Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 335288 keer)

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Thuis gebrouwen om met vrienden thuis te drinken
    • Boskoopse Huis Brouwerij
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2000 Gepost op: 04-09-2020 20:01 u »
Ik gebruik geen peilglas of siliconenslang, Ik schijn met een zaklampje tussen de binnen- en buitenkant van de EB30, zodat ik de maatstreepjes (aan de binnenkant van de buitenketel) kan zien bij het spoelen. (Ook een budgetoplossing  8)

Een andere budgetoplossing die ik zelf gebruik is een rolmaat, waarmee ik de afstand van het vloestofoppervlak tot de bovenkant van de ketel meet en met een spreadsheet behoorlijk nauwkeurig het volume bereken (je kan zelfs rekening houden met hopgiften en temperatuur). Deze methode bevalt mij erg goed.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2001 Gepost op: 29-09-2020 13:34 u »
Ik ben momenteel een zware jongen aan het brouwen.
7 kg mout en 18 ltr. maischwater.
Ik heb een groot probleem net de doorloop van het maischwater.
Filter raakt verstopt.
Ik heb geschroot op de stand welke ik altijd gebruik en nooit problemen gehad met de doorloop.
Te weinig water t.o.v. de hoeveelheid mout?
Ketel raakte volledig de weg kwijt en de oververhittings beveiliging werd actief, apparaat schakelde dus uit.
Iemand dit ook wel eens bij de hand gehad?

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2002 Gepost op: 29-09-2020 13:53 u »
...
Ketel raakte volledig de weg kwijt en de oververhitting beveiliging werd actief, apparaat schakelde dus uit.
Iemand dit ook wel eens bij de hand gehad?
Ik lees wel eens dat toevoegen van rijsthulzen helpt als onderlaag voor de betere doorstroming.

(Zelf geen ervaring mee)

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #2003 Gepost op: 29-09-2020 17:24 u »
Lijkt me te weinig maischwater. Bij zware brouwsels minimaal 3-3.5 l/kg mout hanteren.
Aanbranden is bij mijn ketel enkel gebeurd bij toepassing van een maischrust bij 40-44C. Doe ik dus niet meer.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #2004 Gepost op: 29-09-2020 17:32 u »
Ik lees wel eens dat toevoegen van rijst hulzen helpt als onderlaag voor de betere doorstroming.

(Zelf geen ervaring mee)

Dat helpt inderdaad heel goed

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #2005 Gepost op: 29-09-2020 17:34 u »
…..
…..
Ja, dit is 2,5 l/kg. Waarschijnlijk heb je er inmiddels al wat extra maischwater bij gedaan?

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2006 Gepost op: 29-09-2020 19:27 u »
Ja, dit is 2,5 l/kg. Waarschijnlijk heb je er inmiddels al wat extra maischwater bij gedaan?

Extra water heeft natuurlijk geen zin als het filter verstopt zit.
Ik was met de 72 gr. stap bezig en de hele handel eruit geschept.
Filter gespoeld en weer met de 72 gr. verder.
Rendement is kl.te SG van 1050, slecht voor zoveel mout en hoeveelheid maischwater.

Er zat wel een hoop troep in het filterdoek. Heb de molen iets bijgesteld voor de volgende keer.
Hoop dat het nog wat wordt, kilo suiker erbij (SG 1065) dan wordt het misschien nog wat.
Maar in elk geval geen zware zoals de bedoeling was.

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2007 Gepost op: 29-09-2020 21:12 u »
Misschien iets voor een volgende keer: https://grainfather.com/reiterated-mashing/

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2008 Gepost op: 29-09-2020 21:36 u »
Extra water heeft natuurlijk geen zin als het filter verstopt zit.
Ik was met de 72 gr. stap bezig en de hele handel eruit geschept.
Filter gespoeld en weer met de 72 gr. verder.
Rendement is kl.te SG van 1050, slecht voor zoveel mout en hoeveelheid maischwater.

Er zat wel een hoop troep in het filterdoek. Heb de molen iets bijgesteld voor de volgende keer.
Hoop dat het nog wat wordt, kilo suiker erbij (SG 1065) dan wordt het misschien nog wat.
Maar in elk geval geen zware zoals de bedoeling was.

Jawel heeft er alles mee te maken.
Je hebt veel te dik ingemaischt dan trekt het droog onder de maischkorf en springt je beveiliging uit.
Is al zoveel over geschreven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2009 Gepost op: 30-09-2020 22:15 u »
De discussie over hopfilteren is afgesplitst.

Zie hier.

Offline marcelsn

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2010 Gepost op: 01-11-2020 19:11 u »
Verhoudingen lijken me prima.  En doordat je nog spoelt zal rendement stijgen..
In mijn dikke wort kwam ik op 58% BZR, lijkt normaal te zijn voor zo'n mengsel..
Met meer spoelen zou rendement naar +/- 65% moeten stijgen.  Wel oppassen dat je SG-end hoog genoeg blijft.

FF domme vraag als beginner met een Easybrew, maar als liefhebber van zware jongens (bier dan..)
Dubbel maischen betekent na het maischschema oude mout eruit, nieuwe mout erin, schema weer volgen en dan de laatste stort spoelen?

Offline marcelsn

• *
« Reactie #2011 Gepost op: 01-11-2020 19:16 u »
Doe ik ook zo. Bij de cursus bij Braumarkt werd dit zo ook geadviseerd.
Die whirlpool arm hoef je ook niet te gebruiken. Een whirlpool kun je prima maken met een roerspaan.
Een uur hoef je overigens niet te wachten hoor, met een kwartiertje geloof ik het wel.

Maar als je dan gaat aftappen via de kraan krijg je zeker 2 liter niet mee. Kraan zit hoger. Als ik dan de ketel schuin hou komt de zooi toch mee?

grtz

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2012 Gepost op: 01-11-2020 19:29 u »
Maar als je dan gaat aftappen via de kraan krijg je zeker 2 liter niet mee. Kraan zit hoger. Als ik dan de ketel schuin hou komt de zooi toch mee?
Ja, en daarom zetten veel gebruikers een RVS knietje op de inlaat van de kraan. Komt de trub bijna niet mee en haal je veel meer uit je ketel. Niet schuin houden dus.

Ik snap dat die tip verloren is gegaan tussen de overige 2.011 berichten in dit draadje.. Het is bijna ondoenlijk nog iets te vinden.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2013 Gepost op: 01-11-2020 20:19 u »

Het is belangrijk dat je eerst een goede whirlpool draait, en vervolgens e.e.a. goed laat bezinken.

Je moet dat schuin houden heel voorzichtig doen, en goed kijken. Zodra je ziet dat er trub mee richting kraantje gaat snel weer rechtzetten.
Ik denk niet dat je met zo'n knietje veel meer wort uit je ketel krijgt zonder trub mee te nemen.

Succes!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2014 Gepost op: 01-11-2020 21:56 u »
Het is belangrijk dat je eerst een goede whirlpool draait, en vervolgens e.e.a. goed laat bezinken.

Je moet dat schuin houden heel voorzichtig doen, en goed kijken. Zodra je ziet dat er trub mee richting kraantje gaat snel weer rechtzetten.
Ik denk niet dat je met zo'n knietje veel meer wort uit je ketel krijgt zonder trub mee te nemen.

Succes!
Ik zet de ketel eerst schuin naar de andere kant van t kraantje met knietje. Laat bezinken en vlak voor via kraantje met knietje naar gistvat zet ik de ketel schuin richting t Kraantje. Ketel leeg zonder trub naar gistvat

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2015 Gepost op: 01-11-2020 22:15 u »

grtz

Je kan van een koperenbuis een filter maken daar gaatjes in boren of zaagsnedes.
Dit aansluiten aan de binnenkant van je kraan.
Buitenkant een slangetje er aan en dmv hevelwerking trek je je hele ketel leeg.

Offline bildalo

• *
« Reactie #2016 Gepost op: 25-11-2020 15:48 u »
Ik heb ergens gezien dat iemand de bijgeleverde bazookafilter niet in de ketel vastschroeft maar hem op de kraan buiten de ketel bevestigd en zo hopresten filtert. Dacht dat het in dit forum was maar ik kan het nergens meer terugvinden. Is dat geen goed idee?

Ik heb sinds gisteren een Brew Monk 30, dus heb er nog niet mee gebrouwen. Maar ben wel al enkele weken aan het lezen erover.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #2017 Gepost op: 25-11-2020 16:16 u »
Je kan van een koperenbuis een filter maken daar gaatjes in boren of zaagsnedes.
Dit aansluiten aan de binnenkant van je kraan.
Buitenkant een slangetje er aan en dmv hevelwerking trek je je hele ketel leeg.

Het bekende Javalfilter...

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2018 Gepost op: 25-11-2020 18:07 u »
Ik heb ergens gezien dat iemand de bijgeleverde bazookafilter niet in de ketel vastschroeft maar hem op de kraan buiten de ketel bevestigd en zo hopresten filtert. Dacht dat het in dit forum was maar ik kan het nergens meer terugvinden. Is dat geen goed idee?

Ik heb sinds gisteren een Brew Monk 30, dus heb er nog niet mee gebrouwen. Maar ben wel al enkele weken aan het lezen erover.

Dat filter ligt bij mij ongebruikt in de kast. Na het koelen een whirlpool draaien en dan de trub even rustig laten bezinken.

Verder kan ik je aanraden dit  draadje goed door  te lezen. Daar kun je veel van opsteken. (Maar wees daarbij wel een beetje kritisch...)  :biersmile: 

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2019 Gepost op: 25-11-2020 18:16 u »
Mijn ervaring is dat geen enkele filtermethode op kan tegen geduld (bezinken) en de natuurlijke hevelwerking. Uiteraard moet iedereen zelf de keuze maken hoe hij of zij werkt. Ik geef alleen mijn eigen ervaring weer.
Zolang het brouwplezier maar blijft. 😚

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2020 Gepost op: 25-11-2020 21:17 u »
Het bekende Javalfilter...

Nee een javal ilter zet je los in je ketel volgens mij.
En daarmee hevel je over de rand heen.
En ik heb deze aan de binnenkant op de kraan gemonteerd.
Had ik zo op mijn vorige kookketel op gas.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #2021 Gepost op: 25-11-2020 21:24 u »
Nee een javalfilter zet je los in je ketel volgens mij.
En daarmee hevel je over de rand heen.
En ik heb deze aan de binnenkant op de kraan gemonteerd.
Had ik zo op mijn vorige kookketel op gas.

Idee lauterhex dus? Ketel loopt dus leeg door de zwaartekracht?

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #2022 Gepost op: 25-11-2020 21:28 u »
Mijn ervaring is dat geen enkele filtermethode op kan tegen geduld (bezinken) en de natuurlijke hevelwerking. Uiteraard moet iedereen zelf de keuze maken hoe hij of zij werkt. Ik geef alleen mijn eigen ervaring weer.
Zolang het brouwplezier maar blijft. 😚

Inderdaad. Geduld. Ik doe het precies zoals jij beschrijft. Ik filter eigenlijk niet. En de kookketel niet bewegen. In de tijd dat de ketel ¨rust¨ maak ik mijn maischketel schoon.

Offline Theo bos

• *
« Reactie #2023 Gepost op: 26-11-2020 17:48 u »
Heb ook een Easybrew 30 ga hem morge testen met 15 ltr bier kijken hoe dit gaat.

Offline IPA

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2024 Gepost op: 27-11-2020 20:18 u »
Ik had deze brouwketel gekocht omdat ik vond dat het automatischer/simpeler kon. Helaas blijft het rendement tegenvallen waardoor ik met deze ketel volgens mij nooit echt een bier hebt gebrouwen dat voldoet aan mijn verwachtingen/rendement. De vele vragen in dit topic getuigen er van dat de ketel in zekere zin geen succes is. Maar ik blijf nog even proberen want in principe is deze ketel wat ik wil: automatische temperatuurregeling met een flink verwarmingselement en een compact ontwerp. En ik begrijp dat de duurdere Grainfather ook last heeft van een laag rendement met zware bieren.

Tot zover ik begrijp ligt het verminderde rendement aan de kleine decimeter aan 'loze' ruimte tussen de bodem en beslagkorf. Hierdoor is meer maischwater nodig wat weer van het spoelwater af gaat. Ik lees ook andere oplossingen zoals het langzaam optakelen van de beslagkorf tijdens het spoelen.

Heeft iemand al geprobeerd de beslagkorf dieper de ketel in te laten zakken? De omgebogen ring moet daarvoor sneuvelen. Zolang de schroefdraad van de kraan niet wordt aangepast kan de beslagkorf zo'n 2.5cm zakken. Je zult de korf dan onderaan op pootjes moeten zetten. Dan heb je zo'n 2 liter 'winst'. Als je de schroefdraad van de kraan verkort kun je dieper.

Mbt het spoelen: is het niet makkelijk om op verschillende hoogtes zelf rvs bouten door de korf heen te boren? Dit is minder gedoe dan een takel en heeft hetzelfde effect als die 'armpjes' als waar de korf nu op rust tijdens het spoelen.

Denk ik in de juiste richting?