Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander00

Zijn er wellicht mensen die al een "replacement" voor de pomp hebben gevonden die wel de hogere temperaturen aan zou kunnen?

Gr,
Sander

lier

Citaat van: knifeman op 01-10-2019  10:53 uSoms gebeurt het bij mij dat tijdens het overpompen naar gistvat de pomp vast komt te zitten door een verdwaalt hopblaadje ... dan leg ik de pomp stil en blaas er CO2 door in tegengestelde richting. Werkt altijd !

Dat terugblazen zou ik nooit doen doen in angst voor infectie.
Wellicht een filtertje voor de zuig plaatsen een betere optie?

Rinus

Citaat van: Sander00 op 01-10-2019  12:29 uZijn er wellicht mensen die al een "replacement" voor de pomp hebben gevonden die wel de hogere temperaturen aan zou kunnen?

Gr,
Sander

Braumarkt heeft er een, maar ik denk niet dat hij gaat passen. Ik gebruik hem "extern"

knifeman

Citaat van: lier op 01-10-2019  16:31 uDat terugblazen zou ik nooit doen doen in angst voor infectie.
Wellicht een filtertje voor de zuig plaatsen een betere optie?

filtertje zou kunnen helpen, maar schrik van infectie heb ik zeker niet. uiteindelijk heeft ook de pomp, pijp etc bijna een uur op pasteurisatie temperatuur geweest. Nog nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk gebruik ik de pomp ook om naar gistvat te pompen, dan gaat het er ook door he.

Gegroet

Guppie

Citaat van: knifeman op 01-10-2019  16:40 ufiltertje zou kunnen helpen, maar schrik van infectie heb ik zeker niet. uiteindelijk heeft ook de pomp, pijp etc bijna een uur op pasteurisatie temperatuur geweest. Nog nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk gebruik ik de pomp ook om naar gistvat te pompen, dan gaat het er ook door he.

Gegroet
Er werd hierboven zelfs terug blazen met CO2 genoemd, dat lijkt me redelijk veilig.

Biertjebrouwen

Zijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

xaos

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  14:54 uZijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

Als de bovenste filterplaat er op ligt kan dit niet volgens mij, dus bovenste filterplaat gebruiken :)

jackodb

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  14:54 uZijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

Door de gaatjes van de hendel? Dan zit de moutkorf veel te vol.
En volgens mij zit de bovenste filterplaat dan ook ruim boven de overlooppijp. Of heb je die verlengd?


Biertjebrouwen

Citaat van: xaos op 07-10-2019  15:35 uAls de bovenste filterplaat er op ligt kan dit niet volgens mij, dus bovenste filterplaat gebruiken :)

De ketel zat zo vol dat we de witte dop er wel op moesten houden en eigenlijk weinig kans hadden om het tweede filter te plaatsen. Volgende keer toch minder liters gebruiken..

Biertjebrouwen

Citaat van: jackodb op 07-10-2019  15:51 uDoor de gaatjes van de hendel? Dan zit de moutkorf veel te vol.
En volgens mij zit de bovenste filterplaat dan ook ruim boven de overlooppijp. Of heb je die verlengd?

Inderdaad! Hij lijkt te vol zijn geweest. Toch raar als we op 40 L gingen brouwen en niet boven de max. stort kwamen.

Dirtbag

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  14:54 uZijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

Minder mout gebruiken, maximale moutstort voor de EB30 was toch ook maar 8 kg? De EB50 kun je zo'n 12 kg in kwijt.

db

jackodb

Citaat van: Biertjebrouwen op 07-10-2019  15:53 uDe ketel zat zo vol dat we de witte dop er wel op moesten houden en eigenlijk weinig kans hadden om het tweede filter te plaatsen. Volgende keer toch minder liters gebruiken..

Met de witte dop erop 'zoekt' de boel wel een ander overloop. Liep de boel dan ook niet over tijdens het koken?

En 40 L in een EB 30?

In elk geval een grens opgezocht, haha. Dat wordt vast een mooie anekdote.


ray81

Citaat van: jackodb op 07-10-2019  16:06 uMet de witte dop erop 'zoekt' de boel wel een ander overloop. Liep de boel dan ook niet over tijdens het koken?

Als je er zoveel in doet gaat het wort door de gaten van het hengsel heb ik laatst gezien.

Biertjebrouwen

Citaat van: jackodb op 07-10-2019  16:06 uMet de witte dop erop 'zoekt' de boel wel een ander overloop. Liep de boel dan ook niet over tijdens het koken?

En 40 L in een EB 30?

In elk geval een grens opgezocht, haha. Dat wordt vast een mooie anekdote.

40 L in de Easybrew 50... Liep net niet over dus precies goed.

Biertjebrouwen

Citaat van: ray81 op 07-10-2019  18:39 uAls je er zoveel in doet gaat het wort door de gaten van het hengsel heb ik laatst gezien.

Dat was dus het probleem  ;D

broeder

Temperatuurafwijking BrewMonk Magnus


Mijn BrewMonk (50 liter) heeft een temperatuurafwijking van + 2,3 °C.  In de beschrijving staat dat je die kan corrigeren door - en + in te drukken en dan omlaag of omhoog te brengen. Tot nu toe duidelijk, maar dan...  Wordt de temperatuur nu voor altijd gecorrigeerd of moet je in elk programma en elke stap corrigeren. Of moet ik bij het programmeren gewoon voor elke stap de temperatuur lager instellen.
Of is er nog een ander mogelijkheid?
Wie o wie geeft het verlossende antwoord, ik blijf je eeuwig (nou ja  :nut: [size=78%]) dankbaar.[/size]
Groet, broeder Willem

beermenke

Mij lijkt logisch voor altijd doch ik zou zeggen
gewoon uitproberen

Dirtbag

Bij mijn Easybrew 50 moet ik na elke keer dat de stekker er uit is geweest de offset opnieuw instellen. Bij mij is het -1.7 ºC

db

broeder

Citaat van: beermenke op 30-10-2019  17:43 uMij lijkt logisch voor altijd doch ik zou zeggen
gewoon uitproberen
Ja ik blijf zoeken, maar hoop er wel spoedig uit te komen.
Groet, broeder Willem

IPA

Hallo,
ik heb nu drie keer met de Easybrew 30 gebrouwen en het viel mij op dat met de maischvolumes van de recepten uit Adrie Otto's boek de bovenste decimeter van het beslag droog staat. Ik heb dus telkens 2 liter van het spoelwater al tijdens het maischen gebruikt. Hebben jullie deze ervaring ook?

Rob Q

Kijk even de instellingen van je brouwprogramma na.
Bij de Easybrew 30 heb je ongeveer 1 á 2 liter extra nodig in het begin voor verlies onder de kraan en door het pompje.
Verder gewoon meten en spoelen tot je gewenst volume voor koken.

Gossi

Bij een normale moutstort net zo veel maishwater gebruiken als je beoogde eindvolume.
Elke kilo mout neemt ongeveer 1 liter water op.
Als je dus 5 kilo mout gebruikt moet je 5 liter spoelwater hebben + het water dat je verdampt. Dit is meestal 3 liter per uur.
Ook BrouwHulp rekent het zo voor.

IPA

Bedankt voor de tips!

Verder vraag ik mij af hoe het kraantje gebruikt wordt. Afgelopen keer bedacht ik mij dat het eigenlijk helemaal niet zo handig is om te gebruiken ivm infectiegevaar van het gekoelde wort. Halen jullie het kraantje uit elkaar om schoon te maken en plakken jullie het dan af om het steriel te houden?

ray81

Citaat van: IPA op 04-11-2019  16:40 uBedankt voor de tips!

Verder vraag ik mij af hoe het kraantje gebruikt wordt. Afgelopen keer bedacht ik mij dat het eigenlijk helemaal niet zo handig is om te gebruiken ivm infectiegevaar van het gekoelde wort. Halen jullie het kraantje uit elkaar om schoon te maken en plakken jullie het dan af om het steriel te houden?

Er zijn er die de kraan niet gebruiken. Ik gebruik hem wel en maak hem na de brouwdag schoon door hem uit elkaar te halen.
Voor de brouwdag laat ik altijd mij Easybrew een uurtje op 60 graden draaien met een vaatwasblokje. Tijdens dit proces zet ik de kraan ook altijd even open.
Daarna de Easybrew even naspoelen en dan zet ik de kraan ook even open.
Verder draai ik tijdens het koken op de brouwdag de kraan een minuutje open. Wat ik opvang, gooi ik weer terug.

CeesM

Citaat van: IPA op 04-11-2019  16:40 uBedankt voor de tips!

Verder vraag ik mij af hoe het kraantje gebruikt wordt. Afgelopen keer bedacht ik mij dat het eigenlijk helemaal niet zo handig is om te gebruiken ivm infectiegevaar van het gekoelde wort. Halen jullie het kraantje uit elkaar om schoon te maken en plakken jullie het dan af om het steriel te houden?
Ik gebruik het kraantje tijdens het maischen om monsters te nemen. Kraantje schoonmaken? Nee. Na een uurtje koken is het geheel steriel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.