Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 219584 keer)

Offline Sander00

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1750 Gepost op: 01-10-2019 12:29 u »
Zijn er wellicht mensen die al een "replacement" voor de pomp hebben gevonden die wel de hogere temperaturen aan zou kunnen?

Gr,
Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #1751 Gepost op: 01-10-2019 16:31 u »
Soms gebeurt het bij mij dat tijdens het overpompen naar gistvat de pomp vast komt te zitten door een verdwaalt hopblaadje ... dan leg ik de pomp stil en blaas er CO2 door in tegengestelde richting. Werkt altijd !

Dat terugblazen zou ik nooit doen doen in angst voor infectie.
Wellicht een filtertje voor de zuig plaatsen een betere optie?

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1752 Gepost op: 01-10-2019 16:34 u »
Zijn er wellicht mensen die al een "replacement" voor de pomp hebben gevonden die wel de hogere temperaturen aan zou kunnen?

Gr,
Sander

Braumarkt heeft er een, maar ik denk niet dat hij gaat passen. Ik gebruik hem "extern"

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #1753 Gepost op: 01-10-2019 16:40 u »
Dat terugblazen zou ik nooit doen doen in angst voor infectie.
Wellicht een filtertje voor de zuig plaatsen een betere optie?

filtertje zou kunnen helpen, maar schrik van infectie heb ik zeker niet. uiteindelijk heeft ook de pomp, pijp etc bijna een uur op pasteurisatie temperatuur geweest. Nog nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk gebruik ik de pomp ook om naar gistvat te pompen, dan gaat het er ook door he.

Gegroet

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #1754 Gepost op: 02-10-2019 23:15 u »
filtertje zou kunnen helpen, maar schrik van infectie heb ik zeker niet. uiteindelijk heeft ook de pomp, pijp etc bijna een uur op pasteurisatie temperatuur geweest. Nog nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk gebruik ik de pomp ook om naar gistvat te pompen, dan gaat het er ook door he.

Gegroet
Er werd hierboven zelfs terug blazen met CO2 genoemd, dat lijkt me redelijk veilig.

Offline Biertjebrouwen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven in de brouwerij
« Reactie #1755 Gepost op: 07-10-2019 14:54 u »
Zijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

Offline xaos

• Junior lid
  • **
  • To IPA or not to IPA?
« Reactie #1756 Gepost op: 07-10-2019 15:35 u »
Zijn er mensen die ook last hebben van de pomp die verstopt raakt? Gisteren een blond bier gebrouwen van 40 liter met een moutstort 10,8. Tijdens het maischen kwamen we erachter dat de mout door de kleine gaatjes gaat waar de hendel hoort te zitten van de moutpijp. Hoe voorkomen jullie dit?

Als de bovenste filterplaat er op ligt kan dit niet volgens mij, dus bovenste filterplaat gebruiken :)

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #1757 Gepost op: 07-10-2019 15:51 u »

Door de gaatjes van de hendel? Dan zit de moutkorf veel te vol.
En volgens mij zit de bovenste filterplaat dan ook ruim boven de overlooppijp. Of heb je die verlengd?

Offline Biertjebrouwen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven in de brouwerij
« Reactie #1758 Gepost op: 07-10-2019 15:53 u »
Als de bovenste filterplaat er op ligt kan dit niet volgens mij, dus bovenste filterplaat gebruiken :)

De ketel zat zo vol dat we de witte dop er wel op moesten houden en eigenlijk weinig kans hadden om het tweede filter te plaatsen. Volgende keer toch minder liters gebruiken..

Offline Biertjebrouwen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven in de brouwerij
« Reactie #1759 Gepost op: 07-10-2019 15:54 u »
Door de gaatjes van de hendel? Dan zit de moutkorf veel te vol.
En volgens mij zit de bovenste filterplaat dan ook ruim boven de overlooppijp. Of heb je die verlengd?

Inderdaad! Hij lijkt te vol zijn geweest. Toch raar als we op 40 L gingen brouwen en niet boven de max. stort kwamen.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1760 Gepost op: 07-10-2019 16:04 u »

Minder mout gebruiken, maximale moutstort voor de EB30 was toch ook maar 8 kg? De EB50 kun je zo'n 12 kg in kwijt.

db

Offline jackodb

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #1761 Gepost op: 07-10-2019 16:06 u »
De ketel zat zo vol dat we de witte dop er wel op moesten houden en eigenlijk weinig kans hadden om het tweede filter te plaatsen. Volgende keer toch minder liters gebruiken..

Met de witte dop erop 'zoekt' de boel wel een ander overloop. Liep de boel dan ook niet over tijdens het koken?

En 40 L in een EB 30?

In elk geval een grens opgezocht, haha. Dat wordt vast een mooie anekdote.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1762 Gepost op: 07-10-2019 18:39 u »
Met de witte dop erop 'zoekt' de boel wel een ander overloop. Liep de boel dan ook niet over tijdens het koken?

Als je er zoveel in doet gaat het wort door de gaten van het hengsel heb ik laatst gezien.

Offline Biertjebrouwen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven in de brouwerij
« Reactie #1763 Gepost op: 08-10-2019 13:16 u »

En 40 L in een EB 30?

In elk geval een grens opgezocht, haha. Dat wordt vast een mooie anekdote.

40 L in de Easybrew 50... Liep net niet over dus precies goed.

Offline Biertjebrouwen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leven in de brouwerij
« Reactie #1764 Gepost op: 08-10-2019 13:17 u »
Als je er zoveel in doet gaat het wort door de gaten van het hengsel heb ik laatst gezien.

Dat was dus het probleem  ;D