Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KC

Ik wacht nog op verschillende onderdelen uit China

Hier wil ik de Lauterhex op aansluiten. Toen ik hem op de kraan had aangesloten sloeg hij nooit dicht, maar ik gebruikte mijn rvs hopfilter ook. Deze ving nog van alles op.
Voor de pomp had ik in Engeland een speciaal filtertje besteld. Dit sloeg wel dicht. Vooral ook omdat het erg klein was. Het werkte prima tijdens het maischen, maar na het koken raakte het verstopt. Ik wil met de ingebouwde pomp ook kunnen hevelen naar mijn gistvat, vandaar dat ik er toch een werkend filter op wil.
Het voordeel van mijn hopfilter te gebruiken in mijn gistvat bij het overhevelen is dat deze al schoon is door minimaal 1 uur in het kokende wort.

Staple

Ik ben aan het overwegen om mijn biab pan weg te doen en een easybrew te halen.
Raden jullie de 30 of de 50 aan?
Ik wil eigenlijk niet te groot, maar als jullie collectief spijt hebben van de 30 tov de 50, zou ik die nemen. Hij is toch maar 50 euro meer.


Thamerdal

Ik heb de 30 en ben daar erg blij mee, maar het is denk ik heel persoonlijk...

tdp

Citaat van: Staple op 02-05-2018  14:20 uIk ben aan het overwegen om mijn biab pan weg te doen en een easybrew te halen.
Raden jullie de 30 of de 50 aan?
Ik wil eigenlijk niet te groot, maar als jullie collectief spijt hebben van de 30 tov de 50, zou ik die nemen. Hij is toch maar 50 euro meer.

Hoe vaak wil je brouwen en welke hoeveelheden brouw je nu? Ik ben (andere systemen, maar met dezelfde vragen) van 27l pan naar een 50 liter fust gegaan en nu weer terug naar 33 liter pannen. Vaak volstaat dit voor mij, al zou ik af en toe wel grotere batches willen brouwen, bijvoorbeeld voor een verjaardag o.i.d.


Mark GA

Citaat van: tdp op 02-05-2018  14:49 uHoe vaak wil je brouwen en welke hoeveelheden brouw je nu? Ik ben (andere systemen, maar met dezelfde vragen) van 27l pan naar een 50 liter fust gegaan en nu weer terug naar 33 liter pannen. Vaak volstaat dit voor mij, al zou ik af en toe wel grotere batches willen brouwen, bijvoorbeeld voor een verjaardag o.i.d.
Je kunt, ook al ben ik zelf aardig verrot na 1 brouwsessie, op dezelfde dag in dezelfde ketel nog een batch maken natuurlijk.
Als je toch al je spullen uitgestald hebt staan...
Als er maar een paar uur tussen zit kun je ze best in hetzelfde gistvat gieten.

Staple

Op het moment brouw ik in een 70L pan, zo'n 50L maximaal. Als ik echt eens groot moest brouwen, brouwde ik in het verleden ook 2 maal.
Ik denk dan dat ik voor de 30 ga. Die is wat compacter (wat zeer fijn is met opbergen) en 2x brouwen lukt me denk ik prima.

Dank voor de input!

Traploper

Brouw zelf maximaal 20 liter per keer, maar ben toch eenmaal in de knoop gekomen met de 30, toen ik 20 liter zware volmout gerstewijn probeerde te brouwen. Beslagpap paste er niet in.

KC

Voor dat prijsverschil zou ik de 50 doen, want je gaat toch al van 70 naar 50 liter bruto.

Hay

Citaat van: Traploper op 02-05-2018  18:07 uBrouw zelf maximaal 20 liter per keer, maar ben toch eenmaal in de knoop gekomen met de 30, toen ik 20 liter zware volmout gerstewijn probeerde te brouwen. Beslagpap paste er niet in.

Wel hoor past wel.

Traploper

Wellicht met een hele hoge beslagdikte wel natuurlijk, maar niet zoals ik het wilde. Zou zelf om die reden achteraf voor de 50 gekozen hebben.

joenedu

Citaat van: Traploper op 02-05-2018  19:28 uWellicht met een hele hoge beslagdikte wel natuurlijk, maar niet zoals ik het wilde. Zou zelf om die reden achteraf voor de 50 gekozen hebben.

Misschien kan je een deal maken, Staple jouw 30 en jij een nieuwe 50  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Staple op 02-05-2018  14:20 uIk ben aan het overwegen om mijn biab pan weg te doen en een easybrew te halen.
Raden jullie de 30 of de 50 aan?
Ik wil eigenlijk niet te groot, maar als jullie collectief spijt hebben van de 30 tov de 50, zou ik die nemen. Hij is toch maar 50 euro meer.

Ieder maakt zijn eigen afwegingen...

Zelf ben ik van een brouwketel met een inhoud van 100 liter naar een Braumeister van 20 liter gegaan. Daar heb ik geen spijt van. Het zorgt er voor dat ik wat vaker brouw. Ik heb zelfs een halve moutpijp voor kleine brouwsels van 10 liter. Handig voor het doen van tests.

Thamerdal

Citaat van: Traploper op 02-05-2018  19:28 uWellicht met een hele hoge beslagdikte wel natuurlijk, maar niet zoals ik het wilde. Zou zelf om die reden achteraf voor de 50 gekozen hebben.
Je hebt zeker een punt, met de beslagdikte moet je rekening houden. Als je veel bieren brouwt met hogere alcoholpercentages is een wat grotere ketel handig. Ik ben met mijn 30 liter variant hier al een keer tegenaan gelopen. (Was ook gewoon even wennen natuurlijk...)

Staple

Is 2x maischen geen optie?

KC

De eerste onderdelen zijn binnen. Ik hoop vandaag te brouwen om te testen of het goed werkt. Hij pompt, maar wel iets zachter. Eventueel bestel ik nog een grotere maat. Dit past samen met het stukje slang perfect.



De whirlpool test volgt later.

Edit: het werkte, maar ik denk dus dat het met een grotere beter zal gaan.

Nero1978

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-04-2018  10:27 uOptie 1: Eerst proberen met die bazookafilter.
Optie 2: Als die verstopt raakt koop je een filterheks (die dingen werken echt heel goed) en hang je die in je kookvat.
Optie 3: Hevel over van kookvat naar filteremmer met filterheks in filteremmer en hevel daarna naar gistvat.
Optie 4: Hevel met droesemfilterkop.
Optie 5: Brew in a bag
Optie 6: Kaasdoek

Gewoon proberen dus.
Voor de een werkt dit prettig en voor de ander dat.
Begin bij Optie 1 zou ik zeggen.
Ik doe zelf Optie 3. Vind ik makkelijk en het werkt prima.
Optie 1 is het geworden. Was eigenlijk wel acceptabel. Een leermomentje dus. Net als dat ik niet meer begin met 29 liter en 8kg graan. Dat past net niet in de pan. Kon nog net het overloopventiel zien.
Eiwit bleef goed achter in de pan. Bezooka filter slibte niet dicht.

neRo


Mark GA

Citaat van: Nero1978 op 06-05-2018  22:42 uOptie 1 is het geworden. Was eigenlijk wel acceptabel. Een leermomentje dus. Net als dat ik niet meer begin met 29 liter en 8kg graan. Dat past net niet in de pan. Kon nog net het overloopventiel zien.
Eiwit bleef goed achter in de pan. Bezooka filter slibte niet dicht.

neRo
De Easybrew 30 kan denk ik maximaal 25 L aan. Ik had laatst een tripel die ik maar net op 22 L kreeg. Veel te grote moutstort (7,5 kg)
Beter een paar liter minder maar met genoeg ruimte dan weer een verstopt bodemfilter.

KC

Dit weekend 10 kg op 25 liter water gedaan. Dat was hard werken. Veel roeren om te voorkomen dat het verstopt raakte. Ik was lang bezig om de laatste kilo's mout er heel voorzichtig in te krijgen. De bovenste filterdisc er niet in kunnen doen.
Wat ik hiervan heb geleerd is dat mijn rendement nu hoger was dan met eerdere lichtere brouwsels. Dan roerde ik af en toe. De beoogde 23 liter haalde ik dus en kon nog extra water toevoegen, omdat ik 4 SG punten hoger uitkwam.

Mark GA

Citaat van: KC op 07-05-2018  08:00 uDe bovenste filterdisc er niet in kunnen doen.

Stond je afvoerpijp continu onder water ook?

KC

Nee daarvoor was die 25 liter brouwwater te weinig. Alles bleef in het moutbed. Veel en vaak roeren en de pomp half open. Ik ga het voortaan doen zonder de bovenste filterplaat, want ik brouw nooit onder een SG van 1070 en wat extra rendement is altijd fijn :)

Mark GA

Maar hoe reken jij dan? Al sik 25 liter water in die pan laat lopen en dan de maischpan er in hang zit die echt wel aan z'n max. Als je dan ook nog eens 10 kg mout er in hebt zitten lijkt het dat de boel moet overstromen?

BLUB

Citaat van: Mark Green Anchor op 06-05-2018  23:19 uDe Easybrew 30 kan denk ik maximaal 25 L aan. Ik had laatst een tripel die ik maar net op 22 L kreeg. Veel te grote moutstort (7,5 kg)
Beter een paar liter minder maar met genoeg ruimte dan weer een verstopt bodemfilter.

Heb je zeker een "verkleinde" uitvoering van de Easybrew 30.  :nut: :weetniet: :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Mark GA

Citaat van: BLUB op 07-05-2018  10:40 uHeb je zeker een "verkleinde" uitvoering van de Easybrew 30.  :nut: :weetniet: :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Haha!
Ik zou niet weten hoe je in die ketel meer dan 25 L water krijgt bij het maischen (excl. mout) Weet niet wat ik dan fout doe maar nóg fijner schroten is ook geen oplossing.

KC

Tot de 25 liter markering is bij mij 27,6 liter. Zoveel wijkt de schaalverdeling af. Bij mijn vorige brouwsel met SG 1070 begon ik met 28,6 liter brouwwater. Klopt bij jullie die markering beter?

Mark GA

Citaat van: KC op 07-05-2018  13:08 uTot de 25 liter markering is bij mij 27,6 liter. Zoveel wijkt de schaalverdeling af. Bij mijn vorige brouwsel met SG 1070 begon ik met 28,6 liter brouwwater. Klopt bij jullie die markering beter?
Mijn aanvullende vraag dan meteen:
Meten jullie het aantal liters dat je in de ketel laat lopen, of meet je wat er op het streepje staat?
Ik het laatste, omdat ik er vanuit ging dat de afwijking juist de hoeveelheid is die achterblijft of verdampt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.