Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

lier

Citaat van: EvdBroek op 16-08-2019  13:44 uDit zou ik niet doen! Je krijgt dan kans op infecties.

Kan makkelijk hoor, ik koel zelfs tot onder de 78 ÂșC  om vervolgens nog aromahop toe te voegen zonder extra bitterheid en dan 3 kwartier een uur te wachten voor een mooie hoparoma, Heb ik nog nooit een infectie aan overgehouden.

GijsDlv

Heeft iemand van jullie ook vaak dat de pomp vastloopt van de Easybrew? Gebeurt bij mij altijd na het koken als ik wil gaan whirlpolen. Ik denk dat er na het uithalen van de grist er toch wat graantjes in de ketel blijven en dat die de pomp verstoppen. Voor de hop gebruik ik altijd een hopzak. Ik denk er nu aan om een extra filtertje te plaatsen op het gat in de bodem die jaar de pomp gaat. Hier al iemand ervaring mee?

Thamerdal

Citaat van: GijsDlv op 17-09-2019  09:39 uHeeft iemand van jullie ook vaak dat de pomp vastloopt van de Easybrew? Gebeurt bij mij altijd na het koken als ik wil gaan whirlpolen. Ik denk dat er na het uithalen van de grist er toch wat graantjes in de ketel blijven en dat die de pomp verstoppen. Voor de hop gebruik ik altijd een hopzak. Ik denk er nu aan om een extra filtertje te plaatsen op het gat in de bodem die jaar de pomp gaat. Hier al iemand ervaring mee?
Tijdens het opwarmen naar het kookpunt toe de pomp aanzetten en in je hopspider laten lopen. Zo pomp je alle deeltjes uit je wort in je hopspider.

GijsDlv

Ik heb geen hopspider, ik gebruik een zakje die ik vastknoop aan de hendel. Past een hopspider in een Easybrew van 30 liter?

xaos

Citaat van: GijsDlv op 17-09-2019  09:39 uHeeft iemand van jullie ook vaak dat de pomp vastloopt van de Easybrew? Gebeurt bij mij altijd na het koken als ik wil gaan whirlpolen. Ik denk dat er na het uithalen van de grist er toch wat graantjes in de ketel blijven en dat die de pomp verstoppen. Voor de hop gebruik ik altijd een hopzak. Ik denk er nu aan om een extra filtertje te plaatsen op het gat in de bodem die jaar de pomp gaat. Hier al iemand ervaring mee?

Ik heb hier wel ervaring mee, maar bij mij is het altijd hop die de pomp verstopt. Inderdaad erg vervelend. Ik gebruik ook de pomp om het bier over te hevelen naar het gistvat, wat dus niet meer kan als deze verstopt is. Ik was van plan om in het vervolg hopzakken te gebruiken i.p.v. een spider, omdat de hop uit de spider kan komen bv door hard koken.

Thamerdal

Citaat van: GijsDlv op 17-09-2019  09:49 uIk heb geen hopspider, ik gebruik een zakje die ik vastknoop aan de hendel. Past een hopspider in een Easybrew van 30 liter?
Ja joh, makkelijk!

GekkeGwuido

Citaat van: Thamerdal op 17-09-2019  11:38 uJa joh, makkelijk!
Je moet er wel even het bevestigingshaakje wat verder van omplooien, bij die van mij toch.
Anders raakt hij de bodem van de ketel...

xaos

Citaat van: Thamerdal op 17-09-2019  11:38 uJa joh, makkelijk!

Let wel op als je hopspider wat kleiner is (of je minder wort kookt) deze maar met een klein deel in de vloeistof hangt.

Thamerdal

Is natuurlijk afhankelijk van de maat die je koopt, logisch.

Guppie

Ik heb nooit problemen met hop in de pomp, ik gebruik de pomp alleen tijdens het maischen. Na het maischen gebruik ik de pomp niet meer. Alleen later bij het schoonmaken. het wort laat ik via de kraan er uit lopen met een siliconen slang aan bevestigd. Zo heb ik het ook geleerd op de cursus bij Braumarkt en er werd ook verteld dat je de eb zo hoort te gebruiken. De pomp kan ook maar maximaal vloeistoffen aan van 80 graden, dus bij de kook niet gebruiken.

middelaersch

Citaat van: xaos op 17-09-2019  10:01 uIk gebruik ook de pomp om het bier over te hevelen naar het gistvat, wat dus niet meer kan als deze verstopt is.

Waarom doe je dat, en gebruik je niet het kraantje?

CeesM

Citaat van: middelaersch op 17-09-2019  18:29 uWaarom doe je dat, en gebruik je niet het kraantje?
Ik gebruik ook de pomp om het wort naar mijn CCT over te brengen. De Easybrew op een tafeltje is net zo hoog als mijn CCT, dus gaat dat makkelijker dan uit een kraantje dat omhoog moet stromen.

Guppie

Citaat van: CeesM op 17-09-2019  23:13 uIk gebruik ook de pomp om het wort naar mijn CCT over te brengen. De Easybrew op een tafeltje is net zo hoog als mijn CCT, dus gaat dat makkelijker dan uit een kraantje dat omhoog moet stromen.
Ik gebruik het kraantje, nadat ik eerst een flinke whirlpool heb gedraaid en alles mooi in het midden neerslaat, zou ik de pomp gebruiken dan zuig ik weer die rommel aan.

xaos

Citaat van: middelaersch op 17-09-2019  18:29 uWaarom doe je dat, en gebruik je niet het kraantje?

Ik gebruik de pomp om het koelproces te versnellen. Daarom zet ik de pomp aan zodra het wort is afgekoeld naar zo'n 80 graden, om infectie via de pomp te voorkomen. Omdat de pomp dan dus "schoon" is en toch al aan staat, is het gemakkelijk om deze ook te gebruiken om het gistvat te vullen. Meestal staat mijn Easybrew op de grond tijdens het koken, dus moet ik hem eerst optillen als ik het kraantje zou willen gebruiken, dit is niet nodig als de pomp gebruikt wordt. Een andere reden is dat ik meerdere berichten ben tegengekomen van mensen die infecties hebben gekregen via bolkraantjes omdat deze van binnen niet altijd goed schoon worden van simpel spoelen met reinigingsmiddel. Dus meer het zekere voor het onzekere.

Staple

Hoe lang laat je de pomp lopen op 80 graden om zeker ervan te zijn dat deze is ontsmet?

xaos

Citaat van: Staple op 30-09-2019  13:34 uHoe lang laat je de pomp lopen op 80 graden om zeker ervan te zijn dat deze is ontsmet?

Ik zet hem gewoon aan tijdens het koelen, ergens als de temperatuur tussen de 90 en 80 is. Meer richting 90 om eerlijk te zijn, maar officeel mag de pomp pas aan bij 80 of lager. Dus terwijl deze pompt koelt het verder af. Tot nu toe hier geen problemen mee gehad (lees: geen infecties).

Guppie

Tijdens de kook wordt de pomp en het kraantje ook 100 graden hoor, ik denk dat het wel meevalt met die infectie van de kraan of pomp, beiden staan in open verbinding met de kook

ciesvandekwis

Iemand een idee uit welk materiaal de rotorbladen van die pomp gemaakt zijn? Bij mijn eigen ebay-solarpompje is dat keramisch materiaal en kan je er probleemloos kokend wort mee verpompen, wat ik dus ook doe als tijdens en direct aan het begin van het koelen.
Het beetje hopprut dat meekomt, kan je er dan makkelijk uithalen door het pomphoofd er even af te schroeven. Heeft de Easybrew ook zo'n makkelijk bereikbaar en dus schoon te maken pomp?

Guppie

Pomp is wel los te halen en is een cheapo ding , denk dat het een plastic centrifugaaltje heeft

Dirtbag

Citaat van: ciesvandekwis op 30-09-2019  15:51 u....
Het beetje hopprut dat meekomt, kan je er dan makkelijk uithalen door het pomphoofd er even af te schroeven. Heeft de Easybrew ook zo'n makkelijk bereikbaar en dus schoon te maken pomp?

Pomp van de Easybrew is te verwijderen en schoon te maken, het is echter niet iets dat je na elke brouw wilt doen, het is meer een jaarlijks iets hooguit of zodra er problemen zijn.

db

Hay

Citaat van: Dirtbag op 30-09-2019  21:38 uPomp van de Easybrew is te verwijderen en schoon te maken, het is echter niet iets dat je na elke brouw wilt doen, het is meer een jaarlijks iets hooguit of zodra er problemen zijn.

db

Is het zoveel werk of technisch lastig?
Ik heb de pomp nog nooit los gehad maar is doen dan.
Maar gebruik de pomp nooit bij het filteren na het koken. Dus alleen bij maischen

ps
Als ik klaar ben dan spoel ik de pomp in tegengestelde richting. En met reinigen gebruik ik warm water met een halve vaatwastablet en laat dan een kwartier rondpompen.

Jeffreybrouwt

Citaat van: Hay op 30-09-2019  22:19 ups
Als ik klaar ben dan spoel ik de pomp in tegengestelde richting. En met reinigen gebruik ik warm water met een halve vaatwastablet en laat dan een kwartier rondpompen.

Hoe krijg je hem in tegengestelde richting?

jackodb

Citaat van: Jeffreybrouwt op 01-10-2019  08:38 uHoe krijg je hem in tegengestelde richting?

Door de uitloop van de pomp met een slang aan te sluiten op de (keuken)kraan. En zo water, via de pomp, de ketel in laten lopen.

De pomp zelf is dan niet actief. Deze draait uit zichzelf maar 1 kant op.




Dirtbag

Citaat van: Hay op 30-09-2019  22:19 uIs het zoveel werk of technisch lastig?
...

Ketel op de kop neerzetten, onderkant verwijderen, tyraps die de slangen aan de pomp bevestigen doorknippen zonder de slangen kapot te maken, aan de buitenkant van de ketel de vier schroeven verwijderen zodat de pomp met beugel los komt.

Vervolgens kun je de pompkop loshalen voor de inspectie.

4 goede nieuwe tyraps moet je van te voren klaar hebben liggen anders kun je de pomp niet meer vloeistofdicht inbouwen.

db

knifeman

Citaat van: Jeffreybrouwt op 01-10-2019  08:38 uHoe krijg je hem in tegengestelde richting?
Soms gebeurt het bij mij dat tijdens het overpompen naar gistvat de pomp vast komt te zitten door een verdwaalt hopblaadje ... dan leg ik de pomp stil en blaas er CO2 door in tegengestelde richting. Werkt altijd!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.