Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Sepovinho op 07-01-2021  11:41 uDus blijft mijn vraag: is mijn (verlies) situatie normaal en moet ik dit gewoon inrekenen, en hoe krijg ik dit begin SG beter?

Ben je iemand die het programma laat draaien en verder niets doet, dan kan je het verlies inrekenen. Roer je om de 5 minuten door je bostel, dan kan je een gigantisch rendement behalen. ;)

Kokkebil

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet zo stuk ben van de Arsegan 30 als het gaat om het brouwen van zwaardere jongens.
Aanbranden, slecht rendement etc.

Nu overweeg ik om twee keer de helft van de totale stort te maischen en te spoelen verdeelt over twee dagen.
En de rest dan gewoon in 1 keer. Koken, filteren e.d.
Ik weet dat dit al eens ter sprake is geweest, maar weet niet meer hoe er hierover wordt gedacht en of het nadelig is voor het brouwsel.
Bijv. slechte schuim e.d.

lier

Klinkt een beetje als de 'overnight mash' waarbij na het maischen de deksel op de pan gaat en pas de volgende dag op temperatuur brengen spoelen en koken.
Heb het zelf nog nooit gedaan maar er wel positieve verhalen over gehoord.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 09-01-2021  15:21 uNu overweeg ik om twee keer de helft van de totale stort te maischen en te spoelen verdeeld over twee dagen.
En de rest dan gewoon in 1 keer. Koken, filteren e.d.
Ik weet dat dit al eens ter sprake is geweest, maar weet niet meer hoe er hierover wordt gedacht en of het nadelig is voor het brouwsel.
Bijv. slechte schuim e.d.

Het is meer werk maar ik zou twee keer brouwen. Dat wordt in commerciële brouwerijen veel gedaan.

Het wort laten staan is een risico op infecties. Weliswaar kook je later alles kapot maar onprettige smaakstoffen die ongewenste micro-organismen aangemaakt hebben zijn niet allemaal zo vluchtig dat ze volledig verdampen.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 09-01-2021  21:22 uHet is meer werk maar ik zou twee keer brouwen. Dat wordt in commerciële brouwerijen veel gedaan.

Het wort laten staan is een risico op infecties. Weliswaar kook je later alles kapot maar onprettige smaakstoffen die ongewenste micro-organismen aangemaakt hebben zijn niet allemaal zo vluchtig dat ze volledig verdampen.

Ben momenteel aan het brouwen met de helft van de stort!
Gaat perfect 4 kg en 12 ltr. maischwater. Regelmatig roeren gaat perfect.
Ben benieuwd naar het resultaat ( rendement)

Kokkebil

Citaat van: Kokkebil op 12-01-2021  11:36 uBen momenteel aan het brouwen met de helft van de stort!
Gaat perfect 4 kg en 12 ltr. maischwater. Regelmatig roeren gaat perfect.
Ben benieuwd naar het resultaat ( rendement)

SG na de maisch 1090 na spoelen (7 ltr.) 1086)!
Niet slecht, toch?

Ik weet wel hoe ik nu verder ga in de toekomst.
2x maischen. Wat meer werk, maar dat neem ik voor lief!

lier

Ah zoals de reitterated mash, zo brouw ik mijn hele zware bieren ook.

Hier is er wel een aardig filmpje over weliswaar over de Grainfather maar Easybrew werkt eigenlijk het zelfde:



KleinBier

Dag allen,

Omdat de Brew Monk volgens mij dezelfde ketel is, een vraagje: Zojuist heb ik mijn ketel ontvangen en probeer de moutkorf in elkaar te zetten. De twee filterschijven passen eigenlijk net niet in de korf, ze zijn een fractie te groot. Mooi dat het dan goed afsluit, maar ik ben bang dat ik de binnenkant van de korf beschadig als ik wat meer kracht zet omdat de schijven van best scherp metaal zijn.

Zijn er meer mensen die hier tegen aan liepen?

Snelbier

Krasjes in de korf zal je krijgen, het is niet anders. Gebruikssporen..
Alternatiief is de filters iets afslijpen en siliconenring op zetten. Met risico dat passing minder wordt en het filter door de korf zakt.
Ik neem de 'gebruikssporen' voor lief.  Het werkt, lekker zo laten.

KleinBier

Helder. Ik zie op YouTube allemaal filmpjes waar de schijven zonder moeite in de korf gaan. Dat is bij mij zeker niet het geval, dus ik begon te twijfelen. Dank!

Rob Q

Als ik mijn schijven plaats, piept het aan alle kanten. Net nagels over een schoolbord. Vind mijn hond niet zo leuk.
Het grootste probleem wat ik tot nu toe heb met de Easybrew 30 is dat ik weleens vergeet de bazookafilter op de kraan te plaatsen, voordat ik de moutkorf met de schijven erin heb gedaan. Vaak kom ik er pas achter als het water en de mout al in de korf zit. >:D

KleinBier

Dat is ergens goed om te horen, Rob ;)

Unibrew belde net om het te bespreken, ben erg te spreken over hun service. Gaat goed komen, hopelijk volgende week een eerste brouwsel brouwen. Eerst nog even met water spelen.

GvB84

Je moutkorf zal niet helemaal rond zijn. Ik steek ze er op hun kant in. Dan druk ik de moutkorf een beetje in en dan zakt de filterschijf naar beneden. Je zal gerust wat krasjes krijgen. Dat is toch niet zo erg?

Rob Q

Succes. Maar blijf denken; een brouwautomaat brouwt niet automatisch. Net zo als met Croma: effe erbij blijven.

KleinBier

Dank. Ik vind krasjes helemaal niet erg, maar wil niet bij zo'n duur apparaat bij het installeren al brokken maken. Het zou niet de eerste keer zijn ;)

Mooi apparaatje hoor. Enige wat mij nog zorgen baart is een klein plasje onder het apparaat, de pomp lijkt wat te druppelen. Marginaal, paar druppels per uur. Even kijken hoe het is als het water wat warmer is.

Update: hmmm, dat plasje blijft. Het komt van de pomp. Ik weet niet wat ik daarvan vind. Nu is het water, maar als het wort is... Daarbij kan ik mij voorstellen dat je in dit deel van het apparaat geen vloeistoffen wil zien. Toch maar weer even contact opnemen met de leverancier.

Slagdijk

Regelmatig lees ik over brouwers die problemen hebben met het filteren van het wort. En zoeken de oplossing binnen in de ketel. Ik laat het wort door de hopspider in het gistvat 'kletteren'. Werkt perfect, En mocht de hopspider vollopen dan leeg ik hem gewoon een keer. De verliezen zijn daardoor minimaal. Ik houd de hopspider met de hand vast dus wel hygiënisch werken i.v.m. besmetting.

Snelbier

Citaat van: KleinBier op 16-01-2021  19:36 u... Enige wat mij nog zorgen baart is een klein plasje onder het apparaat, de pomp lijkt wat te druppelen...
Hoort lekvrij te zijn, simpel.  Zowel water als wort wil je niét op je ketel-electronica of brouwvloer.
Probeer te achterhalen waar het lekt.  Is het echt lekkage? Of wat condens.
De niveau-buis en koppelingen zitten op silicone-ringen, kunnen makkelijk verdraaien (en gaan lekken) bij gebruik. Vastzetten is dan ook een fluitje van 1 cent.
Als het lek in binnenwerk zit (dus direct op de pomp) wordt het een wat ander verhaal.
Succes, Snelbier.

KleinBier

Citaat van: Snelbier op 17-01-2021  07:12 uProbeer te achterhalen waar het lekt.  Is het echt lekkage? Of wat condens.

Ik heb hem nog niet opengemaakt, wil eerst even overleggen met Unibrew voor ik dat doe. Heb er geen problemen mee even te kijken, maar kan mij voorstellen dat ze dat liever zelf doen. Tot nu toe is de service perfect, dus we komen er vast uit.

Het is geen condens, daar is het te veel water voor. Ik vermoed dat het een van de siliconen buisjes is, of een pakking van de pomp zelf. Op de plaatjes die ik online vond, zie ik dat de pomp wat houtje touwtje is bevestigd, maar ook dat er onbeschermde contactpunten zitten voor bijvoorbeeld het warmte-element. Ik ben geen electromonteur, maar het zal geen KEMA-keur hebben.

Goed om te weten dat het zo gemaakt is, het lijkt mij een zwak punt en verstandig om eens in de zoveel tijd even te inspecteren. (Zo, zijn mijn bijdragen misschien ook nog handig voor iemand anders die de ketel heeft of aanschaft ;))

Kokkebil

Citaat van: Rob Q op 16-01-2021  16:19 uAls ik mijn schijven plaats, piept het aan alle kanten. Net nagels over een schoolbord. Vind mijn hond niet zo leuk.
Het grootste probleem wat ik tot nu toe heb met de Easybrew 30 is dat ik weleens vergeet de bazookafilter op de kraan te plaatsen, voordat ik de moutkorf met de schijven erin heb gedaan. Vaak kom ik er pas achter als het water en de mout al in de korf zit. >:D

Dat kl.te bazooka filter heb ik er al direct uit gesloopt!
Slipt direct dicht!

KleinBier

Citaat van: KleinBier op 17-01-2021  10:47 uIk heb hem nog niet opengemaakt, wil eerst even overleggen met Unibrew voor ik dat doe. Heb er geen problemen mee even te kijken, maar kan mij voorstellen dat ze dat liever zelf doen. Tot nu toe is de service perfect, dus we komen er vast uit.

Korte update, misschien heeft iemand er ooit wat aan: de lasnaad bij het buisje dat naar de pomp toeloopt is bij mij niet goed, daar lekt het uit. Unibrew stuurt een nieuwe ketel mijn kant op, dus het komt goed.

Hay

Citaat van: Kokkebil op 17-01-2021  13:39 uDat kl.te bazooka filter heb ik er al direct uit gesloopt!
Slipt direct dicht!

Inderdaad ik ook.

André de Laat

Citaat van: Kokkebil op 17-01-2021  13:39 uDat kl.te bazooka filter heb ik er al direct uit gesloopt!
Slipbt direct dicht!

Die hoef je er niet uit te slopen. Gewoon er niet op schroeven. Staat in dit ellenlange topic ook vaak zat te lezen.

BrewBird

Citaat van: Kokkebil op 17-01-2021  13:39 uDat kl.te bazooka filter heb ik er al direct uit gesloopt!
Slipt direct dicht!

Wist je dat je deze mooi op dat pijpje wat in het midden van de ketel zit kan monteren.
Zelfde effect maar dan makkelijk te reinigen indien nodig. Onderin kan je er immers niet bij als de ketel gevuld is.  :brouwen:

Heniesee

Ik lees veel negatieve dingen over de Arsegan Easybrew 50. Maar de mijne loopt als een zonnetje! Heel blij mee. Het enige nadeel is dat ik tussen de 30 en 35 liter netto overhoud. Terwijl je er volgens mij tussen de 40 en 45 uit kan halen.

Heniesee

Citaat van: Op de Fles op 22-05-2019  11:14 uEn vergeet het gemak van de takel niet bij het omhoog halen van de moutkorf, want bij een 50 liter versie weegt zo'n ding toch best zwaar  ;)

Dit is inderdaad zo ja. Vooral als je hem al op een tafel hebt staan moet je je best nog doen om hem helemaal tot de top te tillen. Iemand daar een handigheidje in gevonden?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.