Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 281186 keer)

Offline Guppie

• Vol lid
  • Land: nl
  • Motus necesse est
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1950 Gepost op: 14-04-2020 22:00 u »
Eenvoud siert de mens. Ik kom graag op dit forum, maar als ik mensen zie, hoe moeilijk ze het zichzelf ooit maken? Berekeningen, moeilijke formules, gaat me allemaal veel te ver. Als ik zo moest brouwen was mijn zin denk ik gauw over. Maar respect voor mensen die zich er de moeite voor nemen.
Sommigen van die mensen die rekenen ook liever als brouwen, André

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1951 Gepost op: 02-07-2020 21:49 u »
Even een vraagje.

Ik ben ook aan het overwegen om een Easybrew of Brew Monk aan te schaffen. Nu vroeg ik mij het volgende af.

Deze systemen zijn zover ik heb gelezen redelijk hetzelfde en hebben beiden een inhoud van 30 liter. Wat ik me dus af vroeg is of ik ook in die ketels een batch van 10 a 15 liter kan brouwen of gaat dit niet zo makkelijk?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr.

Larsje

Offline Simonsj

• Boven 10 berichten
  • *
  • Fanatieke prutser
« Reactie #1952 Gepost op: 03-07-2020 00:22 u »
Even een vraagje.

Ik ben ook aan het overwegen om een Easybrew of Brew Monk aan te schaffen. Nu vroeg ik mij het volgende af.

Deze systemen zijn zover ik heb gelezen redelijk hetzelfde en hebben beiden een inhoud van 30 liter. Wat ik me dus af vroeg is of ik ook in die ketels een batch van 10 a 15 liter kan brouwen of gaat dit niet zo makkelijk?

Gr.

Larsje

Hi Lars,

Easybrew 30 is tot 30 liter en ook geschikt voor 10, 15, 20.
Geldt ook voor de andere merken. Heb zelf de easybrew 30 en dat betekent niet "minimum 30 Brew".  :degroeten:

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #1953 Gepost op: 03-07-2020 00:24 u »
Ik heb begrepen dat het zelfs beter is om deze apparaten niet tot de nok toe te vullen om maar zo veel als mogelijk opbrengst te verkrijgen.

Gr. Jeroen

Offline kubock

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #1954 Gepost op: 03-07-2020 07:36 u »
Hi Lars,

Easybrew 30 is tot 30 liter en ook geschikt voor 10, 15, 20.
Geldt ook voor de andere merken. Heb zelf de easybrew 30 en dat betekent niet "minimum 30 Brew".  :degroeten:

In toevoeging hierop: persoonlijk vind ik een liter of 10 wel het absolute minimum voor een sessie met de Easybrew. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de moutkorf gebruik en niet volgens de BIAB-methode welk. Mocht ik kleinere batches willen maken (niet dus), val ik gewoon terug op ouderwetse soeppannen. :)

Offline Wilfred

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1955 Gepost op: 03-07-2020 08:50 u »
Even een vraagje.

Gr.

Larsje

Heb zelf de Brew Monk 50, maar deze verschilt niet qua verhoudingen, is alleen wat hoger. Normaal brouw ik zo’n 20 liter en dat gaat prima, maar je moet wel rekening houden met de ruimte onder de onderste filterplaat. Deze is ca 7.5 liter en bevat geen mout. Bij kleinere batches krijg je dan óf een dikker beslag óf je kunt minder spoelen (of je gebruikt meer brouwwater en kookt langer in; niet de voorkeur). Mijn komend brouwsel zal 30 liter bedragen en zie dan wel dat beslagdikte en hoeveelheden spoelwater in verhouding tot maischwater wat gunstiger wordt. Weet niet of 10 liter zou lukken, maar lijkt mij aan de lage kant.
Succes met je keuze  :proost:

Wilfred

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
« Reactie #1956 Gepost op: 03-07-2020 15:13 u »
Oke allemaal super bedankt voor de reacties. Ik zie bv bij bv de Braumeister dat die een speciale inzetkorf heeft voor in de 20 literversie om ook 10 liter te kunnen brouwen en wist niet of dit bij de Easybrew en zijn klonen hetzelfde zou zijn.

Weer wat wijzer geworden.

THNX!!

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1957 Gepost op: 03-07-2020 15:16 u »
Oke allemaal super bedankt voor de reacties. Ik zie bv bij bv de braumeister (dat die een specu=iale inzetkorf heeft voor in de 20 literversie om ook 10 liter te kunnen brouwen en wist niet of dit bij de Easybrew en zijn klonen hetzelfde zou zijn.
Dat kan ook door één van de pijpjes te gebruiken i.p.v. beiden.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #1958 Gepost op: 03-07-2020 17:57 u »
Braumeister doet het net even anders dan BrewMonk, EasyBrew, etc.  Wort gaat daar letterlijk tegen de (gangbare) stroom in. Vergeet voor nu even de Braumeister, hoe goed (of slecht) dat ding ook is..
Simpel antwoord op je 1e vraag (kan je 10 L brouwen in die ketel)?  Gaat prima, mits, maar tenzij.. Vergeet bestaande conventies als maischdikte, spoelwater vs maischwater, etc..
Belangrijkste is dat je mout 'vrij' zwemt in de korf.  Dus (zeker bij kleine brouwsels) MEER maischwater, en navenant minder spoelwater.
Succes,  Snelbier.