Hobbybrouwen > Apparatuur

Arsegan Easybrew 30

<< < (467/484) > >>

Freggel:
Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk, moet zeggen dat alles wel redelijk ging, wel een paar vragen, ik heb gebruik gemaakt van het tripel pakket van brouwstore.

Ik had een moutstort van 5 kilo en regelmatig geroerd om het rendement omhoog te krijgen, mijn sg was 1080 na de kook, hoger dan verwacht, dut lijkt me prima, het valt me alleen op dat het pijpje op de kortste stand nog te hoog is voor 5 kilo mout, het bovenste filter hangt bij het spoelen een stuk boven de mout, dus deze er maar afgelaten, klopt dit?

De temperatuur lijkt iets at te wijken, bovenin een stuk warmer dan onder, wat is jullie ervaring hiermee?

Het bazooka filter loopt vol aan het einde van het aftappen naar het vergistingvat, met een schone lepel over het filter werkt wel wat, maar wat er  dan doorkomt is vrij troebel (gewerkt met pellets in zakjes) en er blijft uiteindelijk 2 liter over in de ketel dit ik weg heb gedaan. Hebben jullie tips?

Ik heb overigens na het koelen netjes een whirlpool gedraaid met grote lepel en 15 minuten laten bezinken, wellicht dat de eerste 17 liter daarom wel netjes doorliep

Verder een top apparaat en erg blij mee :) nu afwachten hoe het bier wordt :)

beermenke:
Ik heb een elektrische ketel en laat 1 a 2 uur bezinken en hevel af ipv de kraan te gebruiken. Die pellets los in ketel. Voorheen korter laten bezinken en voor de rest bezinksel in fles en laten bezinken. Teveel werk en risico voor half litertje dus of wat meer brouwen of wat langer laten bezinken en dat beetje verlies voor lief nemen.

Theo Mol:

--- Citaat van: Freggel op 22-05-2021  17:57 u ---Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk, moet zeggen dat alles wel redelijk ging, wel een paar vragen, ik heb gebruik gemaakt van het tripel pakket van brouwstore.

Ik had een moutstort van 5 kilo en regelmatig geroerd om het rendement omhoog te krijgen, mijn sg was 1080 na de kook, hoger dan verwacht, dut lijkt me prima, het valt me alleen op dat het pijpje op de kortste stand nog te hoog is voor 5 kilo mout, het bovenste filter hangt bij het spoelen een stuk boven de mout, dus deze er maar afgelaten, klopt dit?

De temperatuur lijkt iets at te wijken, bovenin een stuk warmer dan onder, wat is jullie ervaring hiermee?

Het bazooka filter loopt vol aan het einde van het aftappen naar het vergistingvat, met een schone lepel over het filter werkt wel wat, maar wat er  dan doorkomt is vrij troebel (gewerkt met pellets in zakjes) en er blijft uiteindelijk 2 liter over in de ketel dit ik weg heb gedaan. Hebben jullie tips?

Ik heb overigens na het koelen netjes een whirlpool gedraaid met grote lepel en 15 minuten laten bezinken, wellicht dat de eerste 17 liter daarom wel netjes doorliep

Verder een top apparaat en erg blij mee :) nu afwachten hoe het bier wordt :)

--- Einde van citaat ---
Ik werk ook graag met de Brew Monk.

Met 5 kilo heb ik geen probleem, ik brouw meestal tot een SG van 1055 - 1070.  Ik maisch met 3 liter water per kilo mout. Voor een SG van 1080 gebruik je minder water, misschien verklaart dat een paar verschillen.
Als je vrij fijn geschrote mout hebt dan loopt het wort langzaam door en er blijft veel vloeistof boven de mout staan. Roeren helpt het doorstromen, en later in het proces gaat het meestal vlotter. In het begin knijp ik het pompje een beetje en later kan het kraantje helemaal open.

Het schijnt een kwestie van smaak te zijn of je de bovenste filterplaat wel of niet gebruikt. In het begin roer ik het beslag een paar keer door en daarna doe ik de filterplaat er op. Je kunt de filterplaat aandrukken tot op de mout.

Het bazookafilter heeft niet zo'n geweldige reputatie, bij mij liep het steeds dicht. Ik heb een paar keer een heksenfilter (een spiraal van staaldraad) gebruikt en dat werkte goed. Er blijft dan net zo veel wort ik de ketel over als met het bazookafilter
Omdat ik altijd heel weinig trub heb, gebruik ik nu een knietje aan de binnenkant van de kraan. Het komt tot een paar millimeter van de bodem, bij het leeglopen wordt daarmee het laatste restje afgeheveld en er blijft nog maar heel weinig in de ketel over. Het werkt voor mij goed, mijn bier wordt steeds helder.
Sommigen houden de ketel op het laatst schuin om het restje wort te laten weglopen, al dan niet door een zeef/doek/enz. Iedereen moet kennelijk zelf uitvinden wat het beste bij het eigen brouwproces past.

Voor wie het heksenfilter wil proberen, kom maar halen en terugbrengen in Purmerend.

bravebunny:

--- Citaat van: Freggel op 22-05-2021  17:57 u ---Het bazooka filter loopt vol aan het einde van het aftappen naar het vergistingvat, met een schone lepel over het filter werkt wel wat, maar wat er  dan doorkomt is vrij troebel (gewerkt met pellets in zakjes) en er blijft uiteindelijk 2 liter over in de ketel dit ik weg heb gedaan. Hebben jullie tips?

--- Einde van citaat ---

Wat voor mij het beste werkt:

* Bazookafilter zo ver mogelijk weggegooid
* Niet circuleren (pompen) tijdens het koken!
* hopspider gebruiken voor de hop en evt kruiden
* na het koelen een whirlpool roeren en de ketel lichtelijk achterover zetten (balkje onder de voorkant)
* na 15 minuten rust, middels het kraantje het wort in t gistvat laten kletteren.
* zodra de thrub in zicht komt even goed koppie er bij en dan heel voorzichtig balkje weg halen, en ketel zelfs beetje voorover voorover kantelen, thrub in de gaten houdend, totdat de thrub het kraantje begint in te stromen, dan kraantje dicht
Hiermee blijft er een 1,2 liter thrub/vocht in de ketel. Voor mij acceptabel! Ik hoop dat je er iets aan hebt ;-)

oude geuze:
Sinds vandaag ben ik ook trotse eigenaar van een EasyBrew 30. Geduld en als een havik Marktplaats in de gaten houden heeft gewerkt.

Mijn vraag: er zit een koelspiraal bij met een diameter van 10 mm. Hoe sluit ik daar een Gardena koppeling voor de tuinslang op aan? De koppeling past niet direct op het uiteinde van de koelspiraal.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie