Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 231786 keer)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1475 Gepost op: 22-01-2019 14:31 u »
Oh jee!!
Aliexpress!!!!!!

Heb zojuist mijn zoveelste behoorlijk " pissed" mailtje gestuurd!
Ik lig al vanaf oktober met die fa. in de clinch over terugstorten van mijn poen, van een pakketje dat onderweg is zoekgeraakt!

Dit krijg ik steeds als antwoord!
Helemaal gierend gek word ik ervan!
Quote;
You have a new message from AliExpress supplier daisy cai. 
daisy cai: Friend, I ask you to apply for a refund, you have not applied. How can I return the money to you?

Als je geen dispute opent en daarin vraagt om een refund dan kan aliexpress inderdaad het geld niet terugstarten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1476 Gepost op: 22-01-2019 16:20 u »
Erg bang voor infectie hoef je niet te zijn. Huishoudschoon is voldoende. Tijdens het koken worden alle bacteriën gedood.

Online hobbybob

• Super lid
« Reactie #1477 Gepost op: 22-01-2019 17:07 u »

Maischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt

Hoeveel liter brouw jij en heb jij dan de deksel eraf?

Ik brouw meestal rond de 20 liter op 2000 watt en ben dan altijd een beetje aan het stoeien met de deksel. Soms de deksel erop en soms er weer af om overkoken tegen te gaan.
Ik stond in de koude schuur graadje of 5 zonder isolatie om de ketel.

Het was 22 liter (26 liter voor het koke) had met 2400 Watt een rollende kook zonder deksel, wel even tot aan het koken de deksel erop gehad.

Let wel dit was met een Easybrew 50.

Offline Guido

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #1478 Gepost op: 22-01-2019 19:42 u »
Op facebook zag ik een goede tip langskomen om een kijkglas toe te voegen, om te zien hoeveel liter er in je Easybrew 30 zit.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Je kan de kraan dus hiermee ook nog gewoon gebruiken; iets dat ik ook van plan ben.
Ik heb hem in ieder geval besteld, zal jullie op de hoogte houden of het ook een succes is. Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).

Ziet er goed uit, het overwegen waard! Kan alleen niet direct ontdekken of er een schaalverdeling op zit voor het aantal liters, is dat makkelijk zelf te doen door water liter voor liter in de Easybrew te gieten en dan aanstrepen?

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #1479 Gepost op: 22-01-2019 19:55 u »
Dat lijkt mij de bedoeling. Want de een rekent met liters vanaf de bodem en de ander rekent vanaf het niveau vanaf de kraan.

Het glas zit in een metalen opengewerkte buis, na het afgemeten vullen en afstrepen kun je tape plakken, graveren, etsen wat je maar wilt.

William

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #1480 Gepost op: 22-01-2019 20:38 u »
Ziet er goed uit, het overwegen waard! Kan alleen niet direct ontdekken of er een schaalverdeling op zit voor het aantal liters, is dat makkelijk zelf te doen door water liter voor liter in de Easybrew te gieten en dan aanstrepen?

Dat is inderdaad het idee ja!

Offline lordsjors81

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1481 Gepost op: 23-01-2019 13:15 u »
Inderdaad, er zit een reserveknietje bij de ketel. Bedankt voor de tip. Die heb ik teruggevonden nadat ik zelf een verbinding heb gemaakt met twee stukjes slang, een koperen knie en tiewraps/buisklemmen. Hij pompt weer op volle kracht en dit zal niet zo snel scheuren.
Tegen de pomprichting doorspoelen tijdens het schoonmaken is trouwens ook een goede tip. Dat ga ik in het vervolg doen.

Voor het brouwen had ik overigens een stuk hittebestendige tuinslang gebruikt als verbinding, maar die haalt de bocht niet en knikt (was wel even lekvrij in ieder geval). Ondanks dat toch nog 75% rendement met lang maïschen en handmatig spoelen.

Bedankt voor de reacties.

Offline Joop van den Hoek

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik ben een hoptimist....
« Reactie #1482 Gepost op: 23-01-2019 15:45 u »
Kijkglas is een mooi ding doch kan een infectiebron worden. Steeds goed doorspoelen

Ooit er wel eens aan gedacht dat je standpijp van je ketel precies net zo'n grote bron van infectie kan zijn?
Denk het allemaal wel los loopt, na het brouwen uit elkaar en ontsmetten, net als al je andere spullen die je tijdens het brouwen heb gebruikt. :biersmile:

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #1483 Gepost op: 23-01-2019 18:20 u »
Bij de nieuwe Brewmonk is de standpijp doorzichtig met verdeling. Dus meteen peilglas. Omdat je tijdens het reinigen hier doorheen circuleert met Enzybrew 10 bijvoorbeeld, wordt alles brandschoon. Eén potentiële infectiebron minder. Die doorzichtige standpijp zouden ze als los onderdeel moeten verkopen.

Offline Rayke

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1484 Gepost op: 23-01-2019 19:46 u »
Dat gaat ook op de markt komen binnenkort.
De versie als op de nieuwe Brew Monk zal eind februari als upgrade in de verkoop gaan.

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #1485 Gepost op: 25-01-2019 22:58 u »
Daar wordt een mens blij van. Ik heb vandaag bij Unibrew een Brewster Beacon van binnen en van buiten mogen bekijken. Er zat een ander bodemfilter bij dan die we een tijdje geleden via Brouwstore uit Denemarken hebben laten komen. Ra ra ra, het leek een minder fijn, wat maaswijdte betreft, filter. Als hier iemand in de toekomst ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #1486 Gepost op: 26-01-2019 19:51 u »
Ik stond in de koude schuur graadje of 5 zonder isolatie om de ketel.

Het was 22 liter (26 liter voor het koke) had met 2400 Watt een rollende kook zonder deksel, wel even tot aan het koken de deksel erop gehad.

Let wel dit was met een Easybrew 50.

Oké dank voor je antwoord

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #1487 Gepost op: 30-01-2019 15:14 u »
Maischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt

Hoeveel liter brouw jij en heb jij dan de deksel eraf?

Ik brouw meestal rond de 20 liter op 2000 Watt en ben dan altijd een beetje aan het stoeien met de deksel. Soms de deksel erop en soms er weer af om overkoken tegen te gaan.

Maischen 1800 watt
Aan de kook brengen op 2500 Watt daarna teruggebracht naar 1100 Watt.
Werkt prima. Kookt lekker door en niet zo onbenullig hard!
25 liter.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1488 Gepost op: 06-02-2019 16:19 u »
Ik wil een zware Barley wine brouwen, zo eentje waarvan je achteruit gaat lopen.
 :nut: :nut: :nut:  ;D ;D ;D

Nu heb ik in totaal 10 kg mout geschroot voor 25 liter.
Maischwater wil ik 25 liter aanhouden.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat de maximale moutstort 8 kg is.

Is dit echt de "limit"? Of  zijn een paar kilootjes meer geen probleem?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Of moet ik 2x de helft maischen en daarna samen alles koken (bijv.de volgende dag)?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #1489 Gepost op: 06-02-2019 16:48 u »
Ik wil een zware Barley wine brouwen, zo eentje waarvan je achteruit gaat lopen.
 :nut: :nut: :nut:  ;D ;D ;D

Nu heb ik in totaal 10 kg mout geschroot voor 25 liter.
Maischwater wil ik 25 liter aanhouden.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat de maximale moutstort 8 kg is.

Is dit echt de "limit"? Of  zijn een paar kilootjes meer geen probleem?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Of moet ik 2x de helft maischen en daarna samen alles koken (bijv.de volgende dag)?

Ik zou voor een dubbele maisch gaan of een deel suiker gebruiken. 10 kilo is 25% meer dan de handleiding van de ketel als max aangeeft, nu zal er ongetwijfeld iets marge in zitten maar ik vraag me af of het überhaupt tussen de filterplaten gaat passen.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #1490 Gepost op: 06-02-2019 17:33 u »
Ja, en samen koken tot de volgende dag. ;)

Online hobbybob

• Super lid
« Reactie #1491 Gepost op: 06-02-2019 21:28 u »
Ja, en samen koken tot de volgende dag. ;)

Ik kan je vertellen dat het niet past, dus dubbelmaisch/suiker of minder liters brouwen.

Dit is nou precies de reden waarom ik een 50 liter versie heb gekocht (nadat ik had ervaren dat 9 kg moutstort niet gaat in de Easybrew 30) en met de 50 liter versie kan ik ook prima 20 liter bier brouwen. :proost:

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #1492 Gepost op: 06-02-2019 22:34 u »
Of moutextract toevoegen tijdens koken.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1493 Gepost op: 07-02-2019 10:16 u »
Ik kan je vertellen dat het niet past, dus dubbelmaisch/suiker of minder liters brouwen.

Dit is nou precies de reden waarom ik een 50 liter versie heb gekocht (nadat ik had ervaren dat 9 kg moutstort niet gaat in de Easybrew 30) en met de 50 liter versie kan ik ook prima 20 liter bier brouwen. :proost:

Is een keuze die je maakt!
Ik brouw eigenlijk altijd ca. 25 ltr. Dubbel,triple,IPA,Ale etc. en dit gaat uitstekend in de 30.

Om nu 100 euri meer uit te geven voor die enkele keer dat ik dit 50 nodig heb, vind ik zonde van het geld ( is toch 4 zakken mout van 25 kg)

Ik ga gewoon 2x maischen, is tenslotte ook zo gebeurd en gaat ook sneller met filteren.

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
« Reactie #1494 Gepost op: 07-02-2019 11:37 u »
Ik heb eeen vraag over het instellen van de pomp snelheid mbt maischen. Ik hou het maischen om de 10 minuten in de gaten, telkens als het wort niet te hoog staat zet ik de pomp harder, meestal laatste 20 minuten loopt die op volle snelheid zonder dat het overstroom pijpje gebruikt wordt.

Is op het snelst gaan altijd beter dan wat langzamer of loop je juist risico op minder rendement?

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1495 Gepost op: 07-02-2019 12:06 u »
Ik heb eeen vraag over het instellen van de pomp snelheid mbt maischen. Ik hou het maischen om de 10 minuten in de gaten, telkens als het wort niet te hoog staat zet ik de pomp harder, meestal laatste 20 minuten loopt die op volle snelheid zonder dat het overstroom pijpje gebruikt wordt.

Is op het snelst gaan altijd beter dan wat langzamer of loop je juist risico op minder rendement?

Huh? Mis ik iets?
Is de pompsnelheid regelbaar dan?

Offline Wildor

• Senior lid
« Reactie #1496 Gepost op: 07-02-2019 12:13 u »
Je kunt het debiet regelen met het blauwe kraantje, niet met de pomp zelf.

William

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1497 Gepost op: 07-02-2019 12:18 u »
Aftappen (filteren) wort is moeilijk.
Filterkous zit snel dicht.

Nu overweeg ik om een rond filterdoek (diameter van de ketel met een ring) onder in de ketel te plaatsen.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand het " ei van Columbus" gevonden om dit probleem te "tackelen"?

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #1498 Gepost op: 07-02-2019 12:21 u »
Je kunt het debiet regelen met het blauwe kraantje, niet met de pomp zelf.

William

Och ja natuurlijk, maar dit vind ik geen goede oplossing, aangezien de pomp met dezelfde snelheid blijft draaien en je eigenlijk de afvoer " dichtknijp",met beschadiging ( verbranding) van de pomp als risico!
Misschien een beetje vergezocht, maar dat heb je nu eenmaal met iemand met een elektrotechnische achtergrond! :D :D :D

Offline Wildor

• Senior lid
« Reactie #1499 Gepost op: 07-02-2019 12:25 u »
Dit geen probleem voor een magneetpomp, en is zelfs zo dat de flow altijd op de 'pers' kant wordt gelimiteerd.

Als de pomp altijd op vol vermogen het wort rondpompt dan heb je al snel dat het wort via de overloop weer onderin de ketel terecht komt, en alles was via de overloop circuleert komt dus niet in contact met je mout.

William