Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 407016 keer)

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Thuis gebrouwen om met vrienden thuis te drinken
    • Boskoopse Huis Brouwerij
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2325 Gepost op: 18-05-2021 21:41 u »
Als je echt bruut zware biertjes wilt brouwen kan je eventueel ook dubbel maisschen. Zelf nog nooit gedaan maar stuitte toevallig laatst op dit filmpje en vond het wel intrigerend. Misschien van de zomer eens proberen.

Ik heb zelf met de Easybrew30 een dubbel-maisch gedaan om een 20l batch Juicy Loesie kloon te brouwen (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37944.0.html)
Gaat prima, maar je moet alleen rekening houden met:
1. water - ik heb na de 1e maisch gespoeld met dezelfde hoeveelheid water als de graan-absorbtie;
2. temperatuur (je moet weer terugkoelen naar de Beta-amylase temperatuur); en
3. iets minder rendement in de 2e maisch

Op 20 liter kwam ik uit op een SG (start) van 1.120. Uiteindelijke een barley wine van 12.4% geworden (eind SG: 1.029).

T.o.v. het "volproppen" van de Easybrew 30 kost een dubbel-maisch misschien iets meer tijd, maar je hebt het proces wel meer onder controle (dunner beslag) en het is minder knoeien dan met een overvolle Easybrew 30.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2326 Gepost op: 19-05-2021 12:16 u »
Ik heb zelf met de Easybrew30 een dubbel-maisch gedaan om een 20l batch Juicy Loesie kloon te brouwen (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37944.0.html)
Gaat prima, maar je moet alleen rekening houden met:
1. water - ik heb na de 1e maisch gespoeld met dezelfde hoeveelheid water als de graan-absorbtie;
2. temperatuur (je moet weer terugkoelen naar de Beta-amylase temperatuur); en
3. iets minder rendement in de 2e maisch

Op 20 liter kwam ik uit op een SG (start) van 1.120. Uiteindelijke een barley wine van 12.4% geworden (eind SG: 1.029).

T.o.v. het "volproppen" van de Easybrew 30 kost een dubbel-maisch misschien iets meer tijd, maar je hebt het proces wel meer onder controle (dunner beslag) en het is minder knoeien dan met een overvolle Easybrew 30.

Ga een zware barley wine brouwen, dus dubbel maischen.
Is ie goed op smaak tegen het eind van het jaar ( als ie dat al überhaupt haalt   :P :P :P :P :proost: :proost: :proost: :proost:)

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2327 Gepost op: 21-05-2021 09:45 u »
Zo als het goed is heb ik alles binnen, conisch RVS vergistingsvat en de Brewmonk 30 liter, een schrootmolen en 2 mout pakketten.
Daarnaast nog even wat stukken tuinslang gehaald en gardena koppelingen met een waterdief om op mijn kraan te bevestigen om te koelen.
en een voelermaatje voor de schroot molen.

Vanmiddag maar eens de hele opstelling met alleen water in de keuken testen en eens kijken hoeveel water er in 1 uur verdampt met koken. (is dat eigenlijk meetbaar met het doorzichtige metertje aan de zijkant van het vat?)
daarna dacht ik zelf om het vergistingvat onder de aanrecht te plaatsen en de ketel er bovenop, zodat het wort straks mooi kan kletteren na afkoelen :) beter even met gewoon water proberen voordat mijn hele keuken een grote plakzooi is ;)

Morgen wil ik echt gaan brouwen incl schroten en zo.

Iemand nog tips, zodat ik niet in dezelfde valkuilen hoef te lopen als anderen al gedaan hebben?

ik heb een gewone schrootmolen(Brewferm moutmolen premium), wat is handig, vastmaken aan het aanrecht en een emmer eronder hangen of zo? vroeg me af hoe jullie dit doen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2328 Gepost op: 21-05-2021 11:28 u »
ik heb een gewone schrootmolen(Brewferm moutmolen premium), wat is handig, vastmaken aan het aanrecht en een emmer eronder hangen of zo? vroeg me af hoe jullie dit doen.
Het is beter dit topic schoon te houden en het bij de Arsegan Easybrew 30 te houden. Voor andere vragen zijn andere draadjes...

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2329 Gepost op: 21-05-2021 11:42 u »
Zo als het goed is heb ik alles binnen, conisch RVS vergistingsvat en de Brewmonk 30 liter, een schrootmolen en 2 mout pakketten.
Daarnaast nog even wat stukken tuinslang gehaald en gardena koppelingen met een waterdief om op mijn kraan te bevestigen om te koelen.
en een voelermaatje voor de schroot molen.

Vanmiddag maar eens de hele opstelling met alleen water in de keuken testen en eens kijken hoeveel water er in 1 uur verdampt met koken. (is dat eigenlijk meetbaar met het doorzichtige metertje aan de zijkant van het vat?)

In principe wel, maar ik raad je aan om het vat even te vullen met maatbekers.. de streepjes in het vat en op het maatglas komen bij mij in elk geval niet overéén. Meet dan ook ff hoeveel cm op het maatglas 1 extra liter is (of voor meer accurate metingen: markeer met een schilderstapeje het maatglas, gooi er 5 liter bij, meet het verschil en deel dat door 5).
daarna dacht ik zelf om het vergistingvat onder de aanrecht te plaatsen en de ketel er bovenop, zodat het wort straks mooi kan kletteren na afkoelen :) beter even met gewoon water proberen voordat mijn hele keuken een grote plakzooi is ;)

Morgen wil ik echt gaan brouwen incl schroten en zo.

Iemand nog tips, zodat ik niet in dezelfde valkuilen hoef te lopen als anderen al gedaan hebben?

Inderdaad offtopic, maar je schrootmolen heeft zo'n houten plaat dus die kan je zo op de emmer zetten waar je het schrootsel in opvangt. Lekker simpel. Zie bijv onderaan de pagina hier: https://hopblog.nl/mout-schroten/

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
« Reactie #2330 Gepost op: 22-05-2021 17:57 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk, moet zeggen dat alles wel redelijk ging, wel een paar vragen, ik heb gebruik gemaakt van het tripel pakket van brouwstore.

Ik had een moutstort van 5 kilo en regelmatig geroerd om het rendement omhoog te krijgen, mijn sg was 1080 na de kook, hoger dan verwacht, dut lijkt me prima, het valt me alleen op dat het pijpje op de kortste stand nog te hoog is voor 5 kilo mout, het bovenste filter hangt bij het spoelen een stuk boven de mout, dus deze er maar afgelaten, klopt dit?

De temperatuur lijkt iets at te wijken, bovenin een stuk warmer dan onder, wat is jullie ervaring hiermee?

Het bazooka filter loopt vol aan het einde van het aftappen naar het vergistingvat, met een schone lepel over het filter werkt wel wat, maar wat er  dan doorkomt is vrij troebel (gewerkt met pellets in zakjes) en er blijft uiteindelijk 2 liter over in de ketel dit ik weg heb gedaan. Hebben jullie tips?

Ik heb overigens na het koelen netjes een whirlpool gedraaid met grote lepel en 15 minuten laten bezinken, wellicht dat de eerste 17 liter daarom wel netjes doorliep

Verder een top apparaat en erg blij mee :) nu afwachten hoe het bier wordt :)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2331 Gepost op: 22-05-2021 19:49 u »
Ik heb een elektrische ketel en laat 1 a 2 uur bezinken en hevel af ipv de kraan te gebruiken. Die pellets los in ketel. Voorheen korter laten bezinken en voor de rest bezinksel in fles en laten bezinken. Teveel werk en risico voor half litertje dus of wat meer brouwen of wat langer laten bezinken en dat beetje verlies voor lief nemen.

Online Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #2332 Gepost op: 23-05-2021 10:55 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Brew Monk, moet zeggen dat alles wel redelijk ging, wel een paar vragen, ik heb gebruik gemaakt van het tripel pakket van brouwstore.

Ik had een moutstort van 5 kilo en regelmatig geroerd om het rendement omhoog te krijgen, mijn sg was 1080 na de kook, hoger dan verwacht, dut lijkt me prima, het valt me alleen op dat het pijpje op de kortste stand nog te hoog is voor 5 kilo mout, het bovenste filter hangt bij het spoelen een stuk boven de mout, dus deze er maar afgelaten, klopt dit?

De temperatuur lijkt iets at te wijken, bovenin een stuk warmer dan onder, wat is jullie ervaring hiermee?

Het bazooka filter loopt vol aan het einde van het aftappen naar het vergistingvat, met een schone lepel over het filter werkt wel wat, maar wat er  dan doorkomt is vrij troebel (gewerkt met pellets in zakjes) en er blijft uiteindelijk 2 liter over in de ketel dit ik weg heb gedaan. Hebben jullie tips?

Ik heb overigens na het koelen netjes een whirlpool gedraaid met grote lepel en 15 minuten laten bezinken, wellicht dat de eerste 17 liter daarom wel netjes doorliep

Verder een top apparaat en erg blij mee :) nu afwachten hoe het bier wordt :)
Ik werk ook graag met de Brew Monk.

Met 5 kilo heb ik geen probleem, ik brouw meestal tot een SG van 1055 - 1070.  Ik maisch met 3 liter water per kilo mout. Voor een SG van 1080 gebruik je minder water, misschien verklaart dat een paar verschillen.
Als je vrij fijn geschrote mout hebt dan loopt het wort langzaam door en er blijft veel vloeistof boven de mout staan. Roeren helpt het doorstromen, en later in het proces gaat het meestal vlotter. In het begin knijp ik het pompje een beetje en later kan het kraantje helemaal open.

Het schijnt een kwestie van smaak te zijn of je de bovenste filterplaat wel of niet gebruikt. In het begin roer ik het beslag een paar keer door en daarna doe ik de filterplaat er op. Je kunt de filterplaat aandrukken tot op de mout.

Het bazookafilter heeft niet zo'n geweldige reputatie, bij mij liep het steeds dicht. Ik heb een paar keer een heksenfilter (een spiraal van staaldraad) gebruikt en dat werkte goed. Er blijft dan net zo veel wort ik de ketel over als met het bazookafilter
Omdat ik altijd heel weinig trub heb, gebruik ik nu een knietje aan de binnenkant van de kraan. Het komt tot een paar millimeter van de bodem, bij het leeglopen wordt daarmee het laatste restje afgeheveld en er blijft nog maar heel weinig in de ketel over. Het werkt voor mij goed, mijn bier wordt steeds helder.
Sommigen houden de ketel op het laatst schuin om het restje wort te laten weglopen, al dan niet door een zeef/doek/enz. Iedereen moet kennelijk zelf uitvinden wat het beste bij het eigen brouwproces past.

Voor wie het heksenfilter wil proberen, kom maar halen en terugbrengen in Purmerend.

Offline bravebunny

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik wens iedereen veel plezier en smakelijk bier!
« Reactie #2333 Gepost op: 23-05-2021 11:24 u »

Wat voor mij het beste werkt:
  • Bazookafilter zo ver mogelijk weggegooid
  • Niet circuleren (pompen) tijdens het koken!
  • hopspider gebruiken voor de hop en evt kruiden
  • na het koelen een whirlpool roeren en de ketel lichtelijk achterover zetten (balkje onder de voorkant)
  • na 15 minuten rust, middels het kraantje het wort in t gistvat laten kletteren.
  • zodra de thrub in zicht komt even goed koppie er bij en dan heel voorzichtig balkje weg halen, en ketel zelfs beetje voorover voorover kantelen, thrub in de gaten houdend, totdat de thrub het kraantje begint in te stromen, dan kraantje dicht

Hiermee blijft er een 1,2 liter thrub/vocht in de ketel. Voor mij acceptabel! Ik hoop dat je er iets aan hebt ;-)

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2334 Gepost op: 01-07-2021 20:38 u »
Sinds vandaag ben ik ook trotse eigenaar van een EasyBrew 30. Geduld en als een havik Marktplaats in de gaten houden heeft gewerkt.

Mijn vraag: er zit een koelspiraal bij met een diameter van 10 mm. Hoe sluit ik daar een Gardena koppeling voor de tuinslang op aan? De koppeling past niet direct op het uiteinde van de koelspiraal.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #2335 Gepost op: 01-07-2021 20:43 u »
Sinds vandaag ben ik ook trotse eigenaar van een EasyBrew 30. Geduld en als een havik Marktplaats in de gaten houden heeft gewerkt.

Mijn vraag: er zit een koelspiraal bij met een diameter van 10 mm. Hoe sluit ik daar een Gardena koppeling voor de tuinslang op aan? De koppeling past niet direct op het uiteinde van de koelspiraal.

Mijn Brew Monk werd met koelspiraal met gardenakoppelingen geleverd. Zitten deze koppelingen op: https://www.unibrew-Nederland.nl/gardena-koppeling-man-met-slangtuit-12-mm.html

Tussen de koelspiraal en gardenekoppelingen zit een stukje slang vastgezet met 1-oor slangklemmen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2336 Gepost op: 01-07-2021 21:06 u »

Bij de bouwmarkt zijn verloopstukken te koop die je er op knelt. Ook Gardena koppeling van messing kopen.

Offline Phoef

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2337 Gepost op: 01-07-2021 23:04 u »

Ik heb toevallig woensdag de nieuwe Easybrew 30 gehaald bij Braumarkt, maar zit ook zwaar te stoeien om het koelspiraal aan te sluiten.

De afvoer is volgens mij simpel, gewoon een slang van juiste dikte met een slangklem er op zetten.
Deze; https://www.gamma.nl/assortiment/slangklem-8-12-mm-4-stuks/p/B591431

Maar de koppeling van buis naar Gardena aansluiting wilt nog niet vlotten.

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #2338 Gepost op: 02-07-2021 00:03 u »
Ik heb toevallig woensdag de nieuwe Easybrew 30 gehaald bij Braumarkt, maar zit ook zwaar te stoeien om het koelspiraal aan te sluiten.

De afvoer is volgens mij simpel, gewoon een slang van juiste dikte met een slangklem er op zetten.
Deze; https://www.gamma.nl/assortiment/slangklem-8-12-mm-4-stuks/p/B591431

Maar de koppeling van buis naar Gardena aansluiting wilt nog niet vlotten.

Ik heb destijds het koelspiraal meegenomen naar een bouwmarkt en daar om advies gevraagd. Ik heb toen een 10 mm knelkoppeling met 1/2 inch schroefdraad gekocht, plus een 1/2 inch naar Gardena aansluiting. Dus ik heb het probleem in 2 delen opgelost.
Knelkoppeling erop gezet, daarna Gardena erop geschroefd. Daarna nooit problemen gehad.

Edit: nog even voor je gezocht en deze dingen gevonden:
https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-puntstuk-10-mm-x-1-2-BU/7884995/artikel.html (kon ik niet vinden bij gamma)
https://www.gamma.nl/assortiment/gardena-kraanstuk-kunststof-21-mm-1-2-inch/p/B523653

Offline Gurrr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mooi gaan!
« Reactie #2339 Gepost op: 02-07-2021 08:07 u »
Inderdaad offtopic, maar je schrootmolen heeft zo'n houten plaat dus die kan je zo op de emmer zetten waar je het schrootsel in opvangt. Lekker simpel. Zie bijv onderaan de pagina hier: https://hopblog.nl/mout-schroten/

Ik heb de laatste keer gewoon de korf uit de Easybrew 30 gehaald, daar de schrootmolen op gezet. Zo kon ik de Easybrew 30 vullen volgens de maten aan de binnenkant. Daarna de korf er in gezet en doorgeroerd. Scheelt weer een onderdeel schoonmaken  ;D

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #2340 Gepost op: 02-07-2021 08:53 u »
Ik heb destijds het koelspiraal meegenomen naar een bouwmarkt en daar om advies gevraagd. Ik heb toen een 10 mm knelkoppeling met 1/2 inch schroefdraad gekocht, plus een 1/2 inch naar Gardena aansluiting. Dus ik heb het probleem in 2 delen opgelost.
Knelkoppeling erop gezet, daarna Gardena erop geschroefd. Daarna nooit problemen gehad.

Edit: nog even voor je gezocht en deze dingen gevonden:
https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-puntstuk-10-mm-x-1-2-BU/7884995/artikel.html (kon ik niet vinden bij gamma)
https://www.gamma.nl/assortiment/gardena-kraanstuk-kunststof-21-mm-1-2-inch/p/B523653

Dit is nuttig! En als je het in elkaar zet krijg je ongeveer dit:

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #2341 Gepost op: 02-07-2021 10:26 u »
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-knelkoppeling-messing-sok-15x10-mm-2-stuks/p/B692399

De 10 mm kant knel je op de spiraal, de moer en knelring op de 15 mm kant gooi je weg en dan kun je daar een 1/2" Gardena koppeling op zetten.

db

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2342 Gepost op: 04-07-2021 10:35 u »
Bedankt allemaal. Dit topic is echt een fantastische bron van kennis!

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #2343 Gepost op: 04-07-2021 13:54 u »
Voor degene die nog een dergelijke ketel wil hebben, hij is kennelijk in de aanbieding bij Braumarkt dit weekend:

https://www.braumarkt.com/easybrew-sb30p-automatische-brouwketel-koeler

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2344 Gepost op: 04-07-2021 21:03 u »
hij is kennelijk in de aanbieding bij Braumarkt dit weekend:
Er staat zelfs "Direct leverbaar. bij! :groots:

Offline bravebunny

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2345 Gepost op: 05-07-2021 07:50 u »
Voor degene die nog een dergelijke ketel wil hebben, hij is kennelijk in de aanbieding bij Braumarkt dit weekend:

https://www.braumarkt.com/easybrew-sb30p-automatische-brouwketel-koeler

Voor vier euro meer kan je exact dezelfde ook kopen met een hopspider er nog extra bij, bij: https://brouwmeester.shop/Brouwketel-30-L. (Offtopic) deze webshop is ook erg scherp met Inkbirds.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2346 Gepost op: 05-07-2021 10:34 u »
Voor vier euro meer kan je exact dezelfde ook kopen met een hopspider er nog extra bij, bij: https://brouwmeester.shop/Brouwketel-30-L.
Ik kom zelfs op € 375 - € 349 = € 26 minder in plaats van € 4 meer bij brouwmeester.

Offline bravebunny

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2347 Gepost op: 05-07-2021 12:44 u »
Ik kom zelfs op € 375 - € 349 = € 26 minder in plaats van € 4 meer bij brouwmeester.

Klopt! Maar afgelopen weekend was de aanbiedingsprijs bij Braumarkt 345,- en daar baseerde ik mijn reactie op ;-)

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2348 Gepost op: 05-07-2021 13:09 u »
Ik heb alleen ervaring met de eerste versie van de easybrew, maar ik zie dat er nu standaard een peilglas op zit. Is het niet onmogelijk om dat ding schoon te maken? Moet je na elk brouwsel het peilglas demonteren of zo?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2349 Gepost op: 05-07-2021 13:23 u »
Ik heb alleen ervaring met de eerste versie van de easybrew, maar ik zie dat er nu standaard een peilglas op zit. Is het niet onmogelijk om dat ding schoon te maken? Moet je na elk brouwsel het peilglas demonteren of zo?
Peilglas zit in de koppeling geschroefd, met siliconering als afdichting. Bovenaan de klem-band losschroefen, en dan peilglas eruit, is te doen.
Gezien de hele constructie en kunststof peilglas (beetje gammel?) blijf ik er zoveel mogelijk vanaf. Lijkt NIET gemaakt voor de eeuwigheid.
Tijdens koken wordt het peilglas ook steriel gekookt.  Na gebruik doorspoelen met schoon water, net als de ketel en pomp. Moet voldoende zijn.
Groet, Snelbier