Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 226768 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #550 Gepost op: 30-04-2018 20:03 u »
Ik wacht nog op verschillende onderdelen uit China

Hier wil ik de Lauterhex op aansluiten. Toen ik hem op de kraan had aangesloten sloeg hij nooit dicht, maar ik gebruikte mijn rvs hopfilter ook. Deze ving nog van alles op.
Voor de pomp had ik in Engeland een speciaal filtertje besteld. Dit sloeg wel dicht. Vooral ook omdat het erg klein was. Het werkte prima tijdens het maischen, maar na het koken raakte het verstopt. Ik wil met de ingebouwde pomp ook kunnen hevelen naar mijn gistvat, vandaar dat ik er toch een werkend filter op wil.
Het voordeel van mijn hopfilter te gebruiken in mijn gistvat bij het overhevelen is dat deze al schoon is door minimaal 1 uur in het kokende wort.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #551 Gepost op: 02-05-2018 14:20 u »
Ik ben aan het overwegen om mijn biab pan weg te doen en een easybrew te halen.
Raden jullie de 30 of de 50 aan?
Ik wil eigenlijk niet te groot, maar als jullie collectief spijt hebben van de 30 tov de 50, zou ik die nemen. Hij is toch maar 50 euro meer.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #552 Gepost op: 02-05-2018 14:27 u »
Ik heb de 30 en ben daar erg blij mee, maar het is denk ik heel persoonlijk...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #553 Gepost op: 02-05-2018 14:49 u »
Ik wil eigenlijk niet te groot, maar als jullie collectief spijt hebben van de 30 tov de 50, zou ik die nemen. Hij is toch maar 50 euro meer.

Hoe vaak wil je brouwen en welke hoeveelheden brouw je nu? Ik ben (andere systemen, maar met dezelfde vragen) van 27l pan naar een 50 liter fust gegaan en nu weer terug naar 33 liter pannen. Vaak volstaat dit voor mij, al zou ik af en toe wel grotere batches willen brouwen, bijvoorbeeld voor een verjaardag o.i.d.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #554 Gepost op: 02-05-2018 15:22 u »
Hoe vaak wil je brouwen en welke hoeveelheden brouw je nu? Ik ben (andere systemen, maar met dezelfde vragen) van 27l pan naar een 50 liter fust gegaan en nu weer terug naar 33 liter pannen. Vaak volstaat dit voor mij, al zou ik af en toe wel grotere batches willen brouwen, bijvoorbeeld voor een verjaardag o.i.d.
Je kunt, ook al ben ik zelf aardig verrot na 1 brouwsessie, op dezelfde dag in dezelfde ketel nog een batch maken natuurlijk.
Als je toch al je spullen uitgestald hebt staan...
Als er maar een paar uur tussen zit kun je ze best in hetzelfde gistvat gieten.

Offline Staple

• Vol lid
« Reactie #555 Gepost op: 02-05-2018 17:49 u »
Op het moment brouw ik in een 70L pan, zo'n 50L maximaal. Als ik echt eens groot moest brouwen, brouwde ik in het verleden ook 2 maal.
Ik denk dan dat ik voor de 30 ga. Die is wat compacter (wat zeer fijn is met opbergen) en 2x brouwen lukt me denk ik prima.

Dank voor de input!

Offline Traploper

• Vol lid
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #556 Gepost op: 02-05-2018 18:07 u »
Brouw zelf maximaal 20 liter per keer, maar ben toch eenmaal in de knoop gekomen met de 30, toen ik 20 liter zware volmout gerstewijn probeerde te brouwen. Beslagpap paste er niet in.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #557 Gepost op: 02-05-2018 18:25 u »
Voor dat prijsverschil zou ik de 50 doen, want je gaat toch al van 70 naar 50 liter bruto.

Online Hay

• Super lid
« Reactie #558 Gepost op: 02-05-2018 19:24 u »
Brouw zelf maximaal 20 liter per keer, maar ben toch eenmaal in de knoop gekomen met de 30, toen ik 20 liter zware volmout gerstewijn probeerde te brouwen. Beslagpap paste er niet in.

Wel hoor past wel.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #559 Gepost op: 02-05-2018 19:28 u »
Wellicht met een hele hoge beslagdikte wel natuurlijk, maar niet zoals ik het wilde. Zou zelf om die reden achteraf voor de 50 gekozen hebben.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #560 Gepost op: 02-05-2018 19:46 u »
Wellicht met een hele hoge beslagdikte wel natuurlijk, maar niet zoals ik het wilde. Zou zelf om die reden achteraf voor de 50 gekozen hebben.

Misschien kan je een deal maken, Staple jouw 30 en jij een nieuwe 50  :brouwen:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #561 Gepost op: 02-05-2018 22:14 u »

Ieder maakt zijn eigen afwegingen...

Zelf ben ik van een brouwketel met een inhoud van 100 liter naar een Braumeister van 20 liter gegaan. Daar heb ik geen spijt van. Het zorgt er voor dat ik wat vaker brouw. Ik heb zelfs een halve moutpijp voor kleine brouwsels van 10 liter. Handig voor het doen van tests.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #562 Gepost op: 02-05-2018 22:20 u »
Je hebt zeker een punt, met de beslagdikte moet je rekening houden. Als je veel bieren brouwt met hogere alcoholpercentages is een wat grotere ketel handig. Ik ben met mijn 30 liter variant hier al een keer tegenaan gelopen. (Was ook gewoon even wennen natuurlijk...)

Offline Staple

• Vol lid
« Reactie #563 Gepost op: 03-05-2018 15:56 u »
Is 2x maischen geen optie?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #564 Gepost op: 05-05-2018 09:07 u »
De eerste onderdelen zijn binnen. Ik hoop vandaag te brouwen om te testen of het goed werkt. Hij pompt, maar wel iets zachter. Eventueel bestel ik nog een grotere maat. Dit past samen met het stukje slang perfect.

De whirlpool test volgt later.

Edit: het werkte, maar ik denk dus dat het met een grotere beter zal gaan.

Offline Nero1978

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #565 Gepost op: 06-05-2018 22:42 u »
Optie 1: Eerst proberen met die bazookafilter.
Optie 2: Als die verstopt raakt koop je een filterheks (die dingen werken echt heel goed) en hang je die in je kookvat.
Optie 3: Hevel over van kookvat naar filteremmer met filterheks in filteremmer en hevel daarna naar gistvat.
Optie 4: Hevel met droesemfilterkop.
Optie 5: Brew in a bag
Optie 6: Kaasdoek

Gewoon proberen dus.
Voor de een werkt dit prettig en voor de ander dat.
Begin bij Optie 1 zou ik zeggen.
Ik doe zelf Optie 3. Vind ik makkelijk en het werkt prima.
Optie 1 is het geworden. Was eigenlijk wel acceptabel. Een leermomentje dus. Net als dat ik niet meer begin met 29 liter en 8kg graan. Dat past net niet in de pan. Kon nog net het overloopventiel zien.
Eiwit bleef goed achter in de pan. Bezooka filter slibte niet dicht.

neRo

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #566 Gepost op: 06-05-2018 23:19 u »
Optie 1 is het geworden. Was eigenlijk wel acceptabel. Een leermomentje dus. Net als dat ik niet meer begin met 29 liter en 8kg graan. Dat past net niet in de pan. Kon nog net het overloopventiel zien.
Eiwit bleef goed achter in de pan. Bezooka filter slibte niet dicht.

neRo
De Easybrew 30 kan denk ik maximaal 25 L aan. Ik had laatst een tripel die ik maar net op 22 L kreeg. Veel te grote moutstort (7,5 kg)
Beter een paar liter minder maar met genoeg ruimte dan weer een verstopt bodemfilter.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #567 Gepost op: 07-05-2018 08:00 u »
Dit weekend 10 kg op 25 liter water gedaan. Dat was hard werken. Veel roeren om te voorkomen dat het verstopt raakte. Ik was lang bezig om de laatste kilo's mout er heel voorzichtig in te krijgen. De bovenste filterdisc er niet in kunnen doen.
Wat ik hiervan heb geleerd is dat mijn rendement nu hoger was dan met eerdere lichtere brouwsels. Dan roerde ik af en toe. De beoogde 23 liter haalde ik dus en kon nog extra water toevoegen, omdat ik 4 SG punten hoger uitkwam.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #568 Gepost op: 07-05-2018 08:53 u »
De bovenste filterdisc er niet in kunnen doen.

Stond je afvoerpijp continu onder water ook?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #569 Gepost op: 07-05-2018 10:27 u »
Nee daarvoor was die 25 liter brouwwater te weinig. Alles bleef in het moutbed. Veel en vaak roeren en de pomp half open. Ik ga het voortaan doen zonder de bovenste filterplaat, want ik brouw nooit onder een SG van 1070 en wat extra rendement is altijd fijn :)

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #570 Gepost op: 07-05-2018 10:37 u »
Maar hoe reken jij dan? Al sik 25 liter water in die pan laat lopen en dan de maischpan er in hang zit die echt wel aan z'n max. Als je dan ook nog eens 10 kg mout er in hebt zitten lijkt het dat de boel moet overstromen?

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #571 Gepost op: 07-05-2018 10:40 u »
De Easybrew 30 kan denk ik maximaal 25 L aan. Ik had laatst een tripel die ik maar net op 22 L kreeg. Veel te grote moutstort (7,5 kg)
Beter een paar liter minder maar met genoeg ruimte dan weer een verstopt bodemfilter.

Heb je zeker een "verkleinde" uitvoering van de Easybrew 30.  :nut: :weetniet: :brouwen:

:degroeten:

BLUB

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #572 Gepost op: 07-05-2018 10:59 u »
Heb je zeker een "verkleinde" uitvoering van de Easybrew 30.  :nut: :weetniet: :brouwen:

:degroeten:

BLUB

Haha!
Ik zou niet weten hoe je in die ketel meer dan 25 L water krijgt bij het maischen (excl. mout) Weet niet wat ik dan fout doe maar nóg fijner schroten is ook geen oplossing.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #573 Gepost op: 07-05-2018 13:08 u »
Tot de 25 liter markering is bij mij 27,6 liter. Zoveel wijkt de schaalverdeling af. Bij mijn vorige brouwsel met SG 1070 begon ik met 28,6 liter brouwwater. Klopt bij jullie die markering beter?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #574 Gepost op: 07-05-2018 13:22 u »
Tot de 25 liter markering is bij mij 27,6 liter. Zoveel wijkt de schaalverdeling af. Bij mijn vorige brouwsel met SG 1070 begon ik met 28,6 liter brouwwater. Klopt bij jullie die markering beter?
Mijn aanvullende vraag dan meteen:
Meten jullie het aantal liters dat je in de ketel laat lopen, of meet je wat er op het streepje staat?
Ik het laatste, omdat ik er vanuit ging dat de afwijking juist de hoeveelheid is die achterblijft of verdampt.