Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 225392 keer)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1775 Gepost op: 04-11-2019 23:36 u »
Hallo,
ik heb nu drie keer met de Easybrew 30 gebrouwen en het viel mij op dat met de maischvolumes van de recepten uit Adrie Otto's boek de bovenste decimeter van het beslag droog staat. Ik heb dus telkens 2 liter van het spoelwater al tijdens het maischen gebruikt. Hebben jullie deze ervaring ook?

Als je een recept overneemt van een ander kun je er nooit van uit gaan dat je dezelfde aantal liters voor maischen en spoelen nodig hebt. Want elke installatie is immers anders.
Je moet voor jezelf zorgen dat je alle nummers goed invoert in je programma.
Verdamping en verliezen en zo. En dan weet je precies hoeveel liters je nodig hebt.
En ook al heb je dezelfde installatie dan nog kan het anders zijn.
Hierboven word gesteld dat je 2 l verlies hebt als je het kraantje gebruikt.
Dat kan maar hoeft niet, ik heb een filter op het kraantje aangesloten en met hevelwerking trek in de ketel na genoeg leeg.
Alleen wat in de hopbloemen blijft zitten is verlies.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline susantigoon

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Wat je ook doet:"Er komt toch altijd bier uit!";-)
    • BRouwerij JaKobus
« Reactie #1776 Gepost op: 06-11-2019 16:16 u »
Dank Nick, dan ga ik dit even vergelijken

Hallo,

Ik zie je instellingen voor de easybrew 30 voor BrouwHulp. Deze kom ik meer tegen maar wat ik mij afvraag is, waarom het volume op 40 liter staat, terwijl er max 30 liter in kan.
Waarom is dit eigenlijk? Of zie ik wat over het hoofd.

Gr.  Jeroen

Offline susantigoon

• Boven 10 berichten
  • *
  • Wat je ook doet:"Er komt toch altijd bier uit!";-)
    • BRouwerij JaKobus
« Reactie #1777 Gepost op: 06-11-2019 16:17 u »
Dit is wat ik heb ingevuld. Werkt prima voor mij.

Hallo,

Ik zie je instellingen voor de Easybrew 30 voor BrouwHulp. deze kom ik meer tegen maar wat ik mij afvraag is, waarom het volume op 40 liter staat, terwijl er max 30 liter in kan.
Waarom is dit eigenlijk? Of zie ik wat over het hoofd.

Gr.  Jeroen

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #1778 Gepost op: 06-11-2019 16:31 u »
Ja. Er kan 40 liter in.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1779 Gepost op: 07-11-2019 12:32 u »
Ik heb inmiddels 8 batches gebrouwen met de Brewmonk 30 liter.
Schrootmolen stond steeds op 1,2 mm (gemeten met voelermaat).
Rendement kwam steeds rond de 75% uit, zonder roeren.
Ik was hier best tevreden over, alleen het spoelen ging te snel volgens mij, water viel er zowat doorheen.
Bieren allemaal goed gelukt. (IMHO)

Vandaag batch 9 (Kölsch) gebrouwen, schrootmolen nu op 1 mm
Rendement nu: 85% . Dit ook weer zonder roeren.
Het spoelen ging ook aanzienlijk beter.

Wat wel gebeurde bij deze afstelling is dat in het eerste kwartier van het maischen er enig gekletter onder de moutkorf hoorbaar was. Water liep ook redelijk hoog op in de korf, maar niet zover dat het door de overloop ging.
Na verzadiging van het moutbed daalde het waterniveau is de korf en stopte het kletteren.
Mogelijk iets meer zuurstofinslag dus tijdens het eerste kwartier van het maischen.
Daartegenover dus wel 10% meer rendement.

Maischen was met 20 liter water op 3,9 kg mout.
Nog meer maischwater om het kletteren in begin op te vangen is niet echt een optie, ik heb al relatief weinig spoelwater vanwege de dode ruimte onder de moutkorf.
Misschien de pomp iets knijpen volgende keer zodat het waterniveau onderin niet te laag komt te staan.
Al zal de verzadiging van het moutbed dan ook weer wat langzamer gaan.

Anway, verschil in rendement dmv iets fijner schroten leek me mogelijk interessant voor andere gebruikers van deze automaat.

Offline Rob Q

• Junior lid
  • **
  • Onderzoeker
« Reactie #1780 Gepost op: 07-11-2019 12:43 u »
Hier dezelfde ervaringen als Mattijs hierboven maar met een Easybrew 30. Meestal 20 liter-brouwsels.
Ik heb geen "kletter"- problemen. Ik schroot ook op 1 á 1,2 mm.
Echter, ik knijp met het kraantje de hoeveelheid vloeistof af, zodanig dat er niet meer dan 1 cm vloeistof op de bovenste filterplaat staat. Ik weet niet of de Brew Monk ook zo'n kraantje heeft.
De eerste 10-15 min. roer ik wel, vooral om klonten te voorkomen en het water gelijkmatig te verdelen over de mout. Daarna zet ik de pomp pas aan.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1781 Gepost op: 07-11-2019 13:20 u »
Hier dezelfde ervaringen als Mattijs hierboven maar met een Easybrew 30. Meestal 20 liter-brouwsels.
Ik heb geen "kletter"- problemen. Ik schroot ook op 1 á 1,2 mm.
Echter, ik knijp met het kraantje de hoeveelheid vloeistof af, zodanig dat er niet meer dan 1 cm vloeistof op de bovenste filterplaat staat. Ik weet niet of de Brew Monk ook zo'n kraantje heeft.
De eerste 10-15 min. roer ik wel, vooral om klonten te voorkomen en het water gelijkmatig te verdelen over de mout. Daarna zet ik de pomp pas aan.
Ja, is exact dezelfde machine.
Ik ga volgende keer ook met de kraan knijpen zodat het water niet meer te hoog oploopt.

Bij het spoelen is enig geklater overigens niet te voorkomen, tenzij je een takel zou gebruiken en telkens maar een klein stukje omhoog takelt.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1782 Gepost op: 07-11-2019 13:27 u »
Andere (nieuwe) issue vandaag:

Bij het koken gaf de ketel 98 graden aan: gevolg: machine blijft vol vermogen (te hard) doorkoken en de kooktimer gaat niet lopen.
Dit probleem heb ik niet eerder gezien.

Volgens handleiding dan deksel er op plaatsen en 2 minuten wachten.
Bij verwijderen deksel echter zakt de meting weer naar 98 graden en blijft dus vol vermogen koken.

In dat geval volgens handleiding temp. correctie uitvoeren: De + en - knoppen tegelijk inhouden.
Dit heb ik gedaan en inderdaad kun je dan de temperatuur wijzigen. Ik heb +2 graden C ingesteld.
Echter: hoe sla je die wijziging op? De handleiding zegt hier niets over.
Na invoer van de temperatuurcorrectie reageert de machine op geen enkele knop meer.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #1783 Gepost op: 10-11-2019 21:42 u »
Je moet na de correctie op "temp" drukken. Dan kun je hem gewoon weer gebruiken.