Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Snelbier

CiteerNu ik alle comments heb gelezen, denk ik dus op te maken dat ik die beslagdikte enigszins moet loslaten en dus beter iets dikker kan maischen, waardoor ook meer water overblijft om te spoelen, wat vervolgens het rendement ook helpt te verhogen.
Het voorbeeld van de Barleywine: had ik de 8 kg beter gewoon in 1 keer in 27 liter kunnen maischen, of in nog minder maischwater (had nu 7.5 liter spoelwater).
Wat is een goede verhouding in de Easybrew/Brewmonk om aan te houden?
- Beslagdikte loslaten (tov traditionele ketels): ABSOLUUT..
- Dikker inmaischen (tov standaardketel)? NEEEE. Je mout komt (door 7L 'dode ruimte') bijna droog te staan, kost rendement.  Dat ga je niet goedmaken met spoelen.
Mout heeft een minimale hoeveelheid water nodig, en met automaten moet je daar nog de 'dode ruimte' bijtellen.
Juist DUNNER inmaischen en dus MINDERr spoelen (in brouw-automaten).. Kost in dit geval géén rendement.
=======================
BarleyWine-experiment door mijzelf gedaan (om de BM30 max te leren kennen):
* 8,5 kg mout in de ketel. Vond ik een goed plan.  Daar kreeg ik snel spijt van..   Houd het gewoon op 8kg max.
* Water 23l als start, bleek net genoeg om de mout te laten zwemmen. En ketel echt vol.
Roeren bijna niet te doen, massieve pap.. Moutbed liep nauwelijks door, overloop heeft continu terug-gekotst..
* Spoelwater 1,5L, gewoon omdat ik vond /dacht dat een beetje spoelen wel logisch zou zijn...
Bevindingen:
- Bijna massieve kluit in de moutkorf.. Daarmee besloten NIET meer dan 8kg mout in de ketel te gooien.
- Spoelen (1,5L, waar heb je het over) klaar in 10 minuten, dus water zal weinig suikers hebben opgenomen..
- Naar gistvat: 13L wort met SG~1110.
 Ik was er tevreden mee, maar het was een hoop werk voor weinig bier..
Zonder spoelen zou SG nog een fractie hoger zijn geweest..
Met wat minder minder mout, wél spoelen, en 10 min langer koken moet resultaat zelfde zijn.
Brouwze,  Snelbier

Wilfred

Citaat van: Nobock op 01-04-2020  22:54 uVreemd dat dit niet bij de instructie van je ketel zit. Ik heb zelf een Grainfather en daar is de geadviseerde mout/water (kg mout) x 2,7 liter + 3,5 liter. Die 3,5 is ongeveer het volume tussen onderste filterplaat en bodem ketel. Ik bereken zelf ruim 3,8 liter excl. pompje. Dan zit er tussen mijn moutkorf en ketelwand ongeveer 18% volume. Dus bij een stort van 5 kg berekend GF formule 17 liter (5 x 2,7 + 3,5) brouwwater. Daarvan zit 3,8 liter onder de moutkorf en 82% x (17 - 3,8) = 10,8 liter in de moutkorf (en dus 2,4 liter tussen moutkorf en ketelwand. Misschien kun je dit eens testen als je het beslagwater voor je volgende brouwsel gaat bepalen. Die 3,5 of 3,8 is bij jou dan 7,5 liter. En je moet even narekenen wat de procentuele oppervlakte is tussen jouw moutpijp en ketelwand. Zal ongeveer gelijk zijn vermoed ik. Anders kun je die 2,7 nog beetje aanpassen.

Citaat van: Snelbier op 02-04-2020  09:17 u[quote 

- Beslagdikte loslaten (tov traditionele ketels): ABSOLUUT..
- Dikker inmaischen (tov standaardketel)? NEEEE. Je mout komt (door 7L 'dode ruimte') bijna droog te staan, kost rendement.  Dat ga je niet goedmaken met spoelen.
Mout heeft een minimale hoeveelheid water nodig, en met automaten moet je daar nog de 'dode ruimte' bijtellen.
Juist DUNNER inmaischen en dus MINDERr spoelen (in brouw-automaten).. Kost in dit geval géén rendement.
=======================
BarleyWine-experiment door mijzelf gedaan (om de BM30 max te leren kennen):
* 8,5 kg mout in de ketel. Vond ik een goed plan.  Daar kreeg ik snel spijt van..   Houd het gewoon op 8kg max.
* Water 23l als start, bleek net genoeg om de mout te laten zwemmen. En ketel echt vol.
Roeren bijna niet te doen, massieve pap.. Moutbed liep nauwelijks door, overloop heeft continu terug-gekotst..
* Spoelwater 1,5L, gewoon omdat ik vond /dacht dat een beetje spoelen wel logisch zou zijn...
Bevindingen:
- Bijna massieve kluit in de moutkorf.. Daarmee besloten NIET meer dan 8kg mout in de ketel te gooien.
- Spoelen (1,5L, waar heb je het over) klaar in 10 minuten, dus water zal weinig suikers hebben opgenomen..
- Naar gistvat: 13L wort met SG~1110.
 Ik was er tevreden mee, maar het was een hoop werk voor weinig bier..
Zonder spoelen zou SG nog een fractie hoger zijn geweest..
Met wat minder minder mout, wél spoelen, en 10 min langer koken moet resultaat zelfde zijn.
Brouwze,  Snelbier

Ook bedankt Snelbier!
Ben van plan binnenkort een zware stout te gaan brouwen, met een totale moutstort van 16.5 kg. Aangezien ik een Brewmonk 50 heb, is 8 kg geen probleem (en wat meer ook niet), maar 16.5 kg past sowieso niet in 1 keer. In eerste instantie was ik van plan om zelfs in 3 keer te maischen, maar indien ik nu de berekening van Nobock (met eigen parameters) en jouw ervaring toepas, kom ik op het volgende:
- Totaal brouwwater voor 25 liter wort in gistvat (gaat nog wel eea vanaf ivm trub etc.) = 44.5 liter berekend in Brewfather
- Aangezien 16.5 kg niet past, ga ik uit van 2x maischen = 2 x 8.25 kg
- Berekening maischwater: 8.25 x 2.7 liter + 7.5 liter = 29.8 liter
- Mout zit dan in: (29.8 - 7.5) x 84% = 18.7 liter water, wat op een beslagdikte van 2.3 L/kg uitkomt
- Voor spoelwater blijft dan 44.5 - 29.8 = 14.7 liter spoelwater, verdeeld over 2x maischen = 7.35 liter per moutstort.

Is dit volgens jullie een acceptabele verhouding van dit alles? Lijkt wel wiskunde ipv bierbrouwen  :lessmile:
Bedankt wederom!  :proost2: :groots:

Snelbier

Verhoudingen lijken me prima.  En doordat je nog spoelt zal rendement stijgen..
In mijn dikke wort kwam ik op 58% BZR, lijkt normaal te zijn voor zo'n mengsel..
Met meer spoelen zou rendement naar +/- 65% moeten stijgen.  Wel oppassen dat je SG-end hoog genoeg blijft.

Wilfred

Citaat van: Snelbier op 02-04-2020  14:41 uVerhoudingen lijken me prima.  En doordat je nog spoelt zal rendement stijgen..
In mijn dikke wort kwam ik op 58% BZR, lijkt normaal te zijn voor zo'n mengsel..
Met meer spoelen zou rendement naar +/- 65% moeten stijgen.  Wel oppassen dat je SG-end hoog genoeg blijft.

Ik meet SG tijdens koken en kook evt wat langer en/of voeg evt wat licht moutextract toe (liever niet). Een wat lager ABV neem ik ook nog voor lief. Heb dus nog wat opties achter de hand.

Nobock

Nog een kleine opmerking over dat roeren. Ik brouw altijd op recept uit boek of internet en dan beetje aanpassen aan het door mij gewnste brouwvolume. En ik haal altijd een hoger rendement dan recept. Ik meet met sg dobber. Laatst voor eerst recept door BrouwHulp gehaald voor Gouden Carolus kloon en kom ook dan weer stuk hoger uit (in dit geval met pilsmout dat bij mij zeker 3 jaar in de opslag heeft gestaan - kan vwb smaak natuurlijk totaal mislukt zijn maar rendement was goed). Voor zekerheid met 2 verschillende sg dobbers gemeten. Dus ik zie dat nut van roeren niet zo. Handig om aanbranden te voorkomen als je in een ketel brouwt maar m.i. onnuttig bij RIMS. Lees ook dat mensen zelfs met een meelbal eindigen. Vind ik niet zo vreemd als je het een beetje fanatiek tot pap gaat staan roeren. Adh van de Grainfather brouw/moutvolume en mijn formule kun je ook afleiden dat je met een heel dik beslag in je moutkorf zit. Er zit veel water onder en naast de moutkorf. Goed schroten en indien nodig beetje aanzuren moet het hem doen. Als je in mijn omgeving woont wil ik wel langs komen met mijn (walsen)molen om eens te kijken of je met mijn afstelling en maalsnelheid en dan zonder roeren in jouw apparaat op het gewenste rendement kunt komen. Is dan experiment.

Wilfred

Citaat van: Nobock op 02-04-2020  17:16 uNog een kleine opmerking over dat roeren. Ik brouw altijd op recept uit boek of internet en dan beetje aanpassen aan het door mij gewnste brouwvolume. En ik haal altijd een hoger rendement dan recept. Ik meet met sg dobber. Laatst voor eerst recept door BrouwHulp gehaald voor Gouden Carolus kloon en kom ook dan weer stuk hoger uit (in dit geval met pilsmout dat bij mij zeker 3 jaar in de opslag heeft gestaan - kan vwb smaak natuurlijk totaal mislukt zijn maar rendement was goed). Voor zekerheid met 2 verschillende sg dobbers gemeten. Dus ik zie dat nut van roeren niet zo. Handig om aanbranden te voorkomen als je in een ketel brouwt maar m.i. onnuttig bij RIMS. Lees ook dat mensen zelfs met een meelbal eindigen. Vind ik niet zo vreemd als je het een beetje fanatiek tot pap gaat staan roeren. Adh van de Grainfather brouw/moutvolume en mijn formule kun je ook afleiden dat je met een heel dik beslag in je moutkorf zit. Er zit veel water onder en naast de moutkorf. Goed schroten en indien nodig beetje aanzuren moet het hem doen. Als je in mijn omgeving woont wil ik wel langs komen met mijn (walsen)molen om eens te kijken of je met mijn afstelling en maalsnelheid en dan zonder roeren in jouw apparaat op het gewenste rendement kunt komen. Is dan experiment.

Beste Nobock,

Heel erg bedankt voor je aanbod! Woon in Asten, maar experiment is vooralsnog niet nodig. Ben niet ontevreden over rendement tot nu toe.  Haal mijn doel SG meestal wel. Heb echter tot nu toe redelijk dun gemaischt en dat zou betekenen dat ik bij deze stout dat zelfs in 3 keer zou moeten doen. Toen ik het hele forum doorgenomen had, zag ik toch veelal dikkere beslagdikten vermeld door de leden. Aangezien ik niet echt een richtlijn had voor brouwautomaten vwb beslagdikten, heb ik dit eens voorgelegd in dit forum. Jouw aanbeveling heeft me goed daarbij geholpen!!

Tot nu toe heb ik wel altijd geroerd, aangezien ik daar verschillende verhalen over lees. Naar mijn idee hebben de meeste forumleden toch wel baat bij roeren, maar trek jouw bevindingen zeker niet in twijfel. Wil bij een volgend, wat meer normaler brouwsel / lagere begin SG (tripel of zo), weer eens proberen om niet te roeren, omdat het principe van de automaat nu eenmaal is om dat niet te doen en het is gewoon makkelijker. Ga ik zeker eens testen!
Heb overigens zelf ook een walsenmolen, die is ingesteld om 1.3 mm en schroot altijd klam. Wat is jouw instelling van de walsenmolen?

Wilfred :proost:

Nobock

2 walsen ook die beide aangedreven worden. Instelling uit mijn geheugen een krappe 1,2 mm. Altijd droog schroten. Sinds kort heb ik er een stepmotortje op zitten met een overbrenging die 160 rpm zou moeten doen (maar dat tel ik niet na). Ik heb de instelling niet gewijzigd en maakt voor rendement denk ik niet uit. Spoelen gaat met flinke snelheid. Op een stort van een ruime 5kg staat mijn 12 mm kraantje vanuit mijn spoelpan bijna vol open.

Heb laatst ook een barley wine van een familielid nagebrouwen met 9 kilo (max vlg Grainfather) in de korf. Dus dat kan prima. Haal ik ook weer hoger rendement dan hij met zijn pannen.

Maar fijn dat je rendement en zo goed is. Dan kun je je op het tunen richten (als je dat leuk vindt).

Succes!

Wilfred

Citaat van: Nobock op 02-04-2020  19:59 u2 walsen ook die beide aangedreven worden. Instelling uit mijn geheugen een krappe 1,2 mm. Altijd droog schroten. Sinds kort heb ik er een stepmotortje op zitten met een overbrenging die 160 rpm zou moeten doen (maar dat tel ik niet na). Ik heb de instelling niet gewijzigd en maakt voor rendement denk ik niet uit. Spoelen gaat met flinke snelheid. Op een stort van een ruime 5kg staat mijn 12 mm kraantje vanuit mijn spoelpan bijna vol open.

Heb laatst ook een barley wine van een familielid nagebrouwen met 9 kilo (max vlg Grainfather) in de korf. Dus dat kan prima. Haal ik ook weer hoger rendement dan hij met zijn pannen.

Maar fijn dat je rendement en zo goed is. Dan kun je je op het tunen richten (als je dat leuk vindt).

Succes!

Mooi om te weten! Bedankt en brouw ze!

Jacques

Citaat van: Wilfred op 02-04-2020  19:46 uTot nu toe heb ik wel altijd geroerd, aangezien ik daar verschillende verhalen over lees. Naar mijn idee hebben de meeste forumleden toch wel baat bij roeren, maar trek jouw bevindingen zeker niet in twijfel. Wil bij een volgend, wat meer normaler brouwsel / lagere begin SG (tripel of zo), weer eens proberen om niet te roeren, omdat het principe van de automaat nu eenmaal is om dat niet te doen en het is gewoon makkelijker. Ga ik zeker eens testen!

Bij mij (en ook vele anderen) is het rendement omhoog gegaan door te roeren.
Niet roeren is inderdaad handiger en heel het idee van een automaat is inderdaad dat alles automatisch gaat...  ;)
De reden waarom je snel een hoger rendement haalt door te roeren zit hem de kanaalvorming in de moutkorf. Hierdoor zijn er plekken waar minder stroming is. Door zo nu en dan te roeren doorbreek je de gevormde kanalen.

Maar goed dat je het gaat testen. Het beste is twee keer een nagenoeg gelijk bier te brouwen. Beslagdikte en gebruikte mouten maken namelijk veel uit. Verder is de wijze van spoelen en de hoeveelheid spoelwater ook van groot belang.

Wilfred

Citaat van: Jacques op 02-04-2020  22:40 uBij mij (en ook vele anderen) is het rendement omhoog gegaan door te roeren.
Niet roeren is inderdaad handiger en heel het idee van een automaat is inderdaad dat alles automatisch gaat...  ;)
De reden waarom je snel een hoger rendement haalt door te roeren zit hem de kanaalvorming in de moutkorf. Hierdoor zijn er plekken waar minder stroming is. Door zo nu en dan te roeren doorbreek je de gevormde kanalen.

Maar goed dat je het gaat testen. Het beste is twee keer een nagenoeg gelijk bier te brouwen. Beslagdikte en gebruikte mouten maken namelijk veel uit. Verder is de wijze van spoelen en de hoeveelheid spoelwater ook van groot belang.

Zal dit inderdaad met een gelijk recept en werkwijze eens vergelijken! Bedankt voor de aanvulling Jacques!

Nobock

Om die kanalen te verstoren kun je waarschijnlijk ook voorzichtig 'poken' ipv roeren. Dit kun je trouwens ook invoeren bij het spoelen, dan niet tot op het rooster gelijk je dat zou kunnen doen bij een hevelfilter of gebruik van een filteremmer. Dit past ook beter bij de water/mout verhouding van Grainfather die maakt dat je feitelijk met een heel dik beslag werkt. Door het beslag zo dik te houden haal je mogelijk een hoger rendement omdat je met meer spoelwater kunt werken. Als je gewoon bent om in je automaat een beslag aan te maken dat je goed kunt roeren dan gaat het ten koste van je volume spoelwater en dan kan ik geloven dat je met die verhoudingen een groter rendement gaat halen als je gaat roeren. Zoiets zou het kunnen verklaren.

Ik was trouwens niet van plan dingen te gaan uitproberen omdat ik behoorlijk tevreden ben met mijn rendement. Ik bood aan om te komen schroten omdat ik onterecht begreep dat er klachten waren over het rendement. Verder heeft een vergelijking op wel of niet roeren bij de Grainfather aangegeven verhouding weinig zin omdat roeren in een dergelijk dik beslag (en zo'n hoge smalle Grainfather moutkorf) ondoenlijk is. Dus dan zou het een vergelijking moeten worden tussen brouwen met Grainfather verhouding enerzijds en een ruimere hoeveelheid maischwater en roeren anderzijds. Dat wordt dan geen barley wine recept  :D. Als in mijn omgeving (IJmond) iemand met een Grainfather woont en dat experiment wil uitvoeren met gelijktijdig brouwen van gelijke recepten (en gebruik van dezelfde schrootmolen, water etc) kom ik graag eens met mijn ketel langs. We hebben dan wel de ruimte nodig ivm corona.

Wilfred

Citaat van: Mark GA op 21-07-2018  16:01 u@JoepH
Ik weet niet waarom maar het plaatje was niet te zien bij mij (via Tapatalk).
Ik kon wel het internetadres achterhalen dus plaats de foto nogmaals, voor de zekerheid:

Ziet er goed uit! Prima oplossing?

Sta op het punt deze ook te gaan maken, maar vraag me nu af wat het nut is om deze te buigen? Waarom niet een gewoon draadeinde met dezelfde borgende moeten etc, zonder deze te buigen en zonder het infrezen van de uiteinden? De buitenste 2 moeren houden deze dan toch mooi op zijn plaats?  :weetniet:

beermenke

Citaat van: Wilfred op 03-04-2020  09:24 uSta op het punt deze ook te gaan maken, maar vraag me nu af wat het nut is om deze te buigen? Waarom niet een gewoon draadeinde met dezelfde borgende moeten etc, zonder deze te buigen en zonder het infrezen van de uiteinden? De buitenste 2 moeren houden deze dan toch mooi op zijn plaats?  :weetniet:
Is verbogen omdat het hengsel oorspronkelijk gemaakt is om handmatig te tillen.
Maak je hem recht dan maakt dat met tillen met takel nagenoeg niks uit. Misschien een ietsje pietsje zijwaarts verschil maar dat is niet merkbaar. Ik zou m gewoon recht maken en wel zorgen dat ie precies en stevig in het midden tilt.

Wilfred

Citaat van: beermenke op 03-04-2020  10:04 uIs verbogen omdat het hengsel oorspronkelijk gemaakt is om handmatig te tillen.
Maak je hem recht dan maakt dat met tillen met takel nagenoeg niks uit. Misschien een ietsje pietsje zijwaarts verschil maar dat is niet merkbaar. Ik zou m gewoon recht maken en wel zorgen dat ie precies en stevig in het midden tilt.

Ja, precies was ook mijn idee! Heb sowieso 2 ophangpunten in mijn geval ipv 1 en kan dat evenwicht eenmalig zoeken en daarop de 2 dubbele oogwartels met de middelste 4 borgmoeren vastzetten.
Snap inderdaad dat dat bij het originele hendel anders ligt.
Bedankt Beermenneke  :proost:

broeder

Hoi,
Tijdens het spoelen hijs ik mijn moutkorf op met een elektrische takel.
Bij mijn moutkorf zijn twee verschillende standen, welke ik niet gebruik.
Ik heb aan een strip aluminium een haak gebogen.
Deze hang ik aan mijn moutkorf.
Het onderste gedeelte van de strip is gelijk aan de onderkant van de moutkorf.
Door de onderkant van de strip gelijk te houden aan het wort in het kijkglas/circulatiepijp,
krijg ik geen zuurstofinslag. Telkens tijdens het spoelen een stukje verder omhoog takelen.






mag zonder meer nagemaakt worden :degroeten:


groet, broeder Willem

André de Laat

Citaat van: broeder op 10-04-2020  18:40 uHoi,
Tijdens het spoelen hijs ik mijn moutkorf op met een elektrische takel.
Bij mijn moutkorf zijn twee verschillende standen, welke ik niet gebruik.
Ik heb aan een strip aluminium een haak gebogen.
Deze hang ik aan mijn moutkorf.
Het onderste gedeelte van de strip is gelijk aan de onderkant van de moutkorf.
Door de onderkant van de strip gelijk te houden aan het wort in het kijkglas/circulatiepijp,
krijg ik geen zuurstof inslag. Telkens tijdens het spoelen een stukje verder omhoog takelen.






mag zonder meer nagemaakt worden :degroeten:


groet, broeder Willem

De nieuwe heeft toch dubbele nokken?

Snelbier

Dubbele nokken in de nieuwe, klopt. Goed idee, werkt helaas niet altijd.
De laagste nokken zitten op ~23 L volume. Heeft alleen nut als je bijna 30 L brouwt. Idee gestorven in schoonheid, vind ik zelf.
Jarretelletjes aan de zolderhaak, brouwer bepaalt de hoogte bij mij.
Grtz,  Snelbier.

broeder

Citaat van: André de Laat op 10-04-2020  20:54 uDe nieuwe heeft toch dubbele nokken?

Klopt 2 nokken, ik schrijf ook dat de moutkorf twee standen heeft.
maar als je die gebruikt heb je toch veel kans op zuurstof inslag
Groet, broeder Willem

André de Laat

Citaat van: broeder op 11-04-2020  12:08 uKlopt 2 nokken, ik schrijf ook dat de moutkorf twee standen heeft.
maar als je die gebruikt heb je toch veel kans op zuurstof inslag
Groet, broeder Willem
Dus eigenlijk een wassen neus? Ik heb ergens gelezen dat zuurstofinslag tijdens het maischen voor ons hobbybrouwers eigenlijk niet zoveel kwaad kan. Ik weet het niet, maar als dat zo is, lijken mij die dubbele nokken of takelinstallaties overbodig. Is het nou echt iets om ons druk om te maken?

Jacques

Citaat van: André de Laat op 11-04-2020  17:08 uDus eigenlijk een wassen neus? Ik heb ergens gelezen dat zuurstofinslag tijdens het maischen voor ons hobbybrouwers eigenlijk niet zoveel kwaad kan. Ik weet het niet, maar als dat zo is, lijken mij die dubbele nokken of takelinstallatie´s overbodig. Is het nou echt iets om ons druk om te maken?

Het gaat niet alleen om het beperken van zuurstofinslag. Door de moutkorf langzaam en traploos omhoog te halen kun je de snelheid van het spoelen regelen. Hierdoor kun je een hoger rendement halen. Hoe kleiner het hoogteverschil des te langzamer het spoelen verloopt.

squaadgras

Nu een keer of 5 met de Easybrew 30 PLUS gebrouwen en het bevalt uitstekend, echter loop ik tegen een klein probleempje aan.. en vroeg me af of anderen dit hebben, en hoe dit evt. is op te lossen?

Na koken laat ik via het kraantje het afgekoelde wort in het gistvat kletteren, echter verstopt de bazookafilter na verloop van tijd (kraantje stopt met lopen) en moet ik deze weer trub-vrij maken door over het filter met een roerspatel te "kratsen". Zit er aan te denken om een maisch/kook-zak om de stortkoker te doen bij de volgende brouwsessie om nog minder trub op de bodem te krijgen.

Evt. ook nog wat grover schroten schroten wellicht (nu op 1,25 mm).

Tricks?

Guppie

Citaat van: squaadgras op 13-04-2020  18:48 uNu een keer of 5 met de Easybrew 30 PLUS gebrouwen en het bevalt uitstekend, echter loop ik tegen een klein probleempje aan.. en vroeg me af of anderen dit hebben, en hoe dit evt. is op te lossen?

Na koken laat ik via het kraantje de afgekoelde wort in het gistvat kletteren, echter verstopt de bazookafilter na verloop van tijd (kraantje stopt met lopen) en moet ik deze weer trub-vrij maken door over het filter met een roerspatel te "kratsen". Zit er aan te denken om een maisch/kook-zak om de stortkoker te doen bij de volgende brouwsessie om nog minder trub op de bodem te krijgen.

Evt. ook nog wat grover schroten schroten wellicht (nu op 1,25 mm).

Tricks?
Ja bazooka filter niet gebruiken, na het koelen een wirhlpool maken, uurtje wachten en dan aftappen, alles blijft mooi in het midden liggen, verder toe te veel focussen op helder wort, je moet nog vergisten.

middelaersch

Citaat van: Guppie op 13-04-2020  19:07 uJa bazooka filter niet gebruiken, na het koelen een wirhlpool maken, uurtje wachten en dan aftappen, alles blijft mooi in het midden liggen, verder toe te veel focussen op helder wort, je moet nog vergisten.

Doe ik ook zo. Bij de cursus bij Braumarkt werd dit zo ook geadviseerd.
Die whirlpool arm hoef je ook niet te gebruiken. Een whirlpool kun je prima maken met een roerspaan.
Een uur hoef je overigens niet te wachten hoor, met een kwartiertje geloof ik het wel.

tdp

Citaat van: broeder op 10-04-2020  18:40 uHoi,
Tijdens het spoelen hijs ik mijn moutkorf op met een elektrische takel.
Bij mijn moutkorf zijn twee verschillende standen, welke ik niet gebruik.
Ik heb aan een strip aluminium een haak gebogen.
...
mag zonder meer nagemaakt worden :degroeten:


groet, broeder Willem

Top oplossing, soms zit genialiteit in eenvoud opgesloten.

André de Laat

Citaat van: tdp op 14-04-2020  15:48 uTop oplossing, soms zit genialiteit in eenvoud opgesloten.

Eenvoud siert de mens. Ik kom graag op dit forum, maar als ik mensen zie, hoe moeilijk ze het zichzelf ooit maken? Berekeningen, moeilijke formules, gaat me allemaal veel te ver. Als ik zo moest brouwen was mijn zin denk ik gauw over. Maar respect voor mensen die zich er de moeite voor nemen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.