Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 427208 keer)

Offline jacob b

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2400 Gepost op: 13-07-2021 17:01 u »
Gewoon niet te moeilijk doen.
Vaatwastablet of soda of dreft is allemaal ok, wel goed naspoelen met water!

Het is je ketel, niet je gistvat.
Volgende keer kook je het wort toch weer en wor(d)t alles daardoor toch ontsmet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2401 Gepost op: 13-07-2021 21:25 u »
Eigenlijk net omgekeerd, maar maakt weinig uitvoor een spiraalkoeler.. Roeren heeft veel meer effect.
Koud water bovenin (op heetste wort) geeft in begin snellere daling, maar eindtemperatuur wordt (in theorie) later bereikt omdat het opgewarmde koelwater onderin de spiraal nu in koelste wort staat.
Dat effect wordt minder bij hogere koelwater-flow; zal dan nauwelijks opwarmen dus blijft voldoende koelen.
Door het wort te roeren of koelspiraal bewegen krijg je zoveel extra koeling dat het minder uitmaakt waar je het koelwater aansluit.

Hopfenfox was me voor,  DAT dus. Onderin koelen en roeren of rondpompen.

Hiervoor sluit ik de whirlpool arm aan op het moment dat ik ook de koelspiraal in de ketel doe, zo'n 15 minuten voor het einde. Uiteraard kan je deze niet gebruiken als het wort nog kookt, maar nadat ik de koeler gebruik is het zo afgekoeld tot onder de 75 graden en zet ik de pomp aan. De whirlpool is niet heel sterk maar wel voldoende om het wort te mixen qua temperatuur. Tijdens dit deel kan je de pomp uiteraard continue volledig open houden. Het water van boven naar beneden of andersom laten stromen vind ik niet belangrijk, alleen of het dan met de klok mee of tegen de klok in stroomt. De whirlpool doe ik in tegengestelde richting.

Kleine kanttekening, ik gebruik wel een wat groter formaat dompelkoeler, zeker in vergelijking met de gratis modellen die ik hier voorbij zie komen die standaard bij de brouwautomaten geleverd worden. Die lijken op de foto's erg plat en daar stroomt het wort misschien wat minder tussendoor tijdens een whirlpool.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2402 Gepost op: 14-07-2021 09:47 u »
Die lijken op de foto's erg plat en daar stroomt het wort misschien wat minder tussendoor tijdens een whirlpool.
Die moet je dan ook nog – voorzichtig!! – uitrekken. Voorzichtig is hier het sleutelwoord; je kunt ze wel uitrekken maar terug krijg je ze niet meer en een knik of breuk is niet te herstellen..
Maar uitrekken is een noodzakelijke stap om ze goed te laten werken, inderdaad. Ze worden plat gehouden voor gemakkelijker transport.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #2403 Gepost op: 17-07-2021 23:09 u »
Vandaag eerste keer gebruikt, rendement van 50%, haha ach! mijn English Pale Ale is nu een Session English Pale Ale geworden ;).
Er is niets "fouts" gegaan naar mijn idee, ik denk dat het voornamelijk te grof geschroot is ( was erg bang van alle aanbrand verhalen ).

Ik twijfel of ik niet dit recept nogmaals moet maken, met wat ik nu verleerd hebt.

Overiges had ik 1 liter meer na koken dan vooraf gecalculeerd, dat scheelt ook met mij SG meting, koken jullie dan door?

*overigens is mijn doel om eerst een technisch goed biertje te brouwen, ik begrijp dat het alcohol gehalte dan ook goed moet zijn, maar de vorige twee brouwsels vonden vrienden/kennissen wel lekker maar ik zelf gaf het geen voldoende. (het was echt niet goed).

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2404 Gepost op: 18-07-2021 11:32 u »
... rendement van 50%, haha ach! mijn English Pale Ale is nu een Session English Pale Ale geworden ;).
Er is niets "fouts" gegaan naar mijn idee, ik denk dat het voornamelijk te grof geschroot is ( was erg bang van alle aanbrand verhalen ).
.. Ik twijfel of ik niet dit recept nogmaals moet maken, met wat ik nu verleerd hebt.
.. 1 liter meer na koken dan vooraf gecalculeerd, dat scheelt ook met mij SG meting, koken jullie dan door?
- Rendement 50%.. Wat moet je daar nog van zeggen.  Hele topic staat vol met mogelijke oorzaken en oplossingen, je zit op de juiste plek. 8).
- Nogmaals soortgelijk recept maken, is de enige manier om van fouten en verbeteringen te leren..
  En aan de hand daarvan je installatie in kaart brengen, want 1 liter minder wegkoken is nogal wat. Dat moet je incalculeren of koken met meer vermogen.
- Doorkoken ivm te laag SG of hoog volume? Doe ik niet, vooral omdat ik dan met hops (bitter) in de knoei kom.
  Als het echt te gek is gaat er wat mout-extract bij.
Succes, Snelbier

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #2405 Gepost op: 18-07-2021 14:42 u »
- Rendement 50%.. Wat moet je daar nog van zeggen.  Hele topic staat vol met mogelijke oorzaken en oplossingen, je zit op de juiste plek. 8).
- Nogmaals soortgelijk recept maken, is de enige manier om van fouten en verbeteringen te leren..
  En aan de hand daarvan je installatie in kaart brengen, want 1 liter minder wegkoken is nogal wat. Dat moet je incalculeren of koken met meer vermogen.
- Doorkoken ivm te laag SG of hoog volume? Doe ik niet, vooral omdat ik dan met hops (bitter) in de knoei kom.
  Als het echt te gek is gaat er wat mout-extract bij.
Succes, Snelbier

Yes! Duidelijk verhaal.
Ik zat ook al te denken om dit recept nogmaals te brouwen. Dit recept was qua verdamping en leftovers echt gokken, dus dat speelt ook mee.
Ik heb letterlijk alles in 1 keer nieuw gekocht, dus buiten het feit dat ik geen skilled brouwer bent, is ook alle techniek / apparatuur nieuw :D.

Nu met smacht wachten tot dat waterslotje gaat bubbelen ;)

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2406 Gepost op: 20-07-2021 09:10 u »
Gisteren voor het eerst de Easybrew 30+ met water gevuld en een testrun gedaan. Het werkt allemaal prima maar 2 dingen vielen me op:

- Het in elkaar zetten van de moutkorf/pijp is een dingetje. Hoe het nu precies moet kon ik echt niet uit de handleiding halen en ik kwam er met foto's op internet ook niet helemaal uit. Steunt de moutkorf in het midden op een stuk pijp of heb je aan de onderkant van de moutkorf alleen een "dopje"? Komt het überhaupt wel zo nauw hoe je de moutkorf installeert?

- De schaalverdeling klopt voor geen meter. Als ik in het pijlpeilglas op 10 liter zit, zit ik in de pan op 3 gallon (13.5 liter). Welke kan ik nu het beste aanhouden? Een halve liter verschil is nog te overzien maar dit kan serieus invloed op je brouwsel hebben.

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2407 Gepost op: 20-07-2021 09:34 u »
Gisteren voor het eerst de Easybrew 30+ met water gevuld en een testrun gedaan. Het werkt allemaal prima maar 2 dingen vielen me op:

- Het in elkaar zetten van de moutkorf/pijp is een dingetje. Hoe het nu precies moet kon ik echt niet uit de handleiding halen en ik kwam er met foto's op internet ook niet helemaal uit. Steunt de moutkorf in het midden op een stuk pijp of heb je aan de onderkant van de moutkorf alleen een "dopje"? Komt het überhaupt wel zo nauw hoe je de moutkorf installeert?

- De schaalverdeling klopt voor geen meter. Als ik in het pijlpeilglas op 10 liter zit, zit ik in de pan op 3 gallon (13.5 liter). Welke kan ik nu het beste aanhouden? Een halve liter verschil is nog te overzien maar dit kan serieus invloed op je brouwsel hebben.

De schaalverdeling aan de binnenkant klopt voor geen meter. Ik zou het peilglas even checken door er met een maatbeker (of weegschaal, nog beter) water in te gooien.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2408 Gepost op: 20-07-2021 10:46 u »

Er zit een dopje. Hij steunt nergens op. Het moet heel simpel zijn. Je pakt de onderste plaat, dopje met draad erdoorheen, dopje erop, pijpje erin schroeven en op dezelfde manier de verlengstukjes met dopjes en pijpjes erop schroeven. Het plastic witte dopje heb je er alleen op bij het storten van de mout zodat je geen vaste delen door het middenpijpje gooit.

Antwoord op je vraag over de maten: geen van beiden. Zowel pijlglas als binnenmarkeringen zijn bij mij niet accuraat in elk geval. Beter even in incrementen van 3 liter water erin gooien en zelf de juiste maten markeren op het pijlglas. Ik heb dat zelf lekker low tech met schilderstape en een stift gedaan.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #2409 Gepost op: 20-07-2021 12:59 u »
Wat betreft het pijlglas van de nieuwe Easybrew 30, merk ik dat als de dop er af zit hij geen tegendruk ondervindt en sneller correct staat.
Als ik de dop er op zet draai ik het water door de druk lager.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2410 Gepost op: 20-07-2021 14:52 u »
Wat betreft het pijlglas van de nieuwe Easybrew 30, merk ik dat als de dop er af zit hij geen tegendruk ondervindt en sneller correct staat.
Je kan ook een paar kleine gaatjes in maken met een hete naald. Blijft het buisje stofvrij en hoef je niet steeds het dopje er af te halen.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2411 Gepost op: 20-07-2021 14:55 u »

Heb ik net even getest en dat werkt inderdaad. Als ik het nameet aan de hand van de schaalverdeling van mijn gistemmer lijkt het peilglas niet te kloppen maar de schaalverdeling aan de binnenkant redelijk. Ik heb een aantal punten op schilderstape aan de buitenkant geplakt zodat het nu goed zichtbaar is. Benieuwd naar de eerste brouwsessie vanavond.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2412 Gepost op: 21-07-2021 09:39 u »
Gisteravond de eerste brouwsessie gehad. Maischen ging niet helemaal zoals verwacht. Ondanks dat ik voor mijn gevoel vrij grof had geschroot was het waarschijnlijk toch nog te fijn. Daardoor ontstonden filterproblemen (kwam ik pas bij het spoelen achter) en bleef de temperatuur doorschieten. Voor het volgende brouwsel toch maar rijsthulzen in huis halen. Moutkorf liften ging prima, bij het spoelen merkte ik dat het erg slecht doorliep.

Daarna gaan koken, niet op vol vermogen omdat ik vond dat hij dan wel heel hard ging. Achteraf had ik dat wel moeten doen wan het beoogde start SG heb ik nu lang niet gehaald.

Al met al een aantal leermomenten maar ik denk dat het na een paar brouwsels al een stuk beter zal gaan.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2413 Gepost op: 21-07-2021 10:59 u »
Gisteravond de eerste brouwsessie gehad. Maischen ging niet helemaal zoals verwacht. Ondanks dat ik voor mijn gevoel vrij grof had geschroot was het waarschijnlijk toch nog te fijn. Daardoor ontstonden filterproblemen (kwam ik pas bij het spoelen achter) en bleef de temperatuur doorschieten. Voor het volgende brouwsel toch maar rijsthulzen in huis halen. Moutkorf liften ging prima, bij het spoelen merkte ik dat het erg slecht doorliep.

Daarna gaan koken, niet op vol vermogen omdat ik vond dat hij dan wel heel hard ging. Achteraf had ik dat wel moeten doen wan het beoogde start SG heb ik nu lang niet gehaald.

Al met al een aantal leermomenten maar ik denk dat het na een paar brouwsels al een stuk beter zal gaan.
Het beste rendement heb ik gehad toen ik begon mijn mout te schroten op de kleinste stand van mijn molen, alsof het meel moet worden.

Ik maisch dan wel heel langzaam in, flink roeren en de stort in 6 etappes toevoegen. En ik gebruik de bovenplaat niet. De eerste 20 min loopt het heel slecht door en roer ik regelmatig, daarna laat ik hem zelf recirculeren.

Het spoelen gaat dan inderdaad langzaam, maar ook dat is goed voor je rendement. Toen ik nog grof schrootte kletterden de mannen water er met 30 seconden doorheen en was het rendement <60%, nu >80%.

Jij zegt dat ie hem droog trekt. Je weet dat de de kraan moet knijpen? Hij staat bij mij maar een heel klein straaltje open. Je draait hem open en kijkt dan in het pijlglas of het niveau daalt, en knijpt hem net zo lang dicht tot ie stilstaat. Na verloop van tijd gaat het meestal beter doorlopen en kan je hem weer iets meer open zetten.

Nog één truc: laatste 20 min niet meer roeren en woelen, en wel recirculeren. Het schrootsel vormt dan een mooi filterbed waardoor je wort helder wordt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2414 Gepost op: 21-07-2021 17:57 u »
Ik heb het  al vaker gezegd tegen iedereen die problemen heeft met zijn/haar brouw automaat: lees dit hele draadje door!

Dat kost wat tijd, maar voor de problemen die ik hier zie zijn allemaal goede oplossingen. De meeste zijn al vijf keer of zo behandeld in dit draadje. Één probleem is er wel: in dit draadje staan ook oplossingen die discutabel zijn, dus je moet bij het lezen wel proberen het kaf van het koren te scheiden.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2415 Gepost op: 22-07-2021 09:22 u »
Ik heb zoveel mogelijk gelezen en aan de hand daar van ook een aantal zaken toegepast (bazookafilter weglaten, grof schroten, pomp knijpen) maar alsnog ging het niet helemaal zoals het hoort. Dat is niet erg en de volgende kere(n) pas ik weer wat zaken aan.

Daarnaast, 95 pagina's dan krijg je inderdaad wat dubbele vragen. Zoekfunctie vindt ook niet altijd 100% wat je zoekt

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2416 Gepost op: 05-08-2021 14:22 u »
Ik ben nu voor de tweede keer aan het brouwen met de Easybrew 30. De eerste keer is alles perfect gegaan, maar vandaag is er bij het maischen of spoelen aardig wat kaf in het wort terecht gekomen. Misschien zat de onderste filterplaat scheef. Verder geen ramp.

Ik heb beide keren nette rendementen gehaald en geen vastgelopen maisch gehad, ondanks groot aandeel tarwe en haver.

Op welk vermogen koken jullie? Ik merk dat ik met de neopreen hoes eromheen maar zo'n 1400W nodig heb voor een rollende kook. Het is ook warm vandaag.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2417 Gepost op: 05-08-2021 15:35 u »
Hier staat ie bij het koken op 1600 dacht ik, met neopreenhoes kan dat best nog lager uitvallen inderdaad.

Heeft iemand de Easybrew 30 wel eens gebruikt in combi met een "steam condenser" bij gebrek aan een mooi Nederlands woord (stoomcondensator). Daarvoor zou ik een deksel met tri-clamp poorten nodig hebben. Iemand die een passend deksel kent daarvoor?

Offline zeezuiper

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • To beer or not to beer
« Reactie #2418 Gepost op: 05-09-2021 19:37 u »
Vandaag mijn tweede sessie gehad met deze ketel. Volgens de Brewfather software moet de ketel 5 liter water per uur wegkoken. Echter, na het koken hield ik 12,5 liter aan bier over in plaats van de geplande 10 liter.

Hoe bereken jullie de benodigde hoeveelheid spoelwater? Koken jullie op 2000 of 2500 Watt?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2419 Gepost op: 05-09-2021 19:47 u »
De hoeveelheid spoelwater (als je tenminste op een vast aantal liters in gistvat wil uitkomen), bepaal je aan de hand van je verliezen, waaronder je kookverlies. Je hebt nu zelf vastgesteld dat jouw kookverlies (voor jouw specifieke installatie) 2,5 liter per uur is. Dat kan wat fluctueren maar is een goede waarde om in je software in te voeren. Aangezien je te veel wort hebt overgehouden, zal vermoedelijk het begin SG ook te laag zijn.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2420 Gepost op: 06-09-2021 15:00 u »
... Volgens de Brewfather software moet de ketel 5 liter water per uur wegkoken. Echter, na het koken hield ik 12,5 liter aan bier over in plaats van de geplande 10 liter.
..  Hoe bereken jullie de benodigde hoeveelheid spoelwater? Koken jullie op 2000 of 2500 Watt?
- Volgens de 'regels' zou je een 10-15% moeten wegkoken, dus op 25 L wort max 3,7 L verkoken in 60 minuten..
  Dat lukt me met 2100 W vermogen, geeft mooi constante rollende kook.
Met minder volume in de ketel kook ik op iets lager vermogen, al scheelt het niet veel qua verdamping.
- Hoeveelheid spoelwater: zie opmerking van Hopfenfox.
  Een brouwautomaat werkt soms beter met wat meer startwater, en dus minder spoeling. Komt omdat de moutkorf maar een deel van het water benut, dus wordt snel massief.
Succes, Snelbier.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2421 Gepost op: 06-09-2021 15:04 u »
Vandaag mijn tweede sessie gehad met deze ketel. Volgens de Brewfather software moet de ketel 5 liter water per uur wegkoken. Echter, na het koken hield ik 12,5 liter aan bier over in plaats van de geplande 10 liter.

Hoe bereken jullie de benodigde hoeveelheid spoelwater? Koken jullie op 2000 of 2500 Watt?

Dit herken ik ook van mijn laatste brouwsel waardoor ik weliswaar meer bier overhield maar uiteindelijk meer een blond dan een tripel overhield. Ik zet hem nu ook op 2,5 liter. Koken doe ik op 2500 Watt, ik heb geen thermo hoes dus moet waarschijnlijk daarom op een wat hoger vermogen koken.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #2422 Gepost op: 06-09-2021 15:38 u »
Dit herken ik ook van mijn laatste brouwsel waardoor ik weliswaar meer bier overhield maar uiteindelijk meer een blond dan een tripel overhield. Ik zet hem nu ook op 2,5 liter. Koken doe ik op 2500 Watt, ik heb geen thermo hoes dus moet waarschijnlijk daarom op een wat hoger vermogen koken.

Ik heb ook geen hoes en ik heb met 1800 - 2000 een prima kook

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2423 Gepost op: 06-09-2021 22:45 u »
Zo'n isolatie-hoes kun je vrij gemakkelijk zelf maken.
Al wat je nodig hebt is een stanleymes en een matje van Decathlon van – inmiddels – € 5,99. Nog een spanband of iets dergelijks om 'm vast te zetten en je bent klaar. Zie hier wat ik er van gemaakt heb.

Offline Maran van Brakel

• Junior lid
  • **
  • krêk
« Reactie #2424 Gepost op: 07-09-2021 10:31 u »
Ligt er ook een beetje aan waar je aan het kokkerellen bent natuurlijk.
In de schuur gebruik ik geen hoes, maar als ik buiten kook wel. Bij beide kook ik op 2100 Watt en dat werkt goed.
Gemiddeld verlies ik zo'n 2 liter per uur met de Easybrew 30 (begin kook is dan rond de 25 liter).