Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

lier

Beter een filterheks installeren als je een filter wil

CeesM

Citaat van: lier op 01-02-2020  22:19 uBeter een filterheks installeren als je een filter wil
Die heb ik ook nog liggen. Raakt ook verstopt. ;)

Hay

Citaat van: ChrisH1986 op 01-02-2020  21:30 uMisschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kon m niet terugvinden dus plaats ik dit bericht toch maar ff.

Enige tijd geleden dacht ik slim te zijn om een langere bazooka filter aan te schaffen (het meegeleverde filter die bij de pan zat raakt al vrij snel verstopt).
Eenmaal thuis geleverd zag ik dat het bevestigd kan worden met zo'n fitting met schroefdraad.
Echter zit dit ook aan de binnenkant van de pan waarbij je je bier uit de pan kan laten lopen.
Er moet daar toch een koppelstuk voor zijn zou je zeggen...

Braumarkt gemaild...geen antwoord.
Unibrew gemaild....ook geen antwoord.

Weet iemand hier op het forum waar ik dit koppelstuk kan bestellen?

Het gaat om dit filter:

https://www.braumarkt.com/hopfilter-bazooka-rvs-30-cm

Als de kraan ook buitendraad heeft ff een sokje wat is het half duims(?) halen van rvs of messing en klaar.
Kom op hee zo moeilijk is dat toch niet .
Maar net wat CeesM zegt die raakt ook verstopt . Beter zelf een filter maken  van koperen buis en toch weer jammer van dat afgeven op de groothandels ik haat dat.

ChrisH1986

Citaat van: Hay op 02-02-2020  00:10 uAls de kraan ook buitendraad heeft ff een sokje wat is het half duims(?) halen van rvs of messing en klaar.
Kom op hee zo moeilijk is dat toch niet .
Maar net wat CeesM zegt die raakt ook verstopt . Beter zelf een filter maken  van koperen buis en toch weer jammer van dat afgeven op de groothandels ik haat dat.

Het is totaal niet als afgeven bedoelt, ik geef alleen aan dat ik geen antwoord op mijn vraag heb gekregen en het daarom hier stel. Service buiten dat was uitstekend namelijk.

lier

Citaat van: ChrisH1986 op 01-02-2020  21:30 uMisschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kon m niet terugvinden dus plaats ik dit bericht toch maar ff.

Enige tijd geleden dacht ik slim te zijn om een langere bazooka filter aan te schaffen (het meegeleverde filter die bij de pan zat raakt al vrij snel verstopt).
Eenmaal thuis geleverd zag ik dat het bevestigd kan worden met zo'n fitting met schroefdraad.
Echter zit dit ook aan de binnenkant van de pan waarbij je je bier uit de pan kan laten lopen.
Er moet daar toch een koppelstuk voor zijn zou je zeggen...

Braumarkt gemaild...geen antwoord.
Unibrew gemaild....ook geen antwoord.

Weet iemand hier op het forum waar ik dit koppelstuk kan bestellen?

Het gaat om dit filter:

https://www.braumarkt.com/hopfilter-bazooka-rvs-30-cm

Heb je al in de beste koop gids hier op het forum gekeken, daar staan een berg links naar webshops waar ze koppelstukken verkopen

Hay

Citaat van: ChrisH1986 op 02-02-2020  18:00 uHet is totaal niet als afgeven bedoelt, ik geef alleen aan dat ik geen antwoord op mijn vraag heb gekregen en het daarom hier stel. Service buiten dat was uitstekend namelijk.

Waarschijnlijk heb je zelf al zo'n koppelstuk in huis.
Namelijk de rvs sok met binnendraad die de 2 pijpjes van je overlooppijp verbind is 1/2" en past op je kraan aan de binnenkant van de ketel .
Zo te zien is de buitendraad van de bazooka ook 1/2" (staat niet in de specs) en draai je die aan de andere kant erin en klaar.
Dus gewoon bij de bouwmarkt een 1/2" sok met binnendraad halen kan ook messing zijn die hebben ze zeker. 

harbri

Citaat van: ChrisH1986 op 01-02-2020  21:30 uMisschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kon m niet terugvinden dus plaats ik dit bericht toch maar ff.

Enige tijd geleden dacht ik slim te zijn om een langere bazooka filter aan te schaffen (het meegeleverde filter die bij de pan zat raakt al vrij snel verstopt).
Eenmaal thuis geleverd zag ik dat het bevestigd kan worden met zo'n fitting met schroefdraad.
Echter zit dit ook aan de binnenkant van de pan waarbij je je bier uit de pan kan laten lopen.
Er moet daar toch een koppelstuk voor zijn zou je zeggen...

Braumarkt gemaild...geen antwoord.
Unibrew gemaild....ook geen antwoord.

Weet iemand hier op het forum waar ik dit koppelstuk kan bestellen?

Het gaat om dit filter:

https://www.braumarkt.com/hopfilter-bazooka-rvs-30-cm

enige maanden geleden heb ik voor exact hetzelfde deze sok besteld:

https://www.rvspaleis.nl/fittingen/sok-hele-&-halve/333-4-1%5B_%5D2_1

Werkt prima.

Hay


Raymond W

Laten jullie de filterplaat dan op de heks rusten?

ciesvandekwis

Ik heb de mijne ook binnen, en vorige zaterdag voor het eerst getest met een 20 litertjes Rodenbach. Een beetje zoeken toch, vooral dat programmeren, die 9 stappen, en hoe je de laatste overslaat, of tijdens het maischen corrigeert (vooral de wattage, zeker ook tijdens koken), is nog niet volledig in mijn grijs circuit opgeslagen.

Wel tevreden van de recordtijd in opwarmen, en de snelle tijd naar koken toe. Voor spoelen gebruik ik mijn veranda-spanband-ratel-takel, zoals in mijn Rims. Ook het kuisen ging zeer vlot. Koelen voorlopig met mijn oude koperen spiraalkoeler, die is langer dan dat rvs niemendalletje. Vanaf 85° de pomp aangezet. Zou pomp dus echt geen kokend wort verdragen? Geen keramisch materiaal?

Het peilglas tussen de kraan monteren ging niet zonder dat er wat lekkage was (siliconering moet toch wat steviger samengedrukt worden aan binnenkant ketel), blijkbaar moet er toch nog wat bijgespannen worden met de moer die op het kraantje zelf zit. Staat niet met zoveel woorden op de montagetekening.

Uiteindelijk aan een iets beter rendement geraakt dan met de oude Rims, maar ook omdat ik tijdens maischen met de refractometer de SG bijhoud, en blijf maischen tot een constant SG. Tussendoor ook 2 x bovenplaat eraf gehaald om de maisch te roeren, gaf quasi onmiddellijk een SG stijging. De bazoekafilter heb ik erin gelaten, maar mijn hop gaat hoofdzakelijk in een zakje (bloemen) of een spider (pellets).

Al bij al zeker en vast z'n centen waard dit lichtgewicht en compact keteltje. Zal ongetwijfeld wat vaker in kleinere hoeveelheid brouwen. Wat niet wegneemt dat ik wel nog es old skool wil brouwen als ik bezoekers over de vloer krijg die eens grotere batches willen om te delen.

Raymond W

Heb jij een foto van het takel mechaniek?
Ik heb nu wat op tekening staan (samen met mijn buurman) en wil wat bouwen.
Bedoeling is een takel mechaniek die de moutkorf in stappen omhoog kan takelen.
Tevens een bok waar ik de maischketel op kan zetten zodat spoelen rechtstreeks van uit het kraantje plaats gaat vinden.
Geen snelle spoeling met volle pannen.

Enos

Ik gebruik bij mijn easybrew 30 een fietstakel  om de moutpijp omhoog te hijsen.
Het is traploos je kan dus stapje voor stapje ophijsen.
Heb een takel zoals op de foto.
Heb kleine aanpassing gedaan, gebruik aleen het rechter deel  katrol met rem.
Heb het touw tussen de beide delen doorgeknipt en het touw als lus om de katrol geknoopt.
Werkt perfect en je mag volgens de handleiding 20 kilo tillen.


hobbybob

Ik gebruik sinds kort gewoon een spandbandje van de Action, € 2,50 tot 150 kg.

Goedkoop en ook traploos.

Het beste bier brouw jezelf.


GekkeGwuido

Citaat van: Enos op 10-02-2020  20:50 uIk gebruik bij mijn easybrew 30 een fietstakel  om de moutpijp omhoog te hijsen.
Het is traploos je kan dus stapje voor stapje ophijsen.
Heb een takel zoals op de foto.
Heb kleine aanpassing gedaan, gebruik aleen het rechter deel  katrol met rem.
Heb het touw tussen de beide delen doorgeknipt en het touw als lus om de katrol geknoopt.
Werkt perfect en je mag volgens de handleiding 20 kilo tillen.

Hey heb net dezelfde
2 weken geleden van plaats verhangen omdat hij niet meer dienst doet voor de MTB
Binnenkort eens uitproberen...

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 11-02-2020  08:28 uIk gebruik sinds kort gewoon een spandbandje van de Action, € 2,50 tot 150 kg.

Goedkoop en ook traploos.

Het beste bier brouw jezelf.

Hahaha!

Ik verbaas ook vaak hier over de ingewikkelde oplossingen voor simpele zaken!
Zo heb ik met verbazing de postings gelezen m.b.t. de verwarming van de "klimaatkast"!
Er werd van alles "uit de kast gehaald", terwijl een simpele gloeilamp met een stukje alufoloie perfect werkt en geen reet kost!
 :) :) :) ;D ;D ;D

Raymond W

Ik heb geen mogelijkheid om een haak te plaatsen. Tevens wil ik niet vast zitten om op 1 plek om te brouwen. Zomers lekker buiten. In de winter lekker warm binnen.

rlandzaat

Misschien een tweedehands schommel voor in de tuin? Kun je daar je takel aan bevestigen. Mocht je kleine kinderen hebben, dan doe je die ook een plezier.


7ijs

Kun je de Easybrew op het laminaat plaatsen (met landbouw zeil eronder) of wordt dit te warm?

lier

Citaat van: rlandzaat op 11-02-2020  16:58 uMisschien een tweedehands schommel voor in de tuin? Kun je daar je takel aan bevestigen. Mocht je kleine kinderen hebben, dan doe je die ook een plezier.

En als je wat oudere kinderen hebt, een drone

CeesM

Citaat van: 7ijs op 15-02-2020  12:29 uKun je de Easybrew op het laminaat plaatsen (met landbouw zeil eronder) of wordt dit te warm?
Dat kan, maar lijkt me onhandig in de bediening en tijdens het brouwen. Dan staat het te laag en moet je op de grond liggen om het programma in te stellen. Ook niet goed voor je rug om boven de ketel te werken of om te roeren. Ik heb mijn easybrew op een IKEA LACK tafeltje van € 5,99 staan die stevig genoeg is om een volle ketel te dragen. De ketel staat dan ook op een optimale hoogte.
De temperatuur aan de onderkant is zo laag dat er geen schade kan ontstaan.

IPA

Hoi,

Het lukt mij maar niet om met deze ketel het beoogde rendement te halen. Eerder lukte dat veel beter met gewoon een pan op het vuur.
Inmiddels heb ik een walsenmolen gekocht zodat ik consistent kan schroten.

Afgelopen maand heb ik 3 x een weissbier gebrouwen (12-22l). Hiervoor heb ik het recept uit Adrie Otte's boek gebruikt.
Ik heb aan de fijne kant geschroot en 250 gram rijsthulzen gebruikt. De maischstappen heb ik allen verlengd met 5 minuten en het vermogen tussen de stappen teruggeschroefd naar 1 kW. Het beslag stond goed onder water en ik heb het goed gespoeld en uit laten lekken.
Het eind SG is 1040-1052 ipv 1056 zoals het recept.

Wat zou ik in het brouwproces over het hoofd kunnen zien waardoor het rendement zo laag blijft?

Snelbier

Brouw(zaal)rendement (en daarmee beoogd SG) is van veel zaken afhankelijk.
In gegeven recepten wordt uitgegaan van een 'standaard-BZR' van ~75%, maar kan ook anders zijn.
Eerste vraag is of jij ( of ik) met JOUW installatie en manier van werken dit recept-rendement haalt..
=================
Eerder haalde je wél het beoogde brouwzaalrendement, en met de Easybrew niet meer..
Installatie is veranderd, NIET jouw manier van werken of schroten.
Brouwautomaten (als Easybrew) hebben onder de moutkorf een 'dode ruimte' van 7 L water, dus je maischt dikker in dan je denkt.
Die 7 L dood water gaat (vind ik) eigenlijk van je startwater af..
Roeren is vervangen door rondpompen over de mout, maar is niét 1 op 1 vergelijkbaar, dus verandert je brouwzaalrendement.
Om te beginnen zou ik in de Easybrew enkele liters meer start-water gebruiken dan in een 'gewone' ketel, en dus minder spoelen.
Mijn ervaring is dat met name bij zwaarder wort daarmee het rendement wat stijgt.
Algemene stelling dat meer spoelen meer rendement geeft zal nog steeds kloppen, maar dan moet je wél beginnen met voldoende water tussen de mout.
Schroten wijzigen? Rijsthulzen, etc?  Ik denk dat je in de verkeerde hoek zoekt.
Mijn idee (na 30 Brewmonk-spinsels): meer water bij de mout, tot max 7 L meer dan je gewend bent.
Proost, Snelbier.

Guppie

Citaat van: 7ijs op 15-02-2020  12:29 uKun je de Easybrew op het laminaat plaatsen (met landbouw zeil eronder) of wordt dit te warm?
Gaat prima. Wordt niet te heet

beermenke

Citaat van: IPA op 22-02-2020  20:58 uHoi,

Het lukt mij maar niet om met deze ketel het beoogde rendement te halen. Eerder lukte dat veel beter met gewoon een pan op het vuur.
Inmiddels heb ik een walsenmolen gekocht zodat ik consistent kan schroten.

Afgelopen maand heb ik 3 x een weissbier gebrouwen (12-22l). Hiervoor heb ik het recept uit Adrie Otte's boek gebruikt.
Ik heb aan de fijne kant geschroot en 250 gram rijsthulzen gebruikt. De maischstappen heb ik allen verlengd met 5 minuten en het vermogen tussen de stappen teruggeschroefd naar 1 kW. Het beslag stond goed onder water en ik heb het goed gespoeld en uit laten lekken.
Het eind SG is 1040-1052 ipv 1056 zoals het recept.

Wat zou ik in het brouwproces over het hoofd kunnen zien waardoor het rendement zo laag blijft?

Tsja mijn ervaring is inderdaad meeste rendement is met pan, roeren en hevelen
Maar mijn doel is om op een fijne manier lekker bier te maken en dan kom ik toch uit bij gemak, gecontroleerd vergisten en bottelen. Dus een kg mout extra maakt dan op t geheel niks uit.
En wat snelbier schrijft is helemaal waar.
Veel brouwplezier!

CeesM

Citaat van: IPA op 22-02-2020  20:58 uWat zou ik in het brouwproces over het hoofd kunnen zien waardoor het rendement zo laag blijft?
Mout niet te fijn schroten (1.2mm tussen de rollen), bovenfilter tijdens het maischen er af houden, regelmatig je mout roeren, voor het spoelen je bovenfilter plaatsen. Bij de easybrew gebruik ik een waterverhouding van 2 delen maischen/1 deel spoelen. Mijn rendement komt hier op gemiddeld 85%.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.