Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hay

Citaat van: IPA op 03-11-2019  19:38 uHallo,
ik heb nu drie keer met de Easybrew 30 gebrouwen en het viel mij op dat met de maischvolumes van de recepten uit Adrie Otto's boek de bovenste decimeter van het beslag droog staat. Ik heb dus telkens 2 liter van het spoelwater al tijdens het maischen gebruikt. Hebben jullie deze ervaring ook?

Als je een recept overneemt van een ander kun je er nooit van uit gaan dat je dezelfde aantal liters voor maischen en spoelen nodig hebt. Want elke installatie is immers anders.
Je moet voor jezelf zorgen dat je alle nummers goed invoert in je programma.
Verdamping en verliezen en zo. En dan weet je precies hoeveel liters je nodig hebt.
En ook al heb je dezelfde installatie dan nog kan het anders zijn.
Hierboven word gesteld dat je 2 l verlies hebt als je het kraantje gebruikt.
Dat kan maar hoeft niet, ik heb een filter op het kraantje aangesloten en met hevelwerking trek in de ketel na genoeg leeg.
Alleen wat in de hopbloemen blijft zitten is verlies.

susantigoon

Citaat van: EvdBroek op 27-08-2019  15:15 uDank Nick, dan ga ik dit even vergelijken

Hallo,

Ik zie je instellingen voor de easybrew 30 voor BrouwHulp. Deze kom ik meer tegen maar wat ik mij afvraag is, waarom het volume op 40 liter staat, terwijl er max 30 liter in kan.
Waarom is dit eigenlijk? Of zie ik wat over het hoofd.

Gr.  Jeroen

susantigoon

Citaat van: Nick H. op 26-08-2019  17:53 uDit is wat ik heb ingevuld. Werkt prima voor mij.



Hallo,

Ik zie je instellingen voor de Easybrew 30 voor BrouwHulp. deze kom ik meer tegen maar wat ik mij afvraag is, waarom het volume op 40 liter staat, terwijl er max 30 liter in kan.
Waarom is dit eigenlijk? Of zie ik wat over het hoofd.

Gr.  Jeroen

Staple

Ja. Er kan 40 liter in.

Mattijs

Ik heb inmiddels 8 batches gebrouwen met de Brewmonk 30 liter.
Schrootmolen stond steeds op 1,2 mm (gemeten met voelermaat).
Rendement kwam steeds rond de 75% uit, zonder roeren.
Ik was hier best tevreden over, alleen het spoelen ging te snel volgens mij, water viel er zowat doorheen.
Bieren allemaal goed gelukt. (IMHO)

Vandaag batch 9 (Kölsch) gebrouwen, schrootmolen nu op 1 mm
Rendement nu: 85% . Dit ook weer zonder roeren.
Het spoelen ging ook aanzienlijk beter.

Wat wel gebeurde bij deze afstelling is dat in het eerste kwartier van het maischen er enig gekletter onder de moutkorf hoorbaar was. Water liep ook redelijk hoog op in de korf, maar niet zover dat het door de overloop ging.
Na verzadiging van het moutbed daalde het waterniveau is de korf en stopte het kletteren.
Mogelijk iets meer zuurstofinslag dus tijdens het eerste kwartier van het maischen.
Daartegenover dus wel 10% meer rendement.

Maischen was met 20 liter water op 3,9 kg mout.
Nog meer maischwater om het kletteren in begin op te vangen is niet echt een optie, ik heb al relatief weinig spoelwater vanwege de dode ruimte onder de moutkorf.
Misschien de pomp iets knijpen volgende keer zodat het waterniveau onderin niet te laag komt te staan.
Al zal de verzadiging van het moutbed dan ook weer wat langzamer gaan.

Anway, verschil in rendement dmv iets fijner schroten leek me mogelijk interessant voor andere gebruikers van deze automaat.

Rob Q

Hier dezelfde ervaringen als Mattijs hierboven maar met een Easybrew 30. Meestal 20 liter-brouwsels.
Ik heb geen "kletter"- problemen. Ik schroot ook op 1 á 1,2 mm.
Echter, ik knijp met het kraantje de hoeveelheid vloeistof af, zodanig dat er niet meer dan 1 cm vloeistof op de bovenste filterplaat staat. Ik weet niet of de Brew Monk ook zo'n kraantje heeft.
De eerste 10-15 min. roer ik wel, vooral om klonten te voorkomen en het water gelijkmatig te verdelen over de mout. Daarna zet ik de pomp pas aan.

Mattijs

Citaat van: Rob Q op 07-11-2019  12:43 uHier dezelfde ervaringen als Mattijs hierboven maar met een Easybrew 30. Meestal 20 liter-brouwsels.
Ik heb geen "kletter"- problemen. Ik schroot ook op 1 á 1,2 mm.
Echter, ik knijp met het kraantje de hoeveelheid vloeistof af, zodanig dat er niet meer dan 1 cm vloeistof op de bovenste filterplaat staat. Ik weet niet of de Brew Monk ook zo'n kraantje heeft.
De eerste 10-15 min. roer ik wel, vooral om klonten te voorkomen en het water gelijkmatig te verdelen over de mout. Daarna zet ik de pomp pas aan.
Ja, is exact dezelfde machine.
Ik ga volgende keer ook met de kraan knijpen zodat het water niet meer te hoog oploopt.

Bij het spoelen is enig geklater overigens niet te voorkomen, tenzij je een takel zou gebruiken en telkens maar een klein stukje omhoog takelt.

Mattijs

Andere (nieuwe) issue vandaag:

Bij het koken gaf de ketel 98 graden aan: gevolg: machine blijft vol vermogen (te hard) doorkoken en de kooktimer gaat niet lopen.
Dit probleem heb ik niet eerder gezien.

Volgens handleiding dan deksel er op plaatsen en 2 minuten wachten.
Bij verwijderen deksel echter zakt de meting weer naar 98 graden en blijft dus vol vermogen koken.

In dat geval volgens handleiding temp. correctie uitvoeren: De + en - knoppen tegelijk inhouden.
Dit heb ik gedaan en inderdaad kun je dan de temperatuur wijzigen. Ik heb +2 graden C ingesteld.
Echter: hoe sla je die wijziging op? De handleiding zegt hier niets over.
Na invoer van de temperatuurcorrectie reageert de machine op geen enkele knop meer.

Gossi

Je moet na de correctie op "temp" drukken. Dan kun je hem gewoon weer gebruiken.

Biertjebrouwen

Nu 5 brouwsels gebrouwen met de ketel (50 L). Helaas blijft het rendement achter... Al veel dingen geprobeerd: grof schroten, fijn schroten, blijven roeren, dus zonder boven filterplaat. Echter zit het rendement elke keer rond de 62%. Wat doen jullie om ervoor te zorgen dat je rendement goed zit? Bieren van boven 7% maken is nu bijna niet mogelijk...

Robert1968

Ervan uitgaande dat je voldoende lang maischt, is de meeste winst in rendement te halen tijdens het spoelproces.

Sowieso, schroot ik altijd fijn maar wel klam. Tot nu toe geen spoelproblemen hiermee, ook niet met bieren met 50% tarwestort of een groot deel vlokken.

Het spoelen mag best wel 45 minuten duren (in de tussentijd breng ik het wort aan de kook). Gaat het spoelen veel sneller, dan druk ik het filterbed/de bostel gelijkmatig aan, door met de bovenste filterplaat het filterbed aan te drukken. Dit heeft het rendement bij mij opgekrikt tot circa 80% (berekend met BrouwVisie).
Ook spoel ik altijd al met 95-100 ºC aangezuurd water (zuurstofvrij!), maar weet eigenlijk niet of dit een positief effect op het rendement heeft.

Biertjebrouwen

Citaat van: Robert1968 op 09-12-2019  14:16 uErvan uitgaande dat je voldoende lang maischt, is de meeste winst in rendement te halen tijdens het spoelproces.

Sowieso, schroot ik altijd fijn maar wel klam. Tot nu toe geen spoelproblemen hiermee, ook niet met bieren met 50% tarwestort of een groot deel vlokken.

Het spoelen mag best wel 45 minuten duren (in de tussentijd breng ik het wort aan de kook). Gaat het spoelen veel sneller, dan druk ik het filterbed/de bostel gelijkmatig aan, door met de bovenste filterplaat het filterbed aan te drukken. Dit heeft het rendement bij mij opgekrikt tot circa 80% (berekend met BrouwVisie).
Ook spoel ik altijd al met 95-100 ºC aangezuurd water (zuurstofvrij!), maar weet eigenlijk niet of dit een positief effect op het rendement heeft.

Bedankt! Spoelen doe ik op dezelfde manier, ook ongeveer 30/45 minuten en ondertussen het wort aan de kook. De bovenste filterplaat om het bed aan te drukken ga ik de volgende keer proberen.

Hanteer je een vast maischschema? Zo ja welke?

Robert1968

Meestal storten op 60 ºC en goed roeren, dan 45 min. op 65 ºC, 20 min. op 72 ºC en 5 min. op 80 ºC. Om de 15. min roeren.

Als je een refractometer hebt, kun je snel controleren of langer maischen een invloed heeft op toename SG, dus op je rendement.

PS. tussen de spoelingen door roer ik het bovenste deel van de bostel om en druk deze gelijkmatig weer aan met de filterplaat, alvorens weer te gaan spoelen met de bovenste filterplaat op zijn plaats voor een gelijkmatige verdeling van het spoelwater.

middelaersch

Citaat van: Biertjebrouwen op 09-12-2019  10:20 uNu 5 brouwsels gemaakt met de ketel (50 L). Helaas blijft het rendement achter... al veel dingen geprobeerd: grof schroten, fijn schroten, blijven roeren, dus zonder boven filterplaat. Echter zit het rendement elke keer rond de 62%. Wat doen jullie om ervoor te zorgen dat je rendement goed zit? Bieren van boven 7% maken is nu bijna niet mogelijk...

Misschien kun je iets meer informatie geven: wat is je moutstort, hoeveel maischwater, maischschema, hoeveel spoelwater, wat is je verwacht en gemeten sg, etc. En hoe heb je het rendement berekend, met BrouwHulp of anders?
Als we niet weten wat je precies doet, wordt het lastig om te zeggen wat er verkeerd aan is. Je moet met die ketel een duidelijk hoger rendement kunnen halen.

lier

Citaat van: Robert1968 op 09-12-2019  14:48 uMeestal storten op 60C en goed roeren, dan 45 min. op 65C, 20 min. op 72C en 5 min. op 80C. Om de 15. min roeren.

Waar dient die 5 min op 80 ºC voor dan?

beermenke

Citaat van: lier op 09-12-2019  20:36 uWaar dient die 5 min op 80 ºC voor dan?
Doe ik niet
Ik spoel met 90+ water en ga bij start spoelen al door naar koken.
Ik kom dan toch langs 80 ºC.

Hay

Kan het niet zo zijn dat dit vooral te maken heeft met de 50 l variant?
Hoger filterbed of zo  :weetniet:

lier

Citaat van: beermenke op 09-12-2019  20:59 uDoe ik niet
Ik spoel met 90+ water en ga bij start spoelen al door naar koken.
Ik kom dan toch langs 80 ºC.

Zo doe ik het ook.
Stap uitmaischen op 75 of 78 ken ik, alleen die van 80 heb ik nog nooit voorbij zien komen vandaar.

Raymond W

Laten jullie de pomp ook lopen tijdens het koken? Heeft dit invloed als je het wel doet?

Rob Q

Citaat van: Raymond W op 19-12-2019  18:24 uLaten jullie de pomp ook lopen tijdens het koken? Heeft dit invloed als je het wel doet??

Nee. Ik niet. Nooit. Waarom? De pomp kan niet tegen de kooktemperatuur (weet niet meer waar dit staat) en de pomp raakt verstopt door gevormde eiwitten en de hop (bloemen of pelletgruis maakt niet uit).

middelaersch

Citaat van: Raymond W op 19-12-2019  18:24 uLaten jullie de pomp ook lopen tijdens het koken? Heeft dit invloed als je het wel doet??

In de handleiding staat dat dat niet mag. Maximaal 80 graden.
Ik zie er overigens ook geen voordeel in om de pomp tijdens het koken te laten lopen, waarom zou je dat willen?

middelaersch

Citaat van: Rob Q op 19-12-2019  19:20 ude pomp raakt verstopt door gevormde eiwitten en de hop (bloemen of pelletgruis maakt niet uit).

Tijdens het koelen (met dompelkoeler), zodra de temperatuur gezakt is onder de 80 graden, laat ik de pomp lopen. Het koelen gaat dan veel sneller.
Als je hopzakjes of een hopspider gebruikt raakt de pomp niet verstopt.

Rob Q

Dat van de zakjes en de spider snap ik. Ook geen last van eiwitslib?

En inderdaad, het koelen zal veel sneller gaan.

middelaersch

Citaat van: Rob Q op 19-12-2019  22:09 uDat van de zakjes en de spider snap ik. Ook geen last van eiwitslib?

En inderdaad, het koelen zal veel sneller gaan.

Nee geen last van eiwit in de pomp. (Nou heb ik wel een Brew Monk, maar die is volgens mij vrijwel identiek aan de Easybrew 30.)

Raymond W

Staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing dat de pomp niet gebruikt mag worden tijdens het koken. Had ik overheen gelezen dus.

Dacht even voor het mengen, maar dat zullen de bubbels tijdens het koken ook doen.
Dank voor de reacties


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.