Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 385768 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2200 Gepost op: 05-03-2021 21:01 u »
Waarom zou dit topic over Easybrew-30 nu zo lang zijn? :weetniet: ;D

Goeie opmerking...  :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2201 Gepost op: 05-03-2021 21:05 u »
Over mooie dingen kom je niet uitgepraat misschien?

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2202 Gepost op: 05-03-2021 23:19 u »

Inderdaad, omdat er heel veel gekletst in staat.

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #2203 Gepost op: 06-03-2021 07:08 u »
Ah, zo. Ik probeer het bier altijd ter voorkoming van infectie zsm in het gistvat te krijgen en had er eigenlijk nog niet eens aan gedacht om nog iets met koud wort te doen.

Ik dacht er precies hetzelfde over... Ook maar eens gaan proberen dan...

Online Derp

• Vol lid
« Reactie #2204 Gepost op: 07-03-2021 15:24 u »
Wil graag iets aan efficiŽntie en de helderheid van mijn biertjes doen. Ze hoeven van mij zeker niet kraakhelder maar nu zijn ze erg troebel. Na wat lezen in dit en andere topics lees ik een paar dingen over het spoelen met brouwautomaten:

-als je volledige controle wilt kun je de kraan een beetje openzetten en overtappen in een andere pan of vat. Snap het, maar daar heb ik geen brouwautomaat voor
-om de helderheid te bevorderen zet je de pomp uit, wacht je tot het bed gesetteld is, laat je de plaat erop liggen, tap je eerst een paar liter wort in een kan tot het wat helderder wordt en gooi je dat wort terug. Daarna rustig spoelen
-een ding wat ik nog niet snap is het rustiger spoelen met behulp van takelen. Wat is de zin daarvan? Als je bostel nog half in het wort hangt dan spoel je niet echt toch? Iemand die kan uitleggen hoe dat zit, of is het simpelweg een minder groot hoogteverschil waardoor je wort wat minder snel doorspoelt? Gaat dat echt zoveel langzamer?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2205 Gepost op: 07-03-2021 16:07 u »
... Na wat lezen in dit en andere topics lees ik een paar dingen over het spoelen met brouwautomaten:
-als je volledige controle wilt kun je de kraan een beetje openzetten en overtappen in een andere pan of vat. Snap het, maar daar heb ik geen brouwautomaat voor
-om de helderheid te bevorderen zet je de pomp uit, wacht je tot het bed gesetteld is, laat je de plaat erop liggen, tap je eerst een paar liter wort in een kan tot het wat helderder wordt en gooi je dat wort terug. Daarna rustig spoelen
-een ding wat ik nog niet snap is het rustiger spoelen met behulp van takelen. Wat is de zin daarvan? Als je bostel nog half in het wort hangt dan spoel je niet echt toch? Iemand die kan uitleggen hoe dat zit, of is het simpelweg een minder groot hoogteverschil waardoor je wort wat minder snel doorspoelt? Gaat dat echt zoveel langzamer?
Rustiger spoelen (met takel, of zo) verhoogt het rendement, langere contacttijd.  Hoogteverschil is inderdaad het sleutelwoord. Als je de korf helemaal optilt en dan spoelt loopt het spoelwater er zo snel doorheen dat je weinig suikers meeneemt.
- Moutbed laten settelen of eerste wort teruggieten is overbodig bij een 'automaat', tijdens maischen circuleer en filter je continu.  Helderder wordt het niet meer.
Proost,  Snelbier

Toevoeging:  Langzamer spoelen leverde bij mij hooguit 1-2% hoger rendement, niet schokkend.. Kan bij anderen verschillen

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #2206 Gepost op: 07-03-2021 16:15 u »
Als je het laatste half uur niet meer roert heb je kraakheldere wort. Dat is het voordeel van zo'n brouwautomaat. EfficiŽntie gaat omhoog als je tikkeltje fijner schroot.
Het met een takel ophalen van je zeef is alleen maar bedoeld om zoveel mogelijk kletteren te voorkomen en heeft niets met de helderheid van je wort te maken. Daarnaast heeft het voorzichtig optakelen een gunstig effect op je rendement omdat je trager spoelt.
Na het koken rustig wachten tot het wort helder wordt. Ik hevel het dan en koel in het gistvat. Biertjes worden mooi helder.
Brouw ze

Online Derp

• Vol lid
« Reactie #2207 Gepost op: 07-03-2021 16:59 u »
Bedankt beiden! De 1-2% is niet heel denderend eerlijk gezegd. 100-200 gram mout meer en het is gecorrigeerd. Op de schaal van de EasyBrew niet heel interressant.

@Gossi, even checken: met roeren bedoel je echt met de hand roeren he? Eigenlijk roer ik alleen bij het inmaischen en daarna gaat de plaat erop en circuleer ik alleen nog maar met de pomp, dus daar zou het niet aan mogen liggen denk ik. Zal wel wat fijner schroten, dat lees ik hier en daar inderdaad. Bij de EB30 lijkt het me sterk dat het spoelen vastloopt dus met een beetje geluk vertraag ik het spoelen door wat fijner te schroten. Momenteel heb ik haast het idee dat 90% van het water er binnen een minuut doorheen dondert.

Ga volgend of het weekend erna weer brouwen, zal eens goed fijn schroten.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2208 Gepost op: 07-03-2021 17:25 u »
Misschien omdat steeds dezelfde vragen terug komen en ze opnieuw beantwoord worden. ;)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2209 Gepost op: 07-03-2021 20:47 u »
Bij hoeveel graden gaan bacteriŽn eigenlijk dood?
Die vraag is eigenlijk een beetje te algemeen geformuleerd...
De meest voorkomende bacteriŽn zullen enige tijd op 65ļC niet overleven. Van de Methanopyrus kandleri, echter, is bekend dat die zich nog succesvol kan vermeerderen bij 122ļC. Alleen zul je deze hyperthermofiele bacterie niet snel in je bier vinden...

Voor praktisch iedere denkbare extreem op aarde is een bacterie of organisme te vinden dat er wel mee om kan gaan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2210 Gepost op: 07-03-2021 21:05 u »
Wil graag iets aan efficiŽntie en de helderheid van mijn biertjes doen. Ze hoeven van mij zeker niet kraakhelder maar nu zijn ze erg troebel. Na wat lezen in dit en andere topics lees ik een paar dingen over het spoelen met brouwautomaten:

Je beseft toch wel dat de helderheid van je wort helemaal niets te maken heeft met het wel of niet helder zijn van je uiteindelijk uitgegiste bier.!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2211 Gepost op: 07-03-2021 21:47 u »
Je beseft toch wel dat de helderheid van je wort helemaal niets te maken heeft met het wel of niet helder zijn van je uiteindelijk uitgegiste bier.!

Goede opmerking! Je wort hoeft niet helder te zijn om een kraakhelder bier te krijgen.

Zie ook een recent antwoord van mij in een ander topic.
Zonder een bierfilter kun je prima helder bier krijgen.
- Gebruik geen ongemoute granen.
- Voeg brouwzouten toe aan het beslag (de calciumionen zorgen voor het beter flocculeren van de gist).
- Zorg voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken.
- Kook voldoende lang (minimaal 60 minuten.
- Voeg Iers mos toe aan het kokende wort.
- Neem weinig trub mee naar je gistvat (je wort hoeft niet kraakhelder te zijn, voor een goede vergisting is licht troebele wort beter...)
- Kies voor een gistras dat een hoge flocculatie heeft.
- Zorg er voor dat je maar een klein beetje gist in je bier hebt als je bottelt.
- En na het bottelen: geduld, geduld en geduld...

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #2212 Gepost op: 10-03-2021 18:58 u »
Heeft iemand al ervaring met de Easybrew 30 en 30 PLUS whirlpoolarm upgrade?

Zo ziet het er bij mij uit na gebruik van de whirlpoolarm.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #2213 Gepost op: 10-03-2021 19:30 u »

Dank je, ziet er goed uit, mooi bergje in het midden. Ik zou de nijging niet kunnen onderdrukken de ketel schuin richting kraan te houden. Een beetje trub raak je nog wel kwijt.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2214 Gepost op: 10-03-2021 19:34 u »
De rest kan zo het stookwijnvat in!

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2215 Gepost op: 10-03-2021 20:54 u »

Ziet er goed uit. Maar: ik draai na het koelen een whirlpool met een roerspaan van 2,50 en heb dan precies hetzelfde resultaat   ;D

Om het hele verhaal te vertellen: toen ik mijn BrewMonk kocht wilde ik er ook zo'n whirlpoolarm  bij kopen, maar die was niet voorradig. Dus toen ik de eerste keer met mijn nieuwe keteltje ging brouwen moest ik 'noodgedwongen' een whirlpool maken met de roerspaan. Dat ging prima, dus ik heb geen reden meer om alsnog zo'n arm aan te schaffen.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #2216 Gepost op: 10-03-2021 22:47 u »
Dus toen ik de eerste keer met mijn nieuwe keteltje ging brouwen moest ik 'noodgedwongen' een whirlpool maken met de roerspaan. Dat ging prima, dus ik heb geen reden meer om alsnog zo'n arm aan te schaffen.
Fijn om te weten! Voor mij is een Klarstein onderweg en dan weet ik dat ik zo'n arm ook niet hoef aan te schaffen. Lekker ouderwets zoals ik dat ook deed in mijn weck (brouw) ketel.  :brouwen:

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #2217 Gepost op: 11-03-2021 21:29 u »
Ziet er goed uit. Maar: ik draai na het koelen een whirlpool met een roerspaan van 2,50 en heb dan precies hetzelfde resultaat   ;D

Om het hele verhaal te vertellen: toen ik mijn BrewMonk kocht wilde ik er ook zo'n whirlpoolarm  bij kopen, maar die was niet voorradig. Dus toen ik de eerste keer met mijn nieuwe keteltje ging brouwen moest ik 'noodgedwongen' een whirlpool maken met de roerspaan. Dat ging prima, dus ik heb geen reden meer om alsnog zo'n arm aan te schaffen.

Voor de whirpool is de roerspaan van 2,50 zeker voldoende, en hier had ik ook zeker het zelfde resultaat mee.

Mijn grote winst zit in het koelen in combinatie met dompelkoeler.
Ik plaats de whirlpoolarm einde kook met mijn dompelkoeler.
Tijdens koelen wil ik de deksel op de ketel houden i.v.m. infectie gevaar.
Ik start met koelen en zodra de temp onder de 80 graden is zet ik de pomp aan.
Door de whirlpool langs de dompelkoeler koel ik veel sneller.
Mijn koel tijd tot 20 graden heb ik hiermee met ruim 20 minuten ingekort.

Ik heb de whirlpoolarm voor het sneller koelen aangeschaft, niet voor de whirlpool.  :D

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #2218 Gepost op: 11-03-2021 21:32 u »
Dank je, ziet er goed uit, mooi bergje in het midden. Ik zou de nijging niet kunnen onderdrukken de ketel schuin richting kraan te houden. Een beetje trub raak je nog wel kwijt.

Dat schuin houden doe ik ook, maar dat gebruik ik dan voor de SG meting.  :D

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2219 Gepost op: 11-03-2021 21:50 u »

Wat ligt daar dan onder in die ketel? Bij mij ziet het er nooit zo uit en een bergje heb ik al helemaal nooit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2220 Gepost op: 11-03-2021 21:56 u »
Wat ligt daar dan onder in die ketel? Bij mij ziet het er nooit zo uit en een bergje heb ik al helemaal nooit.

Dat zijn uitgevlokte eiwitten, ook wel hete trub genoemd. Dat het op een hoopje ligt komt door het whirlpoolen. Je krijgt door het ronddraaien van het wort hetzelfde effect als bij een kopje thee met losse theeblaadjes waarin je roert met een lepeltje.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2221 Gepost op: 11-03-2021 21:58 u »
Voor de whirpool is de roerspaan van 2,50 zeker voldoende, en hier had ik ook zeker het zelfde resultaat mee.

Mijn grote winst zit in het koelen in combinatie met dompelkoeler.
Ik plaats de whirlpoolarm einde kook met mijn dompelkoeler.
Tijdens koelen wil ik de deksel op de ketel houden i.v.m. infectie gevaar.
Ik start met koelen en zodra de temp onder de 80 graden is zet ik de pomp aan.
Door de whirlpool langs de dompelkoeler koel ik veel sneller.
Mijn koel tijd tot 20 graden heb ik hiermee met ruim 20 minuten ingekort.

Ik heb de whirlpoolarm voor het sneller koelen aangeschaft, niet voor de whirlpool.  :D

Dat doe ik ook zo, maar dan met een stukje slang op de uitloop van de pomp.  Dat werkt ook. :-\

Datzelfde slangetje gebruik ik overigens ook tijdens het het maischen zodat het wort niet in de ketel 'klettert' en zo tot oxidatie zou kunnen leiden.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2222 Gepost op: 11-03-2021 22:26 u »
Dat zijn uitgevlokte eiwitten, ook wel hete trub genoemd. Dat het op een hoopje ligt komt door het whirlpoolen. Je krijgt door het ronddraaien van het wort hetzelfde effect als bij een kopje thee met losse theeblaadjes waarin je roert met een lepeltje.

Bij mij heeft dat altijd een veel lossere consistentie, wellicht iets langer laten uitzakken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2223 Gepost op: 11-03-2021 22:42 u »
Bij mij heeft dat altijd een veel lossere consistentie, wellicht iets langer laten uitzakken

De consistentie ligt ook aan het eiwitgehalte van de mout, maar ook aan de pH tijdens het koken (5,0 -5,2 zorgt voor een betere uitvlokking) en de duur en intensiteit van het koken.

Offline Mark T

• Junior lid
  • **
  • Overdinkelse Thuusbrouw
« Reactie #2224 Gepost op: 16-03-2021 15:12 u »
Als ik mijn persoonlijke mening eens mag geven hier.

Een jaar of twee geleden ben ik overgestapt van brouwen met 30 liter pannen naar 'automatisch brouwen' met de Easybrew 30. De bekende voordelen van een automatisch brouwsysteem spraken me wel aan. Ik heb in die twee jaar ook heel wat batches gebrouwen met de Easybrew. Toch ben ik blij dat ik mijn oude brouwspullen niet heb weggedaan want ik ben inmiddels weer lekker 'ouderwetsch' met mijn ketels aan het brouwen.

De belangrijkste reden hiervoor is eigenlijk kort en simpel:
Een automatisch systeem neemt (naar mijn mening) veel aspecten weg van datgene wat ik juist mooi vind aan de hobby 'brouwen'.

Daarnaast vind ik het ook veel fijner om gewoon thuis in de keuken te brouwen waar ik alles bij de hand heb. Hiermee bedoel ik een wasbak, fornuis, aanrecht, afzuigkap, keukengerei, handoeken, theedoeken etc. Mijn brouwpannen en alles wat ik verder nog gebruik zet ik na gebruik zo in de wasbak en maak alles direct schoon. Op deze manier kan ik hygiŽnisch, schoon en prettig werken.

Ik weet dat de keuken niet voor iedereen een optie is. Vaak wordt er voor een automatische ketel gekozen omdat je dan overal (garage, schuur, onder afdak etc) kunt gaan staan brouwen. Gelukkig heeft mijn vrouw er totaal geen problemen mee dat ik in de keuken sta te brouwen.  ;D

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan een automatische ketel maar die wegen voor mij niet op tegen de dingen die me niet bevielen aan de Easybrew 30.

En deze dingen zijn oa:

- Apparaat past niet onder de afzuigkap. Tijdens het koken moet je dus ramen en deuren gaan open zetten of ergens buiten gaan staan.
- Ik had vrijwel nooit mooie heldere wort. Nooit echt goed kunnen filteren/klaren in het apparaat. 
- Altijd een lager rendement dan met mijn ketels.
- Zeer irritant om schoon te maken met die stroomkabel eraan en het ding als een emmer leeg te moeten gieten.
- Moutkorf + filterplaat irritante dingen om schoon te maken.
- Volle moutkorf moet je na maischen weer ergens in zetten (weer iets extra's om schoon te maken)
- Hop los in de ketel gooien is bijna niet te doen. (hopspider, weer iets extra's om schoon te maken)

Ja er zijn allerlei 'work-arounds' voor deze issues waarvan ik de meeste ook heb uitgeprobeerd. Maar uiteindelijk had ik door al die fijne work arounds een langere brouwdag dan voorheen. Voordat je het weet sta je je moutkorf op te takelen, extra slangen en knietjes te bevestigen, elk kwartier te roeren in je maisch, extra atributen schoon te maken en ga zo maar door. Dan ga je naar mijn mening een beetje voorbij aan het idee van een automatisch systeem. Tenzij het je hobby is om je automatische brouwketel zo goed en effecient mogelijk te laten werken door er van alles aan te veranderen en aan te passen. Daar is ook niks mis mee natuurlijk.

Alles wat ik hierboven zeg is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Maar misschien is het iets om in overweging te nemen als je jezelf in dezelfde situatie bevindt en met de gedachte speelt om over te stappen naar een automatisch systeem.

Brouw ze!