Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 178820 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #625 Gepost op: 23-05-2018 13:42 u »
Energiebesparing = kostenbesparing.

En ik zie dat de easybrew 2500 watt is, op een koude plek in de winter kan dat met 30 liter nog best wel eens te krap zijn om een mooie kook te krijgen, dus dan is t ook een uitkomst
Die 2500 gebruik je niet joh, dat gaat veel te hard dan.
tussen 1300-1500 houden.
Als het koud is misschien 1800.
Je staat niet op de Noordpool natuurlijk: dit is kokend spul, wat met minimale inspanning op 100+ gehouden kan worden.
En als het dan echt -10 vriest ga je toch ook niet buiten staan brouwen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #626 Gepost op: 23-05-2018 13:47 u »
Ik niet nee, sommige mensen wel. Ik doe t liever warm binnen :)

Maar is 1300-1500 echt genoeg om 30 liter aan de kook te brengen?? Efficiënt apparaat dan, met een inmaakketel van 1800-2000 watt gaat 27 liter net aan

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #627 Gepost op: 23-05-2018 15:05 u »
Ik niet nee, sommige mensen wel. Ik doe t liever warm binnen :)

Maar is 1300-1500 echt genoeg om 30 liter aan de kook te brengen?? Efficiënt apparaat dan, met een inmaakketel van 1800-2000 watt gaat 27 liter net aan
27 liter is wel max hoor.
Ik heb zondag nog op 1500 dikke rollende kook gedraaid.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #628 Gepost op: 23-05-2018 20:31 u »
Die whirlpoolstang ben ik dan wel erg geïnteresseerd in.
Laat maar weten waar en wanneer je die kan bestellen!
http://www.angelhomebrew.co.uk/en/brew-devil/372-brew-devil-30l-whirlpool-arm.html

Je kunt je e-mail adres achterlaten, dan sturen ze een mail wanneer ie op voorraad is.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #629 Gepost op: 23-05-2018 20:34 u »
http://www.angelhomebrew.co.uk/en/brew-devil/372-brew-devil-30l-whirlpool-arm.html

Je kunt je e-mail adres achterlaten, dan sturen ze een mail wanneer ie op voorraad is.
Cheers!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #630 Gepost op: 23-05-2018 22:20 u »
Mankeert er wat aan de temperatuursensor van de machine dan?
Die stelt zichzelf toch continu bij?
Zie er het nut niet zo van in.

Isolatie kan zorgen dat je een rollende kook krijgt in de wintermaanden. Daarnaast spaart het energie uit zo Emiel terecht opmerkt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #631 Gepost op: 24-05-2018 15:50 u »
Die 2500 gebruik je niet joh, dat gaat veel te hard dan.
tussen 1300-1500 houden.
Als het koud is misschien 1800.
Je staat niet op de Noordpool natuurlijk: dit is kokend spul, wat met minimale inspanning op 100+ gehouden kan worden.
En als het dan echt -10 vriest ga je toch ook niet buiten staan brouwen?
Bij de volgende brouw zet ik mijn stroomverbruiksmeter tussen de ketel. Enkel om te kijken wat ik op een brouwdag verbruik. Ik brouw altijd in de keuken waar het 's-winters ca 15  ºC is. Nu ca. 23  ºC. Ik gok dat de element 60% van de tijd aan staat bij het maischen en 80% bij het koken. Een rekensommetje zegt me dan 1 uur maischen is 2,5 kW/u x 0,6 = 1,5 kW/u x € 0,22= € 0,33. 1 uur koken is 2,5 kW/u x 0,8 = 2 kW/u x € 0,22= € 0,44. Samen dus € 0,77 per brouw.
Om de kosten van zo'n isolatiejas er uit te krijgen moet je heel vaak gaan brouwen.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #632 Gepost op: 24-05-2018 15:59 u »
Bij de volgende brouw zet ik mijn stroomverbruiksmeter tussen de ketel. Enkel om te kijken wat ik op een brouwdag verbruik. Ik brouw altijd in de keuken waar het 's-winters ca 15  ºC is. Nu ca. 23  ºC. Ik gok dat de element 60% van de tijd aan staat bij het maischen en 80% bij het koken. Een rekensommetje zegt me dan 1 uur maischen is 2,5 kW/u x 0,6 = 1,5 kW/u x € 0,22= € 0,33. 1 uur koken is 2,5 kW/u x 0,8 = 2 kW/u x € 0,22= € 0,44. Samen dus € 0,77 per brouw.
Om de kosten van zo'n isolatiejas er uit te krijgen moet je heel vaak gaan brouwen.

I rest my Cees

Offline KC

• Super lid
« Reactie #633 Gepost op: 24-05-2018 17:58 u »
De besparing van energie was niet mijn reden om hem aan te schaffen. Ik merk dat als het koud is de stappen langer duren en hij vaker aanslaat. Ieder moet doen wat hij wil. Als je geld wil besparen drink dan alleen maar water.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #634 Gepost op: 24-05-2018 18:40 u »
Als je geld wil besparen drink dan alleen maar water.
:duimop:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #635 Gepost op: 24-05-2018 21:59 u »

Het is niet alleen een kwestie van energiebesparing. Door een isolatiemantel gaat het opwarmen sneller en heb je een intensievere kook.

Je kunt overigens ook een oude slaapzak om de ketel doen. Daar hoef je niet veel voor te investeren. Ziet er alleen niet zo gelikt uit.

Offline Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #636 Gepost op: 25-05-2018 00:51 u »
Ik zou graag willen weten of ik een easybrew 50 of 30 moet nemen. Prijs is heel dichtbij elkaar, maar vermoed dat in eerste instantie 30 liter genoeg is. Is er een reden om meteen voor de 50 te gaan?

Offline Nero1978

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #637 Gepost op: 25-05-2018 07:11 u »
Ik zou graag willen weten of ik een easybrew 50 of 30 moet nemen. Prijs is heel dichtbij elkaar, maar vermoed dat in eerste instantie 30 liter genoeg is. Is er een reden om meteen voor de 50 te gaan?
Deze vraag is al meerdere keren gevraagd. Lees vanaf #400 maar even terug.

neRo

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #638 Gepost op: 25-05-2018 07:22 u »

Wat NeRo zegt.
Maar vooruit: heb je behoefte aan 4 5L per keer of is 25 L genoeg (meer brouwen is leuker?) / groter volumebrouwen betekent ook meer investeren (groter vergistingsvat , meer ingrediënten, meer flessen+ doppen, etc). Daarnaast is het meer arbeid (zwaarder tillen maar ook meer bottelen, duurt langer dus).

Offline Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #639 Gepost op: 25-05-2018 11:59 u »
Bedankt voor de reacties, ik had inderdaad gelezen over het extra werk. Maar ik bedoel het eigenlijk anders: als ik meer ervaring in brouwen heb wil ik dan om een bepaalde reden meer brouwen. Ik zou nu niet weten waarom maar ik heb nog geen idee! Ik denk dat 30 liter voor mij altijd genoeg is maar misschien werkt het zo als modeltreinen..
 Dat je begint met een baantje en over 5 jaar je hele huis vol hebt staan.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #640 Gepost op: 25-05-2018 12:18 u »
In een 50 lier variant kun je ook prima 20 liter batches brouwen lijkt me, andersom wordt lastiger. Je hebt met een 50 liter wat meer ruimte in de pan, en kunt ook makkelijker zwaardere bieren brouwen.

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #641 Gepost op: 25-05-2018 15:05 u »

Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk 30 / aka Arsegan Easybrew 30. Om gevoel te krijgen voor goed werkende verhoudingen van maischwater, moutsort en spoelwater gekozen voor een moutpakket van Brew Monk, Sister karamel Brown. In het recept staat 20 liter maischwater op 5 kg moutsort. Spoelen tot 24 liter en inkoken tot 20 liter wort. Begin SG van 1066 gemeten. Recept gaf 1068 aan.

Van de 5 kg mout heb ik de helft geschroot op 1,1 mm. De tweede helft op 1 mm omdat niet alle meellichamen in tweeën braken. Bij het maischen werkte dat goed: pomp aan en met het blauwe kraantje afknijpen tot een dun straaltje zodat het maischwater net aan de bovenste filterplaat bedekt en niet tot in de overlooppijp loopt. Had na het koken dan ook geen aangekoekte / aangebrande bodemplaat. Tijdens het maischen wel om de 20 minuten geroerd met de roerstok.

Voor het spoelen tot 24 liter vooraf een stukje tape op de buitenkant van de ketel geplakt als markering. En een pvc slag op de kraan gezet en met een tie-rip + Musketon aan een van de twee handvatten opgehangen. Mbv de markeringstape was zo het 24 literpunt goed te zien. Wel lekte de meegeleverde slangaansluiting op het kraantje. Gelukkig had ik nog een passend rubber ringetje.

Tijdens het eerste helft van het filteren liep het filterbed als een tierelier. Tweede helft van het filteren ging niet goed omdat het filterbed dichtsloeg. Volgende keer maar eens alles op 1.1 mm schroten. Of is 1,2 nog verstandiger? Wat zijn jullie ervaringen?

Bazooka filter niet gebruikt vanwege de vele waarschuwingen in dit topic. Met dank aan Blub een 15 mm knietje met twee stukjes koperbuis gesoldeerd. Vastgezet met een 1/2" knelkoppeling. Werkte uitstekend. Zoals in eerder berichten gemeld scheelt het 2 liter. Bij de litermarkeringen in de ketel kun je dan ook 2 liter optellen: 20 liter = 22 liter etc.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #642 Gepost op: 25-05-2018 16:23 u »

Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk 30 / aka Arsegan Easybrew 30. Om gevoel te krijgen voor goed werkende verhoudingen van maischwater, moutsort en spoelwater gekozen voor een moutpakket van Brew Monk, Sister karamel Brown. In het recept staat 20 liter maischwater op 5 kg moutsort. Spoelen tot 24 liter en inkoken tot 20 liter wort. Begin SG van 1066 gemeten. Recept gaf 1068 aan.

Van de 5 kg mout heb ik de helft geschroot op 1,1 mm. De tweede helft op 1 mm omdat niet alle meellichamen in tweeën braken. Bij het maischen werkte dat goed: pomp aan en met het blauwe kraantje afknijpen tot een dun straaltje zodat het maischwater net aan de bovenste filterplaat bedekt en niet tot in de overlooppijp loopt. Had na het koken dan ook geen aangekoekte / aangebrande bodemplaat. Tijdens het maischen wel om de 20 minuten geroerd met de roerstok.

Voor het spoelen tot 24 liter vooraf een stukje tape op de buitenkant van de ketel geplakt als markering. En een pvc slag op de kraan gezet en met een tie-rip + Musketon aan een van de twee handvatten opgehangen. Mbv de markeringstape was zo het 24 literpunt goed te zien. Wel lekte de meegeleverde slangaansluiting op het kraantje. Gelukkig had ik nog een passend rubber ringetje.

Tijdens het eerste helft van het filteren liep het filterbed als een tierelier. Tweede helft van het filteren ging niet goed omdat het filterbed dichtsloeg. Volgende keer maar eens alles op 1.1 mm schroten. Of is 1,2 nog verstandiger? Wat zijn jullie ervaringen?

Bazooka filter niet gebruikt vanwege de vele waarschuwingen in dit topic. Met dank aan Blub een 15 mm knietje met twee stukjes koperbuis gesoldeerd. Vastgezet met een 1/2" knelkoppeling. Werkte uitstekend. Zoals in eerder berichten gemeld scheelt het 2 liter. Bij de litermarkeringen in de ketel kun je dan ook 2 liter optellen: 20 liter = 22 liter etc.   
Overweeg eens om klam te schroten. Een wereld van verschil.

Offline ErikV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #643 Gepost op: 25-05-2018 17:03 u »
Overweeg eens om klam te schroten. Een wereld van verschil

Kun je beschrijven hoe je dat doet, klam schroten?
En op welke afstand je de walsen van je schrootmolen zet?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #644 Gepost op: 25-05-2018 17:50 u »
Kun je beschrijven hoe je dat doet, klam schroten?
En op welke afstand je de walsen van je schrootmolen zet?
Afstand kun je in 1e instantie laten staan.
Ik doe 5 kg mout in afsluitbare emmer en schenk 100 ml water op deze mout. Ik rol en draai enkele keren met de emmer. Mag ook met de hand roeren. Net wat je gemakkelijk vind. Dan vul ik mijn ketel en schud tussendoor nog wel eens maar meestal na ca 15 minuten start ik met schroten. Mout schroot zich zwaarder maar de kafjes laten los en de korrel wordt meer geplet dan kapot gemalen. Maal maar eens een kilo zonder water dan zie je direct t verschil.
Succes

Offline Nero1978

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #645 Gepost op: 25-05-2018 18:30 u »
Zelf schroot ik op 1,2. Ze blijven dan nog niet allemaal heel maar het filterbedrijf slaat niet dicht. Als tip van Jacques heb ik overgenomen dat ik om het kwartier roer tijdens het maischen. Mogelijk draagt dat er ook aan bij.

neRo

Offline Wilcovz87

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #646 Gepost op: 25-05-2018 18:57 u »
Morgen staat voor mij het eerste volmout brouwsel op het programma iemand tips om  de schijvenmolen af te stellen. Handig om ook met de schijvenmolen klam te schroten?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #647 Gepost op: 25-05-2018 19:11 u »
Morgen staat voor mij het eerste volmout brouwsel op het programma iemand tips om  de schijvenmolen af te stellen. Handig om ook met de schijvenmolen klam te schroten?
Neen met schijvenmolen gaat dit niet zo goed. Schijvenmolen zo afstellen dat net de korrel gebroken is en er nagenoeg geen hele korrel meekomt.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #648 Gepost op: 25-05-2018 20:59 u »
Koper en messing in de maisch...
Ik weet niet of dat wel ok is eigenlijk  :weetniet:

Grt Peter

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #649 Gepost op: 25-05-2018 21:25 u »
Koper en messing in de maish....
Ik weet niet of dat wel ok is eigenlijk  :weetniet:

Grt Peter
Koper is geen probleem, messing is wat minder maar deze grootte/hoeveelheid zou ik me geen zorgen maken.