Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 119137 keer)

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Arsegan easybrew 30
« Reactie #300 Gepost op: 09-02-2018 13:01 u »
Wie is "Ballon"?  :weetniet:
Een nieuw lid op het forum die gelijk met een Easybrew wilt beginnen? :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #301 Gepost op: 09-02-2018 13:14 u »
Hallo

Wat is de overall ervaring met de EasyBrew... Value for money?

Voordat je een vraag stelt, neem anders eerst even dit topic door. Daarin kun je het antwoord vinden op je vraag.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #302 Gepost op: 09-02-2018 15:06 u »
Voordat je een vraag stelt, neem anders eerst even dit topic door. Daarin kun je het antwoord vinden op je vraag.

Ik vergaloppeer me daar ook wel eens aan hoor. Zeker als je al een 13 pagina's tellend topic hebt. Dan is de vraag opnieuw stellen soms wat sneller  ;D
En tja, als op enig moment alles gezegd is (en dus niet meer gezegd kan worden) dan wordt het minder gezellig...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #303 Gepost op: 09-02-2018 15:43 u »
Een nieuw lid op het forum die gelijk met een Easybrew wilt beginnen? :weetniet:

Waarom niet?

Voor nog geen € 400 ben je klaar qua kosten voor het bereiden van je wort. Heb je alleen nog wel een schrootmolen nodig.
Als je met een pan, brander, filter, extra emmer en dergelijke aan de gang gaat lopen de kosten ook flink op als je alles nieuw moet kopen. Reken maar eens.

Offline Ballon

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #304 Gepost op: 09-02-2018 15:51 u »
Een Belgische hobbybrouwer die een aankoop overweegt.
Wist niet dat dit forum zo inclusief was...
Las het probleem met Wattage... is dit issue dermate groot dat het de overall mening over het toestel beïnvloedt?

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #305 Gepost op: 09-02-2018 18:23 u »
Och, voorstellen is wel zo netjes  :brouwen:

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #306 Gepost op: 09-02-2018 18:25 u »
Och, voorstellen is wel zo netjes  :brouwen:

Welk probleem met wattage? :weetniet:

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #307 Gepost op: 09-02-2018 19:52 u »
Welk probleem met wattage? :weetniet:
Ik denk over de discussie van de wattage dat echt geen probleem is. Over het feit dat als je het bijvb. op 2000 W instelt, dat het toch 2500 W aan stroom trekt, maar de frequentie van uitschakelen wat hoger is. Het vermogen wordt elektronisch geregeld door het element aan en uit te schakelen en niet door het vermogen te dimmen. Het heeft geen invloed op de goede werking.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #308 Gepost op: 09-02-2018 19:58 u »
Ik heb een eigen bouw en heb ik een dimmer tussengezet. Met maischen dim ik de helft terug
Werkt prima

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #309 Gepost op: 09-02-2018 21:12 u »
Waarom niet?

Voor nog geen € 400 ben je klaar qua kosten voor het bereiden van je wort. Heb je alleen nog wel een schrootmolen nodig.
Als je met een pan, brander, filter, extra emmer en dergelijke aan de gang gaat lopen de kosten ook flink op als je alles nieuw moet kopen. Reken maar eens.

Dat is precies de reden waarom ik over de Easybrew nadenk. Eerst nog maar even sparen haha

Online JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #310 Gepost op: 12-02-2018 18:27 u »
Ik denk over de discussie van de wattage dat echt geen probleem is. Over het feit dat als je het bijvb. op 2000 W instelt, dat het toch 2500 W aan stroom trekt, maar de frequentie van uitschakelen wat hoger is. Het vermogen wordt elektronisch geregeld door het element aan en uit te schakelen en niet door het vermogen te dimmen. Het heeft geen invloed op de goede werking.

Gecontroleerd doorverwarmen naar de volgende maischstap is een illusie. Wat je ook instelt, de ketel gooit het volledige vermogen in de strijd. Pas enkele graden voor de doel temp begint de controller te schakelen. Regelbaar tot op 100 Watt nauwkeurig zoals in de advertentie is dus onzin. Er is prima mee te brouwen hoor, maar de inlichtingen van de leveranciers zijn misleidend. Al je daarover mailt wordt er gewoon niet gereageerd. Foei Brouwmarkt!

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #311 Gepost op: 12-02-2018 18:35 u »
Bij mij zie ik het verschil of ik op 1500 wat maisch of op pak hem beet 2500.
En ook alles wat er tussen zit.
Hetzelfde geldt voor de rollende kook, er is een duidelijk verschil in de kook wanneer ik hem instel op 2300 of 2400 of 2500 Watt.
Er zit dan zelfs wel 1 liter per uur meer wegkoken verschil in.
Heb ik dat gemeten met een of andere meter, nee en waarom niet omdat er een duidelijk verschil is en ik het goed vind zo.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #312 Gepost op: 12-02-2018 22:33 u »
Als je op het elektrische schema in de handleiding kijkt, zie je duidelijk dat er 2 elementen in zitten... een kleinere en een grotere...

Dus als volgt op te lossen >
Naar maischen toe: 1 minuut op vol vermogen.
Zodra 67 graden bereikt: 60 minuten maischen met ‘slechts’ het vermogen van het kleinste warmte-element.
Naar de kook toe: 1 minuut op vol vermogen.
Zodra kook bereikt: 60 minuten op het vermogen van ‘t grootste warmte-element.

Je kan 9 stappen inprogrammeren, dus ruimte zat om te spelen.
Goede uitlegvideo over het instellen: (in het Engels)
Wij zijn door deze video soepel door onze eerste brouwdag gevlogen... zonder aanbranden of issues whatsoever  :groots:

Online Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #313 Gepost op: 17-02-2018 13:53 u »
Nu bezig met de eerste brouwpoging met de Easybrew, ik heb het maischschema ingesteld door gebruik te maken van de tip van Underdike. Tijdens het maischen roer ik om het kwartier de boel even door, het rendement had ik ingesteld op 70%.
Het wordt 25 liter saison welke ik ga vergisten met de Fermentis Safale B-134. Ben erg benieuwd hoe deze gist het gaat doen.

Edit: Het roeren om het kwartier is me niet gelukt aangezien ik de bovenste plaat er niet op een veilige manier uit kon krijgen. Hoe doen jullie dit? De hendeltjes staan volledig onder het wort en om nu met mijn klauwen in het hete wort te gaan leek me niet aantrekkelijk.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #314 Gepost op: 17-02-2018 15:42 u »
Als je op de vorige pagina kijkt dan kun je zien hoe anderen dat opgelost hebben met foto en al.

Online JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #315 Gepost op: 17-02-2018 15:44 u »
Edit: Het roeren om het kwartier is me niet gelukt aangezien ik de bovenste plaat er niet op een veilige manier uit kon krijgen. Hoe doen jullie dit? De hendeltjes staan volledig onder het wort en om nu met mijn klauwen in het hete wort te gaan leek me niet aantrekkelijk.

Ik heb de poortje op de bovenfilter vervangen door een langere RVS oplossing. Kijk maar eens terug in eerdere reacties binnen deze post. Verkrijgbaar bij De Karwei bij de RVS spullen. Ik roer na een kwartier en daarna wanneer nodig. Meestal halfweg de 63 graden stap en nog een keer voor de 73 graden stap. Efficiëntie is dan minimaal 75%. Vaak nog hoger. Fijne ketel met wat aanpassinkjes.

Online Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #316 Gepost op: 17-02-2018 16:06 u »
Had ik even gemist bij het doorlezen van het topic dat het daar om ging :-[
Hij is op 2200 Watt flink aan het koken, rendement voor het koken zat zonder te roeren rond de 75%. Krijg wel een beetje jeuk van al dat gepiep bij het instellen van de controller ;D

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #317 Gepost op: 17-02-2018 16:53 u »
Misschien niet helemaal het juist topic maar zijn er al mensen hier die ervaring hebben met de 50 liter variant?

Offline hillie

• *
  • Jas bier, vanzelfsprekend de lekkerste
« Reactie #318 Gepost op: 17-02-2018 17:39 u »

Ik heb een brew monk gekocht 45 liter variant. Dinsdag ga ik voor het eerst brouwen. Ik hou je op de hoogte.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #319 Gepost op: 17-02-2018 21:38 u »
Misschien niet helemaal het juist topic maar zijn er al mensen hier die ervaring hebben met de 50 liter variant?
Ik vind de 50 liter variant niet veel verschillen met de Easybrew 30. De Easybrew 50 is slechts 11,5 cm hoger dan de 30.
Dus je moet deze tot de rand vullen om 50 liter er in te krijgen. Dat scheelt 12 liter met de EB 30 als je deze tot de rand vult.
Een 50 liter batch gaat hiermee niet lukken.

Offline BVeenema

• Vol lid
« Reactie #320 Gepost op: 17-02-2018 21:52 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Easybrew 30. Ik heb hiervoor steeds met een weckketel gebrouwen met een brouwzak (BIAB). De Easybrew is echt een flinke stap vooruit. Het brouwen ging echt vlekkeloos. Het instellen van het maischschema is een eitje en alles werkt naar behoren. Wat mij betreft een echte aanrader!

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #321 Gepost op: 18-02-2018 11:40 u »
De 50 (45) liter variant vind ik zelf ook wel interessant, ik vraag me alleen af wat de minimale hoeveelheid is die je nog fatsoenlijk kan brouwen zonder extra lang te moeten koken. Kan de 50 liter variant bijvoorbeeld ook 20 - 25 liter brouwen?

db

Offline breda82

• Senior lid
  • Just experiment
« Reactie #322 Gepost op: 18-02-2018 11:43 u »
De 50 (45) liter variant vind ik zelf ook wel interessant, ik vraag me alleen af wat de minimale hoeveelheid is die je nog fatsoenlijk kan brouwen zonder extra lang te moeten koken. Kan de 50 liter variant bijvoorbeeld ook 20 - 25 liter brouwen?

db

Wil ik ook wel weten, ik wil iets gaan opschalen en dit lijkt me wel een mooie optie.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #323 Gepost op: 19-02-2018 10:29 u »
Dat kan. Gewoon korter buisje monteren tussen de filterplaten. Zoals in de handleiding staat.

Offline hillie

• *
  • Jas bier, vanzelfsprekend de lekkerste
« Reactie #324 Gepost op: 22-02-2018 08:43 u »
Ik heb dinsdag voor het eerst gebrouwen met mijn brewmonk magnus. 22 liter heb ik in het vergistingsvat zitten. Ook Kleinere batches werken prima.