwacht ik dat het water bovenin juist warm is aangezien het net van onderuit de ketel (dichtbij het warmte element) naar boven is gepompt.

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #942 Gepost op: 06-08-2018 09:48 u »
Het was tijdens een testrun, dus gewoon water rondpompen. Maar met de pomp aan ja. Ik denk dat het allemaal wel losloopt. En ik doe stappen op 62, 72 en 78 graden, dus als dat 63, 73 en 79 blijkt te zijn, lig ik ook niet wakker ;)

Uiteindelijk ongeveer 0,8 l/kg mout verloren. En ongeveer 2,4 liter/uur bij het koken. Maar ik kookte bewust vrij heftig (2400 W), om mijn bonuswater te compenseren :)

Hij stond vanmorgen keihard te bubbelen met een temperatuur van 32 graden in het vat. Dat is wel de aanbevolen bovengrens van het bereik van de M29, maar heb het vat in een iets koelere ruimte gezet en er een koelelement tegenaan geplakt. Ik verwacht hem vanaf vanavond  consequent op 29-30 graden te kunnen houden. Hopelijk heeft die hoge starttemperatuur niet te veel verpest..

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #943 Gepost op: 07-08-2018 10:21 u »
Ok, ook met het rekenen van de inhoud heb ik lopen klooien, waardoor ik met meer water heb gemaischt, dan ik dacht. Uiteindelijk zijn mijn bevindingen als volgt, voor de geÔnteresseerden:

De ketel is binnenin van bodem tot bovenste rand 42,5 cm hoog.
De interne diameter is 35 cm.
Dit betekent dat elke cm in de pan gelijk staat aan 0,96 liter. Oftewel, tot de bovenste rand zou er in theorie 40,8 liter ingaan.
De eerste maatstreep (voor 10 liter) staat op een hoogte van 12 cm. Dit is dus eigenlijk 1,6 cm te hoog. Oftewel, er zit 1,6 cm (=1,54 liter) meer in dan de maataanduiding.

Ik heb uiteindelijk 4,65 kg mout met 24,8 liter maischwater erin gedaan. 65 minuten gemaischt, met tussendoor 2 keer roeren. Naderhand gespoeld met 7 liter water. Wat me opviel is dat de temperatuur van het water vrijwel niet daalde door toevoeging van de mout. Misschien 1-2 graden, maar voordat ik klaar was met doorroeren, was de temperatuur alweer op peil. Hier hoef je dus echt nier voor te compenseren of zo.

Na het spoelen zat er nog 28,2 liter in. Oftewel, ik ben 3,6 liter verloren aan de mout (0,78 l/kg).
Vervolgens 85 minuten vrij hard gekookt. Verlies was 4 l/uur. Meer dan dit zal het echt nooit worden, want ik heb vrijwel continu op 2400/2500 W gekookt.
Verlies door 2 hopsokken met in totaal 100 gram hop heb ik ingeschat op 0,4 l.
Na koken en koelen zat er in ieder geval nog 22,1 l in de pan.

Zoals gezegd kan ik met mijn knietje de ketel leegtrekken op 150 ml na. In dit geval ben ik echter gestopt met aftappen toen er echt alleen nog maar eiwitdrab door de kraan kwam. Ik hield daardoor 1,6 liter achter in mijn ketel. Dit komt ongeveer overeen met de 'fout' in de maataanduiding, waardoor ik deze in de toekomst dus kan gebruiken voor een indicatie van de hoeveelheid die in mijn gistvat belandt!

Uiteindelijk staat er nu dus 20,5 liter in mijn gistvat te pruttelen. Vooraf had ik mijn efficiŽntie ingeschat op 77% (een soort gemiddelde hier op het forum), maar deze kan ik nu corrigeren naar 83%!

Wat betreft de discussie over tussendoor roeren en het wel of niet gebruiken van de bovenplaat: of dit nodig is, hangt grotendeels af van de dikte waarmee je maischt en de schrootafstand, denk ik. Ik heb geschroot op 1,1-1,2 mm en zat op een dikte van 5,3 l/kg en had daardoor ook een vrij volle pan. Eigenlijk staat je mout dan continu volledig onder water. De instroom van de pomp zorgt voor een continue beweging van deze dunne maischpap. Het roeren voelde bij mij daardoor totaal overbodig. Droogvallen van de bodem zal bij mij ook echt nooit kunnen gebeuren. Volgende keer ga ik iets minder dun maischen en niet meer roeren. Ik verwacht dat dat vrij weinig effect zal hebben op mijn efficiŽntie.

Als je veel dikker maischt (2,5-3,5 l/kg) en/of fijner schroot zul je meer een dikke brij krijgen met kans op kanaalvorming etc. Af en toe roeren is dan waarschijnlijk wel (zeer) nuttig.

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #944 Gepost op: 20-08-2018 14:58 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met deze machine. Toch wel wat puntjes! Zo had ik een verwacht begin SG van 1068 maar werd dit maar 1040 bij het overdragen naar het gistvat.. Ook wel EEG veel wort, had 20 liter maischwater en 15.6 liter spoelwater. Hield bijna 30 liter wort over, wat me doet vermoeden dat ik iets bij het maisschen heb gefaald. Moutstort van 6,7 kilo trouwens.

Nog wel een heel belangrijk punt: de koelspiraal. Koelt lekker vlot, maar op de thermometer in de machine stond ie op 25 graden, dus ben ik over gaan gieten. Maar de spiraal hangt laag in de ketel, waardoor bovenin nog erg warm wort zat! Uiteindelijke temperatuur die in het gistvat zat: 32 graden, terwijl de gist al was toegevoegd. Kan dit kwaad, overigens?

Voor de rest is het fijn brouwen, maar vreselijk schoonmaken. Zoals het hoort dus!

Offline Nick H.

• Junior lid
  • **
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #945 Gepost op: 20-08-2018 15:14 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met deze machine. Toch wel wat puntjes! Zo had ik een verwacht begin SG van 1068 maar werd dit maar 1040 bij het overdragen naar het gistvat.. Ook wel EEG veel wort, had 20 liter maischwater en 15.6 liter spoelwater. Hield bijna 30 liter wort over, wat me doet vermoeden dat ik iets bij het maisschen heb gefaald. Moutstort van 6,7 kilo trouwens.

Nog wel een heel belangrijk punt: de koelspiraal. Koelt lekker vlot, maar op de thermometer in de machine stond ie op 25 graden, dus ben ik over gaan gieten. Maar de spiraal hangt laag in de ketel, waardoor bovenin nog erg warm wort zat! Uiteindelijke temperatuur die in het gistvat zat: 32 graden, terwijl de gist al was toegevoegd. Kan dit kwaad, overigens?

Voor de rest is het fijn brouwen, maar vreselijk schoonmaken. Zoals het hoort dus!

Als je bent begonnen met koelen en de temperatuur is onder de 85 graden Celsius gezakt, zet dan de pomp aan en laat het wort circuleren. Dat koelt efficiŽnt en evenredig.

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #946 Gepost op: 20-08-2018 15:40 u »
...zet dan de pomp aan en laat het wort circuleren. Dat koelt efficiŽnt en evenredig.

Onvoorstelbaar dat ik daar zelf niet op gekomen was. Dank!

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #947 Gepost op: 20-08-2018 17:20 u »

Als je bent begonnen met koelen en de temperatuur is onder de 85 graden Celsius gezakt, zet dan de pomp aan en laat het wort circuleren. Dat koelt efficiŽnt en evenredig.

Moet je wel een hopzak of hopspider gebruiken anders gaat je pomp geheid verstoppen.

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • ...
« Reactie #948 Gepost op: 20-08-2018 19:39 u »

30 liter voor of na koken? Voor koken is niet heel gek, helemaal niet als je voor het afmeten van het maischwater bent uitgegaan van de maataanduiding op het apparaat. zie mijn verhaal precies boven jouw bericht :)

Ook al je meer water had dan verwacht, is het raar dat je zo veel naast je beoogde SG zit. Ik zat heel dicht in de buurt (ik dacht eerst van niet, maar had een rekenfoutje gemaakt). Wat heb je verder gedaan? Tussendoor nog een beetje geroerd?

Offline arend1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #949 Gepost op: 20-08-2018 20:14 u »
30 liter voor of na koken? Voor koken is niet heel gek, helemaal niet als je voor het afmeten van het maischwater bent uitgegaan van de maataanduiding op het apparaat. zie mijn verhaal precies boven jouw bericht :)

Ook al je meer water had dan verwacht, is het raar dat je zo veel naast je beoogde SG zit. Ik zat heel dicht in de buurt (ik dacht eerst van niet, maar had een rekenfoutje gemaakt). Wat heb je verder gedaan? Tussendoor nog een beetje geroerd?

Ik zat nťt onder het 30 liter-streepje, zelfs nŠ het koken. Had dan ook een erg vol gistvat, die heb ik naderhand toch nog even iets geleegd om wat ruimte voor de gistkoek te houden. Ze pruttelt al wel behoorlijk.

Over het SG; tijdens het maisschen niet geroerd, gewoon de pomp haar werk laten doen. Mijn SG-meter (dobber in maatglas) gaf ťcht maar 1040 aan.. Kan het aan de SG-meter liggen? Wat is het soortelijk gewicht van kraanwater? Dan zou ik dat nog kunnen checken.

Edit ligt niet aan de SG-dobber. Die geeft keurig 1000 aan op kraanwater.