Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Thamerdal


Jacques

Citaat van: tdp op 21-03-2018  23:26 uMaischrendement van 80% is ook niet heel veel toch? Mag het mis hebben, maar dat ligt bij mij gemiddeld boven de 95%, vaak zelfs 100%

Het is inderdaad heel hoog.

Overigens heb ik vandaag ook een heel hoog rendement gehaald van 88%.

tdp

Citaat van: Jacques op 22-03-2018  21:45 uHet is inderdaad heel hoog.

Overigens heb ik vandaag ook een heel hoog rendement gehaald van 88%.

Brouwzaalrendement lag de laatste 2x boven de 90%, maar in BrouwHulp zit ook een percentage wat het maischrendement aangeeft, meestal zit ik daar om en nabij de 100%.

lier

Citaat van: tdp op 23-03-2018  13:51 uBrouwzaalrendement lag de laatste 2x boven de 90%, maar in BrouwHulp zit ook een percentage wat het maischrendement aangeeft, meestal zit ik daar om en nabij de 100%.

Ik zou mijn rekenmethode nog eens nakijken, 100% kan bijna niet

Jacques

Citaat van: tdp op 23-03-2018  13:51 uBrouwzaalrendement lag de laatste 2x boven de 90%, maar in BrouwHulp zit ook een percentage wat het maischrendement aangeeft, meestal zit ik daar om en nabij de 100%.

Brouw je bieren met een laag SG?

Bij bieren met een SG van boven de 1050 haal ik niet zo'n hoog rendement. Dan ben ik blij met zo'n 80 à 85% afhankelijk van de zwaarte van het wort.

Thamerdal

Ik heb gisteren voor het eerst gebrouwen met de Easybrew. Ook een spiraalkoeler voor het eerst. Ik kreeg de slangen niet goed aangesloten (ondanks meerdere slangklemmen), ik denk dat de druk te hoog was voor het dunne buisje van de koeler? Het water spoot/sijpelde langs de 'in' pijp. dat moet dus beter/anders...

Wie weet goede (vaste?) slangklemmen en quick-disconnects hiervoor?

KC

Ik heb knel koppelingen 10 naar 15 mm de 10 klem je om de koeler en op de schroefdraad van de 15 past 1/2 duims gardena aansluiting.

CeesM

Citaat van: Thamerdal op 06-04-2018  11:57 uIk heb gisteren voor het eerst gebrouwen met de Easybrew. Ook een spiraalkoeler voor het eerst. Ik kreeg de slangen niet goed aangesloten (ondanks meerdere slangklemmen), ik denk dat de druk te hoog was voor het dunne buisje van de koeler? Het water spoot/sijpelde langs de 'in' pijp. dat moet dus beter/anders...

Wie weet goede (vaste?) slangklemmen en quick-disconnects hiervoor?
Ik heb een stukje dunnere slang die in de dikkere slang en op het buisje van de koeler past, en deze vastgeklemd. Aan de andere kant van de aanvoerslang zo'n kunststof imitatie gardena koppeling aangedraaid. Werkt perfect en niet duur.

Peterrr

Citaat van: Thamerdal op 06-04-2018  11:57 uIk heb gisteren voor het eerst gebrouwen met de Easybrew. Ook een spiraalkoeler voor het eerst. Ik kreeg de slangen niet goed aangesloten (ondanks meerdere slangklemmen), ik denk dat de druk te hoog was voor het dunne buisje van de koeler? Het water spoot/sijpelde langs de 'in' pijp. dat moet dus beter/anders...

Wie weet goede (vaste?) slangklemmen en quick-disconnects hiervoor?

Jan Dre

we spreken elkaar vanavond ik kan koppelingen erop hardsolderen waar gardena op past.
zo heb ik het zelf en app je dan wel een foto  ;)

grt P

Tambier

Ik heb de 9-13 mm siliconeslang meebesteld. Die past in mijn tuinslang en om de koelspiraal. Het is even behelpen tot ik er gardenakoppelingen tussen heb maar het is voor nu lekdicht

Dirtbag

10 meter en twee simpele klemmetjes en een gardena koppeling voor aan de kraan.

https://www.wildkamp.nl/Cristallo-extra-transparante-pvc-slang-10-x-14-mm-l-50-m_pr_750569_cat_4001059

https://www.wildkamp.nl/Aba-mini-verzinkte-slangklem-12-5-14-5-mm_pr_770014

https://www.wildkamp.nl/Gardena-Original-System-slangstuk-_pr_795514_cat_4001050-8

Lekt geen drupje. Om de slang op de gardena koppeling te krijgen even thee zetten en tegelijk met het theezakje de slang weken ;)

db

Stoekie

Ik weet dat het misschien al eerder is gevraagd, maar ik heb nog niets kinnen vinden; is er iemand die de instellingen van de Easybrew 30 voor BrouwHulp wil delen (printscreen of iets dergelijks? Ik zou graag met de juiste instellingen willen starten i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden. Alvast bedankt!

Underdike

Citaat van: Stoekie op 09-04-2018  21:48 uIk weet dat het misschien al eerder is gevraagd, maar ik heb nog niets kinnen vinden; is er iemand die de instellingen van de Easybrew 30 voor BrouwHulp wil delen (printscreen of iets dergelijks? Ik zou graag met de juiste instellingen willen starten i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden. Alvast bedankt!
Geldt ook voor mij!

Fractus

Er is inderdaad al een en ander over gezegd: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg542293.html#msg542293

Ik heb mijn instellingen hierop gebaseerd, misschien zijn er ondertussen nieuwe inzichten die CeesM of iemand anders wilt delen? Maar hier moet je in ieder geval een eind mee kunnen komen  ;)

Hay

Wat wil je allemaal invullen dan?
Ik heb een simpel  brouwprogamma en heb daar nu mijn rendement verhoogd naar 75% en dan komen mijn nummers heel goed uit.
Verder heb ik gemeten dat de ketel 42 cm is en uitgerekend dat 1 cm 0.96 l is.
Ik meet van bovenaf en dan is het 42 - wat ik meet x 0,96 is het aantal liters.
En ook dat klopt altijd heel goed.
Ik tel 0.5 l verlies door de hop en wegkoken heb ik op 13% staan.

CeesM

Citaat van: Hay op 10-04-2018  11:42 uWat wil je allemaal invullen dan?
Ik heb een simpel  brouwprogamma en heb daar nu mijn rendement verhoogd naar 75% en dan komen mijn nummers heel goed uit.
Verder heb ik gemeten dat de ketel 42 cm is en uitgerekend dat 1 cm 0.96l is.
Ik meet van bovenaf en dan is het 42 - wat ik meet x 0,96 is het aantal liters.
En ook dat klopt altijd heel goed.
Ik tel 0.5 l verlies door de hop en wegkoken heb ik op 13% staan.
Aan de maten van de ketel veranderd niets. Het variabele zit in de ketelverlies, verdampingseenheid en de brouwzaalrendement.
Dat zijn gegevens die per brouwproces kunnen veranderen. Dus lijkt het me beter dat ieder door zijn ervaringen deze gegevens moet aanpassen.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 23-03-2018  21:58 uBrouw je bieren met een laag SG?

Bij bieren met een SG van boven de 1050 haal ik niet zo'n hoog rendement. Dan ben ik blij met zo'n 80 à 85% afhankelijk van de zwaarte van het wort.
Citaat van: tdp op 23-03-2018  13:51 uBrouwzaalrendement lag de laatste 2x boven de 90%, maar in BrouwHulp zit ook een percentage wat het maischrendement aangeeft, meestal zit ik daar om en nabij de 100%.
BrouwHulp geeft ook een maisch rendement aan. Dit is dus puur hoeveel suikers je hebt omgezet tijdens het maischen. Dit is dus een meting van het suiker gehalte na het maischen en vóór het spoelen. Dit percentage kan dus heel hoog zijn, omdat je nog geen verliezen hebt.

tdp

Kom vaak niet boven de 1.060/1.065, alleen bij het brouwen van bijv een quad of een tripel. Ben niet direct van de hele zware bieren, vandaar.

De laatste 2x waren bieren van 1.062, 1.055 en 1.050 uit mijn hoofd.

Thamerdal

Gewoon even een vraag om mijn twijfels weg te nemen. Ik ga morgen brouwen in de Easybrew30.

Ik wil bijna 7,5 kilo mout storten op in eerste instantie 25 liter water, maar vraag me af of dit niet teveel gevraagd is. Daarna nog aanvullen met water tot de maximale hoogte.
Komt mijn maisch niet te droog te staan of is die niet veel te dik?

M.a.w. wat zijn zo'n beetje de maximalen in deze ketel? Suggesties?

BLUB

Even terug lezen in dit draadje   :brouwen: :biersmile:

CeesM

Volgens een vergelijkingstest in het blad "Brouw!" max. moutstort 8 kg, max. wort 30 liter. ;)
Ik denk dat je maar weinig ruimte hebt voor het spoelen.

Thamerdal

Citaat van: BLUB op 11-04-2018  23:09 uEven terug lezen in dit draadje   :brouwen: :biersmile:
Ik dacht dat ik dit draadje al tig keer had doorgespit, maar dan opeens vind je toch wat je zocht...  ::)
Bedankt BLUB!

lier

Citaat van: Thamerdal op 11-04-2018  21:57 uGewoon even een vraag om mijn twijfels weg te nemen. Ik ga morgen brouwen in de Easybrew30.

Ik wil bijna 7,5 kilo mout storten op in eerste instantie 25 liter water, maar vraag me af of dit niet teveel gevraagd is. Daarna nog aanvullen met water tot de maximale hoogte.
Komt mijn maisch niet te droog te staan of is die niet veel te dik?

M.a.w. wat zijn zo'n beetje de maximalen in deze ketel? Suggesties?

2 stapsmaisch toepassen, anders krijg je een erg slecht rendement.

ErikV

Citaat van: Ernesto op 15-03-2018  14:09 uMet een dompelkoeler/koelspiraal.
Koel je in de Easybrew of in je vergistingsvat?

CeesM

Citaat van: ErikV op 16-04-2018  08:36 uKoel je in de Easybrew of in je vergistingsvat?
Koelen in de easybrew.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.