Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 218852 keer)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1525 Gepost op: 17-02-2019 22:01 u »
Vandaag voor het eerste de Arsegan Easybrew 30 uitgeprobeert. De brandmelder ging af tijdens de eerste maischstap, en duidelijk een aangebrande lucht. We hebben de hoeveelheid maischwater in dezelfde verhouding gehouden als voorheen, dus 15 liter water op ongeveer 6,5 kilo mout. De verwachting is dat de pan is droog gekookt tijdens het maischen. Weet iemand hoe dit komt? Te klein geschroot, te weinig maischwater of het wattage te hoog staan (heb gelezen dat 2000W wel aan de hoge kant was, maar omdat het standaard op 2500 staan dacht ik dat het geen kwaad kon). De handleiding is verder ook niet heel nuttig.

En inderdaad een halve maan vormige aangebrande plek aangetroffen onder in de ketel.

Je hebt veel te dik ingemaischt, met andere woorden te weinig water gebruikt om in te maischen.
Je verhouding moet minimaal 3 l/kg zijn maar dat vind ik persoonlijk nog te weinig en zou zeker voor 3.5 l/kg gaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #1526 Gepost op: 18-02-2019 17:09 u »
Van het weekend gebrouwen met de Easybrew. Zelfs op 1300 W maischen schiet de temperatuur flink door. Ipv 68 graden, schoot hij door naar 73, en heb er toch maar een flink deel van mijn spoelwater bij moeten doen om het terug te koelen.

Wat doe ik fout?  :weetniet:

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1527 Gepost op: 18-02-2019 17:39 u »
Van het weekend gebrouwen met de Easybrew. Zelfs op 1300 W maischen schiet de temperatuur flink door. Ipv 68 graden, schoot hij door naar 73, en heb er toch maar een flink deel van mijn spoelwater bij moeten doen om het terug te koelen.

Wat doe ik fout?  :weetniet:
Kan zijn dat er i.p.v. 6 liter onder de moutkorf veel minder wort aanwezig was dan dat het hoort. Pomp een beetje knijpen en/of af en toe je mout roeren.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #1528 Gepost op: 18-02-2019 17:41 u »
Waarschijnlijk trek je hem toch gedeeltelijk leeg onder de korf.
Overigens wil het niet zeggen dat de maisch in de korf die temp heeft. Dat duurt aanzienlijk langer. Je zal zien dat de temp ook weer snel zakt!

Offline Staple

• Vol lid
« Reactie #1529 Gepost op: 18-02-2019 18:03 u »
Kan zijn dat er i.p.v. 6 liter onder de moutkorf veel minder wort aanwezig was dan dat het hoort. Pomp een beetje knijpen en/of af en toe je mout roeren.

Ik heb de pomp tot een klein straaltje geknepen, zodat het enkel door het moutbed liep en ook om de 15 minuten geroerd.
Ik denk daarom dat ik te weinig maischwater heb gebruikt.
Voor een recept met nog geen 2,5 kg mout, heb ik tijdens de eerste stap zo'n 14 liter water gebruikt.

Weet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #1530 Gepost op: 18-02-2019 19:06 u »

Weet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?

Duimstok ter hand nemen, binnenkant ketel meten, hoogte moutkorf meten en dit van elkaar aftrekken.
Voila en klaar is Klara!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #1531 Gepost op: 18-02-2019 23:12 u »
6 liter. ;)

Offline Joop van den Hoek

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik ben een hoptimist....
« Reactie #1532 Gepost op: 20-02-2019 18:29 u »
Citaat

Vullen met water tot je tegen de plaat aan zit? :weetniet: :huilen:

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1533 Gepost op: 20-02-2019 18:32 u »
6 liter. ;)

Ligt er aan hoe iemand de filterplaat monteert, bolling naar boven of naar beneden = een groot verschil!

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #1534 Gepost op: 20-02-2019 20:32 u »
Ligt er aan hoe iemand de filterplaat monteert, bolling naar boven of naar beneden = een groot verschil!
Hoe zou iemand die logisch denkt de onderfilter monteren?

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1535 Gepost op: 20-02-2019 21:37 u »

Met de bolling naar beneden  :D

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij t Ernhems Nat
« Reactie #1536 Gepost op: 20-02-2019 22:10 u »
Logisch gezien bolle kant boven. Door het gewicht van de mout zet de plaat wat uit en sluit beter af ipv dat ie kromt en meer ruimte creert om mout door te laten.

Maar bolle kant onder ziet er beter uit :)

Offline Noffel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #1537 Gepost op: 21-02-2019 12:34 u »
Loopt het maischwater wel door je moutbed? Anders kookt je pan droog en als er dan wat mout onder in je pan ligt kan dat aanbranden.

Ik denk dat wat grover schroten, evt klam en een mout/water verhouding nemen van 3 ltr water per kilo mout beter zal gaan. Tijdens het maischen hoeft het vermogen niet zo hoog, bij een lager vermogen zal de temperatuur constanter zijn binnen de magisch stap, het hoge vermogen kan je gebruiken om op te warmen naar een volgende maischstap (ca 1 C/min schijnt ideaal te zijn, dat hoeft dus niet altijd vol vermogen te zijn) en koken.

Succes met je volgende brouwsel.

Je hebt veel te dik ingemaischt, met andere woorden te weinig water gebruikt om in te maischen.
Je verhouding moet minimaal 3 l/kg zijn maar dat vind ik persoonlijk nog te weinig en zou zeker voor 3.5 l/kg gaan.

Een combinatie van alles dus. De volgende keer meer water, evt. grover schroten en geen 2000 W meer dus. Bedankt!

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1538 Gepost op: 23-02-2019 16:22 u »
Zo te lezen verschillen daar de meningen over, maar jij weet ongetwijfeld het goede antwoord gezien je belerende reactie...

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #1539 Gepost op: 24-02-2019 00:44 u »
Zo te lezen verschillen daar de meningen over, maar jij weet ongetwijfeld het goede antwoord gezien je belerende reactie...

De bolle kant hoor je aan de onderkant te monteren.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1540 Gepost op: 24-02-2019 08:17 u »
Mijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?

Online Rob Q

• Junior lid
  • **
  • Onderzoeker
« Reactie #1541 Gepost op: 24-02-2019 09:47 u »
Zelf zagen en frezen van beukenhout (slagersblok of meubelpaneel Gamma/Praxis) of uit de keuken een metalen stoofpandeksel pikken.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1542 Gepost op: 24-02-2019 10:12 u »
Mijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.

Even googelen waar de fabrikant zit en contact opnemen?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #1543 Gepost op: 24-02-2019 10:54 u »
Contact opnemen met Braumarkt. Een beetje servicegericht bedrijf zorgt op een of ander manier wel dat je verder kan brouwen. Desnoods halen ze een deksel uit een Easybrew doos dat ze weer compleet kunnen maken als de deksels binnen zijn.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1544 Gepost op: 24-02-2019 14:38 u »
Contact opnemen met Braumarkt. Een beetje servicegericht bedrijf zorgt op een of ander manier wel dat je verder kan brouwen. Desnoods halen ze een deksel uit een Easybrew doos dat ze weer compleet kunnen maken als de deksels binnen zijn.

Dat ligt er maar helemaal aan hoever of de automatisering in het bedrijf is doorgevoerd, Cees

Zolang je met handen aan voeten aan automatisering zit gebonden, kan er niks meer " buiten het boekje" om en gaat de klantgerichtheid naar de klote!
Ik spreek uit ervaring als technisch ex-commercieel medewerker  in-en verkoop)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #1545 Gepost op: 24-02-2019 15:43 u »
Ze ontvangen waarschijnlijk genoeg garantiegevallen terug dat er wel eens een dekseltje over blijft. Beste lijkt mij bellen of zelfs langsgaan. Email zal waarschijnlijk te sloom gaan.

db

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #1546 Gepost op: 24-02-2019 19:53 u »

https://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/1442-deksel-voor-de-brewmonk.html
Indien op voorraad bij leverancier max. 7 dagen levertijd!

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1547 Gepost op: 25-02-2019 08:42 u »

Heb ze net een mailtje gestuurd. Goed idee :-). Hopelijk kunnen ze helpen, maar anders is er nog plan B.

Email zal waarschijnlijk te sloom gaan.

Heb nog geen volgende brouwdag gepland, dus heb niet super veel haast. Binnen een maand is op zich al prima. Bovendien een mooi moment om eens te testen hoeveel ze inmiddels verbeterd zijn.

https://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/1442-deksel-voor-de-brewmonk.html
Indien op voorraad bij leverancier max. 7 dagen levertijd!

Goede tip! Helaas is hij hier wel 9 euro duurder dan Braumarkt. Ik wacht dus nog even het antwoord van Braumarkt af. Mochten ze niet zeker weten of ze het op redelijke termijn binnenkrijgen, dan bestel ik hem hier.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #1548 Gepost op: 25-02-2019 18:31 u »
Zonder deksel zal het brouwen ook niet mislukken lijkt me, dus even zonder is niet zo'n ramp.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #1549 Gepost op: 25-02-2019 19:26 u »
Ik brouw binnen, maar ik gebruik de deksel alleen om hem stofvrij op te bergen.