Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 407277 keer)

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2150 Gepost op: 02-02-2021 22:15 u »
Afgelopen weekend mijn eerste brouwsessie met deze ketel gedaan. 20 liter Weizen van brouwmout.nl, ik heb nog geen molen.

Het ging erg soepel, vond ik zelf. Ik heb er voor gekozen om de bovenste filter niet te gebruiken en gewoon te roeren tijdens het maischen en koken. Dit omdat ik de ketel nog niet ken en er op deze manier aandacht mee bezig kon.

Paar puntjes: ik was de bazookafilter vergeten. Gelukkig, want ik heb hem toen maar aan de buitenkant van de kraan gedraaid en hij slipte binnen een minuut compleet dicht. Toen maar een normale keuken zeef gebruikt, wat volgens mij best effectief was. Bij het schoonmaken zag ik een licht aangebrande ring op de bodem bij het warmte-element,  dat komt denk ik omdat ik de koelspiraal een kwartier heb meegekookt terwijl hij op de bodem rustte. Misschien de volgende keer iets van de bodem zien te houden?

Het grootste euvel was vooral de totaal bevroren tuinslang waardoor ik op stel en sprong iets moest fabriceren om de koelspiraal te kunnen gebruiken ;)

Hoe dan ook, het is gelukt. Er staat nu 18 liter met begin-SG van 1055 te pruttelen in het vergistingsvat. Geen idee of dat een mooi resultaat is, maakt ook niet zoveel uit. Over een weekje kan ik al gaan bottelen volgens het recept.

Al met al beviel het mij goed!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #2151 Gepost op: 03-02-2021 03:24 u »
Mwah, dat is op papier. Ik heb ze vroeger ook gehad en kan je zeggen dat ze het dubbele ook minstens kunnen houden (doch ik geef geen garanties  ;) )

Ik heb er een plantenbak op staan met daarin 75 kilo grind, Er een spotje boven gemaakt, en er zelf ook nog met 1 voet op gaan staan omdat ik er anders niet bij kon. Niks gebeurd.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #2152 Gepost op: 03-02-2021 03:32 u »
Over een weekje kan ik al gaan bottelen volgens het recept.

Dat weet je alleen door te meten.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #2153 Gepost op: 03-02-2021 11:16 u »
Als ik het citaat van Middelaersch goed lees, ben je oneigenlijk gebruik aan het maken van de apparatuur, of heb je een andere pomp erin geplaatst die wél tegen kokend wort kan?

Ik blijf graag van één en dezelfde ketel gebruik maken (lijkt me logisch, toch?)

Correct en tevens juist, doe ik nu al een tijdje, heb de pomp ook al een paar keer uit elkaar gehaald voor controle en nog geen negatieve effecten waar kunnen nemen :)

Afgelopen weekend mijn eerste brouwsessie met deze ketel gedaan. 20 liter Weizen van brouwmout.nl, ik heb nog geen molen.

Het ging erg soepel, vond ik zelf. Ik heb er voor gekozen om de bovenste filter niet te gebruiken en gewoon te roeren tijdens het maischen en koken. Dit omdat ik de ketel nog niet ken en er op deze manier aandacht mee bezig kon.

Paar puntjes: ik was de bazookafilter vergeten. Gelukkig, want ik heb hem toen maar aan de buitenkant van de kraan gedraaid en hij slipte binnen een minuut compleet dicht. Toen maar een normale keuken zeef gebruikt, wat volgens mij best effectief was. Bij het schoonmaken zag ik een licht aangebrande ring op de bodem bij het warmte-element,  dat komt denk ik omdat ik de koelspiraal een kwartier heb meegekookt terwijl hij op de bodem rustte. Misschien de volgende keer iets van de bodem zien te houden?

Het grootste euvel was vooral de totaal bevroren tuinslang waardoor ik op stel en sprong iets moest fabriceren om de koelspiraal te kunnen gebruiken ;)

Hoe dan ook, het is gelukt. Er staat nu 18 liter met begin-SG van 1055 te pruttelen in het vergistingsvat. Geen idee of dat een mooi resultaat is, maakt ook niet zoveel uit. Over een weekje kan ik al gaan bottelen volgens het recept.

Al met al beviel het mij goed!

Ik gebruik het bovenste filter en ik roer twee of drie keer tijdens de maisch even, hiervoor haal ik het bovenste filter er eventjes uit.

Bazookafilter gebruik ik niet, als je hem nu dus had gebruikt was het ding dus verstopt geraakt en had je een uitdaging gehad. Keukenzeef? had je die wel even ontsmet? ;)

Betreffende aanbranden, dat gebeurt bij mij ook nog wel eens, als het heel ernstig aanbrand heb je kans dat de thermische beveiliging van de ketel het geheel afschakelt.

db

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2154 Gepost op: 03-02-2021 11:17 u »
Bij het schoonmaken zag ik een licht aangebrande ring op de bodem bij het warmte-element,  dat komt denk ik omdat ik de koelspiraal een kwartier heb meegekookt terwijl hij op de bodem rustte. Misschien de volgende keer iets van de bodem zien te houden?
Bij een Weizen is ± de helft van de moutstort Tarwemout. Dat heeft de neiging om tijdens het maischen aan te branden; meer dan gerstemout. Het kan te maken hebben met feit dat je teveel geroerd hebt. In ieder geval met een zo laag mogelijk vermogen de temperatuur vast proberen te houden en goed rondpompen tijdens de maisch.

In principe brand er tijdens de kook niks meer aan, omdat door de rollende kook alles flink in beweging is. Zelfs als de koelspiraal op de bodem rust; dan is er overigens vaak nog meer turbulentie in de kokende vloeistof. Dus aan het koelspiraal ligt het niet.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2155 Gepost op: 03-02-2021 11:39 u »
In mijn Hopfengott heb ik altijd een klein beetje aanbrandsel. Ook in recepten zonder tarwemout. Er zal altijd wel wat meel van het schroten vastkoeken aan de bodem, daarom heeft de Klarstein Brauheld Pro bijvoorbeeld die extra rondpomp optie langs de bodem. Op een lager vermogen maischen kan ook helpen. Ik heb dat eens geprobeerd en merkte dat mijn ketel dan wat moeite had de temperatuur op peil te houden en er dus te lange periodes waren van een temperatuur die wat lager was dan bedoeld. Ik neem sindsdien het kleine beetje aanbrandsel voor lief, proef het in mijn bier absoluut niet terug en het is eenvoudig weg te halen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2156 Gepost op: 03-02-2021 22:03 u »
... sindsdien het kleine beetje aanbrandsel voor lief, proef het in mijn bier absoluut niet terug en het is eenvoudig weg te halen.

Bij donkere bieren kunnen meer Maillarproducten in je bier niet veel kwaad. Bij lichte bieren is het minder gewenst.

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2157 Gepost op: 04-02-2021 06:46 u »
Aha, als je ook te veel kan roeren... Dan zal dat vast een oorzaak kunnen zijn. Ik heb dit regelmatig gedaan, zeg elke 5 minuten. Vond ik leuk en dacht dat het eerder goed dan slecht zou zijn. Lesje voor de volgende keer. Overigens was het maar een klein beetje aangebrand hoor, mag geen naam hebben op zo’n hoeveelheid bier - gok ik.

@Dirtbag: dat keukenzeefje ontsmet? Zeker! Of... misschien... een beetje? ;)

We zien wel waar het schip strandt. Tot nu toe leer ik elke keer enorm veel, dus geen probleem als het eindresultaat mislukt door fouten die ik de volgende keer niet meer maak.

Offline JanvdBroek

• Boven 10 berichten
  • *
    • Jan van den Broek Fotografie
« Reactie #2158 Gepost op: 05-02-2021 11:18 u »
Een vraag is er iemand die een andere dan de meegeleverde deksel gebruikt op Easybrew 30 of Brew Monk 30? Zo ja wat voor type en waar verkregen. Ik heb de Brew Monk 30 op zolder en ben aan het nadenken hoe ik kan voorkomen dat mijn plafond van de zolder mogelijk veranderd in een druipsteengrot. ;) Ik heb hier op het forum al het nodige gelezen over diverse opties (raam, vernevelen etc.). In verband met beperkte manouvreerruimte  zou het mooi zijn de ketel op 1 plaats te houden, dan zou het vernevelen van de damp een mooie oplossing zijn, echter ik zou dan een andere deksel moeten hebben die ik moet (laat) aanpassen. Op dit moment laat ik evenwel alle opties open, ook een verrijdbaar platform om bij het raam te geraken. ;)

mvg, Jan

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2159 Gepost op: 05-02-2021 13:46 u »
Kan je er geen afzuigkap boven plaatsen met een dakdoorvoer

Offline JanvdBroek

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2160 Gepost op: 05-02-2021 14:34 u »
Kan je er geen afzuigkap boven plaatsen met een dakdoorvoer

Hallo Lier, bedankt voor je reactie en een afzuigkap is geen optie. Geloof me, ik heb de afgelopen dagen allelrlei opties bekeken. De enige twee die overbleven zijn die die ik eerder heb genoemd. Inmiddels ga ik eerst de optie 'verrijdbaar/raam' uitproberen, heb wat zaken verpaatst waardoor het zou moeten kunnen. Later vanmiddag even naar de bouwmarkt om een paar materialen te halen om te combinere  met al aanwezige items. Komt er op neer dat ik mijn werkbank op meubelhondjes monteer (wel demontabel). Ik blijf evenwel nieuwsgierig naar een rvs deksel alternatief.

mvg, Jan

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2161 Gepost op: 05-02-2021 14:48 u »
Hier  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42632.0.html een heel topic over kookdampen.
Misschien heb je daar wat aan?  Ik blijf meelezen vanuit de natte garage.

Offline JanvdBroek

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2162 Gepost op: 05-02-2021 15:16 u »
Hier  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42632.0.html een heel topic over kookdampen.
Misschien heb je daar wat aan?  Ik blijf meelezen vanuit de natte garage.

Hallo Snelbier, bedankt. De topic heb ik ook gelezen en ik zie mooie alternatieven waaronder een soort 'Spike steam lid condensor'. Daarom ben ik benieuwd of iemand een andere rvs deksel heeft gevonden die goed past op de Easybrew 30 / Brew Monk 30, dit om dan evt. zelf iets dergelijks te construeren.

mvg, Jan

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2163 Gepost op: 05-02-2021 15:41 u »
In mijn glazen deksel zit net als bij jouw Easybrew / Brew Monk een gat voor de pomp inlaat. Kun je daar geen slang inhangen en die door het dakraam naar buiten leiden? Zoals een condensdroger of airco? Anders even meten en een regulier pannendeksel en daarin twee gaten maken, eentje voor pompslang en eentje voor de afvoer?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2164 Gepost op: 05-02-2021 17:04 u »
Ik heb het raam open en een ventilator achter de ketel. Geen druppel plafond en zie de damp mooi richting raam.

Offline JanvdBroek

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2165 Gepost op: 05-02-2021 17:17 u »
@Hopfenbox, mocht er iemand qua deksel alternatief een antwoord hebben 'hartstikke fijn' verder laat ik het rusten en wacht ik tot de winkels weer normaal toegankelijk zijn om eens te sneupen. Ons raam is geen dakraam maar een raam in de gevel enige meters verder. Bedankt voor het meedenken.

@Beermenke, dat is waar ik nu mee bezig ben, mocht het me bevallen kan het zo maar zijn dat ik de andere optie laat vallen.

Iedereen bedankt voor de input! :groots: :hoera:

mvg Jan

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2166 Gepost op: 05-02-2021 21:36 u »
Ik heb het raam open en een ventilator achter de ketel. Geen druppel plafond en zie de damp mooi richting raam.

Dat is nog eens een mooie oplossing, goed bedacht :biersmile:

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2167 Gepost op: 19-02-2021 10:32 u »
Nog een keer de Arsegan.
Ik heb al eerder mijn bedenkingen geuit over deze brouwketel.
Momenteel ben ik aan het brouwen en een maisch temperatuur ingesteld van 66 graden.
De instelling is tot om 1/10 graad te doen, maar ik vraag me af welke zin dit heeft.
De ingestelde temperatuur loopt tijdens het proces regelmatig terug naar ca 63 graden, dus erg onnauwkeurig.
Ik heb een kWh tussenmeter en kan dus precies zien wanneer deze draait en dus het element ingeschakeld is en verwarmt.
Ik heb hem o.a aangeschaft omdat de temperatuur op een brander en grote pan slecht te controleren is.
Geen verbetering dus!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2168 Gepost op: 19-02-2021 11:13 u »
Nog een keer de Arsegan.
Momenteel ben ik aan het brouwen en een maisch temperatuur ingesteld van 66 graden.
De instelling is tot om 1/10 graad te doen, maar ik vraag me af welke zin dit heeft.
De ingestelde temperatuur loopt tijdens het proces regelmatig terug naar ca 63 graden, dus erg onnauwkeurig.
Ik heb een kWh tussenmeter en kan dus precies zien wanneer deze draait en dus het element ingeschakeld is en verwarmt.
Ik heb hem o.a aangeschaft omdat de temperatuur op een brander en grote pan slecht te controleren is.
Geen verbetering dus!
Ik brouw in mijn eigenbouw 1 pans 15 liter
Nu wilde ik 25 liter brouwen en heb mijn oude installatie uit het stof gehaald. Pan op vuur en hevel en koken in mijn elektrische ketel. Nou bevalt best hoor en kan me voorstellen dat mensen terug willen naar roeren.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #2169 Gepost op: 19-02-2021 11:23 u »
Nog een keer de Arsegan.
Geen verbetering dus!
Is een temperatuurdaling van 3 graden zo verschrikkelijk? We werken toch nog steeds als hobbybrouwers dus als we als laboranten willen gaan brouwen dan zullen we ook moeten investeren in professioneel materiaal. Maar die afwijkingen van 3 graden heb ik ook met mijn gasgestookte installatie hoor.

Bovenal lijkt het er op dat we ondertussen zaken vragen van onze apparatuur die niet meer reëel zijn, zelfs niet van de brouwautomaat.

Gr. Jeroen

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #2170 Gepost op: 19-02-2021 11:47 u »
Hoe goed de ketel de temperatuur constant houdt, hangt vooral af van de waterhoeveelheid, mouthoeveelheid, snelheid van rondpompen, ingesteld vermogen en frequentie van handmatig roeren.
Als één of meer van deze factoren toeneemt, zijn de temperatuursfluctuaties minder (behalve bij ingesteld vermogen).

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #2171 Gepost op: 19-02-2021 13:04 u »
Hoe goed de ketel de temperatuur constant houdt, hangt vooral af van de waterhoeveelheid, mouthoeveelheid, snelheid van rondpompen, ingesteld vermogen en frequentie van handmatig roeren.
Als één of meer van deze factoren toeneemt, zijn de temperatuursfluctuaties minder (behalve bij ingesteld vermogen).

Vol vermogen. Een paar graden maakt inderdaad voor hobbybrouwers weinig uit, denk ik.Maar dan is due instelling op 1/10 natuurlijk onzin! Ik roer overigens vrij regelmatig, net als "vroeger" in de pan op het vuur.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2172 Gepost op: 19-02-2021 14:52 u »
Heb je al in je maisch gemeten?
Want daar gaat het om en ik denk dat daar maar hele kleine verschillen inzitten...

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2173 Gepost op: 19-02-2021 16:45 u »
Heb je al in je maisch gemeten?
Want daar gaat het om en ik denk dat daar maar hele kleine verschillen inzitten...
Goed punt, dat meten in de maisch. Kan meer afwijken dan je denkt.
Deze brouwketels meten temperatuur onderin de ketel.  Nauwkeurigheid daarvan is me al onbekend.
Dat 'warme' wort wordt dan op de mout gepompt, vaak met half vermogen.  Hoe warm is de maisch nog?
Met lagere pompsnelheid zal de maisch al sneller afkoelen..
Lage omgevingstemperatuur (koude garage?) zal ook koudere maisch geven..
Zoveel onzekerheden, terwijl meten zo makkelijk is.. Mijn daarvoor gekochte Ikea bakthermometer heeft ook nooit wort gezien.  :pan:
Er worden de gekste proeven gedaan met gist, hop, etc, maar zoiets simpels laten we dan liggen...
Volgende brouwsel gaat de thermometer in de maischkorf.   Proost, Snelbier.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #2174 Gepost op: 19-02-2021 17:07 u »
Goed punt, dat meten in de maisch. Kan meer afwijken dan je denkt.
Deze brouwketels meten temperatuur onderin de ketel.  Nauwkeurigheid daarvan is me al onbekend.
Dat 'warme' wort wordt dan op de mout gepompt, vaak met half vermogen.  Hoe warm is de maisch nog?
Met lagere pompsnelheid zal de maisch al sneller afkoelen..
Lage omgevingstemperatuur (koude garage?) zal ook koudere maisch geven..
Zoveel onzekerheden, terwijl meten zo makkelijk is.. Mijn daarvoor gekochte Ikea bakthermometer heeft ook nooit wort gezien.  :pan:
Er worden de gekste proeven gedaan met gist, hop, etc, maar zoiets simpels laten we dan liggen...
Volgende brouwsel gaat de thermometer in de maischkorf.   Proost, Snelbier.
Vol vermogen en pomp helemaal open.