Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 226618 keer)

Offline hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1575 Gepost op: 12-03-2019 10:15 u »
Zou net zeggen vorige week 3x netjes aan de deur?

Het beste bier brouw jezelf

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1576 Gepost op: 12-03-2019 17:50 u »
Sinds wanneer?? morgen?
Ik krijg bijna dagelijks pakjes uit china en allemaal netjes thuisbezorgd
Sinds begin vorig jaar. Pakjes die door de brievenbus of er bijna door gaan worden door de postbesteller gebracht. Grotere pakjes door een pakketbezorger en pakjes met aanvullende dienst (verzekerd/aangetekend/ingeklaard) gaat naar een afhaalpunt.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #1577 Gepost op: 12-03-2019 20:28 u »
Sinds begin vorig jaar. Pakjes die door de brievenbus of er bijna door gaan worden door de postbesteller gebracht. Grotere pakjes door een pakketbezorger en pakjes met aanvullende dienst (verzekerd/aangetekend/ingeklaard) gaat naar een afhaalpunt.

Hebben we hier gelukkig geen last van. Als ik niet thuis ben komen ze of later op de dag weer langs en anders de volgende dag

Offline datwortwat

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1578 Gepost op: 13-03-2019 11:35 u »
Bedankt voor het compliment!

Ik heb er nog niet mee gebrouwen, wel getest met water, gaat prima!
Het is geen probleem als tegen de buis stoot. Het glas is redelijk dik en waar de vinyl letters zijn geplakt is een RVS mantel die de buis prima beschermd.
Ook de aansluiting met de kraan is prima, ik heb er wel een extra dik rubber tussen gezet om goed waterdicht af te sluiten, ook als je deze handvast draait.

Schoonmaken heb ik getest, ik haal de glazen buis uit de RVS mantel en met een opgerold stuk nat keukenpapier en een stokje duw ik deze erdoorheen. Gaat prima. Kraan etc draai ik na het schoonmaken van de ketel en reinig deze apart, zo blijft alles hygienisch.
De vinyl letters heb ik besteld bij https://www.modelbouwshopnederland.nl/ 'Vinyl cijfer / lettervel'

De stijgbuis op de ketel is gelast, lekker laten zitten. Als je een vakman bent kun je de stijgbuis vast upgraden met een kijkglas. Maar daar waag ik mij niet aan.

William

Ik wil hier toch even melden dat de transparante stijgbuis/kijkglas van de nieuwe generatie brew monk nu ook los verkrijgbaar is! Voor mij helaas net te laat maar misschien zijn er andere geÔnteresseerden.

https://www.Brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/brew-monk-transparante-circulatiepijp-met-litergradering-en-rvs-kraan?fbclid=IwAR23iho97lDiR_SC6PRe5d76-G8l7pijk7eV7T3hgO2y9T1qQppwGtLupz4 

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij Ďt Ernhems Nat
« Reactie #1579 Gepost op: 13-03-2019 11:49 u »
Mooi ding, echter de stijgbuis de EB30 zit erop gelast. Dus ik denk niet dat dat een snelle upgrade zal zijn.

William

Offline jeroenvk

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1580 Gepost op: 13-03-2019 11:52 u »
Deze buis gaat op de kraan, niet ipv de steigbuis van je pomp. Kan dus ook op de eb30 en eb50

Offline Brouwstore.nl

• *
  • Land: 00
    • Brouwstore
« Reactie #1581 Gepost op: 13-03-2019 12:56 u »
De transparante buis is ipv van de rvs circulatiebuis en wordt dus op de pomp aangesloten. De complete circulatiebuis incl. het RVS knietje en de kraan wordt vervangen.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #1582 Gepost op: 13-03-2019 13:40 u »
De transparante buis is ipv van de rvs circulatiebuis en wordt dus op de pomp aangesloten. De complete circulatiebuis incl. het RVS knietje en de kraan wordt vervangen.

ik zie dat er al markeringsstrepen op zitten. Je moet dus, als je wilt meten, even de pomp uitzetten ?

Offline Brouwstore.nl

• *
  • Land: 00
    • Brouwstore
« Reactie #1583 Gepost op: 13-03-2019 14:36 u »
Citaat
ik zie dat er al markeringsstrepen op zitten. Je moet dus, als je wilt meten, even de pomp uitzetten ?

Klopt, pomp moet uitstaan voor de meting. Bij het initieel vullen en bij het filteren/spoelen (spoelen tot het gewenste volume voor koken) staat de pomp toch al uit.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1584 Gepost op: 13-03-2019 16:54 u »
Dus ter resume er zijn 5 verschillende methodes nu bekend voor het extern weten en meten van het aantal liters in de EB30 en overige merken (Klarstein, BrewMonk, Brew Beacon, BrewDevil) ik vat het even hieronder samen met de "ontdekker" en de link van deze methode

1) Wegen - zet de gehele EB30 op een weegschaal tijdens het gehele brouwproces. 1 liter water = 1kg dus deze methode is snel makkelijk en erg nauwkeurig.
                 Let wel je moet wel corrigeren voor de startgraviteit  b.v. 1 kg wort op sg 1060 is 1060 ml   
               - Dirtbag - http://tinyurl.com/yyhmgrwu
2) Meten - 1 cm = 0,96 liter, met deze meet methode vanaf rand bovenkant kan je berekenen hoeveel liter erin zit. iets minder handig bij spoelen                     
                - Nero1978/Hay - http://tinyurl.com/y6dknjq6
3) Aflezen - Eigen meetslang - siliconen slang aan uiteinde kraan. Deze open zetten en met eigen gemaakte maatverdeling aflezen aan de hand van
                  niveau hoeveel liter er in zit. - ErikV - http://tinyurl.com/y32sy537
4) Aflezen - Glazen volumebuis kant en klaar monteerbaar voor de kraan aansluiting en met eigen gemaakte maatverdeling aflezen aan de hand van
                  niveau hoeveel liter er in zit. - Ray81 - http://tinyurl.com/yy4kgogw
5) Aflezen - Glazen volumebuis met markeringsstrepen  kant en klaar monteerbaar voor op de circulatiebuis voor pomp. - Datwortwat -
                  http://tinyurl.com/yyol2bd9

Alleen optie 1 heeft geen last van met volume vermeerdering dmv warmte uitzetting (uitzettingscoŽfficiŽnt)

:proost: :proost: :proost:

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1585 Gepost op: 13-03-2019 17:30 u »
6) BrouwHulp/recept. Ketel vullen tot gewenste aantal liters maischwater. Maatstreepjes in de ketel. Aanvullen met de uitgemeten hoeveelheid spoelwater.

1) Kan niet volgens de gebruiksaanwijzing van de brouwketel. Geen stabiele ondergrond.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1586 Gepost op: 13-03-2019 18:14 u »
4) Aflezen - Glazen volumebuis kant en klaar monteerbaar voor de kraan aansluiting en met eigen gemaakte maatverdeling aflezen aan de hand van
                  niveau hoeveel liter er in zit. - Ray81 - http://tinyurl.com/yy4kgogw
Ik was het op Facebook tegengekomen en heb het hier gemeld. Heb het niet ontdekt of zo...maar daarom ook die "" denk ik haha.

Alleen optie 1 heeft geen last van met volume vermeerdering dmv warmte uitzetting (uitzettingscoŽfficiŽnt)
Moeten we ons hier echt druk om maken? Scheelt dat erg veel?
Als ik 30L op 20 graden naar 90 graden breng, hoeveel liter heb ik dan? (laten we er even uitgaan dat er niets verdampt, wat natuurlijk niet klopt)

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1587 Gepost op: 13-03-2019 19:08 u »
6) BrouwHulp/recept. Ketel vullen tot gewenste aantal liters maischwater. Maatstreepjes in de ketel. Aanvullen met de uitgemeten hoeveelheid spoelwater.

1) Kan niet volgens de gebruiksaanwijzing van de brouwketel. Geen stabiele ondergrond.

Je hebt gelijk en ik heb mijn post ook aangepast want ik bedoelde extern meten dus bv tijdens de maisch terwijl de korf erin zit en je de maatverdeling aan de binnenkant van de ketel niet meer kan zien.

mbt 1) Dirtbag heeft succesvol gebrouwen met een weegschaal als ik zijn post zo lees https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg556581/topicseen.html#msg556581

groetsel KarmeFrank

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1588 Gepost op: 13-03-2019 19:14 u »
Ik was het op Facebook tegengekomen en heb het hier gemeld. Heb het niet ontdekt of zo...maar daarom ook die "" denk ik haha.
Moeten we ons hier echt druk om maken? Scheelt dat erg veel?
Als ik 30L op 20 graden naar 90 graden breng, hoeveel liter heb ik dan? (laten we er even uitgaan dat er niets verdampt, wat natuurlijk niet klopt)

Inderdaad vandaar de "" iedereen heeft wel hun info ergens anders vandaan ik probeerde alleen maar aan te geven wie de eerste post in dit draadje maakte met welke specifieke oplossing. Was ook meer om iedereen de credits te geven die ze verdienen. Ik ben tot slot van rekening alleen maar de opsommer ervan.

Voor de autisten onder ons is het altijd fijn om te weten wat de extra foutmarge is ;) . Of het veel uitmaakt? Ik vermoed van niet maar aan de andere kant houdt BrouwHulp er wel degelijk rekening mee. Dusssss  :weetniet:

:degroeten:

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1589 Gepost op: 13-03-2019 20:12 u »
Optie 1 moet wel corrigeren voor de startgraviteit :)

1 kg wort op sg 1060 is 1060 ml ;)

db

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1590 Gepost op: 13-03-2019 20:28 u »

db

Bedankt voor je reactie en het is aangepast. Brouw je nog steeds op de weegschaal?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1591 Gepost op: 13-03-2019 20:38 u »
bedankt voor je reactie en het is aangepast. Brouw je nog steeds op de weegschaal ?

Ja, ik vind het nog steeds goed werken, hoewel ik wel met een een scheef oog kijk naar de transparante ciruclatiebuis aan het kijken ben :)

Die weegschaal is niet instabiel te noemen, er is geen enkel merkbaar verschil in de stabiliteit tussen met of zonder de weegschaal brouwen.

Ik gebruik een pakketweegschaal die tot 200 kg kan gaan. Er zit minder beweging in dan in mij personenweegschaal. :)

db

Offline Wildor

• Senior lid
« Reactie #1592 Gepost op: 13-03-2019 21:21 u »
En volle brouwketel optillen aan de handvatten is ook niet veilig. Het apparaat mag alleen aan de handvatten opgetild worden als de ketel leeg is.

William

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1593 Gepost op: 13-03-2019 22:11 u »
En volle brouwketel optillen aan de handvatten is ook niet veilig. Het apparaat mag alleen aan de handvatten opgetild worden als de ketel leeg is.

William

?? En snelweg oversteken met een blinddoek over je ogen is ook niet veilig??

Ik zet de ketel op de weegschaal voordat er water in zit, ik haal hem er af nadat ik hem grotendeels schoon heb.

db

Offline Wildor

• Senior lid
« Reactie #1594 Gepost op: 13-03-2019 22:27 u »
?? En snelweg oversteken met een blinddoek over je ogen is ook niet veilig??

Ik zet de ketel op de weegschaal voordat er water in zit, ik haal hem er af nadat ik hem grotendeels schoon heb.

db

Maakt mij niet uit hoor, maar dat is gewoon een waarschuwing uit de handleiding. Zoals jij het doet kan het geen kwaad, maar ik hoop dat er niemand op het idee komt om een volle, werkende brouwketel heen en weer te verplaatsen om hem te wegen.

William

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1595 Gepost op: 14-03-2019 08:46 u »
Maakt mij niet uit hoor, maar dat is gewoon een waarschuwing uit de handleiding. Zoals jij het doet kan het geen kwaad, maar ik hoop dat er niemand op het idee komt om een volle, werkende brouwketel heen en weer te verplaatsen om hem te wegen.

William

Je hebt gelijk hoor. Zo hoop ik dat niemand probeert tijdens de kook de pomp aan te zetten en dan door de opening van de circulatiebuis kijkt of hij wel werkt :P

Just kidding

Groetsel KarmeFrank

Offline KarmeFrank

• Vol lid
« Reactie #1596 Gepost op: 14-03-2019 09:37 u »

db
Wat ik me dus afvraag ? Je kan het dus ook omdraaien. Als je mbv de volumebuis het exacte volume weet en je weet het precieze gewicht dan kan je daaruit je SG berekenen. Of maak ik nu een denkfout :denken:. Ik weet trouwens niet hoe nauwkeurig dit is je moet dan wel een hele fijne maatverdeling op je meetglas hebben.
Zou dan moeten worden : Volume/Gewicht= SG

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #1597 Gepost op: 14-03-2019 10:42 u »
Wat ik me dus afvraag ? Je kan het dus ook omdraaien. Als je mbv de volumebuis het exacte volume weet en je weet het precieze gewicht dan kan je daaruit je SG berekenen. Of maak ik nu een denkfout :denken:. Ik weet trouwens niet hoe nauwkeurig dit is je moet dan wel een hele fijne maatverdeling op je meetglas hebben.

Dat klopt MITS je corrigeert voor temperatuur

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1598 Gepost op: 14-03-2019 11:55 u »

Ja, een indicatie kun je denk ik wel krijgen, echter als ik de aanname doe dat je het volume op de halve liter nauwkeurig kan aflezen en het gewicht op de ons nauwkeurig. Doe je ook nog de aanname dat de weegschaal heel nauwkeurig moet zijn denk ik dat je spreiding alsnog hinderlijk kan zijn. (ik heb het niet nagerekend)

db

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1599 Gepost op: 19-03-2019 21:56 u »
Vandaag heb ik ook het kijkglas even op de ketel geschroefd en zoals Wildor al zei, het lekte inderdaad. Bij mij volgens mij wat meer dan bij hem. Ik ga nu ook de rubber ringen vervangen. Vandeweek dus even naar de bouwmarkt.
@Wildor ik heb jouw verhaal aandachtig gelezen, maar het is toch nog niet helemaal duidelijk welke ringen je vervangen en/of toegevoegd heb.
Volgens mij heb je de beide rubberen ringen van de grote schroefdraad vervangen. De binnenste voor een dikkere(?) ronde ring en de buitenste voor een platte ring. Verder heb je op de schroefdraad van het kijkglas ook een dikke ring gezet. Klopt dat een beetje? De ringen in de buis heb je alledrie hetzelfde gelaten toch?
Oja en bij mij gaat de kraan niet zo diep in het tussenstuk van het kijkglas, had jij dat ook? Zou ik dat met wat kracht kunnen forceren of is dat beter van niet?