Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

CiteerFijner schroten zorgt voor een hoger rendement.

Als je het topic goed had gelezen, dan geldt dit niet voor een semi-automatische ketel (zoals de Easybrew) waarbij het niet gebruikelijk is om te roeren (maar wel mogelijk). Bij mij was 0.8 mm domweg te fijn om het wort goed door de filterplaten en de moutstort te laten stromen. Dit gaat dan ten koste van het rendement, en bij nog fijner schroten nog meer.
Ik zuur altijd aan.

En daarnaast, nog fijner schroten leidt niet tot nauwelijks meer rendement en geeft enkel meer kans op filter problemen, wat juiste ten koste van het rendement gaat.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-11-2017  20:35 uAls je het topic goed had gelezen, dan geldt dit niet voor een semi-automatische ketel (zoals de Easybrew) waarbij het niet gebruikelijk is om te roeren (maar wel mogelijk). Bij mij was 0.8 mm domweg te fijn om het wort goed door de filterplaten en de moutstort te laten stromen. Dit gaat dan ten koste van het rendement, en bij nog fijner schroten nog meer.
Ik zuur altijd aan.

En daarnaast, nog fijner schroten leidt niet tot nauwelijks meer rendement en geeft enkel meer kans op filter problemen, wat juiste ten koste van het rendement gaat.

Ik heb ook een automatische ketel (Braumeister) vandaag nog gebruikt... Ik heb daarmee nu zo'n 4,5 jaar ervaring.

Citaat van: dasorakel op 06-11-2017  17:57 uAl een keer of vijf geroerd.

Volgens mij heb ik toch goed gelezen...

Als je roert komt het water overal in contact met de mout. Zeker als je vaker roert.

Te fijn schroten kan inderdaad er voor zorgen dat het filteren en spoelen zeer moeizaam verloopt, maar in dat stadium was dasorakel nog niet...

Hay

Citaat van: dasorakel op 06-11-2017  17:57 uIk weet nu echt niet wat er fout gaat. Ben nu ruim 2.5 uur aan het maisschen op 68 graden. 7 kg mout op 20 liter maischwater.

Al een keer of vijf geroerd. SG waarde zit nu op 1020 waar 1057 benodigd is. In mijn recept had ik brouwzaalrendement al op 50 procent gezet... Iemand tips of ideeën?

Dit is dus je tweede keer dat je dit apparaat gebruikt en de tweede keer dat het zo mis gaat?
Als je 20 liter water hebt op 7 kg mout dan maisch je wel heel dik in.
Maar dan nog een sg van 1020 is onmogelijk of je doet inderdaad iets heel erg fout of je meet helemaal verkeerd.
En een rendement van 50% is absoluut veel te laag.
Als ik in mijn brouwprogamma 7 kg mout ingeef kom ik op een sg van 1065 voor koken en een eind sg van 1077.

Verder ben ik het met Jacques eens als je fijner schroot krijg je een beter rendement.
Wat inderdaad wel voor filterproblemen kan zorgen.

dasorakel

Citaat van: Hay op 06-11-2017  21:00 uDit is dus je tweede keer dat je dit apparaat gebruikt en de tweede keer dat het zo mis gaat?
Als je 20 liter water hebt op 7 kg mout dan maisch je wel heel dik in.
Maar dan nog een sg van 1020 is onmogelijk of je doet inderdaad iets heel erg fout of je meet helemaal verkeerd.
En een rendement van 50% is absoluut veel te laag.
Als ik in mijn brouwprogamma 7 kg mout ingeef kom ik op een sg van 1065 voor koken en een eind sg van 1077.

Verder ben ik het met Jacques eens als je fijner schroot krijg je een beter rendement.
Wat inderdaad wel voor filterproblemen kan zorgen.
Inderdaad de 2e keer dat ik überhaupt met mout brouw. Dat verklaart ook een deel van het prutsgehalte. Zat net tijdens koken eindelijk op 1065. Nu de laatste hop erin en koelen. Dan het resultaat bekijken en 800 gram suiker toevoegen.

Op hoop van zegen...

Jacques

Citaat van: dasorakel op 06-11-2017  21:06 uOp hoop van zegen...

Gaat goed komen. Voorwaarde is wel dat je voldoende vitale gist ent. Tijdens de vergisting wordt je bier gevormd. Maischen is niet zo heel belangrijk.

Robert1968

CiteerIk heb ook een automatische ketel (Braumeister) vandaag nog gebruikt... Ik heb daarmee nu zo'n 4,5 jaar ervaring.

Ja, dat weet ik. Ik weet niet of de Braumeister hetzelfde werkt als de Easybrew, maar met dit apparaat begin je eigenlijk tijdens het maischen continu aan het spoelen/filtreren met recirculerende wort. En spoelen gaat nu eenmaal langzaam, vandaar dat het maischen (tot een goed rendement) lang duurt, zeker met een fijn filterbed. Oplossingen zijn grover schroten (maar gaat ook weer ten koste van iets rendement) en/of af en toe roeren. Bij de laatste gaat wat van de "charme" van een semi-automatisch systeem verloren vind ik, maar goed.

Zijn er ook gebruikers die de bovenste filterplaat achterwege laten, dit vergemakkelijk het af en toe roeren.


Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-11-2017  21:23 uJa, dat weet ik. Ik weet niet of de Braumeister hetzelfde werkt als de Easybrew, maar met dit apparaat begin je eigenlijk tijdens het maischen continu aan het spoelen/filtreren met recirculerende wort. En spoelen gaat nu eenmaal langzaam, vandaar dat het maischen (tot een goed rendement) lang duurt, zeker met een fijn filterbed. Oplossingen zijn grover schroten (maar gaat ook weer ten koste van iets rendement) en/of af en toe roeren. Bij de laatste gaat wat van de "charme" van een semi-automatisch systeem verloren vind ik, maar goed.

Ook bij een Braumeister wordt er tijdens het maischen het wort continu rondgepompt. Er is wel een wezenlijk verschil. Bij een Braumeister wordt het wort van onder naar boven gepompt. Als je te fijn schoot is er meer weerstand en gaat het doorstromen een stuk minder goed. Je krijgt dan ook kanaalvorming. Het is vooral het opheffen van kanaaltjes waardoor roeren ook bij een automatische ketel aan te bevelen is. Ook als het wort van boven naar beneden stroomt heb je kanaalvorming.

JoepH

Alle begin is lastig. Ieder heeft zo zijn/haar eigen verhalen over het beginnen met brouwen.
Straks heb je een verrassend lekker biertje wat niemand na kan brouwen. Zelfs jij zelf niet. Ben erg benieuwd wat het over een week of 6 geworden is.

CeesM

Ik heb vandaag mijn eerste brouw met de Easybrew 30 gedaan. Een Belgian Saison waar ik volgens het recept op een begin SG van 1.051 moest uitkomen. Volgens BrouwHulp heb ik een brouwzaalrendement van bijna 70% en een gepland eind SG van 1.057. Bij meting na het koken en koelen kwam ik ook op een eind SG van 1.057 uit terwijl ik een halve liter meer over heb dan dat ik verwachtte.
Mijn maischwater was 17 liter op een stort van 4,6 kilo. Uitgespoeld met 5,2 liter spoelwater. Het heeft 20 minuten langer moeten koken om aan mijn gewenste hoeveelheid wort te komen. Het maischen ging vlot met de pomp volledig open.  Om het kwartier even de mout geroerd. Het spoelen liep ook vrij snel door hoewel er 0,4 kilo havervlokken in de stort zat. Ik heb geschroot met een afstand van 1,1 mm tussen de rollen. Bij mijn volgende brouw zou ik het aandurven om toch iets fijner te schroten.
Het enige probleem wat ik tegenkwam was dat de bazookafilter steeds verstopt raakte bij het aftappen door het eiwit.
Nu maar even afwachten wat het eindresultaat is.

dasorakel

Citaat van: JoepH op 06-11-2017  21:37 uAlle begin is lastig. Ieder heeft zo zijn/haar eigen verhalen over het beginnen met brouwen.
Straks heb je een verrassend lekker biertje wat niemand na kan brouwen. Zelfs jij zelf niet. Ben erg benieuwd wat het over een week of 6 geworden is.
Thanks. Ik ben ook erg benieuwd. Uiteindelijk nog wel iets in de richting gekomen waar ik wilde zijn. Ook maar beetje de kunst afkijken op youtube

DikkieDick

Wil nu gaan brouwen: recept voor 10 liter. Moet 7,5 liter maisch water bij, maar als ik dan de onderste plaat van de moutpijp er in heb dan zit er amper water boven. Zal dat goed gaan? Apparaat staat nu op te warmen. Er moet ruim 3 kg mout in dat ik net geschroot heb.

Ernesto

Citaat van: DikkieDick op 08-11-2017  14:45 uWil nu gaan brouwen: recept voor 10 liter. Moet 7,5 liter maisch water bij, maar als ik dan de onderste plaat van de moutpijp er in heb dan zit er amper water boven. Zal dat goed gaan? Apparaat staat nu op te warmen. Er moet ruim 3kg mout in dat ik net geschroot heb.

Dat gaat niet goed lijkt me. Hoeveelheid maischwater vergroten (bv naar 10 liter of tot je schrootsel onder water staat) en in mindering brengen op het spoelwater. Succes!

JoepH

Citaat van: DikkieDick op 08-11-2017  14:45 uWil nu gaan brouwen: recept voor 10 liter. Moet 7,5 liter maisch water bij, maar als ik dan de onderste plaat van de moutpijp er in heb dan zit er amper water boven. Zal dat goed gaan? Apparaat staat nu op te warmen. Er moet ruim 3kg mout in dat ik net geschroot heb.

Ik denk dat je meer maischwater nodig hebt Dikkie. Onder de onderste filterplaat en in de pomp staat alleen al haast 3 liter. Dus dat je niet veel water ziet kan wel kloppen. Waarom geen 20 liter recept gemaakt. Wordt allemaal bier hoor.

mbroek

Citaat van: DikkieDick op 08-11-2017  14:45 uWil nu gaan brouwen: recept voor 10 liter. Moet 7,5 liter maisch water bij, maar als ik dan de onderste plaat van de moutpijp er in heb dan zit er amper water boven. Zal dat goed gaan? Apparaat staat nu op te warmen. Er moet ruim 3kg mout in dat ik net geschroot heb.

Ik zou 20 liter brouwen in zo'n ketel, je zit met minimale hoeveelheden om alles goed te laten werken.

Robert1968

Vandaag voor de 2e keer met de Easybrew gebrouwen, een American Red Ale.

N.a.v. de eerste ervaring nu iets grover geschroot (1.1-1.2 mm). Totaal 5,35 kg mout in 22,4 l maischwater. Beide pijpjes heb ik aan elkaar gekoppeld en de bovenste filterplaat heb ik achterwege gelaten. Dit werkt erg goed en vergemakkelijkt het roeren. De maisch bevindt zich circa 10 cm onder de overstort en het pompje pompt prima rond met de afsluiter bijna geheel open. Ik verwacht dat het extractrendement nu ook hoger wordt. Aangezien ik buiten voor mijn tuinhuis brouw, isoleer ik de ketel met een deken. De deksel rust half op de recirculatiepijp (zie foto).
Ben benieuwd.


DikkieDick

Dank voor de tips. Was natuurlijk ook een mogelijkheid geweest om 20 liter te doen, maar het ging toch goed. Door het pompen werd alles toch goed bevochtigd. Was alleen vergeten de bovenste plaat er op te leggen. Daarna koken en in de emmer. SG van 1055 wat iets lager is dan het zou moeten zijn. Maar daar kan ik mee leven.
Het zit nu in de gistemmer.

JoepH

Citaat van: Robert1968 op 09-11-2017  10:34 uVandaag voor de 2e keer met de Easybrew gebrouwen, een American Red Ale.

N.a.v. de eerste ervaring nu iets grover geschroot (1.1-1.2 mm). Totaal 5,35 kg mout in 22,4 l maischwater. Beide pijpjes heb ik aan elkaar gekoppeld en de bovenste filterplaat heb ik achterwege gelaten. Dit werkt erg goed en vergemakkelijkt het roeren. De maisch bevindt zich circa 10 cm onder de overstort en het pompje pompt prima rond met de afsluiter bijna geheel open. Ik verwacht dat het extractrendement nu ook hoger wordt. Aangezien ik buiten voor mijn tuinhuis brouw, isoleer ik de ketel met een deken. De deksel rust half op de recirculatiepijp (zie foto).
Ben benieuwd.


Ik heb mijn Easybrew 30 als volgt een jasje gegeven. Alleen bevriest nu mijn voorruit van de auto. Tsja er zijn nu eenmaal prioriteiten.


Easywoods

Citaat van: JoepH op 09-11-2017  14:00 uAlleen bevriest nu mijn voorruit van de auto. Tsja er zijn nu eenmaal prioriteiten.

Hahaha  :lol:

Dookiy

Nou, ook mijn eerste brouwsessie met de Easybrew zit erop. Wat een genot is brouwen met dit keteltje zeg. Alles mooi onder controle, temperaturen worden snel bereikt (in de garage, zonder isolatiejasje). In BrouwHulp heb ik de afmetingen ingevoerd en gerekend met een brouwzaalrendement van 80%. SG in vat was spot-on (hydro- en refractometer). Begonnen met 27,5 liter maischwater op 5,5kg mout (4 pale en 1,5 munich), gespoeld met 5 liter om uiteindelijk circa 26 liter in het  vat te laten lopen. Schoonmaken is ook een stuk fijner dan ik gewend was met de elektrische weckketels, scheutje PBW en pompen maar.

JoepH

Citaat van: Dookiy op 09-11-2017  14:47 uNou, ook mijn eerste brouwsessie met de Easybrew zit erop. Wat een genot is brouwen met dit keteltje zeg. Alles mooi onder controle, temperaturen worden snel bereikt (in de garage, zonder isolatiejasje). In BrouwHulp heb ik de afmetingen ingevoerd en gerekend met een brouwzaalrendement van 80%. SG in vat was spot-on (hydro- en refractometer). Begonnen met 27,5 liter maischwater op 5,5kg mout (4 pale en 1,5 munich), gespoeld met 5 liter om uiteindelijk circa 26 liter in het  vat te laten lopen. Schoonmaken is ook een stuk fijner dan ik gewend was met de elektrische weckketels, scheutje PBW en pompen maar.

Dookiy wat heb jij als afmetingen ingevoerd? De specs voor BrouwHulp dus. Die van jou met met je resultaat lijken perfect.

xaos

Gisteren eindelijk tijd gehad om de Easybrew een keer uit te proberen. Was ook meteen mijn eerste moutbrouw poging. Het was een plezier om te doen, had eerlijk gezegd verwacht om allerlei problemen tegen te komen maar het ging geruisloos.

Heb een tripel gebrouwen met een Arsegan moutbrouwpakket, kwam uiteindelijk op 19 liter ipv 20 maar een net iets hogere begin SG. Staat nu vrolijk te vergisten.

Volgende keer ga ik zelf een recept in elkaar zetten.

Jeukstaardt

Citaat van: Robert1968 op 09-11-2017  10:34 uVandaag voor de 2e keer met de Easybrew gebrouwen, een American Red Ale.

N.a.v. de eerste ervaring nu iets grover geschroot (1.1-1.2 mm). Totaal 5,35 kg mout in 22,4 l maischwater. Beide pijpjes heb ik aan elkaar gekoppeld en de bovenste filterplaat heb ik achterwege gelaten. Dit werkt erg goed en vergemakkelijkt het roeren. De maisch bevindt zich circa 10 cm onder de overstort en het pompje pompt prima rond met de afsluiter bijna geheel open. Ik verwacht dat het extractrendement nu ook hoger wordt. Aangezien ik buiten voor mijn tuinhuis brouw, isoleer ik de ketel met een deken. De deksel rust half op de recirculatiepijp (zie foto).
Ben benieuwd.



Hoe is het afgelopen nu?

remolen

Kunnen de mensen die BrouwHulp gebruiken hier delen welke afmetingen ze in het programma hebben gezet? Met de Arsegan Easy Brew? Volume maisch kuip hoogte maisch kuip etcetera?
En de verdampingssnelheid.

Ik meet tot aan de bovenrand zodat ik tijdens het brouwen kan meten hoeveel er verdampt is en hoeveel er in zit, etc

Bij volume staat bij mij nu 40,8
Hoogte 42,5
Verdamping 4,1 l/uur
Dode ruimte filterkuip (is verlies bij filteren) is er eigenlijk niet maar staat op 0.5 bij mij.
En bij verlies in kookketel heb ik ook een halve liter ingevuld omdat er altijd wel wort in de hop blijft zitten.

Zou dit een beetje kunnen kloppen of hebben jullie hele andere waarden?

Robert1968

CiteerHoe is het afgelopen nu?

Snelle en probleemloze 2e keer: in 4,5 uur wort in het gistvat. Ik hield meer wort over dan gepland, maar met een lager SG dan verwacht. Brouwzaalrendement dit keer 68%. Ik zal de volgende keer een tikkeltje fijner (klam) schroten (circa 1.0 mm)
De waterverliezen ga ik aanpassen naar: ketelverlies 1.5 l, kookverlies: 2 l/h, moutverlies 1 l/kg mout. Mout heb ik goed laten uitlekken tot het koken begon.

Maischen en vooral roeren zonder bovenste filterplaat ging prima, zou niet weten waarom ik deze tijdens maischen nog zou moeten gebruiken. Alleen met spoelen plaats ik de filterplaat om het spoelwater goed te laten verdelen.

JoepH

CiteerMaischen en vooral roeren zonder bovenste filterplaat ging prima, zou niet weten waarom ik deze tijdens maischen nog zou moeten gebruiken. Alleen met spoelen plaats ik de filterplaat om het spoelwater goed te laten verdelen.

Zonder bovenste filterplaat heb je een zeer grote kans op kanaalvorming in je moutpijp. Een rustige egale verdeling van het wort over de mout geeft een goede efficiëntie. Zonder filterplaat is de verdeling van het wort tijdens het maischen een stuk slechter. Dus zonder filterplaat veel roeren of met filterplaat en een goede schroting tijd over om te lageren, te bottelen of in alle rust een biertje te pakken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.