Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nero1978

Citaat van: Ernesto op 12-03-2018  13:12 uIk heb de bazooka ook na 1x gedemonteerd. Sloeg constant dicht. Nu hang ik na het koelen gewoon de hopspider in het gistvat bij het hevelen, zo filter je alle troep er makkelijk uit.

Hopspider heeft zich al op meerdere momenten bewezen, zo ook gisteren bij het hevelen naar bottelvat van een IPA (met koudhop (pellets)). Kortom, ik ben fan van de hopspider :)
Maar doe je dan koelen met het koelspiraal of laat je alle eiwitten door de platenkoeler gaan?


neRo


Ernesto

Citaat van: Nero1978 op 12-03-2018  13:14 uMaar doe je dan koelen met het koelspiraal of laat je alle eiwitten door de platenkoeler gaan?


neRo

Met een dompelkoeler/koelspiraal.

Nero1978

Citaat van: Ernesto op 15-03-2018  14:09 uMet een dompelkoeler/koelspiraal.
Ga ik dat maar een keer proberen. Heb er een liggen.

neRo


Boogaard

Ik heb geïnvesteerd in de Easybrew-30, vandaag binnen en gelijk maar even proef gedraaid enkel met water. Graag wil ik mijn ervaring ermee met jullie delen en misschien heeft iemand nog tips.
Het is wel even wennen, als je met teveel vermogen gaat maischen dan schiet de temperatuur flink door. heeft natuurlijk ook met de inhoud volume te maken.
Voor koken hetzelfde als je 10 liter erin en dan op 2500 Watt kookt dat gaat veel te hard dus voor een mooie rollende kook ongeveer 1800 watt dat zijn dus van die dingetjes leer hoe je apparatuur werkt (dus toch niet helemaal automatisch.
 
Nu vraag ik mij af als je er maar 10 tot 12 liter in hebt dan valt volgens mij je beslag droog komt omdat er nogal wat ruimte tussen bodem en korf zit.
Eerst nog maar wat oefenen voordat ik voor het echt ga anders verkloot ik mijn bier nog.  mvgr

Underdike

Met een dikke maischpap reageert ie anders dan met water (pap houdt meer warmte vast... dus ik weet niet hoe representatief de proef is.
Wij programmeren hem steeds zo dat de opwarmingen met vol vermogen zijn (1 minuut op 2500 W stap), maar de rust-stappen in het maischschema & tijdens het koken doen we het met ergens tussen de 1100 W en 1500 W (afhankelijk van de beslag-dikte... dikker iets lager).

Droogvallen onder de filterplaat hebben wij niet gehad... We zetten de pomp aan en draaien dan het kraantje helemaal open... Het niveau stijgt dan iets... En we knijpen hem dan dicht totdat het niveau weer op het oude niveau zit (bij ons is dat meestal iets meer dan de helft open).

Boogaard

Je hebt ook gelijk met beslag zal het anders zijn ik heb ook alleen alles even getest of alles  werkte, volgende week maar een brouwdag plannen. De eerste keer met potten en pannen ging ook niet gelijk goed, maar deze aanschaf bespaart een hoop werk en gedoe.

ps hoeveel liter brouw jij er ongeveer in.

KC

Ik heb hem ook binnen. Wat een pracht apparaat. Morgen gelijk brouwen. De lauterhelix komt morgen. Ik mis alleen nog extra camlock onderdelen uit China. De hopspider gebruik ik gelijk als filter naar het gistvat en vol met hop om erover te spoelen.
Ik ben benieuwd of het pompfiltertje niet dicht gaat zitten. De gratis rvs koeler voorzien van chrome aansluitingen met gardena eraan. Alles ziet er gelikt uit. Afneembare slangen die ook gebruikt kunnen worden om de ketel te vullen en om met camlock de pomp te spoelen via de andere kant.
De controller geeft nu instellingen op 0.1 dat was eerst 0.5 bij de easybrew. Is dit dan mk3?

Hay

Als je ervaringen wil delen of dingen wil weten er is al een heel topic over de Easybrew.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg546926.html#msg546926
En dan zijn er nog topics van gelijksoortige apparaten, als iedereen maar een eigen topic opent word het in de toekomst voor nieuwe gebruikers alleen maar onoverzichtelijke.

Underdike

Citaat van: Boogaard op 16-03-2018  19:47 ups hoeveel liter brouw jij er ongeveer in.
Recept met behulp van BrouwHulp, rendement op 75%, 20 liter wort na de kook het gistvat in.

BLUB

Citaat van: Hay op 16-03-2018  21:40 uAls je ervaringen wil delen of dingen wil weten er is al een heel topic over de easybrew.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg546926.html#msg546926
En dan zijn er nog topics van gelijksoortige aparaten, als iedereen maar een eigen topic opent word het in de toekomst voor nieuwe gebruikers alleen maar onoverzichtelijker.


Inderdaad, samenvoegen s.v.p. wordt alleen maar een rotzooitje zo  :nut:


 :degroeten:

BLUB

Jacques

Citaat van: BLUB op 17-03-2018  11:39 uInderdaad, samenvoegen s.v.p. wordt alleen maar een rotzooitje zo  :nut:

Gedaan.

JoepH

Citaat van: Underdike op 16-03-2018  19:32 uMet een dikke maischpap reageert ie anders dan met water (pap houdt meer warmte vast... dus ik weet niet hoe representatief de proef is.
Wij programmeren hem steeds zo dat de opwarmingen met vol vermogen zijn (1 minuut op 2500 W stap), maar de rust-stappen in het maischschema & tijdens het koken doen we het met ergens tussen de 1100 W en 1500 W (afhankelijk van de beslag-dikte... dikker iets lager).

Droogvallen onder de filterplaat hebben wij niet gehad... We zetten de pomp aan en draaien dan het kraantje helemaal open... Het niveau stijgt dan iets... En we knijpen hem dan dicht totdat het niveau weer op het oude niveau zit (bij ons is dat meestal iets meer dan de helft open).

De beste resultaten heb ik met de volgende programmering:
Als bewijs voor mijn schrijfsel moet je de ketel maar eens aan een Watt meter hangen.
Alle stappen op 1300 Watt en de kookstap op 2200 Watt.
Je ziet dan dat bij alle opwarmfases de ketel vol vermogen pakt. Enkele graden voor de doeltemperaturen, bijvoorbeeld 62 -72 - 78 gaat de ketel schakelen. De interne PID doet zijn werk.
Deze regelt onder invloed van je 1300 Watt instelling dat de overshoot maar weinig is. Het warmhouden wordt intern zo geregeld dat bij 1300 Watt eerst de 700 Watt ring aangesproken wordt en pas als dat niet genoeg is de 1800 Watt ring. Op deze manier brand er niks aan.
Probeer het maar eens uit. Eenvoudige programmering met een top resultaat. Ik ben erg in mijn nopjes met de Easybrew 30.

Thamerdal

Citaat van: JoepH op 29-10-2017  14:08 uAls iemand de parameters voor de easybrew 30 voor BrouwHulp uitgeknobbeld heeft zou je dat dan willen delen? Met de komende brouwervaringen moeten we toch aardig "spot on" kunnen komen.
Ja, screenshots graag  :D

bowlingbob

Ik haal hem er ook af. Met een los fijn filter het vergistingsvat in.
Gisteren vreselijk lopen K*** om alles in het vergistingsvat te krijgen.

Neetje

Citaat van: Nero1978 op 15-03-2018  14:34 uGa ik dat maar een keer proberen. Heb er een liggen.

neRo

Dan ga je een beter bier krijgen ivm voorkoming DMS.
In een van je vorige posten, onderstaand, is de wachttijd van 30 minuten nogal lang na einde koken.

Citaat van: Nero1978 op 09-03-2018  17:19 uZelf gebruik ik een hevel.  Dit is een koperen buis van 15 mm met een kraantje om het debiet te kunnen regelen en een siliconen slang eraan die ik op de tegenstroomkoeler zet. Na het whirlpoolen wacht ik een half uur. Dan zuig ik het wort aan en zuig eerst hoog in de ketel aan. Als ik bij de bodem aankom  en er wordt bijna eiwit aangezogen stop ik. Zou hou ik zelf de controle over wat ik aanzuig.
Je moet wel een theedoek hebben om de hevel vast te houden. Het wort is kokend heet.

Nero1978

Citaat van: Neetje op 19-03-2018  18:44 uDan ga je een beter bier krijgen ivm voorkoming DMS.
In een van je vorige posten, onderstaand, is de wachttijd van 30 minuten nogal lang na einde koken.
Bedankt voor je reactie. Zal dan twee keer achter elkaar hetzelfde bier maken met verschillende koelmethoden om te testen welke meer naar gekookte groente smaakt. Ben benieuwd. Ben het overigens bij mijn eerdere bieren niet tegengekomen die smaak.
Hoe lang na het whirlpoolen kan je normaal dan hevelen?


neRo


Neetje

Citaat van: Nero1978 op 19-03-2018  22:16 uBedankt voor je reactie. Zal dan twee keer achter elkaar hetzelfde bier maken met verschillende koelmethoden om te testen welke meer naar gekookte groente smaakt. Ben benieuwd. Ben het overigens bij mijn eerdere bieren niet tegengekomen die smaak.
Hoe lang na het whirlpoolen kan je normaal dan hevelen?


neRo

Verschil kan minimaal zijn. Maar indien aanwezig, dan weet je waarom.
Snel koelen van 100 naar <80 graden verminderd DMS. (lang koken idem).

Tijdens koelen van de laatste 15 graden roer ik langzaam (whirlpool) en zodra de gewenste temperatuur is bereikt, kun je vrijwel meteen hevelen/aftappen. (laatste 5 à 10 minuten koelen roer ik niet meer)
De lage temperatuur zorgt dat alles wat je niet in je gistvat wilt hebben al grotendeels op de bodem ligt.

KC

Hoe vaak roeren en hoe lang maischen jullie?

Nero1978

Citaat van: KC op 20-03-2018 &nbsp;20:53 uHoe vaak roeren en hoe lang maischen jullie?
Wat ik van Jacques heb begrepen is om het kwartier roeren. Dat zou je rendement aanzienlijk verhogen. Maischen is afhankelijk van het recept dat je maakt. Mijn laatste recept was bijvoorbeeld 45 minuten 62°, 20 minuten 72° en 5 minuten 78°. Dat is bijna een uur en een kwartier dus 5 keer roeren.

neRo


KC

Bedankt. Mijn eerste brouwsel had een lager SG dan ik wilde 1074 ipv 1080. Ik had 1 keer geroerd tussendoor. Ik moet zeggen dat het heel gemakkelijk door te roeren was. De liter markering wijkt bij mij zeker 2 liter af helaas.

rringenoldus

Na mijn eerste post waarin ik 80%  maischrendement had heb ik vandaag weer gebrouwen.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook alle verliezen goed bij te houden.

Teleurstellende 50% rendement...
Iets ging fout, maar wat?

In plaats van 1 staps schema nu een schema voor tarwebieren gebruikt.
Ik zal nog even alles doorspitten.

Toch wel tevreden over de Easybrew, vooral het gebruiksgemak.
Rendement gemiddeld 65%, na 2 brouwsels :)

tdp

Citaat van: rringenoldus op 21-03-2018 &nbsp;20:02 uNa mijn eerste post waarin ik 80%  maischrendement had heb ik vandaag weer gebrouwen.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook alle verliezen goed bij te houden.

Teleurstellende 50% rendement...
Iets ging fout, maar wat?

In plaats van 1 staps schema nu een schema voor tarwebieren gebruikt.
Ik zal nog even alles doorspitten.

Toch wel tevreden over de Easybrew, vooral het gebruiksgemak.
Rendement gemiddeld 65%, na 2 brouwsels :)

Maischrendement van 80% is ook niet heel veel toch? Mag het mis hebben, maar dat ligt bij mij gemiddeld boven de 95%, vaak zelfs 100%

Biertje1985

Ik denk dat hier het brouwzaalrendement wordt bedoelt. Tenminst dat mag ik wel hopen :brouwen:

rringenoldus

Excuses, ja brouwzaalrendement.

EBC

Citaat van: tdp op 21-03-2018 &nbsp;23:26 uMaischrendement van 80% is ook niet heel veel toch? Mag het mis hebben, maar dat ligt bij mij gemiddeld boven de 95%, vaak zelfs 100%

Dat is heel knap... ik vrees dat er iets scheelt aan je berekening  ;).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.