Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 117478 keer)

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #850 Gepost op: 09-07-2018 11:49 u »
Kom op jongens, aan dit soort reacties heeft niemand iets. Enige onderbouwing is gewenst  :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • Land: nl
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #851 Gepost op: 09-07-2018 11:51 u »
Prima,
Magneetpomp is aan de uitgang prima te knijpen zonder schade! :brouwen:

Offline thezewery

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #852 Gepost op: 09-07-2018 11:53 u »
Wat niet door het filterbed gaat, extraheert ook geen suiker. In het meest extreme geval ben je gewoon water aan het rondpompen zonder circulatie door het filterbed.
...en als je niet rondpompt blijft het wort dan gezellig onderin je ketel met daarmee dus exact hetzelfde effect.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #853 Gepost op: 09-07-2018 11:56 u »
Prima,
Het punt is dat het geen enkel effect heeft of je nu knijpt of niet, of er nu wort door de overloop gaat of niet.
De hoeveelheid en snelheid door mout verandert daar niet door.
En verstopt filterbed verhelp je ook niet met een afgeknepen pomp

Offline Maran van Brakel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Blond, rood of donker; ik lust alles.
« Reactie #854 Gepost op: 09-07-2018 12:01 u »
Prima,

Dat zou inderdaad wel kunnen, mij werd anders verteld.  :)
Ik zou zelf misschien dat risico niet nemen omdat hij niet echt gemakkelijk te vervangen is.

Offline Olnzel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #855 Gepost op: 09-07-2018 12:02 u »
Het punt is dat het geen enkel effect heeft of je nu knijpt of niet, of er nu wort door de overloop gaat of niet.
De hoeveelheid en snelheid door mout verandert daar niet door.
En verstopt filterbed verhelp je ook niet met een afgeknepen pomp
Je hebt hierin helemaal gelijk, echter is de doorstroming door het filterbed met een geknepen toevoer wel beter te beoordelen. Met de kraan vol open kun je slecht zien hoeveel water er door je filterbed loopt of dat echt alles door het overstroompijpje gaat. Je kunt met een geknepen toevoer aan het niveau goed zien wanneer je even roeren moet.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #856 Gepost op: 09-07-2018 12:20 u »
Dat zou inderdaad wel kunnen, mij werd anders verteld.  :)
Ik zou zelf misschien dat risico niet nemen omdat hij niet echt gemakkelijk te vervangen is.
Zelfs in de gebruiksaanwijzing staat: 'Stel de stroomsnelheid af met behulp van de blauwe klep op de circulatiepijp voor een correcte snelheid Als de pompsnelheid te hoog is, zal de moutkorf overlopen langs de centrale pijp en kan de ketel droog raken.
Daardoor kunnen de ingrediŽnten verbranden en kan het element oververhit raken'
Lees de gebruiksaanwijzing en doe er je voordeel mee! :proost:

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #857 Gepost op: 09-07-2018 12:21 u »
Wanneer het Wort door de overlooppijp loopt ligt er veel Wort bovenop de Maisch en minder onder in de ketel bij het verwarmingselement. Met een klein volume onderin heb je denk ik eerder kans op verbranden met karamelisatie en aankoeken als gevolg.

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #858 Gepost op: 09-07-2018 12:22 u »
Zelfs in de gebruiksaanwijzing staat: 'Stel de stroomsnelheid af met behulp van de blauwe klep op de circulatiepijp voor een correcte snelheid Als de pompsnelheid te hoog is, zal de moutkorf overlopen langs de centrale pijp en kan de ketel droog raken.
Mee eens.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #859 Gepost op: 09-07-2018 12:53 u »
Als de pompsnelheid te hoog is ,zal de moutkorf overlopen langs de centrale pijp en kan de ketel droog raken.
Om dat te voorkomen is nu net die overlooppijp. En het lijkt me godsonmogelijk (tenzij overlooppijp verstopt) dat de gehele moutkorf overloopt

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #860 Gepost op: 09-07-2018 13:29 u »
Als je het kraantje vol open zet en dus je pomp vol loopt heb je kans dat je onder je moutkorf te weinig vloeistof hebt en kan je beveiliging uitspringen en dat wil je niet.
En of dit slecht is voor de pomp weet ik niet maar heb het zo altijd gedaan en de pomp doet het nog prima.
Waarom het terug gepompte wort via het filterbed moet gaan en niet via de overlooppijp om een beter resultaat te krijgen behoeft geen uitleg.
Neem toch echt aan dat een ieder dat begrijpt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #861 Gepost op: 09-07-2018 15:24 u »
Kom op jongens, aan dit soort reacties heeft niemand iets. Enige onderbouwing is gewenst  :degroeten:
Ik heb hier wel wat ervaringen gedeeld en wat advies gegeven, en ieder kan er op zijn manier iets mee doen.
Als ik mijn pomp voluit laat lopen, kan ik constant mijn mout roeren om te voorkomen dat het wort weer terugstroomt via het pijpje.
Knijp ik het half dicht dan hoef ik maar om de 5 - 10 minuten te gaan roeren. Dit doe ik voor een hoger rendement.
Je kan ook je Easybrew aanzetten en tijdens het maischen een uurtje er niet naar omkijken.
Dan zien we je wel een topic openen met "Hellup, mijn SG is veel te laag. Wat heb ik verkeerd gedaan?".

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #862 Gepost op: 09-07-2018 17:19 u »
Als je het kraantje vol open zet en dus je pomp vol loopt heb je kans dat je onder je moutkorf te weinig vloeistof hebt en kan je beveiliging uitspringen en dat wil je niet.
En of dit slecht is voor de pomp weet ik niet maar heb het zo altijd gedaan en de pomp doet het nog prima.
Waarom het terug gepompte wort via het filterbed moet gaan en niet via de overlooppijp om een beter resultaat te krijgen behoeft geen uitleg.
Neem toch echt aan dat een ieder dat begrijpt.

+1  :duimop:

En verder voor de leden, neem de moeite om je in te lezen voor je reageert of een PB stuurt met een vraag die op het forum al tig keer is beantwoord,  :biersmile:

:degroeten:

BLUB

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #863 Gepost op: 09-07-2018 22:47 u »
Ik heb dus zoals ik al eens schreef de Brew Monk versie. Ik kijk vaak youtube filmpjes over de Easybrew, Klarstein of hoe ze allemaal heten. Wat mij opvalt is dat ze allemaal brouwen met de ketel op de grond. Maar hoe krijgen die lui het wort uit de ketel? Ik neem niet aan dat ze hem optillen en hoger neer zetten, of wel? Enige overgebleven optie: d.m.v. de pomp overpompen in het gistvat. Net zoals in dat filmpje van Sarah. Of kan iemand mij vertellen hoe ze het doen?

Volgende vraag. Hoe weet ik welke buis ik moet nemen in de moutkorf, de korte of de lange? Of zetten jullie er standaard de langste op? Wat doe je als blijkt dat het korte pijpje te kort is?

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #864 Gepost op: 10-07-2018 00:07 u »
En hoe kom je bij de pomp? Onderkant (plastic) losschroeven?
Inmiddels een fotootje gevonden van de binnenkant:

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #865 Gepost op: 10-07-2018 08:57 u »
En verder voor de leden, neem de moeite om je in te lezen voor je reageert of een PB stuurt met een vraag die op het forum al tig keer is beantwoord
:weetniet:

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #866 Gepost op: 10-07-2018 09:04 u »
Ik heb dus zoals ik al eens schreef de Brew Monk versie. Ik kijk vaak youtube filmpjes over de Easybrew, Klarstein of hoe ze allemaal heten. Wat mij opvalt is dat ze allemaal brouwen met de ketel op de grond. Maar hoe krijgen die lui het wort uit de ketel? Ik neem niet aan dat ze hem optillen en hoger neer zetten, of wel? Enige overgebleven optie: d.m.v. de pomp overpompen in het gistvat. Net zoals in dat filmpje van Sarah. Of kan iemand mij vertellen hoe ze het doen?

Volgende vraag. Hoe weet ik welke buis ik moet nemen in de moutkorf, de korte of de lange? Of zetten jullie er standaard de langste op? Wat doe je als blijkt dat het korte pijpje te kort is?

Begin met de langste instelling, als je (veel) te lang bent kun je hem alsnog inkorten omdat je je handen niet brand. Langer maken is zoveel lastiger.

Ik begin met de lange pijp onder en de korte boven in mijn Easybrew 50

Ik zet de Easy50 op 4 Bavaria halfkratjes (dus twee krat hoog) met daar op een Ikea Lampig en de laatste keer het ik daar dan weer een plateauweegschaal met daarop de Easybrew 50.

Klinkt alsof het wankel zo kunnen staan maar staat solide als een huis. Om de mout korf er uit te tillen ga ik even iets hoger staan op een stoel of een trappetje. De uitloopkraan is dan op een dusdanige hoogte dat ik er met +/- 20 cm slang netjes in een jerrycan kan aflaten na het koelen.

db

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #867 Gepost op: 10-07-2018 09:21 u »
Begin met de langste instelling, als je (veel) te lang bent kun je hem alsnog inkorten omdat je je handen niet brand. Langer maken is zoveel lastiger.

Ik begin met de lange pijp onder en de korte boven in mijn Easybrew 50

Ik zet de Easy50 op 4 Bavaria halfkratjes (dus twee krat hoog) met daar op een Ikea Lampig en de laatste keer het ik daar dan weer een plateauweegschaal met daarop de easybrew 50.

Klinkt alsof het wankel zo kunnen staan maar staat solide als een huis. Om de mout korf er uit te tillen ga ik even iets hoger staan op een stoel of een trappetje. De uitloopkraan is dan op een dusdanige hoogte dat ik er met +/- 20 cm slang netjes in een jerrycan kan aflaten na het koelen.

db
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. :) :) :)

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #868 Gepost op: 14-07-2018 11:23 u »
Vandaag voor de tweede keer aan het brouwen met de Easybrew.
Wat ik mij afvraag bij het spoelen, meet iedereen het spoelwater af?
Of heeft iemand een tip hoe ik kan meten als ik wil spoelen tot gewenst volume.

En heeft iemand een tip hoe ik de laatste uitloop kan meten tijdens het spoelen?
Bij traditioneel brouwen volgens mij vrij gebruikelijk, Ik wil tenslotte niet onder de SG 1010 komen.
Maar dat zie ik mij met deze ketel nog niet doen. :weetniet:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #869 Gepost op: 14-07-2018 11:30 u »
Ik heb dezelfde vraag eigenlijk. Hoe zie je wanneer je het gewenste volume hebt bereikt?

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #870 Gepost op: 14-07-2018 12:31 u »
Ik heb dezelfde vraag eigenlijk. Hoe zie je wanneer je het gewenste volume hebt bereikt?
Moutkorf er uit tillen en in mín 30l emaille Weckpan laten uitdruppen. De spetters die dit geeft weghalen met een schone natte doek.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #871 Gepost op: 14-07-2018 12:47 u »
Moutkorf er uit tillen en in mín 30l emaille Weckpan laten uitdruppen. De spetters die dit geeft weghalen met een schone natte doek.
Ja ok, dat is duidelijk... Je moet ook nog spoelen he? Dat moet toch makkelijker kunnen? Dat de moutkorf er op een begeven moment uit moet is duidelijk. Ik denk dat ik iets van een meetlat ga maken. Dan liter ik bijvoorbeeld 20 liter uit met een maatkan. Zet een streepje op de lat en spoel net zo lang tot ik 20 liter heb bereikt. Dat is dan te controleren met de lat. Die lat mag dan weer niet te dik zijn om hem tussen de moutkorf en de ketel te wurmen. Ik weet zeker dat mensen in dit topic een andere (betere) manier hebben. Of de moutkorf in een brouwemmer laten zakken en op die manier spoelen. Dan het wort in de ketel bijvullen... Of is dat helemaal fout?

En ja, die spetters kun je beter meteen opvegen want als je er te lang mee wacht wordt dat moeilijker. Daar ben ik onlangs zelf achter gekomen toen ik met een BIAB werkte en de zak uit mijn handen gleed. Dan ben je wel even bezig om dat op te ruimen...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #872 Gepost op: 14-07-2018 12:57 u »
Ik maak gebruik van BrouwHulp dat aangeeft hoeveel maischwater en spoelwater ik nodig heb. Ik vul de Easybrew tot aan de gewenste maischvolume en het spoelwater in de pan waarin ik het opwarmt tot de gewenste volume. Spoelen tot mijn spoelwater op is.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #873 Gepost op: 14-07-2018 12:59 u »

Vandaag voor de tweede keer aan het brouwen met de Easybrew.
Wat ik mij afvraag bij het spoelen, meet iedereen het spoelwater af?
Of heeft iemand een tip hoe ik kan meten als ik wil spoelen tot gewenst volume.

En heeft iemand een tip hoe ik de laatste uitloop kan meten tijdens het spoelen ?
Bij traditioneel brouwen volgens mij vrij gebruikelijk, Ik wil tenslotte niet onder de SG 1010 komen.
Maar dat zie ik mij met deze ketel nog niet doen. :weetniet:

Sorry maar dit is niet de tip die ik zoek... zoals ik al aangaf wil ik meten TIJDENS het spoelen.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #874 Gepost op: 14-07-2018 13:04 u »
Ik maak gebruik van BrouwHulp dat aangeeft hoeveel maischwater en spoelwater ik nodig heb. Ik vul de Easybrew tot aan de gewenste maischvolume en het spoelwater in de pan waarin ik het opwarmt tot de gewenste volume. Spoelen tot mijn spoelwater op is.

Dat doe ik nu (noodgedwongen) ook. Maar ik wil dat bepalen tijdens het spoelen.
Mijn vraag is dan ook niet hoe een ieder spoelt, maar hoe je kan spoelen tot het gewenste volume, en hoe je de laatste uitloop meet. Tijdens het spoelen.

Een beetje een flauwe vraag misschien, want ik denk namelijk dat dit met deze ketel niet kan. 8)