Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kokkebil

Citaat van: Wildor op 07-02-2019  12:25 uDit geen probleem voor een magneetpomp, en is zelfs zo dat de flow altijd op de 'pers' kant wordt gelimiteerd.

Als de pomp altijd op vol vermogen het wort rondpompt dan heb je al snel dat het wort via de overloop weer onderin de ketel terecht komt, en alles was via de overloop circuleert komt dus niet in contact met je mout.

William

Hou het draaien van de magneetpomp maar eens handmatig tegen ( of draai de kraan maar eens helemaal dicht), terwijl ie draait en dus de spanning er opstaat!
De stator wordt gloeiend heet en verbrand uiteindelijk.

Electromotor regelen dmv toerenregeling!

lier

Citaat van: Kokkebil op 07-02-2019  12:33 uHou het draaien van de magneetpomp maar eens handmatig tegen ( of draai de kraan maar eens helemaal dicht), terwijl ie draait en dus de spanning er opstaat!
De stator wordt gloeiend heet en verbrand uiteindelijk.

Electromotor regelen dmv toerenregeling!

De pomp die aangedreven wordt is een centrifugaalpomp en heeft een open verbinding tussen zuig en pers.
Als de afsluiter dicht gedraaid wordt blijft de pomp gewoon draaien en er verbrand helemaal niks.

Het afregelen van de vloeistofsnelheid mag en kan gewoon gedaan worden doormiddel van het knijpen van de afsluiter.

Wel is het niet wenselijk dat de pomp wat langer draait als het afsluitertje dicht staat want dan wordt er in de pomp (dus niet de elektromotor) warmte opgewekt door wrijving.
Het Wort koelt dus als het ware de pomp mits er doorstroming is.

En als je dan toch elektricien wilt worden, start dan vooral de pomp met een gesloten afsluiter, hierdoor beperk je de opstart stroom en dat is dan wel weer goed voor je elektromotor maar in de praktijk is dat niet nodig

Dirtbag

Citaat van: Kokkebil op 07-02-2019  12:18 uAftappen (filteren) wort is moeilijk.
Filterkous zit snel dicht.

Nu overweeg ik om een rond filterdoek (diameter van de ketel met een ring) onder in de ketel te plaatsen.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand het " ei van Columbus" gevonden om dit probleem te "tackelen"?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37835.0.html

db

Kokkebil

Citaat van: Papamadejo op 25-10-2017  20:23 uHeb er ook een tijdens de pre-order periode besteld en vanmiddag binnengekregen.
Heb alleen nog geen idee waar het siliconen 'knietje' thuishoort en wat de bedoeling van de meegeleverde  tie-wraps is :o

Reserve voor de aansluiting van de pomp, volgens mij.

Wildor

Citaat van: ray81 op 22-01-2019  00:07 uOp facebook zag ik een goede tip langskomen om een kijkglas toe te voegen, om te zien hoeveel liter er in je Easybrew 30 zit.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Je kan de kraan dus hiermee ook nog gewoon gebruiken; iets dat ik ook van plan ben.
Ik heb hem in ieder geval besteld, zal jullie op de hoogte houden of het ook een succes is. Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).


Gisteren opgehaald bij een PostNL locatie.
Ziet er goed uit, binnenkort een keer monteren en schaalverdeling aanbrengen.
Reinigen lijkt niet zo moeilijk, buis is makkelijk te demonteren.

William

ray81

Citaat van: Wildor op 14-02-2019  08:02 uGisteren opgehaald bij een PostNL locatie.
Ziet er goed uit, binnenkort een keer monteren en schaalverdeling aanbrengen.
Reinigen lijkt niet zo moeilijk, buis is makkelijk te demonteren.

William

Mooi dat jij hem al binnen hebt. Bij mij is hij nog steeds niet bij postnl aangekomen, dus het duurt nog wel ff geloof ik. Vermoed ook dat het pakje ergens de weg is kwijtgeraakt.
Over 9 dagen ga ik weer brouwen, dan zal het nog zonder deze zijn ben ik bang...
In het ergste geval komt hij helemaal niet aan en krijg ik mijn geld terug (en probeer ik het opnieuw)...

Ben wel benieuwd hoe het is in gebruik, dus hou ons op de hoogte ;-)

Hay

Ik heb afgelopen dinsdag een barleywine(old foghornclone) gebrouwen met met een moutstort van bijna 8 kilo.
Omdat ik nog al snel bang ben dat ik de boel leeg trek onder de moutkorf en dan droogkook, heb ik 28 liter water gebruikt om in te maischen.
Dus de ketel was nokkie vol en het vloeistof niveau bleef maar net onder de gaatjes van de slinger waarmee je de moutkorf er uit moet trekken.
De bovenste filterplaat kon er niet op en het overlooppijpje(van de pomp) stond dus onder water(wort).
Wel heb ik er een slangetje aan gedaan en zo teruggepompt.
Je moet dan wel zorgen voor een goed filterbed want je kunt niet terug laten lopen door het overlooppijpje omdat de bovenste filterplaat er niet op past.
Of je moet doen wat Blub ooit gedaan heeft en het pijpje afzagen.
Dit alles had wel tot gevolg dat ik een lager rendement had dan normaal, mede doordat ik maar paar liter water overhad om te spoelen.
Maar voor de rest ging het prima.

Ps Ik had uiteindelijk een dikke 19 liter in het gistvat met een sg van 1083.
Dit zonder suiker in de stort dus volmout.
En het overlooppijpje had ik verlengd met hulpstukken.

Wildor

Zojuist het kijkglas geïnstalleerd.
De rode siliconen O ringen zijn wat zacht en neigen te vervormen en dan lekt de verbinding (bijna te verwaarlozen). Heb deze vervangen door platte stugge rubberen ringen, handvast op de ketel zonder lekken.

Binnenzijde heb ik de borgmoer geïnstalleerd met een siliconen O ring, deze sluit goed en blijft mooi op zijn plaats omdat de borgmoer en verdiepte rand heeft waarin de ring op zijn plaats blijft.

Het kijkglas heb ik op zijn plaats geschroefd, hiervoor wel een rubber ringetje gebruikt. Hierdoor is e.e.a. handvast aan te draaien er toch waterdicht. Na wat klooien kwam ik erachter dat de onderkant van het kijkglas op zijn plaats geschroefd kan worden met een torx bit of een inbus bit. Had ik dat eerder gezien had ik nu geen krasjes erop gehad. (verchroomd messing)

Met een litermaat markeringen aangebracht, deze zijn tijdelijk en worden vervangen door vinyl cijfers en lijntjes.
We weten al dat 1cm hoogte in de ketel overeenkomt met 0,96 liter. Dus kan het nog redelijk accuraat worden aangebracht. Met mijn bibberende handen zal dat nog een leuke klus worden.

William

Staple

Hoe is het volgens jou goed schoon te krijgen? Met een lange flessenborstel?

Wildor

Citaat van: Staple op 14-02-2019  16:41 uHoe is het volgens jou goed schoon te krijgen? Met een lange flessenborstel?
Nee, meestal maak ik een propje keukenpapier nat en duw ik er voorzichtig doorheen met een lange satéprikker of zo. Daarna door het afwaswater naspoelen en laten drogen.

Alles is met de juiste rubbers handvast te bevestigen en te verwijderen. Vind ik wel handig want ik bewaar de ketel in de originele doos.

Buisje is mooi dik, dus breekt niet snel met schoonmaken.

William

Kokkebil

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is om op de milliliter nauwkeurig te weten hoeveel vloeistof in de ketel zet?
 ;D ;D ;D ;D

Wildor

Niet, maar weten hoeveel liter wel.

Met de korf op zijn plaats is het moeilijk in te schatten en loop je te rommelen met meetstokjes, rolmaat etc.

William

Kokkebil

Citaat van: Wildor op 15-02-2019  10:20 uNiet, maar weten hoeveel liter wel.

Met de korf op zijn plaats is het moeilijk in te schatten en loop je te rommelen met meetstokjes, rolmaat etc.

William

Ik tel de hoeveelheid liters waar ik mee begin te maischen en de liter spoelwater.
Uiteindelijk zit ik dan op de hoeveelheid geplande wort.

Maar het is maar net waar je je prioriteiten legt en een beetje knutselen is natuurlijk ook leuk!
 :proost: :proost: :proost:

Wildor

Klopt, maar water verlies in je bostel, spoelwater wat erbij komt en kookverlies moet je enigzins in de gaten houden. Als je ervaren genoeg bent wijkt dat niet zoveel af.

Ik ben nog niet zo ervaren en lees graag af hoeveel vloeistof in mijn ketel zit. Dus voor mij is het een mooie aanvulling. Als jij altijd precies uitkomt, dan heb jij het niet nodig.

William

Hay

Ik doe het net zo als Kokkebil en je kookverlies en wat je verliest in je bostel voer je gewoon in je brouwprogamma in en die zegt dan hoeveel liters je nodig hebt voor inmaischen en spoelen.
En dan kom je precies op je liters uit in je gistvat.

Wildor

Als je steeds precies uitkomt klopt dat ongetwijfeld als een bus. Maar ik ben nog zoekende naar mijn brouwzaalrendement. Dus als ik te hoog of te laag in mijn SG zit moet in corrigeren. En dan moet ik natuurlijk het volume weer berekenen, spoelwater evt aanpassen enz.

Laat mij maar lekker op het glaasje kijken, dat is voor nu sneller en directer. Zodra de resultaten constant zijn, rendement bekend is dan kan ik het kijkglas achterwege laten.

William

Kokkebil

Citaat van: Wildor op 15-02-2019  13:26 uAls je steeds precies uitkomt klopt dat ongetwijfeld als een bus. Maar ik ben nog zoekende naar mijn brouwzaalrendement. Dus als ik te hoog of te laag in mijn SG zit moet in corrigeren. En dan moet ik natuurlijk het volume weer berekenen, spoelwater evt aanpassen enz.

Laat mij maar lekker op het glaasje kijken, dat is voor nu sneller en directer. Zodra de resultaten constant zijn, rendement bekend is dan kan ik het kijkglas achterwege laten.

William

Ik zeg niet dat ik precies uitkom, maar ik vind het niet zo belangrijk of ik nu 25 of 24 0f 23 liter heb.
Ik weet wat ik wil maken en hoeveel ongeveer.
Brouwprogramma gebruik ik niet.
Struin wat op internet, recepten uitprinten en wat combineren en dan maar zien waar het schip strand.
Natuurlijk houd ik me wel aan de basisregels van het brouwen, maar verder...

Het gaat eigenlijk altijd prima met soms een negatieve uitschieter, maar ja... that's live!
 :proost: :proost: :proost::nut: :nut: :nut: :groots: :groots: :groots:

Ben overigens nog steeds op zoek naar het ultieme recept voor La Chouffe (en dan de smaak van voor de overname).
Heb al diverse keren een poging gewaagd en sommige kwamen redelijk in de buurt, maar echt tevreden ben ik nog steeds niet!

lier

Citaat van: Kokkebil op 15-02-2019  14:44 uIk zeg niet dat ik precies uitkom, maar ik vind het niet zo belangrijk of ik nu 25 of 24 0f 23 liter heb.
Ik weet wat ik wil maken en hoeveel ongeveer.
Brouwprogramma gebruik ik niet.
Struin wat op internet, recepten uitprinten en wat combineren en dan maar zien waar het schip strand.
Natuurlijk houd ik me wel aan de basisregels van het brouwen, maar verder...

Het gaat eigenlijk altijd prima met soms een negatieve uitschieter, maar ja... that's live!
 :proost: :proost: :proost::nut: :nut: :nut: :groots: :groots: :groots:

Ben overigens nog steeds op zoek naar het ultieme recept voor La Chouffe (en dan de smaak van voor de overname).
Heb al diverse keren een poging gewaagd en sommige kwamen redelijk in de buurt, maar echt tevreden ben ik nog steeds niet!

Op de site van de deltabrouwers staat volgens mij eer redelijk recept voor La Chouffe.

Kokkebil

Citaat van: lier op 15-02-2019  16:42 uOp de site van de deltabrouwers staat volgens mij eer redelijk recept voor La Chouffe.

Ik zal daar eens kijken en vergelijken met wat ik al heb. Ik heb er zo langzamerhand al tig uitgeprobeerd, maar nog steeds niet de goeie.
Dit is ook niet helemaal waar: Jaren geleden heb ik een La Chouffe kloon gebrouwen met gist van de Zeeuwse gistbank.
Deze zat er heeeeeeeeeeel dicht tegenaan. Ik heb toen een echte La Chouffe en mijn brouwsel naast elkaar laten proeven aan een echte bierkenner.
Hij moest er lang over nadenken.
Helaas ben ik door een PC crash dat recept kwijtgeraakt.
( Off topic, ik weet het, maar een uitvloeisel van eerdere postings :-)  :-) )

Wildor

Het kijkglas vandaag voorzien van vinyl maatstrepen. Puntjes, streepjes en cijfers zitten er goed stevig op!

William

Noffel

Vandaag voor het eerste de Arsegan Easybrew 30 uitgeprobeert. De brandmelder ging af tijdens de eerste maischstap, en duidelijk een aangebrande lucht. We hebben de hoeveelheid maischwater in dezelfde verhouding gehouden als voorheen, dus 15 liter water op ongeveer 6,5 kilo mout. De verwachting is dat de pan is droog gekookt tijdens het maischen. Weet iemand hoe dit komt? Te klein geschroot, te weinig maischwater of het wattage te hoog staan (heb gelezen dat 2000W wel aan de hoge kant was, maar omdat het standaard op 2500 staan dacht ik dat het geen kwaad kon). De handleiding is verder ook niet heel nuttig.

En inderdaad een halve maan vormige aangebrande plek aangetroffen onder in de ketel.

Kokkebil

Citaat van: Noffel op 17-02-2019  14:31 uVandaag voor het eerste de Arsegan Easybrew 30 uitgeprobeert. De brandmelder ging af tijdens de eerste maischstap, en duidelijk een aangebrande lucht. We hebben de hoeveelheid maischwater in dezelfde verhouding gehouden als voorheen, dus 15 liter water op ongeveer 6,5 kilo mout. De verwachting is dat de pan is droog gekookt tijdens het maischen. Weet iemand hoe dit komt? Te klein geschroot, te weinig maischwater of het wattage te hoog staan (heb gelezen dat 2000W wel aan de hoge kant was, maar omdat het standaard op 2500 staan dacht ik dat het geen kwaad kon). De handleiding is verder ook niet heel nuttig.

Ik heb hem nu twee keer gebruikt, even wennen, maar verder zonder problemen.
Er komt een nieuwe handleiding is mij verteld door iemand van Braumarkt.

lier

Citaat van: Noffel op 17-02-2019  14:31 uVandaag voor het eerste de Arsegan Easybrew 30 uitgeprobeert. De brandmelder ging af tijdens de eerste maischstap, en duidelijk een aangebrande lucht. We hebben de hoeveelheid maischwater in dezelfde verhouding gehouden als voorheen, dus 15 liter water op ongeveer 6,5 kilo mout. De verwachting is dat de pan is droog gekookt tijdens het maischen. Weet iemand hoe dit komt? Te klein geschroot, te weinig maischwater of het wattage te hoog staan (heb gelezen dat 2000W wel aan de hoge kant was, maar omdat het standaard op 2500 staan dacht ik dat het geen kwaad kon). De handleiding is verder ook niet heel nuttig.

En inderdaad een halve maan vormige aangebrande plek aangetroffen onder in de ketel.

Loopt het maischwater wel door je moutbed? Anders kookt je pan droog en als er dan wat mout onder in je pan ligt kan dat aanbranden.

Ik denk dat wat grover schroten, evt klam en een mout/water verhouding nemen van 3 ltr water per kilo mout beter zal gaan. Tijdens het maischen hoeft het vermogen niet zo hoog, bij een lager vermogen zal de temperatuur constanter zijn binnen de magisch stap, het hoge vermogen kan je gebruiken om op te warmen naar een volgende maischstap (ca 1 ºC/min schijnt ideaal te zijn, dat hoeft dus niet altijd vol vermogen te zijn) en koken.

Succes met je volgende brouwsel.

Brouwdraakje

Na een aantal keer blikbrouwen wil ik de stap gaan maken naar de Easybrew.
Ik heb dit topic al doorgespit maar toch wel wat vragen, met name over toe te voegen accessoires.

Momenteel heb ik op lijstje staan:

- de easybrew zelf
- een hopspider
- een moutmolen
- extra vat voor opslag mout e.d.

Ik heb op een aantal plekken in dit topic gelezen over het vervangen van een filters, het extra toevoegen van een filterbodem/plaat of een filterheks installeren. Wat raden jullie me daarin aan?
Verder heb ik over het aansluiten van de wortkoeler een vraag: op de webshop zelf wordt de tip gegeven van gardena koppelingen, gaat dan om deze denk ik? Heb jullie nog andere tips?

Verder is het zoals zo vaak met deze dingen dat je alles binnenkrijgt en vervolgens pas realiseert wat je allemaal nog meer nodig hebt, klemmetjes, buisjes, aansluitingen etc.
Zijn er op voorhand al dingen die ik sowieso nodig ga hebben?

Dank voor het meedenken!

ray81

Citaat van: Brouwdraakje op 17-02-2019  17:14 u- een hopspider
Ik heb ook een hopspider gekocht, maar eigenlijk is die alleen nuttig als je 30 liter brouwt. Bij 20 komt de korf niet genoeg onder water voor de hop die erin zit. Ik gebruik daarom hopzakjes.

Citaat van: Brouwdraakje op 17-02-2019  17:14 uVerder heb ik over het aansluiten van de wortkoeler een vraag: op de webshop zelf wordt de tip gegeven van gardena koppelingen, gaat dan om deze denk ik? Heb jullie nog andere tips?
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg562236.html#msg562236 wat ik heb gebruikt.

Citaat van: Brouwdraakje op 17-02-2019  17:14 uZijn er op voorhand al dingen die ik sowieso nodig ga hebben?
Volgens mij niet. Ik heb ook nog een kijkglas besteld in China. Is nog niet binnen. Is vooral handig om te zien hoeveel erin zit als je aan het spoelen ben. De moutkorf staat op zo'n manier dat je dat moeilijk kan zien. Je kan natuurlijk ook gewoon uitrekenen en dan kom je ook ongeveer uit.

Deze is ook erg handig: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg566396.html#msg566396 Hier kan je je moutkorf in doen als je hem niet meer gebruikt. Past goed en neemt niet veel ruimte in. Ook bijna niet kapot te krijgen denk ik. En kost bijna niets. Geld meer dan waard!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.